دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلف سئو (SEO) و فاکتورهای آن

در دیجیتال مارکتینگ عبارت سئو زیاد به گوش می‌خورد. تمام کسب و کارهای فعال در فضای آنلاین در تلاشند که به مخاطب هدف خود نزدیک شده و باعث جلب توجه آن‌ها شوند. سئو و انواع مختلف آن یکی از تکنیک‌های رسیدن به این مخاطبان، افزایش رنک وبسایت در موتورهای جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک است.

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization (بهینه‌سازی موتور جستجو) است که باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وبسایت شما از طریق نتایج  ارگانیک موتور جستجو می‌شود. حضور وبسایت شما در ابتدای صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) باعث ورود مخاطبان جدید به آن و نهایتا افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

[highlight color=”orange”]تبلیغات با هزینه‌های گزاف یکی از راه‌های حضور در SERPها است اما تکنیک‌های سئو کسب و کارها را از این هزینه‌ها بی نیاز می‌کند.[/highlight]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

انواع مختلف سئو

انواع سئو و فاکتورهای ان

یک استراتژی جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو، به سه نوع سئو نیاز دارد:

  • سئو در صفحه (on-page SEO)
  • سئوی فنی یا تکنیکال (technical SEO)
  • سئو خارج از صفحه (off-page SEO)

با تجزیه استراتژی و تحلیل سئو در این سه دسته، سازماندهی و اجرای برنامه‌های بهینه سازی بسیار ساده‌تر خواهد بود. در این پست، ما هر کدام از انواع سئو و چگونگی اهمیت آن‌ها برای استراتژی کلی بازاریابی شما را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: سئوی ویدئو و نکاتی برای بهتر دیده شدن ویدئوهای شما

 

۱) سئو در صفحه (On-Page SEO)

سئو در صفحه مربوط به مطالب موجود در وبسایت شما است. سئوی داخل صفحه شامل استراتژی‌هایی برای بهینه‌سازی یک صفحه یا مقاله در وبسایت است. فاکتورهای این نوع سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع محتوا را درک کنند و بدانند که وبسایت شما منبع مهمی از اطلاعات است که کاربران مایل به پیدا کردن و استفاده از آن هستند. این نوع سئو شامل فاکتورهای زیر است:

  • تحقیق در مورد کلید واژه‌ها (Keyword research): یافتن بهترین کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن یک صفحه
  • تولید محتوا (Content creation): انتشار محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر کلمات کلیدی هدف
  • بهینه‌سازی کلید‌واژه (Keyword optimization): استفاده از کلمه کلیدی هدف در جاهایی مناسب و استفاده از سئو مناسب متا تگ

برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی می‌توانید از انواع ابزارهای جستجوی کی ورد (Keyword Tools) استفاده کنید تا آمار کلیدواژه‌های اصلی و بیشتر جستجو شده در موتور جستجو را برای انتخاب کلمات کلیدی هدف در اختیار داشته باشید.

۲) سئو فنی (technical SEO)

سئو تکنیکال مربوط به عناصری غیر از محتوای وبسایت شما است. این نوع سئو شامل استراتژی‌هایی برای بهبود ساختار و بنیاد سایت است. سئو فنی، خوانایی سایت را بهبود می‌بخشد که باعث خزیدن و درک سایت برای موتورهای جستجو می‌شود. سئوی تکنیکال یک تجربه کاربری خوب را فراهم می‌کند که به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا سایت را با کیفیت ببینند. یک تجربه کاربری خوب برای خوانندگان نیز مهم است و می‌تواند ترافیک ریت (Traffic Rate) و اینگیجمنت (Engagement) را تحت تأثیر قرار دهد.

انواع سئو موجود در این بخش موارد زیر است:

  • سرعت سایت (Site speed)
  • موبایل فریندلی (Mobile-friendliness)
  • نمایه سازی (Indexing)
  • خزش مناسب (Crawlability)
  • معماری سایت (Site architecture)
  • داده‌های ساختار یافته (Structured data)
  • امنیت (Security)

۳) سئو خارجی (Off-Site SEO)

تکنیک‌های سئو خارج از صفحه به تقویت تأثیر و ارتباط وبسایت شما با وبسایت‌های دیگر کمک می‌کند. این نوع سئو شامل استراتژی‌هایی برای ایجاد اعتبار و قدرت وبسایت است. فاکتورهای سئوی خارجی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ببینند که یک وبسایت نتیجه جستجوی ایده آل است یا خیر؟ و یا از منبع معتبر و قابل اعتمادی لینک گرفته است؟

بیشتر سئو خارج از سایت مربوط به لینک‌‌های با کیفیت بالاست. حجم زیادی از لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر به سایت شما ارجاع داده می‌شود، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت شما دارای ارزش است

در نهایت

برای بهبود استراتژی بازاریابی باید از هر ۳ نوع سئو استفاده کنید. برای ایجاد یک برنامه SEO که منجر به نتایج واقعی و موثر شود، نباید فقط روی یک گروه از عوامل رتبه بندی متمرکز شوید بلکه بهتر است از انواع مختلف سئو استفاده کنید تا وبسایت شما بهترین فرصت را برای نمایش در موتورهای جستجو بدست آورد.

شما چه فاکتورهای دیگری برای انواع سئو می‌شناسید؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا