بازاریابیدیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟

در سال‌های اخیر استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی به‌شدت افزایش یافته است، یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال بدون تردید ایمیل مارکتینگ است. برخلاف گذشته کمتر بازاریابی پیدا می‌شود که برای تبلیغ برندها روش‌های سنتی را در اولویت قرار دهد؛ زیرا استفاده از ابزارهای دیجیتال و روش‌های دیجیتال مارکتینگ سبب می‌شود تا برندها بتوانند با کمترین هزینه ممکن و در سریع‌ترین زمان به برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی بپردازند و به اهداف تجاری خود دست یابند.

ایمیل مارکتینگ چیست

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر گستردگی زیادی پیدا کرده‌اند. دیجیتال مارکترها می‌توانند با توجه به استراتژی‌هایی که قصد دارند اجرا کنند، به انتخاب بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ بپردازند. انتخاب ابزارهای مناسب برای دیجیتال مارکتینگ سبب خواهد شد تا بازاریابان بتوانند در کمترین زمان ممکن و با هزینه بسیار پایین به اهداف خود دست پیدا کنند؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تبدیل‌شدن به یک دیجیتال مارکتر متخصص آشنایی با روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. این موضوع سبب شده است تا تصمیم بگیریم در مطالبی که منتشر می‌کنیم بیشتر به معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

ایمیل مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین فرم‌های دیجیتال مارکتینگ است که قصد داریم در این مطلب به معرفی آن بپردازیم. با وجود اینکه در حال حاضر روش‌های زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، همچنان ایمیل مارکتینگ به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، جزء بهترین روش‌ها برای بازاریابی آنلاین به شمار می‌رود.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین به شمار می‌رود که در آن بازاریابان برای جذب مشتریان یا آگاه‌سازی مشتریان خود از محصولات جدید، تخفیف‌ها و سرویس‌ها از ایمیل به‌عنوان یک ابزار مؤثر و مقرون به صرفه استفاده می‌کنند. با وجود اینکه در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، همچنان ایمیل یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی به شمار می‌رود.

برای اینکه بدانید ایمیل مارکتینگ چیست، شاید بهتر است به اینباکس ایمیل خود مراجعه کنید؛ زیرا بسیاری از کسب‌وکارها احتمالاً ایمیل‌هایی را برای اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی برایتان ارسال کرده‌اند. کسب‌وکارها با توجه به اهداف مختلفی که دارند، می‌توانند به بازاریابی ایمیلی بپردازند.

نکته‌ای که درباره بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ باید مدنظر قرار داد، این است که این روش تنها برای جذب مشتریان جدید نیست. برخلاف تصوری که در این باره وجود دارد، از ایمیل مارکتینگ می‌توان برای وفادارسازی مشتریان قدیمی و افزایش تعامل آن‌ها با برند نیز استفاده کرد. بسیاری از برندها با استراتژی‌های مختلفی که وجود دارد، با استفاده از اصول ایمیل مارکتینگ به تعامل با مخاطبان خود می‌پردازند تا در آینده بتوانند با این کار فروش خود را افزایش دهند.

ایمیل مارکتینگ در بیشتر موارد به‌صورت انبوه انجام می‌شود؛ یعنی مارکترها تعداد بالایی از ایمیل‌ها را هم‌زمان برای تعداد بالایی از مخاطبان هدف ارسال می‌کنند. برای جمع‌آوری لیست ایمیل‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، اما بسیاری از برندها در حال حاضر ترجیح می‌دهند با استفاده از روش‌های مختلف به‌صورت مستقیم آن‌ها را از خود مخاطبان دریافت کنند تا ایمیلی که ارسال می‌شود، اسپم تلقی نشود و برای کاربران آزاردهنده نباشد.

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که روش ارسال انبوه ایمیل‌ها در ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه می‌توان تعداد زیادی از ایمیل‌ها را هم‌زمان ارسال کرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانید در حال حاضر پلتفرم‌های زیادی برای ایمیل مارکتینگ به وجود آمده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی پرداخت. در این پلتفرم‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌شود که دیجیتال مارکترها می‌توانند با استفاده از آن‌ها به بهترین شکل ممکن به اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ بپردازند.

برای اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی همیشه به دانش تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز نخواهد بود. برندها و کسب‌وکارها می‌توانند این کار را به شرکت‌ها و آژانس واگذار کنند. در حال حاضر شرکت‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارند که با دانش و تجربه خود به اجرای کمپین‌های موفق ایمیل مارکتینگ می‌پردازند.

ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب‌وکارها مناسب است؟

بازاریابی ایمیلی

 

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی برای بسیاری از کسب‌وکارها یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی به شمار خواهد رفت، اما مهم‌ترین موضوعی که درباره ایمیل مارکتینگ باید به آن توجه داشته باشید، این است که نتیجه استفاده از این روش کاملاً به دیجیتال مارکترها بستگی خواهد داشت. دیجیتال مارکترها باید با توجه به مخاطبان و نیازهایی که از آن برخوردارند، به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی بپردازند تا بهترین بازخورد را دریافت کنند.

با وجود اینکه تمامی کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از ایمیل مارکتینگ به نتایج فوق‌العاده‌ای دست یابند، این شکل از بازاریابی بیشتر برای برندهایی مناسب خواهد بود که مخاطبان آن در دفعات بیشتر به بررسی میل باکس یا صندوق پستی خود می‌پردازند. بی‌شک برخی از کسب‌وکارها ممکن است مخاطبانی داشته باشند که کمتر از ایمیل به‌عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده کنند. در این موارد استفاده از روش‌های بازاریابی ایمیلی نتایج مؤثر کمتری به دنبال خواهد داشت.

کاربردهای ایمیل مارکتینگ

کاربردهای ایمیل مارکتینگ

همان‌طور که اشاره کردیم، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ همیشه برای جذب مخاطبان و مشتریان جدید استفاده نخواهد شد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ایمیل مارکتینگ افزایش تعامل کاربران فعلی است که در حال حاضر جزء مشتریان برند به شمار می‌روند. بسیاری از برندها و کسب‌وکارها برای خوشامدگویی به کاربران جدید از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. ارسال ایمیل به کاربران جدید سبب می‌شود تا وفاداری آن‌ها به برند افزایش پیدا کند و در آینده تعامل بیشتری داشته باشند. البته در کنار خوشامدگویی می‌توان آموزش کار با محصولات و اطلاعات مختلف دیگر را نیز در قالب ایمیل برای مخاطبان ارسال کرد تا تجربه‌ای متفاوت از تعامل با برند برای آن‌ها ایجاد شود.

ایمیل مارکتینگ در قالب خبرنامه ایمیلی نیز استفاده می‌شود. خبرنامه ایمیلی فرصتی مناسب برای افزایش تعامل با کاربران به شمار می‌رود. با استفاده از این روش کاربرانی که به‌صورت اختیاری در خبرنامه عضو شده‌اند، به‌صورت منظم به دریافت ایمیل‌هایی می‌پردازند که حاوی خبرها، مقالات، ویدئوها و… هستند. برندها می‌توانند در محتوای ایمیل‌های خبرنامه به قراردادن تبلیغات خود نیز بپردازند.

اطلاع‌رسانی رویدادها یکی دیگر از کاربردهای بازاریابی ایمیل است. کسب‌وکارها و برندهایی که قصد برگزاری یک رویداد و یا شرکت در رویدادهای خاص را دارند، می‌توانند از طریق ایمیل آن را به مخاطبان خود اطلاع دهند و به دعوت از آن‌ها بپردازند.
از دیگر کاربردهای ایمیل مارکتینگ می‌توان به اطلاع‌رسانی درباره محصولات جدید اشاره کرد. در حال حاضر برندهای زیادی در سطح جهان وجود دارند که برای اطلاع‌رسانی محصولات به ارسال ایمیل به مشتریان و مخاطبان خود می‌پردازند. برای اینکه تعداد کاربرانی که به خرید محصولات جدید می‌پردازند، افزایش پیدا کند، می‌توان در این ایمیل‌ها به ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه پرداخت. این کار سبب خواهد شد تا مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات جدید داشته باشند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

مزایای ایمیل مارکتینگ

اگر اصول ایمیل مارکتینگ به‌خوبی رعایت شود، این روش مزایای زیادی را برای کسب‌وکارها به دنبال خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه است. ایمیل مارکتینگ یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود که کسب‌وکارها می‌توانند با کمترین میزان سرمایه آن را اجرا کنند و در کمترین زمان ممکن به مشاهده نتایج آن بپردازند.

ایمیل مارکتینگ اثربخشی فوق‌العاده سریعی دارد. مارکترها می‌توانند با استفاده از ایمیل مارکتینگ در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد واکنش کاربران باشند؛ درحالی‌که بسیاری از روش‌ها مانند بازاریابی محتوا در بلندمدت نتایج خود را نشان می‌دهند و نمی‌توان برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت از آن‌ها استفاده کرد.

بازاریابان با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانند به‌خوبی به تحلیل رفتار مشتریان بپردازند. ابزارهای مختلفی که در این باره وجود دارد، این امکان را برای مارکترها به وجود خواهد آورد تا بتوانند به بهترین شکل ممکن میزان کلیک‌ها روی ایمیل و واکنش‌های کاربران را بررسی کنند. تحلیل رفتار مشتریان کمک می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند به تقویت استراتژی‌های خود بپردازند و مشکلاتی را که درباره آن‌ها وجود داشته است، به بهترین شکل ممکن رفع کنند.

معایب ایمیل مارکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ

با وجود اینکه ایمیل مارکتینگ مزایای فوق‌العاده‌ای دارد، این روش با معایبی نیز همراه است که باید به آن توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ اسپم‌شدن پیام‌های ارسالی است. اگر ایمیل‌های تبلیغاتی بدون توجه به مخاطبان هدف ارسال شود، ممکن است پیام‌ها اسپم تلقی شوند و نرخ تعامل کاربران به‌شدت کاهش پیدا کند.

بازاریابی ایمیلی تنها درصورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که اصول ایمیل مارکتینگ به‌دقت مدنظر قرار بگیرد. بهتر است بدانید وجود برخی عبارات خاص در ایمیل‌ها سبب می‌شود تا از ارسال آن‌ها جلوگیری شده یا ایمیل‌های ارسال‌شده به پوشه اسپم مخاطبان منتقل شود؛ بنابراین دیجیتال مارکترها برای اجرای ایمیل مارکتینگ باید با تمامی نکاتی که درباره آن وجود دارد، آشنا شوند.

یکی از معایب ایمیل مارکتینگ چالش‌های موجود طراحی ایمیل‌های تبلیغاتی است. ایمیل‌های تبلیغاتی در صورتی که طراحی نامناسبی داشته باشند، در تمامی دستگاه‌ها یکسان نشان داده نخواهند شد. برخی از کسب‌وکارها برای طراحی حرفه ایمیل‌های خود از طراحان باتجربه استفاده می‌کنند، اما برخی هم تصمیم می‌گیرند ایمیل‌های خود را به‌صورت متنی ارسال کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا