تحلیل شبکه اجتماعیدیجیتال مارکتینگ

مزیت رصد فضای مجازی برای بازاریابان محتوایی

تاثیر داده کاوی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) درست در مقابل بازاریابی سنتی قرار می‌گیرد. در دهه‌های پیش بازاریاب‌ها فکر می‌کردند با تعریف و تمجید از محصول می‌توانند فروش خود را افزایش دهند. اما کمی بعد مشخص شد مشتری‌ها از تبلیغات خسته و دل‌زده‌اند. بنابراین بازاریابی محتوایی پا به عرصه وجود گذاشت. در این استراتژی بازاریاب با دادن اطلاعات مفید در مورد محصول به مصرف‌کنندگان در خرید کمک می‌کند.

اما بازاریابی محتوایی نسبت به شکل سنتی به تخصص بالایی نیاز دارد. یک بازاریاب محتوا باید اطلاعات گسترده‌ای در مورد محصولات یا خدمات داشته باشد. از سوی دیگر باید بداند مصرف‌کنندگان به دنبال چه هستند و چه چیزی را می‌خواهند. درک نیازها، خواست‌ها و دریافت انتقادات مشتریان یکی از مسئولیت‌های بازاریابی محتوایی است.

به همین دلیل قسمت رصد فضای مجازی وارد حیطه بازاریابی محتوایی شد. اکنون در کانتنت مارکتینگ بازاریاب‌های حرفه‌ای می‌توانند از طریق رصد فضای مجازی به اطلاعات زیادی دست پیدا کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مزیت رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

مزیت‌هایی رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی به همراه دارد عبارت است از:

برندسازی با کمک رصد فضای مجازی

یکی از مزیت‌هایی که مانیتورینگ فضای آنلاین به همراه دارند، امکان معرفی برند است. در طی رصد فضای مجازی می‌توانید بفهمید کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند، کاربران چه محتوایی را می‌پسندد و چطور باید برند را برای آنها معرفی کنید. در واقع کسب این اطلاعات به شما کمک می‌کند برند خود را همانگونه که کاربران می‌پسندند، معرفی کنید.

کسب و کارهایی همیشه موفقند که در ارائه تعریف از برند براساس سلیقه مصرف‌کنندگان عمل می‌کنند. داشتن خلاقیت برای معرفی برند اهمیت زیادی دارد. تولید محتوا روشی برای معرفی برند است. اما به شرط اینکه شما از احساسات و ذهن مشتری خبر داشته باشید. سپس براساس همین احساسات مشتری، محتوای مربوط به برندسازی را تولید کنید.

رصد فضای مجازی می‌تواند اطلاعاتی در مورد نحوه درک احساسات مشتریان به شما بدهد.

بیشتر بخوانید: نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

تاثیرگذاری بر روی ذهن مشتریان

یکی دیگر از مزیت‌های رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری بر روی ذهن مشتری است. تصور کنید فردی را نمیشناسید و حالا قصد دارید او را برای خرید مجاب کنید. شانس موفقیت شما در این حالت زیر ۱۰% خواهد بود. زیرا نمی‌دانید طرف مقابل چه واکنشی نسبت به حرف‌های شما از خود نشان می‌دهد.

حالا زمانی را تصور کنید که برای خواهر، برادر و یا یکی از دوستان صمیمی در مورد یک برند صحبت می‌کنید؟ به نظر شما فرد غریبه حرفتان را می‌پذیرد یا خانواده و دوست صمیمی؟ مسلم است چون خانواده و دوستان صمیمی را بیشتر می‌شناسید می‌دانید چطور حرفتان را بزنید تا آن را بپذیرند.

در مورد برندسازی در فضای مجازی همین حالت صادق است. یعنی شما باید ابتدا ذهن و احساسات مصرف کنندگان را شناسایی کنید. این کار را می‌توانید با کمک رصد فضای مجازی انجام دهید تا بفهمید در ذهن آن‌ها چه می‌گذرد.

برانگیختن احساسات مشتریان در فضای مجازی

یکی دیگر از مزیت‌های رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی امکان تحول احساسات مشتریان است. برای اینکه میزان فروش خود را افزایش دهید، ابتدا احساسات مشتری را تحت تاثیر قرار دهید. رصد فضای مجازی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بفهمید از چه راه‌هایی می‌توانید بر روی احساسات مشتریان تاثیر بگذارید.

تحلیل و ارزیابی رقبا هم اطلاعات مفیدی در این باره در اختیارتان قرار می‌دهد. در واقع شما با مانیتورینگ برند خود و رقبا می‌توانید بفهمید احساسات مشتریان چه زمان‌هایی تغییر می‌کند. همچنین این مزیت را دارد که از راه‌های اشتباه دور شوید. برخی از مسیرهایی که شما را از احساسات مشتریان دور می‌کند، در تحلیل فضای مجازی مشخص می‌شوند.

پیدا کردن کلمات کلیدی در رصد فضای آنلاین

یکی دیگر از مزیت‌های رصد فضای مجازی قابلیت جستجو کلمات کلیدی است. در بازاریابی محتوایی در رسانه های اجتماعی استفاده از کلمات کلیدی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در واقع تولید محتوا به تنهایی کافی نیست. شما باید محتواهایی را تولید کنید که کاربران به‌راحتی آن را پیدا کنند.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]کلمات کلیدی همین امکان را برایتان فراهم می‌سازند. البته باید کلمات کلیدی را پیدا کنید که کاربران در جستجوی آن‌ها هستند. هر کلمه کلیدی که بیشترین جستجو را داشته باشد، علی‌رغم رقابت زیاد می‌تواند به پیدا شدن و افزایش بازدید محتواها کمک کند. در گذشته تصور می‌شد کلمات کلیدی فقط در بازاریابی وب سایت کاربرد دارند. اما اکنون مشخص شده است برای شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهمی را برعهده دارند.[/box]

قابلیت دسته‌بندی مشتریان

بازار مصرف همیشه از نظر اهداف مشتریان دسته‌بندی می‌شود. برخی از آن‌ها براساس کیفیت خرید می‌کنند و گروهی دیگر به نام برند توجه دارند. در میان عده‌ای هم هستند که فقط قیمت‌ برایشان مهم است. در دسته‌بندی مشتریان شما تمامی مشتریان خود را برحسب هدف خرید تقسیم‌بندی می‌کنید. اما این کار چطور انجام می‌شود؟

در رصد فضای مجازی شما می‌توانید از طریق مانیتورینگ نظرات کاربران در گذشته بفهمید مشتریان‌تان بیشتر در کدام دسته قرار می‌گیرند.

بررسی رقبا در بازاریابی محتوایی

یکی از امکاناتی که رصد فضای مجازی در اختیار تمامی کسب و کارها قرار می‌دهد، امکان ارزیابی و رصد رقباست. شما از طریق بررسی رقبا می‌توانید راه‌هایی را که آن‌ها رفته‌اند و به موفقیت رسیده‌اند، پیدا کنید. اگر در چندین استراتژی شکست خورده‌اند، همان‌ها را بررسی کنید و از رفتن به مسیرهای اشتباه خودداری کنید.

همچنین از طریق مانیتورینگ فضای آنلاین می‌توانید بفهمید مصرف‌کنندگان رقبا چه انتظاراتی از آن‌ها دارند. دلایل رضایت‌شان از برند رقبا چیست؟ با کمک اطلاعاتی که از طریق رصد فضای مجازی بدست می‌آورید می‌توانید به تمامی این اطلاعات دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ مزیت بی‌نظیر رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

 

رصد فضای مجازی را چطور انجام دهیم؟

برای ارزیابی فضای آنلاین می‌توانید از ابزارهای رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. این ابزارها قادرند نظرات هزاران کاربر را در این شبکه‌ها گردآوری کنند. سپس با تحلیل و بررسی این نظرات می‌توانید جبهه مثبت یا منفی بودن کاربران در مقابل یک برند را ارزیابی کنید.

اگر به تازگی برای برند استراتژی‌های بازاریابی جدیدی را تعریف کرده‌اید، با کمک رصد فضای مجازی می‌توانید فیدبک مشتریان را به راحتی بررسی کنید.

دیتاک ابزاری برای پایش فضای مجازی

یکی از ابزارهای رصد فضای مجازی «دیتاک» نام دارد. شما با کمک این ابزار می‌توانید بفهمید بازاریابی محتوایی شما چه دستاوردی داشته است. همچنین می‌توانید برای آینده کسب و کار هم برنامه‌ریزی داشته باشید. دیتاک این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی رقبا را نیز رصد کنید. اطلاعاتی که در مورد رقبا برایتان فراهم می‌کند، به پیش‌برد اهداف کسب و کار کمک زیادی می‌کند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]کمپین بازاریابی محتوایی خود را رصد و تحلیل کنید

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا