هوش مصنوعی

اهمیت هوش مصنوعی در تجارت

هوش مصنوعی انقلابی جدید

هوش مصنوعی (AI) موج بعدی انقلاب دیجیتال را تحریک می‌کند. با ورود به دوران شناختی، شرکت‌های آینده‌نگر، از آن برای تبدیل هر جنبه از تجارت خود استفاده می‌کنند. در واقع از جذب مشتری گرفته تا تحقیق و توسعه امنیت سایبری و کارهای دفتری، همگی به عهده‌ی هوش‌مصنوعی خواهد بود. برای این شرکت‌ها‌، هوش مصنوعی فراتر از یک فناوری می باشد، این یک روش جدید برای تجارت و ایجاد عملکرد استراتژیک، عملیاتی و مالی است.

قدرت هوش مصنوعی و تاثیر آن در ایام کرونا

بیماری همه‌گیر COVID-19 قدرت هوش مصنوعی را برای بسیاری از شرکت‌ها روشن کرد، زیرا آنها از AI برای شخصی‌ سازی تجربیات دیجیتال برای مشتریان و کارگران، پیش بینی تغییرات بازار در زمان واقعی و حتی کشف درمان‌های ویروس کرونا و واکسن‌ها استفاده کردند. اما این بحران محدودیت AI را نیز آشکار کرد. مدل‌ها برای ادامه کار در یک دوره تغییر چشمگیر نیاز به آموزش مجدد داشتند.

از آنجایی که همه گیری کرونا، مشاغل را به سمت دنیای دیجیتال سوق می‌دهد، هوش مصنوعی به محرک اصلی رشد و رقابت شرکت‌ها تبدیل خواهد شد. اما همانطور که رهبران دیجیتال می‌دانند، ایجاد مهارت در هوش‌مصنوعی آسان نیست. هوش‌مصنوعی یک گلوله جادویی یا یک راه حل مناسب برای همه نیست.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

شرکت های لیدر این پروژه

 شرکت ESI ThoughtLab، به همراه گروهی از رهبران هوش‌مصنوعی، از جمله Appen ، Cognizant ، Cortex ، Dataiku ، DataRobot ، Deloitte و Publicis Sapient، برای کمک به مدیران در هدایت از AI و از بین بردن ROI، یک معیار را برای ۱۲۰۰ سازمان در بخش گسترده‌ای از صنایع و بازارهای جهانی ارائه کردند. این تحقیق و گزارش پیشگامانه، بازگشت سرمایه از طریق هوش مصنوعی بود، که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ منعقد شد.

بیشتر بخوانید: کاربرد هوش مصنوعی در دولت الکترونیک

تاثیر AI در کسب و کار

به طور کلی دو سوم مدیران معتقدند که هوش مصنوعی برای مشاغل آنها بسیار مهم خواهد بود. با این حال بنگاه‌ها فقط به طور متوسط ۱٫۳٪ بازده سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی را شاهد هستند. هوش مصنوعی یک تغییردهنده بازی است، اما برای تحقق کامل پتانسیل خود، به زمان، مقیاس و تخصص نیاز دارد.

COVID-19 توانایی AI را در ارائه بینش و جهت‌دهی در دوره‌ای از تغییرات بی‌سابقه مورد توجه قرار می‌دهد. در واقع همه‌گیری کرونا‌، تصویب فن آوری‌های نوظهور را تسریع کرد. در این دوران شاهد کارایی بالای طیف وسیعی از فناوری‌ها و راه‌حل‌های هوش مصنوعی، از اتوماسیون فرآیند رباتیک گرفته تا پردازش زبان طبیعی و ماشین و یادگیری عمیق بودیم.

رهبران هوش مصنوعی قادر به دسترسی به داده‌های مهم در زمان، پیش بینی روند بازار، محافظت در برابر حملات سایبری و استفاده از فرایندهای خودکار برای رضایت مشتری و بهره‌وری کارمندان بودند. هوش مصنوعی به مبارزه با ویروس کرونا کمک کرد، زیرا سازمان‌های بهداشتی از جدیدترین تکنیک‌های تحلیلی برای بهبود تشخیص ویروس و پیشبرد تحقیقات واکسن استفاده کردند. با این وجود، الگوریتم‌های پیش بینی به دلیل رفتار سریع مشتری، گمراه شدند و همه گیری کرونا همچنین زاویه‌ی منفی AI را نیز برجسته کرد.

تاثیر AI بر کرونا

هوش‌مصنوعی یک ضرورت مدیریتی برای پیروزی در جهان پس از همه گیری کرونا است. شرکت‌ها، سرمایه گذاری‌های هوش مصنوعی خود را برای آماده‌سازی افزایش می‌دهند. آنها همچنین باید هوش مصنوعی خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر مطالعه شرکت ESI ThoughtLab  روی ۱۲۰۰ سازمان نشان داد که تقریباً دو سوم مدیران ارشد، در سراسر مناطق جهان و تقریباً ۹ نفر از ده مدیر شرکت با درآمد بیش از ۲۰ میلیارد دلار، هوش‌مصنوعی را برای آینده مشاغل خود حیاتی می‌دانند. حتی قبل از همه گیری کرونا، شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را در زمینه هوش‌مصنوعی افزایش می‌دادند زیرا منتظر تغییرات در صنعت و فناوری بودند.

طی سه سال آینده، بیش از دو برابر شرکت‌های فعلی قصد دارند تا AI را در سراسر مشاغل خود استفاده کنند. در حالی که اکنون فقط ۲۹٪ از شرکت‌ها از هوش مصنوعی بالغ یا پیشرفته استفاده می‌کنند و این درصد تا سال ۲۰۲۳ به ۶۳٪ خواهد رسید. درنتیجه تعداد شرکت‌های مسلط به استفاده از فن‌آوری‌های مختلف هوش‌مصنوعی نیز طی سه سال آینده افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر ربات‌های چت از ۲۵٪ تا ۵۹٪ رشد خواهند داشت، دید کامپیوتر از ۱۳٪ به ۲۲٪ خواهد رسید، یادگیری ماشین از ۱۹٪ به ۴۵٪ می‌‌رسد.

ژاپنی ها پیشگام در زمینه هوش مصنوعی

در این میان شرکت‌های ژاپنی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی پیش‌گام هستند. شرکت‌های ژاپنی با حمایت از ابتکارات دولت برای حمایت از هوش‌مصنوعی مانند برنامه جامعه ۵٫۰، از تصویب هوش‌مصنوعی بسیار استقبال می‌کنند. هوش‌مصنوعی در قدم اول در بخش خودروسازی کشور ژاپن دیده می‌شود.

در واقع خودروسازان، پیشتاز برتر هوش‌مصنوعی هستند. این شرکت‌ها با داشتن بزرگترین تیم‌های هوش‌مصنوعی و بودجه‌ی کافی توانسته‌اند به هوش‌مصنوعی رو بیاورند. خودروسازان در حال هجوم به استفاده از هوش‌مصنوعی برای هر بخش از تجارت خود هستند و تمامی بخش‌ها از بروزرسانی فرایندهای تولید تا توسعه اتومبیل‌های خودران را به هوش‌مصنوعی مجهز می‌کنند.

بانکها و استفاده از AI

بانک‌ها پس از خودروسازان به فکر هوشمند‌سازی و بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی هستند. پس از بانک‌ها، مراقبت‌های بهداشتی در جایگاه سوم استفاده و بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی قرار دارد و پس از آن، هوش مصنوعی بیشترین کاربرد را در صنعت تکنولوژی داشته است.

از سوی دیگر شرکت‌های رسانه‌ای‌، بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری بیشترین بازدهی را از خدمات و تجربه مشتری با هوش مصنوعی می‌بینند، در حالی که هنوز رشد چندانی در دستیابی به هوش‌مصنوعی نداشته‌اند.

در واقع هوش‌مصنوعی هنوز در بسیاری از حوزه‌هایی که بازدهی بالایی خواهد داشت، عقب است اما به زودی به شکل گسترده‌تری نسبت به گذشته به کار گرفته می‌شود. در این میان افراد موفق باید برای چالش‌های پیش رو آماده شوند و خود را هرچه زودتر با شرایط جدید پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیری AI وفق دهند و به سمت هوش‌مصنوعی قدم بردارند.

هوش مصنوعی فراتر از مجموعه‌ی فناوری‌ها است، در واقع یک روش جدید برای تجارت است. هنوز بسیاری از مدیران مطمئن نیستند که چگونه از AI برای رشد و عملکرد شرکت خود استفاده کنند. اما وقت آن رسیده تا با تاثیر هوش‌مصنوعی بر تجارت جهان آشنا شوند و زودتر اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا