بازاریابیدیجیتال مارکتینگسوشال مدیا مارکتینگ

سوشال منشن چیست؟ آشنایی کامل با مفهوم social mention

سوشال مدیا مارکتینگ جزء نوین‌ترین روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود که به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. مزایای سوشال مارکتینگ سبب شده است تا بسیاری از کسب‌وکارها آن را بهترین روش مارکتینگ بدانند و منابع اصلی خود را برای اجرای استراتژی‌های مختلف سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی صرف کنند. با وجود اینکه اهداف سوشال مدیا مارکتینگ با اهداف بازاریابی سنتی کاملاً یکسان است، بازاریابانی که قصد دارند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به تحقق اهداف کسب‌وکارها بپردازند، باید با مفاهیم جدیدی آشنا شوند.یکی از برجسته ترین مفاهیم در بازاریابی شبکه های اجتماعی، سوشال منشن (social mention) است.

سوشال منشن

سوشال مدیا مارکتینگ از مفاهیم جدیدی برخوردار است که تمامی کسب‌وکارها برای تضمین موفقیت خود باید با آن آشنا شوند. آشنایی با مفاهیم جدید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سبب خواهد شد کسب‌وکارها بتوانند به‌شکلی کاملاً مؤثر محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند و از این طریق به اهداف تجاری خود دست یابند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که درباره بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، سوشال منشن است. این موضوع سبب شده است در این مطلب تصمیم بگیریم به معرفی این مفهوم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مفاهیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. مارکترها باید به‌صورت دقیق با این مفهوم آشنا شوند تا بتوانند با استفاده از ابزارها و روش‌هایی که در این رابطه وجود دارد، جایگاه خود را در شبکه‌های اجتماعی بهبود بخشند.

سوشال منشن چیست؟

سوشال منشن هرگونه اشاره به نام برندها یا اشخاص در شبکه‌های اجتماعی است. هر زمان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دلایل مختلف نامی از برندها و اشخاص مختلف را ذکر کنند، درواقع social mention انجام داده‌اند. با وجود اینکه سوشال منشن مفهومی بسیار ساده است، توجه به آن اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها خواهد داشت؛ به‌طوری‌که در حال حاضر به‌دلیل رشد شبکه‌های اجتماعی تمامی برندها باید به آن توجه داشته باشند تا بتوانند با استفاده از استراتژی‌های مختلفی که وجود دارد، جایگاه خود را در شبکه‌های اجتماعی ارتقا بخشند.

سوشال منشن می‌تواند مثبت یا منفی باشد. برخلاف تصوری که وجود دارد در بسیاری از موارد سوشال منشن کاملاً مثبت خواهد بود. کاربران زیادی ترجیح می‌دهند تجربه خوشایند خود از تعامل با یک برند را با دیگر کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. با وجود اینکه سوشال منشن‌های مثبت درنهایت سبب بهبود جایگاه برندها در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، اما کسب‌وکارها باید همچنان آن‌ها را موردنظر قرار دهند؛ زیرا با استفاده از استراتژی‌های مختلف می‌توان سوشال منشن‌های مثبت را نیز به فرصتی بهتر برای بهبود جایگاه برندها تبدیل کرد.

بهتر است برندها به سوشال منشن‌های مثبت توجه کنند، اما بی‌توجهی به آن‌ها خطر خاصی ندارد؛ درحالی‌که سوشال منشن‌های منفی برای برندها به‌شدت خطرناک خواهند بود. یک سوشال منشن منفی ممکن است موجی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند که درنهایت سبب نابودی یک برند شود. کسب‌وکارها می‌توانند با بررسی مداوم این منشن‌ها اثرات منفی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ جهان به‌صورت مداوم این کار را انجام می‌دهند.

دلایل سوشال منش نشدن

سوشال منشن چیست؟

سوشال منش نشدن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند دلایل کاملاً مختلفی داشته باشد. درباره اینکه اصلی‌ترین دلیل سوشال منشن چیست باید بدانید سوشال منشن‌ها معمولاً توسط کاربران عصبانی ایجاد می‌شوند که به‌دلیل تجربه‌ای ناخوشایند قصد دارند آن را با سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این نوع سوشال منشن‌ها به‌شدت خطرناک هستند و در بسیاری از موارد سبب کاهش اعتبار برندها در میان کاربران می‌شوند، اما برندها می‌توانند با واکنش به‌موقع شدت آن را کاهش دهند و در برخی موارد حتی این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

از دیگر دلایل سوشال منش نشدن در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به معرفی برند توسط اشخاص و کسب‌وکارهای مختلف اشاره کرد. بسیاری از اشخاص و کسب‌وکارهایی که به بررسی برندها می‌پردازند، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی سوشال منشن می‌کنند تا کاربران بتوانند بیشتر با آن‌ها آشنا شوند. در این موارد معمولاً نباید به social mention واکنش داد، اما بهتر است آن را بررسی کرد.

یکی دیگر از دلایل سوشال منش نشدن در شبکه‌های اجتماعی ثبت تجربه مثبت کاربران است. با وجود اینکه معمولاً افراد عصبانی که تجربه‌ای ناخوشایند از برند دارند، بیشتر تمایل دارند تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، اما سوشال منشن‌ها همیشه منفی نخواهند بود. افراد زیادی وجود دارند که بعد از یک تجربه مثبت سعی می‌کنند آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. این کار درواقع نوعی قدردانی از تجربه‌ای است که برندها برای مشتریان خود به وجود آورده‌اند.

روش‌های ایجاد سوشال منشن

روش‌های ایجاد سوشال منشن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره سوشال منشن باید بدانید این است که آن‌ها همیشه بدون دخالت برندها ایجاد نخواهند شد. کسب‌وکارها و برندها می‌توانند با روش‌های مختلف میزان سوشال منشن‌های مثبت خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند تا بدین طریق جایگاه بهتری در میان مخاطبان پیدا کنند. درباره اینکه روش‌های ایجاد سوشال منشن چیست، باید بدانید یکی از بهترین روش‌هایی که در حال حاضر بسیاری از برندها از آن استفاده می‌کنند، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی است.

با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان تعداد سوشال منشن‌های مثبت را در شبکه‌های اجتماعی افزایش داد. برای این کار می‌توان کاربران را با استفاده از مشوق‌های مختلف به انجام برخی فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی ترغیب کرد تا درنهایت تعداد سوشال منشن‌های برند در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند. پاسخ‌گویی به social mention یکی از بهترین روش‌ها برای گسترش آن به شمار می‌رود. با پاسخ‌گویی صحیح به سوشال منشن‌ها تعداد بیشتری از کاربران ترغیب می‌شوند تجربه مثبت خود را از ارتباط با برند منتشر کنند.

اهمیت سوشال منشن برای کسب‌وکارها

اهمیت سوشال منشن برای کسب‌وکارها

اهمیت سوشال منشن برای کسب‌وکارها به‌حدی است که همه آن‌ها باید به آن توجه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث اهمیت سوشال منشن شده است، همه‌گیری سریع آن است. معمولاً بسیاری از سوشال منشن‌ها به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شوند که این موضوع سبب می‌شود برندها تأثیر زیادی از آن‌ها بپذیرند.
سوشال منشن‌ها جزء فاکتورهایی هستند که در بسیاری از الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به‌طور منظم بررسی می‌شوند. اهمیت سوشال منشن تا آنجاست که با افزایش آن‌ها برندها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده خواهند شد و جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد.

اهمیت سوشال منشن‌ها تنها به مواردی که به آن اشاره کردیم، ختم نخواهد شد. یکی از دلایلی که سبب شده است بسیاری از برندها به social mention اهمیت دهند، بررسی نقاط ضعف و قوت محصولات و خدمات است. با استفاده از سوشال منشن می‌توان به بهترین شکل ممکن وضعیت برند در ذهن مشتریان را بررسی کرد با توجه به آن جایگاه خود را در میان مشتریان ارتقا داد.

تأثیر سوشال منشن بر سئو

تأثیر سوشال منشن بر سئو

جالب است بدانید social mention تنها سبب ارتقای جایگاه کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی نخواهد شد. سوشال منشن‌ها به‌صورت مستقیم بر سئوی سایت‌ها تأثیرگذار خواهند بود. تأثیر سوشال منشن بر سئو در سال‌های اخیر افزایش یافته است و به نظر می‌رسد در آینده موتورهای جست‌وجو اهمیت بیشتری برای آن قائل شوند. افزایش سوشال منشن در شبکه‌های اجتماعی معمولاً از سوی موتورهای جست‌وجو امری مثبت تلقی می‌شود؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد با افزایش آن‌ها جایگاه برندها در موتورهای جست‌وجو نیز بهبود خواهد یافت. تأثیر سوشال منشن بر سئو امری قابل چشم‌پوشی نیست؛ به همین دلیل تمام کسب‌وکارها و برندهایی که قصد دارند جایگاه بهتری در موتورهای جست‌وجو داشته باشند، باید به آن توجه کنند.

نحوه ردیابی سوشال منشن‌ها

social mention

خوشبختانه برای ردیابی و رصد سوشال منشن‌ها ابزارهای مختلفی به وجود آمده است که کسب‌وکارها می‌توانند استفاده کنند. Klout, Mentionlytics, Talkwalker Alerts جزء بهترین ابزارهایی هستند که می‌توان برای ردیابی سوشال منشن ها استفاده کرد. این ابزارها با استفاده از قابلیت‌های مختلفی که دارند، این امکان را به وجود می‌آورند تا به بهترین شکل ممکن به رصد سوشال منشن‌ها پرداخت، اما نکته‌ای که درباره این ابزارها باید بدانید این است که بیشتر آن‌ها رایگان نیستند و برای استفاده از آن‌ها باید به‌صورت ماهیانه به پرداخت حق اشتراک پرداخت.

برای ردیابی رایگان سوشال منشن می‌توانید به استفاده از قابلیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی بپردازید؛ برای مثال در توییتر با جست‌وجوی نام برند می‌توانید به‌راحتی تمامی توییت‌هایی را که درباره آن مشاهده شده است، ببینید. در لینکدین هم با استفاده از نوار جست‌وجو و فیلترهایی که وجود دارد، می‌توان تنها به مشاهده محتواهایی پرداخت که نام برند در آن‌ها ذکر شده است.

ردیابی سوشال منشن‌ها در شبکه اینستاگرام با استفاده از ابزارهای رایگان کار ساده‌ای نخواهد بود و چندان دقیق نیست؛ به همین دلیل برای این کار پیشنهاد می‌شود از ابزارهای که در این باره توسعه یافته است، استفاده کنید. معمولاً این ابزارها قابلیت‌های دیگری را نیز برای مدیریت و آنالیز شبکه‌های اجتماعی در اختیار برندها قرار می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانند جایگاهی بهتر در شبکه‌های اجتماعی به دست آورند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا