تحلیل شبکه اجتماعی

آخرین مناظره ترامپ و بایدن از دریچه شبکه های اجتماعی|مردم کدام یک را ترجیح می دهند؟

بر اساس تحلیل بیش از 35 هزار توئیت در بازه زمانی 1 تا 3 آبان

جنگ اخر

آخرین مناظره ترامپ و بایدن، پنجشنبه یکم آبان، در حالی برگزار شد که تدابیری برای جلوگیری از تکرار مشاجره لفظی نامزدها در مناظره اول در نظر گرفته شده ‌بود.در این مناظره، نامزد‌ها لحن آرام‌تری داشتند و کمتر صحبت یکدیگر را قطع می‌کردند. در این نوبت از مناظرات، طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله، کرونا، معاهده‌های اقلیمی، سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت و نامزد‌ها مانند دفعات قبل همدیگر را به فساد متهم کردند.

برای درک نظرات کاربران رسانه های اجتماعی نسبت به مناظره ترامپ و بایدن به سراغ رسانه اجتماعی توئیتر رفتیم و به کمک سامانه دیتاک، در بازه زمانی ۱ تا ۳ آبان‌ماه بیش از ۳۵ هزار توئیت را استخراج نمودیم. تحلیل اولیه از داده‌ها نشان می‌دهد، هشتگ‌های #مناظره_فیل_و_الاغ، Restart_opposition، #Trump2020، #بایدن و #ترامپ به ترتیب حائز بیشتر تکرار در توئیت‌های کاربران بودند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تحلیل شبکه ریتوئیت

از آنجا که رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی میل به خوشه‌ای شدن دارد؛ یکی از کارامد‌ترین روش‌ها برای افکارسنجی در این رسانه‌ها، استخراج و تحلیل موثرترین پیام‌ها در هر یک از خوشه‌هاست. تحلیل دیتاک از شبکه ریتوئیت نشان می‌دهد، کاربران در ۵ خوشه اصلی تقسیم شده‌اند که فراوانی هر خوشه نسبت به کل شبکه به صورت زیر است:

  • خوشه بنفش، ۳۴درصد
  • خوشه سبز، ۱۱٫۴ درصد
  • خوشه آبی، ۱۱ درصد
  • خوشه مشکی ۶٫۶ درصد
  • خوشه نارنجی ۵٫۳۹

برای دستیابی به تحلیل دقیق‌تر از افکار‌ عمومی شکل گرفته در توئیتر، باید هر خوشه را جداگانه و بر اساس موقعیت آن در شبکه تحلیل کنیم. برای این کار در ابتدا به سراغ بزرگترین خوشه یعنی خوشه بنفش می‌رویم.

پیروزی جو بایدن ایرانی‌ها را خوشحال کرد؟ | نظر مردم ایران درباره بایدن

 

خوشه بنفش

کاربران خوشه بنفش از موفقیت ترامپ در مناظره خرسند هستند و آن را مقدمه‌ای برای کاهش تاب‌آوری ایران و یکسره شدن کار حاکمیت برشمرده‌اند. در ضمن آن‌ها، رفتار برخی از رسانه‌های به ظاهر مستقل را حمایت از منافع نظام ایران تعبیر کرده‌اند. در زیر، تصویر خوشه بنفش و نمونه‌ای از توئیت‌های این خوشه را مشاهده می‌کنیم.

خوشه سبز و آبی

در قسمت بعد، دو خوشه همسایه سبز و آبی را بررسی می‌کنیم. کاربران خوشه سبز، کسب منفعت ایران از انتخاب بایدن را ساده‌انگاری توصیف و در عین ‌حال به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور پیرامون صلح امام حسن (ع) انتقادات شدید وارد کرده‌اند و آن را مصداقی از تحریف تاریخ برشمرده‌اند.

کاربران خوشه آبی کمی با سایر خوشه‌ها تفاوت دارند. فشردگی و همگونی بالا در این خوشه، پرده از رفتار بات‌گونه آن‌ها بر‌می‌دارد. اگر دقیق‌تر به محتوای منتشر شده در این خوشه نگاه بیندازیم، متوجه خواهیم شد، کاربران هدف مشخصی را دنبال می‌کنند و آن، تِرند کردن هشتگ «مناظره_فیل_و_الاغ» است. اگرچه آن‌ها برای رسیدن به این هدف حمایت خوبی از یکدیگر انجام دادند اما موقعیت خوشه آبی در شبکه و فاصله زیاد آن با سایر خوشه‌ها، از عدم موفقیت آن‌ها خبر می‌دهد.

 

 

 

 

در بخش سوم مناظره ترامپ و بایدن، نوبت به تحلیل خوشه مشکی می‌رسد. موثرترین عضو این خوشه، محمد حسینی، رهبر گروه ری‌استارت است. در واقع کاربران اندک این خوشه که همان طرفداران گروه ری‌استارت هستند به پیروی از رهبر خویش سعی دارند تا حمایت همه جانبه خود را از پیروزی ترامپ اعلام کنند و وی را ناجی مشکلات معرفی نمایند.

خوشه نارنجی

در بخش پایانی مناظره ترامپ و بایدن، خوشه نارنجی بررسی می‌شود. شکل توزیع این خوشه حاکی از تنوع نظرات و همبستگی کمتر این خوشه نسبت به سایر خوشه‌هاست. طیف گسترده‌ای از نظرات در این خوشه یافت می‌شود؛ از جمله برخی به تاثیرات انتخاب هر یک از نامزدها بر اقتصاد ایران پرداخته و عده‌ای شانس ترامپ را برای پیروزی، بیشتر دانسته‌اند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

امیرمحمد قدسی

من، امیر محمد قدسی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، هستم. به پژوهش و تحلیل در حوزه ارتباطات سیاسی و رسانه های اجتماعی با استفاده از روش های محاسباتی نوین در کنار روش های کیفی و به طور خاص تحلیل گفتمان انتقادی علاقه‌مندم و سعی می‌کنم به صورت مستمر اطلاعات و تجربیاتم را در این زمینه افزایش دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا