هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و راننده خودکار

هوش مصنوعی مبحث داغ عصر حاضر در هر تجارت و صنعت و حتی علم است. حتما اگر درمورد خودروهای خودران و راننده خودکار شنیده باشید و اطلاعاتی هرچند کم بدست آورده باشید رد پای هوش مصنوعی را در این زمینه نیز احساس کردید. فناوری و تکنولوژی بدون بهره‌گیری از آخرین نسخه‌های پیشرفته هوش مصنوعی امروز بی‌معنی خواهد بود.

امروز مسئله خودروهای خودران یا راننده خودکار و هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در فناوری روز دنیا بشمار می‌روند. در واقع اتومبیل‌های خودران امروز به اندازه‌ای به هوش مصنوعی وابستگی دارند که نمی‌توان بدون هوش مصنوعی و قرار دادن‌ آن‌ها در کنار هم از یکی صحبت کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در تمام صنایع:

مسئله استفاده از فناوری هوش مصنوعی امروز در دنیا دیگر بعنوان یک ابزار اختصاصی مطرح نیست. چراکه تمام فعالیت‌های بشر مدرن به هوش مصنوعی گره خورده. با اینکه هوش مصنوعی در صنایع و بخش‌های گوناگون زندگی انسان‌ها با سرعتی سرسام‌آور در حال رشد و ترقی است اما در حال حاضر از این علم بیش از پیش در صنعت خودرو صحبت می‌شود. مسئله‌ای داغ که گذشتن از آن سخت است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

خودروسازی با هوش مصنوعی:

ماشین‌ها سالیان زیادی است که در تمام جوانب زندگی بشر ورود کرده‌اند امروز بدون آن‌ها سرعت انجام فعالیت‌ها کاهش خواهد یافت و گاها کاملا مختل خواهد شد. اما آنچه که باعث می‌شود انسان بیش از پیش وابسته خودروها شود ترقی تکنولوژی ماشین‌هاست. استفاده از هوش مصنوعی توسط خودروسازان در ساخت و تولید خودروها امروز دیگر تنها به بخش‌هایی از خودروها محدود نیست.

تولید کنندگان امروز ترجیح می‌دهند که خودرویی تولید کنند که هوش مصنوعی در هر جنبه آن به چشم بیاید. هوش مصنوعی می‌تواند با قدرت خود تنها روبات‌ها و قطعاتی از خودرو را مستقل کند و یا اینکه با بهره‌گیری از یادگیری ماشین و داده‌کاوی خودرو را به ماشینی کاملا مستقل تبدیل کند. خودرویی که به راننده نیاز ندارد و با اطلاعاتی که از وضعیت جاده بدست می‌آورد به راهش ادامه می‌دهد.

خودروسازی و تمایل به استفاده از هوش مصنوعی:

با وجود میل و رغبت یافتن صنایع خودروسازی به استفاده از هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های خودران در خودروهای تولیدی خود امروز بستر برای گسترده‌تر شدن حضور هوش مصنوعی در خودروسازی نیز افزایش یافته. مصرف کنندگان هر روز بیش از قبل انتظار فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری را در خودروها میکشند بنابراین شرکت‌های فن‌آوری و استارت آپ‌های بیشتری نیز در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند.

بسیاری اعتقاد دارند که خودروها در آینده‌ای نچندان دور خود اختیار خواهند داشت، اما امروز با وجود روش‌های متفاوت و کارآمدی که در هوش مصنوعی می‌توان یافت حتی بر روی نحوه ساخت وسایل نقلیه، نحوه کارکرد آن‌ها و چگونگی پیاده‌سازیشان در جاده‌ها نیز می‌توان دخل و تصرف داشت.

خودروهای خودکار:

خیلی از تولیدکنندگان و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی که امروز در جهان سرآمد هستند تلاش می‌کنند که اتومبیل‌های تولید شده آن‌ها از دیگر تولیدات رقبا متمایز باشد حتی به لحاظ استفاده از فن‌آوری هوش مصنوعی. آن‌ها تلاش می‌کنند خودرویی را با کمک هوش مصنوعی به تولید برسانند که ویژگی‌های مستقل در رانندگی در مقایسه با سایر خودروهای خودران داشته باشد.

ولی تمرکز بیشتر بر روی شرکت‌هایی است که تمرکز بر فن‌آوری دارند و جزو استارت‌آپ‌های جوان بشمار می‌روند. این شرکت‌ها دقیقا برآیندی از ایده خودروهای خودران هستند. ممکن است فناوری که آن‌ها تولید می‌کنند در جهت حمل و نقل، اشتراک سواری و یا نیازهای شخصی باشد، به هر صورت مواردی که نام می‌بریم از اولین‌هایی محسوب می‌شوند که درپی پیاده‌سازی فناوری هوش مصنوعی بر روی خودروها و رسیدن به وسیله نقلیه‌ای کاملا خودمختار هستند.

NUTONOMY:

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در خودرو NUTONOMY:

NUTONOMY در تلاش است که خودورهایی کاملا مستقل از انسان تولید کند. این خودرو نیاز به حضور راننده نیز نخواهد داشت. حال باید دید چه فناوری را در نظر دارند جهت رسیدن به این هدف. فناوری NUTONOMY به افراد این امکان را می‌دهد که از خودروهایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی به لحاظ شباهت به رفتارهای انسانی خواهند داشت. یعنی ویژگی‌هایی دارند که نیاز تشخیص‌ها و واکنش‌های انسانی را برطرف می‌کند، آن هم بدون خطا.

با استفاده از این فناوری خودروها بدون حضور و یا دخالت راننده حتی در شرایط ترافیکی پیچیده نیز می‌توانند پاسخ‌های درستی به محیط و وضعیت ترافیکی بدهند.

هدف این شرکت چیست؟

شرکت NUTONOMY تلاش می‌کند با تولید خودرویی برپایه هوش مصنوعی و کاملا خودران در هر مکانی که مورد نیاز باشد خودرو و وسیله نقلیه تامین کند تا ایمنی جاده‌ها افزایش یابد، ترافیک‌های سنگین کم شوند و درضمن با تاثیر زیست محیطی مثبت آلودگی را به حداقل برساند.

چگونه NUTONOMY فناوری خود را به مردم معرفی می‌کند؟

به تازگی این حرکت NUTONOMY مورد توجه LYFT قرار گرفته. آن‌ها برای آزمایش خودروهای برپایه این فناوری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا به اینصورت نظرشان را جلب کنند و تغییر شیوه زندگی را برای مردم تسهیل نمایند.

AUTOX:

این شرکت خلاقیت دیگری به خرج داده. قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی وسیله نقلیه‌ای مستقل را وارد خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌ها نماید. اما این وسیله نقلیه چکار می‌کند؟ خریدها را به مشتری تحویل می‌دهد.

بله شرکت AUTOX با استفاده از هوش مصنوعی، دوربین‌های واقعی و سنسورهای متعدد خودرویی را به تولید رسانده که بتواند بصورت مستقل در جاده‌ها رفتاری ایمن از خود نشان دهد. برای استفاده از این امکان، کاربر با استفاده از رابط تلفن همراه اقلام مورد نیاز را از طریق برنامه انتخاب و خریداری می‌کند و توسط خودروی خودران تحویل می‌گیرد. این خودرو علاوه‌بر کاهش ترافیک‌های انسانی و جاده‌ای می‌تواند در هدر رفت زمان نیز منجرب به صرفه‌جویی شود.

کمک راننده:

خودرویی که بتواند خودش را پارک کند یک کمک فوق‌العاده برای راننده خواهد بود. خوب است بدانید که خودروی شما اگر چنین قابلیتی دارد بنابراین این هوش مصنوعیست که به کمک شما آمده. وسیله نقلیه‌ای که می‌تواند بصورت موازی خود را پارک کند به سیستم کمک راننده مجهز است. این سیستم را ADAS معرفی می‌کنند.

انواع متفاوتی از این سیستم امروز در خودروها وجود دارد. مثل ترمز اتوماتیک، هشدار دهنده خروج از خطوط، هشدار دهنده ایمنی و هشدار دهنده خواب‌آلودگی راننده. برخی از این سیستم‌ها فراتر از چیزی هستند که در خودروهای شخصی می‌بینیم.

بسیاری از شرکت‌ها جهت آموزش مجدد رانندگان خود و پیشگیری از بروز تصادفات در ناوگان خود از این نمونه سیستم‌های برپایه هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

CARVI:

تغییر دادن عادت‌های بد رانندگی توسط هوش مصنوعی:

CarVi ADAS هوش مصنوعی برای وسایل نقلیه شخصی ایجاد می‌کند که توسط ناوگان شرکت‌های سهامی یا بیمه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رانندگی و هشدارهای لحظه‌ای جهت آگاهی بخشیدن به رانندگان استفاده می‌کند. در مواردی مثل برخورد به جلو، شرایط خطر در رانندگی و خروج از خطوط به راننده هشدار خواهد داد. درضمن این سیستم به راننده امتیاز نیز می‌دهد تا به مرور زمان عادت‌های غلط رانندگی را اصلاح کند و به مهارت رانندگی خود بیافزاید.

این برنامه درضمن برای شرکت‌های مالک وسایل نقلیه نیز مفید خواهد بود. با استفاده از این فناوری شرکت می‌تواند وسایل نقلیه خود را کنترل و ردیابی نماید. وقایع را بتوانند تحت نظر داشته باشند و درمورد بیمه با رانندگان به مشکل برنخورند.

NAUTO:

افزایش ایمنی ناوگان با هوش مصنوعی:

سیستم هوشمندی که این شرکت ارائه داده است می‌تواند رفتارهای نامتعارف راننده که سبب حواس پرتی می‌شود را مورد ارزیابی قرار دهد و با هشدار به موقع از بروز حوادث جلوگیری نماید. این سیستم در بسیاری از موارد همچون کاهش تلفات تصادفات، کاهش برخوردها، کاهش تخلفات مفید واقع می‌شود.

مزیتی که این محصول برای شرکت‌های مالک ناوگان دارد درمورد اثبات ادعا برای حق بیمه خواهد بود، چراکه می‌تواند ویدیو تهیه کند و درضمن تشخیص چهره نیز دارد.

تولید:

در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون خودرو تولید شده است و این خود نشان دهنده این مهم است که تولید کنندگان باید به دنبال راهی جهت افزایش تولید و البته افزایش کیفیت باشند. هوش مصنوعی علاوه‌بر جاده‌ها بر کاخانجات تولید خودرو نیز تاثیرگذار بوده است. با استفاده از هوش مصنوعی در خط تولید مسلما شرایط با تولید به روش سنتی متفاوت تر خواهد بود.

ایمنی و چالش‌های اتومبیل خودران:

یکی از چالش‌هایی که درمورد خودروهای خودران مطرح است مسئله شناسایی و یادگیری موانع و اشیایی است که خودرو در طول مسیر ممکن است با آنها مواجه شود. بسترهای ناهموار، حیوانات، تونل‌هایی که سبب بروز تداخل در جی پی اس می‌شوند، پروژه‌های ساختمانی و جاده‌ای، عابرینی که قصد عبور از جاده دارند و البته رفتار مناسب در مواجهه با وسایل نقلیه اضطراری.

اینها مسائل و مواردی هستند که خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی باید پیش از ورود به جاده آموخته باشد. سیستم باید با ورود به جاده بتواند در آن واحد درباره کاهش سرعت، شتاب گرفتن و منحرف شدن تصمیمات درست ارائه و اجرا کند. این چالش همواره با تولیدکنندگان و توسعه دهندگان خودروهای مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل:

با وجود تمام چالش‌هایی که شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی و تولید کنندگان خودروهای مبتنی بر هوش مصنوعی تجربه خواهند کرد، چنانچه این خودروهای خودران بتوانند به خوبی عمل کنند مزیت‌هایی به همراه خواهند داشت:

  • افزایش ایمنی در جاده‌ها بزرگترین مزیت هوش مصنوعی در خودروی خودران خواهد بود.
  • کاهش تصادفات و تلفات جانی.
  • کاهش خطاهای انسانی یا انتخاب‌های نادرست که در هنگام حواس پرتی و مستی رخ خواهند داد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
builtinsearchenterpriseai

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا