روابط عمومی

چگونه در فضای مجازی تعامل خود را با مخاطبان بالا ببریم؟

چرا باید تعامل خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید؟

افزایش تعامل با مخاطبان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی معیار مهمی برای برندسازی است. بسیاری از کسب و کارها از طریق این استراتژی توانسته‌اند میزان فروش خود را بالا ببرند. از سوی دیگر اغلب برندها همه قصد دارند میزان دنبال‌کننده‌هایشان را افزایش دهند. اما نمی‌دانند که افزایش تعامل بهترین راه برای افزایش دنبال‌کننده است. وقتی با فالوورها یا ممبرهای خود در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنید، محبوبیت شما در بین آن‌ها افزایش می‌یابد. در واقع این استراتژی به افزایش وفاداری مشتریان و برندسازی منجر می‌شود. با توجه به ضرورت و اهمیت افزایش تعامل با مخاطبان در این مطلب سعی کردیم به چندین راه برای بالا بردن تعاملات خود با مخاطبان بپردازیم.

چرا باید تعامل خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید؟

تعامل در شبکه‌های اجتماعی به مدیران کسب و کار کمک می‌کند تا روابط‌شان را با مشتریان خود تقویت کنند. زمانی که مشتریان با پست‌های شما درگیر می‌شوند و یا در شبکه‌هی اجتماعی برای‌تان پیام می‌فرستند فرصتی برای شناخت آن‌هاست. در این صورت می‌توانید به سوالاتشان پاسخ و خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه دهید.

تعامل با مخاطبان در فضای مجازی این امکان را هم برایتان فراهم می‌کند تا مشتریان وفادار خود را افزایش دهید. با کمک به مشتریان خود، می‌توانید رابطه بهتری با دنبال کننده های جدید داشته باشید و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. وقتی به درخواست و سوالات مشتریان پاسخ داده می‌شود، طبیعتا به شما اعتماد می‌کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

حتی اگر مخاطبان نظرات منفی داشته باشند، می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید و مشکلاتشان را برطرف کنید. از این طریق باز هم فروش شما بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان در روابط عمومی آنلاین

چطور می‌توان تعاملات را در فضای مجازی افزایش داد؟

برای افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی راه‌های زیادی وجود دارد. متداول‌ترین و گران‌ترین راه برای افزایش دنبال‌کننده، هزینه کردن برای تبلیغات است. برندهای زیادی هستند که برای تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کنند اما بعد از مدتی تاثیر خود را از دست می‌دهند. دلیل آن نداشتن تعامل با مخاطب است که باعث ریزش تعداد دنبال‌کننده‌ها می‌شود.

اگر به تازگی برای بالا بردن میزان تعاملات خود با مخاطبان تصمیم‌گرفته‌اید، ابتدا باید به سراغ تولید محتوا بروید. به هر حال تولید محتوای شخصی و کاربر پسند راهی برای ورود کاربران به صفحه است. اما بعد از این باید ترفندهای دیگری را به کار ببرید تا سطح تعاملات را افزایش دهید.

بهترین راه‌های افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی عبارت است از:

ارسال محتوای ارزشمند برای مخاطبان

اولین کاری که برای افزایش تعاملات در شبکه‌های اجتماعی باید انجام دهید، تولید محتواهای به‌روز است. کاربران در مورد برخی از موضوعات به سادگی اظهارنظر می‌کنند. با نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی فعال می‌توانید ببینید کدامیک از موضوعات محتوا بیشتر برای کاربران محبوبیت دارد. برای مثال آن‌ها با ویدئوها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. تصاویر گرافیکی خنده‌آور هم راهی است که از طریق آن می‌توانید میزان تعاملات خود را با کاربران افزایش دهید.

پاسخگویی به همه نظرات

یکی دیگر از راه‌های افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی فوری به کاربران است. وقتی در مورد یک پست نظر می‌دهند و یا در قسمت خصوصی برایتان پیام ارسال می‌کنند، با پاسخ دادن به آن‌ها محبوبیت برند را افزایش می‌دهید. حتی اگر پیام آن‌ها منفی و حاوی اعتراض یا شکایت است باز هم باید به آن‌ها پاسخ دهید.

برای بهتر شدن روابط برند با مشتریان می‌توانید پیام‌های مثبت را با قدردانی پاسخ دهید و برای پیام‌های منفی هم پاسخ قانع‌کننده بگذارید.

مخاطبان را برای اظهارنظر کردن، لایک و اشتراک‌گذاری تشویق کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش تعامل یک برند با مخاطبان تشویق کاربران برای تعامل است. این تعاملات شامل لایک کردن، نظر دادن و به اشتراک گذاشتن محتواهاست. برای این کار مسابقه بگذارید و یا با ایجاد کدهای تخفیف از مخاطبان بخواهید میزان فعالیت خود را در صفحه شما افزایش دهند.

در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

برای اینکه سطح تعامل خود با مخاطبان را افزایش دهید، باید به سراغ تمامی شبکه‌های اجتماعی بروید. در هر شبکه قشر خاصی از مخاطبان حضور دارند. برای مثال در لینکدین همه افراد و صاحبان کسب و کارها فعالیت می‌کنند. در حالی که در اینستاگرام اغلب مشتریان حضور دارند. شما برای اینکه میزان تعاملات مربوط به برند را بالا ببرید، به مشتریان و مدیران کسب و کارها نیاز دارید. در واقع باید بدانید نظرات اقشار مختلف مردم نسبت به برند و کسب و کار شما چیست. پس فقط به یک شبکه اکتفا نکنید.

مسابقه راه‌اندازی کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید تعامل خود را با مخاطبان افزایش دهید، اجرای مسابقه است. وقتی در بین پست‌ها و محتواها از کاربران بخواهید با گذاشتن تعداد کامنت بیشتر و یا برچسب زدن دوستان و خانواده‌شان در مسابقه شرکت کنند، باعث افزایش تعامل می‌شود. از سوی دیگر تعداد کاربران را هم افزایش می‌دهد. جایزه‌ای که بابت این مسابقه پرداخت می‌کنید به اندازه هزینه تبلیغات خواهد بود.

برای تولید محتوا از تصاویر اینفوگرافیک استفاده کنید

طبق گفته مدیران فیسبوک تصاویر ۱۵۰% نسبت به ویدئوها بازنشر بیشتری دارند. بنابراین اگر بخواهید تصاویر شما در بین کاربران یک شبکه اجتماعی دست به دست بچرخد، به تصاویر نیاز دارید. اما این تصاویر نباید تکراری و کپی باشند. طراحی تصاویر اینفوگرافیک برای جلب نظر کاربران می‌تواند آن‌ها را برای نظر دادن، لایک کردن و اشتراک‌گذاری محتوا با سایر دوستانشان ترغیب کند.

محتواهای سوالی در صفحات خود منتشر کنید

یکی دیگر از راه‌ها برای افزایش تعامل با مخاطبان انتشار محتواهایی است که با طرح یک سوال به پایان می‌رسد. به هر حال مخاطب با خواندن محتوا برای پاسخ دادن به آن تشویق می‌شود. برای مثال گذاشتن چند طرح لباس و سپس پرسیدن اینکه کدامیک از این طرح‌ها زیباتر هستند، کاربر را برای پاسخ دادن تشویث می‌کند.

در طی روز چندین مرتبه پست منتشر کنید

یکی دیگر از راه‌ها برای افزایش تعامل با مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، ارسال پست به طور مرتب است. در طی روز باید متوسط ۲ تا ۳ پست را منتشر کنید. در تمامی پلتفرم‌ها این استراتژی به نتیجه می‌رسد. البته انتشار بیشتر از این مقدار مخاطب را آزار می‌دهد و در نهایت از پیگیری صفحه شما خودداری می‌کند. بهترین زمان برای انتشار پست از ۳ بعد از ظهر تا ۲۲ شب است.

به سراغ موضوعات روز بروید

یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای اینکه میزان تعامل برند با مخاطبان را افزایش دهید، انتشار محتواها و پست‌هایی مرتبط با موضوعات روز است. اخباری که به یکباره ویروسی شده و دهان به دهان در بین کاربران می‌چرخد، موضوع خوبی برای افزایش تعامل کاربران است. برای مثال یک خبر ناگهانی و غیرمنتظره در مورد انتخابات آمریکا، خبر ازدواج دو سیلبریتی، قتل یک دختر به دست پدر و … می‌توانند کاربران را برای نظردادن ترغیب کنند.

البته شما نباید به صرف اینکه یک خبر از سوی کاربران به شدت دنبال می‌شود، آن را برای صفحه خود انتخاب کنید. باید به سنخیت و هماهنگی خبر با محصولات و خدمات خود هم توجه کنید. در نهایت می‌توانید میزان تعاملات را از طریق همین محتواهای خبری جذاب بالا ببرید.

استفاده از ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از بهترین راهکارهای بالا بردن تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی استفاده از ابزارهای رصد فضای مجازی است. این ابزار امکانات بی‌شماری را در این زمینه برایتان فراهم می‌کنند که عبارتند از:

  • امکان پایش نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد برند
  • قابلیت پاسخگویی سریع به کاربران از طریق دریافت نظراتشان
  • امکان ارزیابی مهم‌ترین و بروزترین خبرهای جامعه
  • قابلیت دریافت نظرات کاربران در سایر صفحات شبکه های اجتماعی
  • سرعت بالای دریافت نظرات
  • هزینه کم برای ارزیابی و رصد فضای مجازی
  • قابلیت دریافت جذاب‌ترین محتواها برای کمپیت کانتنت مارکتینگ

در پایان

با توجه به اهمیتی تعامل با مخاطبان در فضای مجازی دارد، می‌توانید با کمک ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی این استراتژی را بهبود دهید. یکی از بهترین ابزارها جهت ارزیابی نظرات و تعامل دوجانبه با مخاطبان، «دیتاک» است. این ابزار با ارزیابی و پایش شبکه‌های اجتماعی شما را نسبت به مثبت، منفی و یا خنثی بودن نظرات کاربران آگاه می‌کند. در نتیجه با سرعت بالاتری به آن‌ها پاسخ می‌دهید که نهایتا به افزایش تعاملات منجر می‌شود.

چگونه می‌توان با دیتاک در ارتباط بود؟

جهت ارتباط سریع با دیتاک از شماره ۰۹۳۶۲۲۷۰۲۴۲ یا لینک زیر استفاده کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با ما[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا