تحلیل شبکه اجتماعی

پیروزی جو بایدن ایرانی‌ها را خوشحال کرد؟ | نظر مردم ایران درباره بایدن

تحلیل بیش از ۸۰ هزار کامنت اینستاگرام در بازه ۱۵ تا ۱۷ آبان ماه

رای‌گیری در آمریکا در حالی به اتمام رسید که نتایج اولیه، حاکی از پیروزی مقتدرانه ترامپ بود؛ وی حتی در مراسمی با حضور نزدیکان، خود را پیروز انتخاب خواند و آماده برگزاری جشن پیروزی می‌شد تا این که به تدریج، نوبت به شمردن آرای پستی رسید. روند نتایج در ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا که در ابتدا به رنگ قرمز درآمده بودند با گذشت زمان، تغییر کرد و ورق به نفع بایدن برگشت.

بایدن برنده انتخابات آمریکا شد

آرای پستی که عمدتا توسط دموکرات‌ها ارسال شده بود، کار خودش را کرد و باعث شد تا ریاست جمهوری ترامپ چهار سال دیگر به طول نینجامد. روز گذشته رسانه‌های آمریکا، مهر تاییدی بر ریاست‌جمهوری بایدن زدند و بدین ترتیب معاون سابق اوباما، چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور آمریکا لقب گرفت.

ایالت ها

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تحلیل قبلی دیتاک بر بستر توئیتر

تحلیل پیشین دیتاک در بستر توئیتر مربوط به مناظره پایانی دو نامزد نهایی آمریکا بود. در آن گزارش با استفاده از تحلیل شبکه ریتوئیت و خوشه‌های اصلی، مشخص شد بیش از ۴۰ درصد از کاربران از انتخاب ترامپ حمایت کرده و بخش زیادی هم بر این باور بودند که سیاست اصلی هر دو این نامزدها یکی است و نباید به تغییر اوضاع خوشبین بود.

کدام رسانه کامنت بیشتری دریافت کرده است؟

این بار برای بررسی افکار‌عمومی شکل گرفته حول موضوع پیروزی بایدن، به سراغ کامنت‌های اینستاگرام رفتیم. از آنجا که مردم ایران حضور پررنگ‌تری در اینستاگرام دارند، کامنت‌های صفحات عمومی در مواقعی می‌تواند آینه بهتری برای بازتاب افکار عمومی باشد. از این رو، با استفاده از سامانه دیتاک بیش از ۸۰ هزار کامنت منتشر شده در ۶۸۷ صفحه عمومی فعال را استخراج نمودیم و با استفاده از روش‌های کمی و کیفی آن را تحلیل نمودیم.

اگر شبکه‌ای از کاربران و صفحاتی که در آن کامنت‌های خود را منتشر ساختند بسازیم به شکل زیر درخواهد آمد. این تصویر نشان می‌دهد عمده مباحثات زیر پست‌هایی که متعلق به رسانه‌ها بوده انجام پذیرفته است. به بیان دقیق‌تر، بی بی سی فارسی (بنفش) ۳۵ درصد؛ ایران اینترنشنال (سبز) ۶٫۸ درصد؛ قیمت دلار (آبی) ۴٫۶ درصد، زودنیوز (مشکی) ۲٫۶ درصد و منوتو (نارنجی)، ۲٫۴ درصد از کل کامنت‌های درج شده در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۷ آبان ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

کل شبکه موضوع انتخابات آمریکا
گراف نظرات کاربران درباره انتخابات آمریکا

نکته حائر اهمیت، تعداد زیاد کامنت‌های درج شده در صفحات رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به نسبت رسانه‌های داخلی است که می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، از جمله آنکه این رسانه‌ها، اخبار مرتبط با انتخابات آمریکا را سریع‌تر و گسترده‌تر پوشش دادند. به علاوه، این رسانه‌ها طیف گسترده‌تری از مخاطبین با گرایش‌های سیاسی گوناگون را به خود جلب کرده‌اند.

احساس کاربران نسبت به انتخاب بایدن چیست؟

پس از بررسی ساختار کلی شبکه، به سراغ مرحله بعد یعنی سنجش احساسات کاربران نسبت به بایدن رفتیم. برای این کار از نمونه گیری به روش آماری بهره جسته و تعداد بهینه‌ای از کامنت‌ها را تحت خوانش عمیق قرار دادیم. نتیجه‌ای که حاصل شد، بدین صورت است:

  • ۴۴.۸% از کاربران نگاه مثبتی به انتخاب بایدن دارند.
  • ۳۷% از انتخاب بایدن، ناراحت و خشمگین اند.
  • ۱۸/۲% از کاربران نیز گفته اند، انتخاب ترامپ یا بایدن برای آن ها فرقی ندارد.

مردم درباره بایدن چه می‌گویند؟

شاید بپرسید چرا ۳۷ درصد از کاربران نسبت به انتخاب بایدن نگران و خشمگین‌اند یا چرا برای برخی، انتخاب این دو فرقی نمی‌کند؛ برای پاسخ به این سوال باید مضامین مطرح شده در میان کامنت‌ها را شناسایی کنیم.

نسبت به بایدن می‌توان سه رویکرد مثبت، منفی و خنثی را شناسایی کرد؛ کاربران با رویکرد مثبت، از پیروزی بایدن خوشحال‌اند و انتخاب بایدن را برای دلالان و کاسبان تحریم ناخوشایند می‌دانند. کامنت‌های زیر نمونه ای از این رویکرد است.

«سلام اگه بایدن برنده شد ساندوچ فلافل مغازه من مهمونید همگی??»

« سرمایه داران ایران ازته دل، ارزویشان ترامپ بود، ولی خدا یاور محرومان است، گهی پشت برزین، گهی زین برپشت. چهارساله مردم زندگیشان نابودشده فقیر فقیترشده سرمایه دار به اوج رسید، امشب دلمان برای نابودی ترامپ خوش کنیم، بس، امین یارب العالمین»

کاربران با نگاه منفی، بایدن را به تقلب متهم می‌کنند و فکر می‌کنند بایدن به تاب‌آوری نظام ایران کمک می‌کند و می‌تواند کمی از فشار تحریم‌ها کم کند. به عنوان مثال :

« ترامپ یک کابوی واقعیه، به دمکراتها گفت که روبرو و شفاف در پای صندوق رای دوئل کنیم، اما دمکراتها بر رای گیری پستی  اصرار کردند، تا تقلب کنند»

« این [Biden] چرا شبیه مرده متحرکه»

کاربران با رویکرد خنثی نیز بر تغییر نکردن سیاست‌های اصلی آمریکا اصرار دارند و اذعان دارند، رفتن ترامپ، مشکلی را حل نخواهد کرد و راه چاره مشکلات در تغییر رویه مردم و مسئولان خودی است.

« ساده لوحی مردم ایران ادمو زجر میده هر کس توی امریکا سر کار بیاد اول بفکر منافع ملی امریکاست نه بفکر کشورهای دیگه این فقط مسئولین ایران هستن که بفکر همه جا هستند الا ایران و تا طرز فکر این مسئولین عوض نشه ما توی همین بدبختی دستو پا میزنیم»

 

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]

دیتاک تحلیل‌گر موضوعات روز شبکه‌های اجتماعی

[button color=”primary” size=”big” link=”https://dataak.com/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84%db%8c/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]گزارشات تحلیلی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

امیرمحمد قدسی

من، امیر محمد قدسی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، هستم. به پژوهش و تحلیل در حوزه ارتباطات سیاسی و رسانه های اجتماعی با استفاده از روش های محاسباتی نوین در کنار روش های کیفی و به طور خاص تحلیل گفتمان انتقادی علاقه‌مندم و سعی می‌کنم به صورت مستمر اطلاعات و تجربیاتم را در این زمینه افزایش دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا