دیجیتال مارکتینگ

۱۴ نکته بازاریابی توییتر برای کسب و کارها

شاید در نگاه اول بنظر برسد که توییتر فقط کاربرد نمایشی و ارسال توییت را دارد اما اینطور نیست. تیم‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی خود از توییتر به بهترین نحو ممکن استفاده کنند، بنابراین باید با استراتژی بازاریابی توییتر برای کسب و کارها آشنا باشند.

طبق آمار موجود توییتر نزدیک به ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، همچنین تعداد کاربران فعال ایرانی در توییتر بر اساس گزارش تکراسا به صورت تخمینی حدود ۲ میلیون کاربر است. بعلاوه اگر آمار توییتر ایران را از سامانه دیتاک بررسی کنیم، به طور تقریبی روزانه بیش از ۱ میلیون توییت فارسی در توییتر منتشر می‌شود و این یعنی یک پتانسیل خوب برای کسب و کار شما!

توییتر ابزاری قدرتمند برای بازاریابی است که هر کسب و کاری می‌تواند از آن استفاده کند. این شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری به وبسایت خود ارسال کنید، آگاهی از برند را افزایش دهید، مخاطبان خود را درگیر کنید، تعامل بیشتری با مخاطبان و مشتریان خود ایجاد کنید و نرخ‌های تبدیل‌ و فروش خود را افزایش دهید. بنابراین توییتر باید بخشی از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

استراتژی بازاریابی توییتر برای کسب و کارها

اگر در برنامه بازاریابی خود بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را در نظر گرفته‌اید بهتر است توییتر هم شامل این برنامه باشد. پوشش شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند در بهبود فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما موثر و کارآمد باشد.

برای شروع بازاریابی توییتر برای کسب و کار خود باید چگونگی عملکرد این بستر و چگونگی قرار گرفتن در استراتژی کلی رسانه‌های اجتماعی خود را درک کنید. با این توصیفات بهتر است یک استراتژی بازاریابی توییتر برای کسب و کار خود داشته باشید. نکات زیر می‌تواند به شما در ایجاد این استراتژی کمک کند.

بازاریابی توییتر برای کسب و کارها

۱) حساب کاربری توییتر خود را بررسی کنید.

اگر از قبل برای شرکت و برند خود اکانت توییتر ساخته‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی این اکانت در توییتر است. با انجام یک بررسی دقیق از تحلیل‌های توییتر خود، از آنچه تا بحال در این اکانت انجام داده‌اید گزارش‌گیری کنید. این تحلیل‌ها را می‌توانید از طریق ابزارهای مانیتورینگ و آنالیز توییتر و یا سامانه دیتاک به دست بیاورید.

در تحلیل عملکرد اکانت توییتر بهتر است عملکرد هشتگ، عملکرد هر توییت ارسال شده و مخاطبان توییتر خود را تجزیه و تحلیل کنید. دانستن اینکه کدام توییت بهترین عملکرد را داشته و اینگیجمنت خوبی را دریافت کرده، درمورد نوع محتوای مورد علاقه‌ی مخاطبان به شما ایده می‌دهد. از این اطلاعات می‌توان در ایجاد استراتژی بازاریابی توییتر بهره برد تا با ارائه و تولید محتوای مورد نیاز کاربران نرخ اینگیجمنت، آگاهی از برند، دستیابی به KPIهای مختلف و دیگر اهداف استراتژیک را بهبود داد.

یک روش تحلیل اکانت توییتر، تحلیل دستی آن از راه آنالیتیکس خود توییتر است. هر اکانت توییتر یک صفحه‌ی آنالیتیکس دارد که اطلاعات مختصری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌توان از آن برای تحلیل اکانت خروجی گرفت. با بررسی این دیتاها شما می‌توانید میزان تاثیر گذاری و نحوه رفتار اکانت و مخاطبان خود را بررسی کنید.

۲) نمایه اکانت توییتر خود را تکمیل کنید.

داشتن نمایه توییتر درست به شما کمک می‌کند تا در اولین برخورد مخاطب، حرفه‌ای به نظر بیایید .در نظر بگیرید که چگونه هر عنصر از نمایه به تقویت برند شما و آگاهی دادن به مخاطبان کمک می‌کند.

  • نام حساب شما: با این نام مخاطبان می‌توانند شما را در توییتر پیدا کنند. این نام بهتر است با نام اکانت شبکه‌های اجتماعی دیگرتان یکسان باشد.
  • عکس پروفایل: عکس نمایه شما در کنار هر توییت ارسال شده ظاهر می شود، بنابراین بهتر است از لوگوی اصلی برند خود و از ابعاد مناسب و واضح برای تصویر پروفایل استفاده کنید. این ابعاد را می‌توانید در پست سایز استاندارد تصاویر و محتوا در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنید.
  • تصویر هدر: تصویر هدر ممکن است بیشتر از عکس پروفایل تغییر کند. این تصویر می‌تواند تصویر کمپین فعلی شما باشد و یا اطلاعات و بینشی در مورد فرهنگ شرکت شما ارائه دهد. حتی شاید تصویری از فضای فیزیکی شرکت و کارمندان آن باشد.
  • آدرس لندینگ یا صفحات فرود: در بیوی توییتر آدرس سایت خود را قرار دهید. ممکن است این آدرس گاهی به صفحه لندینگ کمپین‌ها یا صفحه‌ی دیگری تغییر پیدا کند.
  • لوکیشن: ارائه موقعیت مکانی باعث می‌شود پروفایل شما برای مخاطبان واقعی‌تر شود. این مساله به ویژه برای مشاغل کوچک با فروشگاه‌های فیزیکی بسیار مهم است، زیرا مشتریان می‌توانند شما را به صورت آفلاین پیدا کنند و این باعث ایجاد اعتماد می‌شود. اگر کسب و کار بزرگ هم باشید می‌توانید آدرس دفتر مرکزی خود را در لوکیشن بنویسید.

۳) اهداف خود را تعیین کنید.

موفقیت در هر بستر رسانه اجتماعی با داشتن اهداف واضح و قابل اندازه گیری آغاز می‌شود. به این منظور می‌توانید اهداف خود را به روش SMART ترجمه کنید.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید ترافیک وبسایت خود را از طریق توییتر افزایش دهید. با هدف افزایش میانگین کلیک از توییتر، می‌توانید از نرخ کلیک اولیه خود در توییتر استفاده کنید تا در یک بازه زمانی معقول هدف قابل دستیابی خاصی را تعیین کنید. (مثلاً افزایش از ۱٫۵٪ به ۲٫۵٪ در سه ماه)

۴) رقبای خود را مانیتور کنید.

بررسی اکانت رقبای شما در توییتر و بحث‌های حول آن‌ها می‌تواند به شما در برنامه ریزی بهتر کمک کند. تحلیل رسانه‌های اجتماعی آن‌ها با آشکار کردن نقاط ضعف و قوتشان  و بررسی راه‌های ایجاد تمایز، می‌تواند به شما در اصلاح استراتژی‌ها و برنامه‌هایتان کمک کند.

برای این کار ما به شما استفاده از سامانه دیتاک را پیشنهاد می‌دهیم تا هر جا نامی از شما یا رقبایتان بود، حتی قبل از خود آن‌ها مطلع شده و از فرصت‌ها بهترین بهره را ببرید. برای آشنایی با کارکرد‌های این سامانه و درخوایت دموی آن با ما در تماس باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

۵) اکانت منیجر داشته باشید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که حساب‌هایتان نظارت و بررسی می‌شوند. عدم پاسخگویی منظم و به موقع به پیام‌های توییتر و منشن‌ها برای مخاطبان یک سیگنال منفی است و ممکن است به برند شما آسیب برساند.

برای پاسخ‌گویی به موقع به منشن‌ها، کامنت‌ها و پیام‌های توییتر فردی را تعیین کنید تا با نظارت کامل بر اکانت، میزان تعامل شما با مخاطبان را افزایش دهد. این کار حتی در مورد منشن‌های منفی هم گاهی باعث ایجاد دید مثبت می‌شود.

هر نوع مکالمه‌ی خوب، بد، خنثی و یا انتقادی بویژه با افزایش تعداد مخاطبان ممکن است در توییتر رخ دهد، بنابراین باید برای پاسخ به آن آماده باشید. پس بهتر است برای نحوه پاسخگویی به آن‌ها و مدیریت بحران روابط عمومی برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک بحران روابط عمومی را در ۱۰ مرحله مدیریت کنیم؟

۶) یک تقویم محتوا تهیه کنید.

برنامه ریزی مطالب و محتوای سوشال کمی زمانبر است اما در نهایت نظم خاصی به محتوا داده و باعث صرفه جویی در زمان برای برنامه‌های آتی می‌شود. هنگام ایجاد تقویم، در نظر بگیرید که:

  • هر چند وقت یکبار می‌خواهید پست منتشر کنید؟
  • بهترین زمان برای ارسال آن چه زمانی است؟
  • چه کسی باید پست‌ها را برای انتشار تایید کند؟

یک تقویم محتوایی می‌تواند به شما در ارزیابی محتوا و ایجاد ترکیبی متعادل از توییت‌ها کمک کند.

۷) میزان تأثیر محتوای خود را اندازه بگیرید.

پس از اتمام استراتژی بازاریابی، باید مرتباً فعالیت‌های خود را ارزیابی کرده و پیشرفت خود را در برابر اهداف SMART تعیین شده بررسی کنید.

جمع آوری داده‌های معنی دار به شما کمک می‌کند تا ارزش فعالیت‌های بازاریابی خود را بررسی کرده و ایده‌هایی ارائه دهید که به شما در اصلاح استراتژی بازاریابی توییتر در طول زمان کمک می‌کند. جمع‌ آوری داده کار چندان ساده‌ای نیست اما خوشبختانه شرکت‌هایی همچون دیتاک وجود دارند که می‌توانند داده‌های مورد نیاز شما را در بستر توییتر (و دیگر بسترهای سوشال مدیا) جمع‌آوری و تمیز کرده و گزارش‌هایی جامع و مفید از آن را ارائه دهند.

۸) از سوالات چند گزینه‌ای در توییتر خود استفاده کنید.

توییتر مانند اینستاگرام یا فیسبوک گزینه‌های خلاقانه زیادی برای تعامل ارائه نمی‌دهد اما می‌توان از سوالات چند گزینه‌ای برای ایجاد تعامل با مخاطب استفاده کرد.

نظرسنجی‌های توییتر به شما امکان می‌دهد سوالاتی مطرح کنید و حداکثر چهار پاسخ برای انتخاب ایجاد کنید. این نظرسنجی‌ها به دلیل ویژگی سادگی و سرگرم کنندگی روش خوبی برای درگیر کردن مخاطبان هستند.

۹) ارسال توییت‌ها را زمانبندی کنید.

برنامه ریزی به شما کمک می‌کند تا وقت خود را برای ارتباط با مخاطبان تنظیم و صرف کنید و با  تقویم محتوای خود هماهنگ بمانید. با برنامه ریزی توییت‌های خود، می‌توانید از بهترین زمان‌ها برای ارسال و تقویت تعامل خود نیز استفاده کنید. با اندازه گیری عملکرد و تجزیه و تحلیل آن، می‌توانید ساعات مناسب برای توییت را بررسی کرده و برنامه ارسال خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

۱۰) از هشتگ‌ها و ترندهای روز استفاده کنید.

هشتگ‌ها در توییتر تاثیر بسزایی در افزایش نرخ اینگیجمنت شما دارند. طبق آمار موجود توییت‌های دارای هشتگ ۱۰۰٪ نرخ اینگیجمنت بیشتری دارند. هشتگ‌ها مخاطبان جدیدی را به پیج شما هدایت کرده و میزان تعامل توییت‌های شما را افزایش می‌دهند.

برای یافتن هشتگ‌های مناسب و ترندهای روز می‌توانید از ابزارهای مختلف از جمله ابر هشتگ‌های سامانه روابط عمومی دیتاک استفاده کنید. این ابر هشتگ‌ها نه تنها ترندهای مدت زمان مشخص توییتر را در اختیار قرار می‌دهد بلکه کاربر می‌تواند با زدن کویری، هشتگ‌های مرتبط با کلیدواژه موردنظر خود را نیز در بازه‌های زمانی متفاوت دریافت و آنالیز کند.

ابر هشتگ های توییتر

برای استفاده از این سامانه با کارشناسان فروش ما در دیتاک تماس بگیرید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

۱۱) هشتگ برند خود را ایجاد کنید.

هشتگ برند نحصر به فرد برند و شرکت شما است و می‌تواند برای جمع آوری و سازماندهی مطالب در مورد کسب و کار شما استفاده شود. این هشتگ‌ها برای تبلیغ کمپین‌ها و یافتن محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) ایده آل هستند.

۱۲) از سوشال لیسنینگ استفاده کنید.

توییتر فقط برای صحبت کردن نیست بلکه گوش دادن به آن نیز مهم است. “گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی” به معنای توجه به گفتگوهایی است که  در مورد برند شما یا رقبایتان در توییتر اتفاق می‌افتد و بینش مشتریان و جامعه شما را فراهم می‌کند.

با گوش دادن به توییتر نه تنها می‌توانید دریابید که مردم در مورد برند و محصولات شما چه نظری دارند بلکه می‌توانید از سایر موضوعات و مباحث نیز مطلع شده و از آن یاد بگیرید و استفاده کنید. اگر می‌خواهید از موضوع سوشال لیسنینگ بیشتر بدانید لینک زیر را دنبال کنید.

سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ | معرفی ابزارهای سوشال لیسنینگ

۱۳) یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید.

اجرای کمپین های تبلیغاتی در توییتر پس از رشد ارگانیک اکانت شما می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و دیگر اهداف کمک کند.

تبلیغات در توییتر می تواند به شما در رشد مخاطبان، تبلیغ محصولات و هدایت ترافیک به وبسایت کمک کند. تبلیغات توییتر به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را بصورت انتخابی هدف قرار دهید و تجزیه و تحلیل مفصلی در مورد نتایج کمپین و هزینه‌ها در دسترس داشته باشید.

۱۴) از پارامترهای UTM برای اندازه گیری موفقیت خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل آن‌ها بیشتر درگیر شوید، از پارامترهای UTM استفاده کنید. این‌ پارامترها کدهای متنی کوتاهی هستند که می‌توانید برای اندازه‌گیری ترافیک و نرخ تبدیل به پیوندهای خود اضافه کنید.

پارامترهای UTM به شما نشان می‌دهند که افراد چگونه به وبسایت شما هدایت می‌شوند، کدام توییت‌ها مؤثرتر هستند، ROI کمپین‌های تأثیرگذار چقدر بوده است و بسیاری از موارد مهم دیگر.

حرف آخر

استراتژی بازاریابی توییتر طرحی با محور ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای پرسوناهای مختلف خریداران، مخاطبان و دنبال کنندگان برند از طریق یکی از بستر‌های اجتماعی است. هدف از این نوع استراتژی می‌تواند متفاوت باشد اما در نهایت توییتر راه مناسبی برای رسیدن به اهداف تیم دیجیتال مارکتینگ است.

حالا شما بگویید که آیا برای کسب و کار خود در توییتر اکانتی دارید؟ آیا برای این اکانت استراتژی خاصی را تعیین و دنبال می‌کنید؟ پاسخ خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا