هوش مصنوعی

تقویت یادگیری بهتر، دو هوش مصنوعی انگیزشی بهتر از یک هوش مصنوعی

تشویق‌های اجتماعی برای تقویت مراحل مختلف فرایند یادگیری بهترین است. اکنون، محققان در ژاپن دریافته‌اند که ستایش و تشویق توسط موجودات مصنوعی مانند ربات‌ها و عوامل مبتنی بر گرافیک مجازی، می‌تواند اثراتی مشابه تشویق و تمجید توسط انسان را داشته باشد. این موضوع کاربردهای عملی مهمی دارد، زیرا خدمات اجتماعی مانند آموزش، به طور فزاینده‌ای به سیستم‌عامل‌های مجازی و آنلاین منتقل می‌شوند. در نتیجه سیستم تشویقی در این روزهای شیوع ویروس کرونا که سیستم آموزشی را به طور کلی آنلاین کرده، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

تعریف و تمجدید ربات ها از انسان و تاثیر آن در فرآیند یادگیری 

در تحقیقی که این ماه (نوامبر) در PLOS ONE منتشر شد، محققان دانشگاه تسوکوبا نشان دادند که با تمجید از سمت یک یا دو ربات یا عوامل مجازی، عملکرد شرکت کنندگان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه مشخص شده  که ستایش و تمجید از سمت ربات‌ها و عوامل مجازی باعث افزایش انگیزه و عملکرد انسان در طول انجام یک کار می‌شود، اما آیا این تعاملات تأثیرات مشابهی بر تلفیق مهارت‌های آفلاین در فرایند یادگیری دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هنوز این بعد بررسی نشده است. از سوی دیگر این موضوع مطرح است که آیا این مسئله در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت؟ به طور کلی هدف محققان دانشگاه تسوکوبا پرداختن و پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل می باشد.

ماساهیرو شیومی، یکی از محققان این حوزه می‌گوید: “مطالعات قبلی نشان داده است که تعریف و تمجید از سمت دیگران می‌تواند به طور آفلاین در بهبود مهارت‌های یادگیری و حرکتی انسان تأثیر بگذارد. با این حال، اینکه آیا ستایش‌های آفلاین از موجودات مصنوعی هم تأثیرات مشابهی در بهبودهای آفلاین داشته باشد، بررسی نشده است.”

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: مدل های یادگیری ماشینی به زبان ساده

بررسی آزمایشات

برای بررسی این سوالات، محققان آزمایشی انجام دادند و از شرکت‌کنندگان خواستند که در چند شرایط مختلف یک کار را بیاموزند، این شرایط از نظر زمانی و دفعات تعریف و تمجید، تعداد عوامل و حضور عوامل جسمی یا نمایش آن‌ها بر روی صفحه متفاوت است. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد که آن کار را روز بعد تکرار کنند و عملکرد کار بین دو روز مقایسه شد.

پروفسور تاکاماسا آیو توضیح می‌دهد: “ما دریافتیم که تعریف و تمجید منجر به افزایش قابل اندازه‌گیری در عملکرد انسان می‌شود. علاوه بر این، حتی اگر مقدار تمجید یکسان باشد، دو عامل نسبت به یک عامل تشویق‌کننده به طور قابل توجهی عملکرد شرکت‌کننده را افزایش خواهد داد.”

با این حال، تاثیر تمجید توسط ربات‌های فیزیکی یا عوامل مجازی تفاوت زیادی ندارد و در واقع شاهد تاثیر یکسانی خواهیم بود. ماساهیرو شیومی می‌گوید: “مطالعه ما نشان داد که ستایش انسان توسط موجودات مصنوعی باعث تقویت تلفیق مهارت می‌شود به گونه‌ای که شبیه ستایش توسط انسان است. چنین یافته‌هایی ممکن است برای تسهیل یادگیری در کودکان یا برای ورزش و برنامه‌های توان‌بخشی مفید باشد.”

در نهایت باید بگوییم که درک بیشتر عواملی که تأثیرات اجتماعی رفتار ربات را تشخیص می‌دهند، برای بهبود کیفیت تعاملات انسان و ربات ضروری است و به طور فزاینده‌ای عنصر مهم آموزشی، خدمات و سرگرمی خواهد بود. در واقع چنین سرویس تمجیدی و تشویقی می‌تواند قدم مهمی برای سیستم‌های آموزشی باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا