المنتور (landing)تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

سوشیال سیگنال چیست؟ | آموزش کامل و جامع

سوشال سیگنال

اگر شما صاحب یک وبسایت باشید، حتماً می‌دانید که اهمیت سوشال سیگنال چقدر است. در واقع سوشیال سیگنال می‌تواند سبب بهبود صفحات شما شده و تعامل و فروش بالاتری را برای شما رقم بزند. تمام اینها به واسطه‌ی اهمیتی است که سوشال سیگنال توسط گوگل برای صفحات شما ایجاد می‌کند. گسترش رسانه‌های اجتماعی سبب شده است تا فعالیت در این رسانه‌ها به یکی از فاکتورهای اصلی بهینه‌سازی «سئو» سایت تبدیل شود. به همین خاطر در ادامه قصد داریم ضمن تعریف سوشال سیگنال، به بررسی تاثیر سوشیال سیگنال بر رتبه سایت، ابزار چک کردن سوشیال سیگنال و همچنین معرفی شبکه های مناسب سوشیال سیگنال خواهیم پرداخت. پس اگر شما نیز مایلید از اهمیت سوشیال سیگنال باخبر شوید و دیگر مفاهیم مربوط به آن را درک کنید، حتماً با ما همراه شوید.

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

سوشیال سیگنال چیست؟

سوشال سیگنال «Social Signal» به معنای «سیگنال اجتماعی» است به سیگنال رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد. سیگنال‌های اجتماعی به موتورهای جست‌وجو و دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی شما نشان می‌دهد که محتوای شما مفید و مرتبط است. از جمله سیگنال‌های اجتماعی در رسانه‌های مختلف می‌توان چنین مواردی را نام برد:

1) لایک، نظر و اشتراک گذاری پست‌ها در شبکه اجتماعی متا (فیسبوک سابق)
2) لایک‌ها، ریتوئیت‌ها، نقل‌قول‌ها و مکالمات در شبکه اجتماعی توئیتر
3) پین‌ها، بازدیدها و نظرات در رسانه اجتماعی پینترست
4) پیوندها و مراجع در رسانه اجتماعی لینکدین
5) فالوورها، کامنت‌ها، لایک‌ها و برنامه‌های جدید در رسانه اجتماعی اینستاگرام
6) بازدیدها، نظرات و دنبال کنندگان در رسانه اجتماعی یوتیوب

هرچه تعداد لایک‌ها، اشتراک گذاری‌ها، بازدیدها و کلیک‌های یک پست اجتماعی بیشتر باشد، آن پست بیشتر قابل مشاهده است و در فید رسانه‌های اجتماعی شما رتبه بالاتری دارد. در ادامه به بررسی تاثیر سوشیال سیگنال بر رتبه سایت خواهیم پرداخت.

تاثیر سوشیال سیگنال بر رتبه سایت

تاثیر سوشیال سیگنال بر رتبه سایت

اگرچه سوشال سیگنال، یعنی تعداد دنبال کنندگان، لایک‌ها، کامنت‌ها و دیگر موارد نامبرده، به افزایش رتبه خود صفجه مجازی شما کمک می‌کنند، اما اهمیت سوشیال سیگنال فقط به همین رسانه‌ها محدود نمی‌شود. بلکه افزایش رتبه وبسایت‌ها را نیز در بر می‌گیرد. ممکن است از خود بپرسید که این اتفاق چگونه می‌اُفتد؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت:

1) گوگل «Google» به عنوان بهترین موتور جست‌وجوی حال حاضر جهان، الگوریتم‌های مشخصی برای یافتن بهترین صفحات و معرفی آن‌ها در نتایج جست‌وجو به کاربران دارد. یکی از مؤلفه‌های گوگل برای معرفی صفحات برتر، سوشال سیگنال است.

2) موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، سیگنال‌های اجتماعی را به عنوان شاخصی از منابع محتوای با کیفیت، ارزشمند و مفید رصد می‌کنند.

3) اگرچه گوگل به طور رسمی از سیگنال‌های اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند، اما مشخص است که بک‌لینک‌ها، هدف جست‌وجو، کیفیت محتوا، تازگی و اعتبار از عوامل رتبه‌بندی هستند.

4) هر چه پست‌های اجتماعی شما سیگنال‌های اجتماعی، تعامل و دید بیشتری داشته باشند، این به Google می‌گوید که محتوایی را به اشتراک می‌گذارید که هدف جست‌وجو را برآورده می‌کند، مرتبط و معتبر است، با کیفیت بالا و تازه است و اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی بک‌لینک بیشتری را برای محتوای شما ایجاد می‌کنند.

5) برخلاف گوگل که به‌طور رسمی از سوشال سیگنال به عنوان فالکتور رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند، بلکه در پس‌زمینه به آن اهمیت می‌دهد، موتور جست‌وجوی بینگ «Bing» تعامل کاربر (سیگنال‌های اجتماعی) را به‌عنوان یک عامل اصلی رتبه‌بندی در نظر گرفته است.

6) موتور جست‌وجوی بینگ، تعامل کاربر، تازگی، کیفیت، اعتبار و ارتباط را از عوامل مهم رتبه‌بندی می‌داند. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که 36 درصد از جست‌وجوهای دسکتاپ در ایالات متحده در Bing انجام می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که بینگ توانسته با در نظر گرفتن سوشال سیگنال، در بین کاربران جای خود را باز کند!

با توجه به مطالب فوق، حالا می‌دانید که سوشال سیگنال چه به‌صورت مستقیم و رسمی و چه به‌صورت غیررسمی، بر نتایج جست‌وجوی وبسایت‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر تا به امروز استفاده از این موضوع را امتحان کرده باشید، پی خواهید برد که تاثیر سوشیال سیگنال بر رتبه سایت کاملاً مشهود است.

اهمیت سوشیال سیگنال

چرا استفاده از سوشال سیگنال اهمیت دارد؟

تا به اینجا متوجه شدیم که سوشال سیگنال اگرچه مفهومی است که در شبکه‌های اجتماعی معنا پیدا می‌کند، اما کاربرد آن به وبسایت‌ها و صفحات اینترنتی برمی‌گردد. شاید تصور که صرفاً با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام (حتی بدون وبسایت) هم می‌توان کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرد و به فروش بالا یا تعداد دنبال کننده بالا دست یافت. اما این موضوع از اهمیت وبسایت کم نمی‌کند؛ چراکه کسب‌وکارهای برتر حتماً اول به وبسایت خود اهمیت می‌دهند و سپس در راستای آن در رسانه‌های اجتماعی نیز به فعالیت می‌پردازند. وبسایت را می‌توان یک مقر محکم برای کسب‌وکارها و فعالیت‌های آنلاین در هر زمینه‌ای در نظر گرفت. به همین خاطر است که استفاده از سوشال سیگنال برای بالا بردن رتبه و بهینگی وبسایت‌ها اهمیت دارد و باید از آن استفاده کرد!

ابزار چک کردن سوشیال سیگنال

ابزار چک کردن سوشیال سیگنال کدامند؟

ابزار چک کردن سوشیال سیگنال به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مقدار مؤلفه‌های سوشال سیگنال صفحه موردنظر خود را مورد ارزیابی قرار دهیم. از جمله ابزار چک کردم سوشیال سیگنال رایگان می‌توان دو مورد زیر را نام برد:

1) وبسایت «BlackHatLinks»
شما با ورود به وبسایت بلک‌هت‌لینکز، یک کادر را مشاهده خواهید کرد که باید آدرس صفحه موردنظر خود را در آن وارد کنید تا سوشال سیگنال مربوط به آن صفحه را به شما نمایش دهد. (البته حواستان باشد که صرفاً آدرس سایت را در آن وارد نکنید، بلکه باید آدرس یکی از صفحات موردنظر در وبسایت خود را وارد نمایید، در غیر این‌صورت پاسخ مناسبی دریافت نخواهید کرد!)

2) اکستنشن مرورگر کروم «Buzzsumo»
بازسیمو یک اکستشن است که می‌توان آن را به مرورگر کروم «Chrome» اضافه کرد. این ابزار پس از نصب به مرورگر شما اضافه می‌شود. برای استفاده از آن فقط کافی است وارد صفحه موردنظر خود شده و سپس روی آیکون مربوط به «Buzzsumo» موجود در مرورگر خود کلیک کنید تا اطلاعات سوشال سیگنال صفحه‌ای که در آن هستید به شما نمایش داده شود.
دو مورد فوق، جزو ابزارهای رایگان چک کردن سوشال سیگنال هستند که به راحتی در دسترس قرار دارند. اما باید به آپدیت بودن زمان این ابزارها دقت داشته باشید. چراکه گاهاً ممکن است سوشال سیگنال‌های مربوط به چند روز، چند هفته یا حتی چند ماه پیش را به ما نمایش دهند. البته برای چک کردن دقیق‌تر سوشال سیگنال‌ها، ابزارهای دقیق‌تری وجود دارد که پولی هستند و باید هزینه آن‌ها را پرداخت نمایید.

شبکه های مناسب سوشیال سیگنال

اگرچه هریک از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر سوشال سیگنال را نمایان کنند. اما طبیعتاً برخی از شبکه‌های اجتماعی طرفداران و اهمیت بیشتری دارند که از جمله شبکه‌های مناسب سوشیال سیگنال می‌توان چنین مواردی را نام برد:

  •  توئیتر «Twitter»
  •  متا «Meta» – فیسبوک سابق
  •  اینستاگرام «Instagram»
  •  لینکدین «Linkedin»
  •  یوتیوب «Youtube»

هریک از موارد فوق جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان هستند که میلیون‌ها کاربر فعال دارند. شما صرفاً با داشتن یک گوشی همراه هوشمند و اتصال اینترنت می‌توانید در این شبکه‌ها حضور فعالی داشته باشید. اگرچه برخی از این رسانه‌ها در داخل کشورمان فیلتر هستند، اما این موضوع از کاربری این رسانه‌ها کم نمی‌کند. به همین خاطر جدا از بحث فیلترینگ، شما می‌توانید فعالیت در شبکه های مناسب سوشیال سیگنال را مکمل فعالیت وبسایت خود قرار دهید.

شبکه های مناسب سوشیال سیگنال

چطور می‌توانیم سوشال سیگنال خود را بهبود دهیم؟

بهبود سوشال سیگنال به دو صورت ارگانیک و غیرارگانیک صورت می‌گیرد. در روش غیرارگانیک می‌توان برای صفحات خود سوشال سیگنال خریداری کرد. البته در این مورد باید دقت داشت که حتماً سوشال سیگنال‌های باکیفیت خریداری شود. اما اگر مایل هستید به‌صورت ارگانیک در این زمینه فعالیت کنید، باید نکات زیر را رعایت نمایید:

1) انتشار پست‌های منظم
2) انتشار محتوای تخصصی و مرتبط با زمینه کاری خود (دوری از انتشار محتوای نامربوط)
3) انتشار پست‌های مختصر و مفید (عدم انتشار مطالب طولانی و خسته کننده)
4) پاسخ به نظرات و کامنت‌ها
5) به‌روزرسانی و بهینه‌سازی نمایه (ایجاد یک پروفایل حرفه‌ای با بایو جذاب)
6) اضافه کردن افزونه صفحات مجازی به وبسایت‌تان
7) شناخت بیشتر مخاطبین رسانه‌های اجتماعی و تشویق آن‌ها به اشتراک‌گذاری مطالب‌تان با دیگران
تمام موارد فوق می‌توانند در جهت بهبود طبیعی سوشال سیگنال به شما کمک کنند. بهترین روش بهبود سوشال سیگنال هم همین روش طبیعی است. اما اگر در آستانه کمپین فروش خود هستید یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید بازخوردهای سریع‌تری از سوشال سیگنال بگیرید، می‌تواند ضمن دریافت مشاوره تخصصی، برای خرید سوشال سیگنال اقدام نمایید!

جمع‌بندی

سوشال سیگنال‌ها، مکمل خوبی برای بهبود صفحات آنلاین، افزایش بازدهی و افزایش فروش هستند. رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی بسیار محبوب در دنیای امروز تبدیل شده‌اند. بنابراین می‌توان از ان‌ها در جهت بهبود و افزایش فعالیت‌های آنلاین بهره گرفت. آیا تا به امروز از سوشال سیگنال در جهت ارتقا فعالیت‌های آنلاین خود استفاده کرده‌اید؟‌ شگرد شما برای افزایش سوشال سیگنال پیج‌‌های اجتماعی‌تان چیست؟

سؤالات متداول

1) سوشیال سیگنال چیست؟
سوشال سیگنال «Social Signal» یا سیگنال شبکه‌های اجتماعی به لایک‌ها، تعداد دنبال کننده‌ها، کامنت‌ها، بازدیدها، ری‌توئیت‌ها و تمام آن‌چه که در رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با یک محتوای خاص صورت می‌گیرد، اشاره دارد.

2) اهمیت سوشال سیگنال چیست؟
سوشال سیگنال می‌تواند روی بهینه‌سازی «سئو» صفحات اینترنتی تأثیر مستقیم و بالایی داشته باشد.

3) شبکه های مناسب سوشیال سیگنال کدامند؟
از جمله مناسب‌ترین شبکه‌های سوشال سیگنال می‌توان متا (فیسبوک سابق)، توئيتر، لینکدین و پینترست را نام برد.

4) چطور می‌توانیم سوشال سیگنال خود را به‌صورت طبیعی بهبود دهیم؟
برای بهبود ارگانیک و طبیعی سوشال سیگنال باید پست‌های مرتبط با موضوع صفحه خود را به‌صورت مستمر منتشر کنید، به کامنت‌ها و نظرات به‌خوبی پاسخ دهید و مخاطبین خود را تشویق کنید تا به محتوای شما واکنش نشان دهند و آن را دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارند!

5) آیا امکان خرید سوشال سیگنال وجود دارد؟
بله سوشال سیگنال را می‌توان خریداری کرد. برای خرید سوشال سیگنال باکیفیت می‌توانید با شماره ………………………. تماس بگیرید.

منابع

https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/what-are-social-signals/
https://knowagency.com/know-social-signals/
https://farin.academy/social-signal-giude/
https://iliasystem.co/article/14700/social-signal-and-seo

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا