تحلیل شبکه اجتماعی

مردم در دعوای قره باغ کدام طرف ایستاده‌اند؟ | تحلیل نظرات کاربران توییتر

بر اساس تحلیل بیش از ۱۲۴ هزار توییت جمع آوری شده از ۴ تا ۱۴ مهر

با فروپاشی شوروی درسال ۱۹۹۱، آذربایجان و ارمنستان رقابتی نظامی بر سر مالکیت ناگورنو قره باغ آغاز کردند که پیروزی از آن ارمنستان بود، اما آن‌ها علاوه بر ناگورنو، ۷ ناحیه شهری دیگر (قره باغ اشغالی) را نیز اشغال کردند. جمهوری آذربایجان با استناد به حاکمیت دوران شوروی و جمعیت آذری آواره شده از نواحی اشغالی، خواستار بازگرداندن فوری قره باغ اشغالی به محدوده قلمرو خود است، در حالی که ارمنستان با استناد به ترکیب جمعیت ارمنی ناگورنو و تصویب طرح الحاق به ارمنستان توسط مجلس محلی ناگورنو را دلیلی بر حمایت خود از آرتساخ می‌داند.

جمهوری خود خوانده آرتساخ که تقریبا هیچ کشوری آن را به رسمیت نمی‌شناسد، متشکل از نواحی ناگورنو قره باغ و نواحی اشغالی ۱۹۹۳ است که با حمایت دولت ارمنستان از کشور آذربایجان مستقل شده است. روایت‌های متعددی از حمایت جمهوری اسلامی از مردم مسلمان قره باغ اشغالی در جنگی که ۲۵ سال پیش رخ داد، حکایت دارد اما موضع رسمی دولت ایران همواره بی‌طرفی و دعوت دولت‌ها برای بازگشت به میز مذاکره بوده است.

جنگ قره باغ از کی شروع شد؟

نقشه قره باغ
نقشه قره باغ

در هفته‌های اخیر دوباره آتش جنگ میان آذربایجان و ارمنستان شعله ور شده بود. اخبار جنگ خبر از انتقال داعشی‌ها توسط ترکیه در جبهه نبرد می‌داد. علاوه بر این، مجاورت نواحی جنگی با مرزهای ایران، تحرکات و نفوذ اسرائیل در دولت باکو و افزایش فعالیت گروه‌های پان ترکیسم و جدایی‌طلب دلایلی است که این جنگ را به یکی از موضوعات سیاسی مهم امروز ایران تبدیل کرده است. از این رو دیتاک قصد دارد تا با بررسی شبکه های اجتماعی، مواضع کاربران و گروه‌های فعال در این شبکه را در رابطه با این رخداد سیاسی تحلیل نماید. با ما در ادامه همراه باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

ویدیوی زیر تحلیل ین موضوع از نگاه کاربران توییتر است.

روند موج توییتری به چه شکلی است؟

ما برای افکارسنجی کاربران فارسی زبان از بیش از ۱۲۴ هزار توییت جمع‌آوری شده از شبکه اجتماعی توییتر در تاریخ ۴ تا ۱۴ مهر استفاده نموده‌ایم. در تصویر زیر روند رشد موج توییتری تشکیل یافته را مشاهده می‌کنید که عمدتا به واسطه هشتگ یاشاسین ایران شکل گرفته است.

روند رشد توییت های مربوط به موضوع قره باغ
روند رشد توییت های مربوط به موضوع قره باغ

چه هشتگ‌هایی بیشتر استفاده شده است؟

سامانه دیتاک نشان می‌دهد که هشتگ یاشاسین ایران با بیش از ۴۱ هزار تکرار در صدر هشتگ‌های استفاده شده قرار گرفته و پس از آن با اختلاف نسبتا زیادی به ترتیب از هشتگ‌های قره باغ، آذربایجان و ارمنستان استفاده شده است.

ابرهشتگ موضوع قره باغ
ابرهشتگ موضوع قره باغ

تحلیل ورزشی دیتاک را اینجا بخوانید: از محرومیت آل کثیر تا شکست آل سعود |‌ تحلیل حواشی بازی پرسپولیس و النصر

 

شبکه ریتوییت به چه شکلی است؟

از شبکه ریتوییت به عنوان شبکه تاثیر نیز یاد می‌شود، به عبارت دیگر با تحلیل این شبکه، علاوه بر نمایش خوشه‌های شکل گرفته می‌توان موثرترین کاربران را از لحاظ تاثیر در شبکه مشخص نمود. همانطور که از تصویر زیر مشخص است، شبکه ریتوییت از هفت خوشه اصلی با در برداشتن بیش از ۹۰ درصد از داده‌ها تشکیل شده است. موقعیت قرارگیری خوشه‌ها به شکل مثلث، از تفاوت محتوای منتشر شده در دو خوشه نسبت به مابقی شبکه دلالت دارد.

شبکه ریتوئیت

پس از مشخص نمودن خوشه‌های اصلی، برای دستیابی به مضامین محتوای درون خوشه‌ها، موثرترین کاربران هر خوشه شناسایی شده و با استفاده از روش تحلیل مضمون، محتوای منتشر شده توسط کاربر تحلیل شده است. پس از اتمام کد گذاری اولیه، شناسایی و دسته بندی مضامین فرعی انجام پذیرفت که در نهایت به چهار مضمون اصلی رسیدیم. در تصویر زیر فراوانی هر چهار مضمون اصلی به لحاظ حضور در خوشه‌ها نمایش داده شده است.

  1. اتحاد ایران
  2. حمایت صریح از ارتش آذربایجان و آزادی قره باغ
  3. انزجار از حمایت‌های ترکیه، آمریکا و اسرائیل و بازیچه شدن دولت باکو
  4. براندازی و انتقاد از حکام ایران
مضامین اصلی قره باغ در توییتر
مضامین اصلی قره باغ در توییتر

مضامین غالب در هر خوشه چیست؟

  • خوشه نارنجی

کاربران این خوشه با انتقاد از موضع بی‌طرفانه ایران، به حمایت صریح از ارتش آذربایجان پرداخته و ضمن یادآوری حق قانونی آذربایجان در باز‌ پس‌‌گیری قره باغ نسبت به اخبار پیروزی‌های آذربایجان اظهار خوشحالی می‌نمایند. طبق داده‌کاوی‌های دیتاک مواضع جدایی طلب و پان ترکیسم در میان محتوای منتشر شده وجود ندارد.

خوشه نارنجی قره باغ
خوشه نارنجی قره باغ

تصویر زیر نمونه‌ای از توییت‌های منتشر شده در این خوشه است. صدرا آقاسی (فعال سیاسی)، سجاد رادمهر (فعال سیاسی) و حساب رسمی باشگاه تراکتور از موثرترین کاربران این خوشه بوده‌اند.

توییت قره باغ در خوشه نارنجی
توییت قره باغ در خوشه نارنجی
  • خوشه بنفش

کاربران این خوشه، حکام و مسئولان ایرانی را به گرم کردن تنور اختلافات قومیتی در ایران متهم نموده و بدون اظهارنظرهای جدایی طلبانه خواستار تغییر حکومت ایران هستند. از آنجایی که هشتگ پیمان نوین در میان هشتگ‌های این کاربران مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد آن‌ها از دسته براندازان سلطنت طلب باشند. این دسته در واکنش به شعارهای جدایی طلبانه، مسئولان ایرانی را مقصر دانسته‌اند.

 خوشه بنفش در موضوع قره باغ
خوشه بنفش در موضوع قره باغ

نمونه توییت خوشه بنفش را در تصویر زیر مشاهده کنید.

نمونه توییت خوشه بنفش در موضوع قره باغ
نمونه توییت خوشه بنفش در موضوع قره باغ
  • پنج خوشه باقی مانده

پس از بررسی جداگانه هر خوشه می‌توان نشان داد حفظ اتحاد و یکپارچگی ایران و جلوگیری از اشاعه افکار پان ترکیسم موضوع اصلی پیام‌های منتشر شده است. همچنین برخی از خوشه‌ها در کنار مفهوم اتحاد و همبستگی ایران، دخالت‌های ترکیه، اسرائیل و آمریکا در منطقه را عامل برافروزی این جنگ دانسته و دولت باکو را به خاطر اعتماد به این کشور‌ها مورد سرزنش قرار دادند.

خوشه بندی توییت‌های موضوع قره باغ
دیگر خوشه‌های موضوع قره باغ

علی بیطرفان، علی اکبر رائفی پور، سپه سالار، حسین ۱۲۸ و سرهنگ بختک نیز موثرترین کاربران پنج خوشه مذکور را تشکیل می‌دهند.

نمونه توییت دیگر خوشه‌های قره باغ
نمونه توییت دیگر خوشه‌های قره باغ

مردم، ایران را متحد می‌خواهند

در نهایت می‌توان نشان داد کاربران از هر طیف و گروهی و با هر موضع سیاسی خواستار اتحاد و حفظ یکپارچگی ایران هستند و اگر چه ممکن است به مواضع سیاسی اتخاذ شده انتقاد داشته باشند اما یکصدا اتحاد ایران را فریاد می‌زنند.

دیتاک با در دسترس داشتن دیتای شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، تلگرام و وبسایت‌های خبری می‌تواند به کمک علوم داده کاوی، دیتا ساینس و هوش مصنوعی و همچنین تحلیلگران خبره، موضوعات مختلف تاین بسترها را آنالیز و داده کاوی کند. شما نیز می‌توانید برای تحلیل موج، برند، چهره، محصولات و … با ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تحلیل فضای مجازی را از ما بخواهید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

امیرمحمد قدسی

من، امیر محمد قدسی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، هستم. به پژوهش و تحلیل در حوزه ارتباطات سیاسی و رسانه های اجتماعی با استفاده از روش های محاسباتی نوین در کنار روش های کیفی و به طور خاص تحلیل گفتمان انتقادی علاقه‌مندم و سعی می‌کنم به صورت مستمر اطلاعات و تجربیاتم را در این زمینه افزایش دهم.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا