داده کاویعلم داده

معرفی نرم افزار داده کاوی KNIME و کاربرد آن

نرم افزار داده کاوی KNIME یک پلتفرم عالی در زمینه علوم داده است. اگر به ابزاری نیاز دارید که بتواند در انجام کارهای مربوط به علم داده به شما کمک کند، می‌توانید از امکانات این نرم افزار بهره ببرید. نرم افزار KNIME نه تنها یک ابزار عالی برای افراد حرفه‌ای است بلکه یک بستر مناسب برای کمک به تازه کارها می‌باشد که درک روشنی از علم داده و روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ندارند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به معرفی ویژگی‌ها و امکانات نرم افزار KNIME بپردازیم.

تاریخچه نرم افزار KNIME

توسعه نرم افزار داده کاوی KNIME در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. گروهی از مهندسان نرم افزار دانشگاه کنستانتس به سرپرستی مایکل برتولد، KNIME را به عنوان یک نرم افزار اختصاصی ایجاد کردند. دانشگاه کنستانتس (University Konstanz) یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان است. انگیزه اصلی تولید این نرم افزار نیاز به یک پلتفرم قدرتمند بود که بتواند به راحتی امور مربوط به داده را انجام دهد و امکان ادغام کارآمد با دیگر سرویس‌ها را نیز داشته باشد. در سال ۲۰۰۶، اولین نسخه KNIME ارائه شد.

معرفی نرم افزار داده کاوی KNIME

علم داده بسیار گسترده است. این حوزه شامل کارهای مختلف مرتبط با داده می‌باشد که از آن جمله می‌توان به مواردی چون آماده سازی، پاک ‌سازی، مدل سازی داده و موارد دیگر اشاره کرد. از مراحل اولیه جمع آوری داده‌ها تا مصور سازی داده‌ها، انبوهی از وظایف چالش برانگیز وجود دارد که کارهای روزمره یک دانشمند داده را شامل می‌شود. اگر یک برنامه نویس حرفه‌ای هستید، انجام این کارها برایتان کمی آسان‌تر می‌شود زیرا منابع بسیار زیادی برای کمک به شما وجود دارد. پس افرادی که به علم داده علاقه دارند اما تمایلی به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی ندارند، چه راه حلی وجود دارد؟ از این گذشته، علم داده تنها مربوط به کد نویسی نیست. ما در ادامه قصد داریم در مورد یک نرم افزار خارق العاده صحبت کنیم که هدف آن کمک به دانشمندان و علاقمندان حوزه داده برای حل مشکلات پیچیده بدون دانش برنامه نویسی یا با مهارت‌های برنامه نویسی اندک است. همان طور که ممکن است با توجه به عنوان این مقاله حدس زده باشید، نام این ابزار، نرم افزار داده کاوی KNIME است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: معرفی ابزار تبلو Tableau

KNIME چیست؟

نرم افزار داده کاوی KNIME یک پلتفرم رایگان و منبع باز است که برای انجام امور مربوط به حوزه علم داده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این نرم افزار می‌توانید روش‌های مختلف داده کاوی و یادگیری ماشین را پیاده سازی کنید.
نرم افزار KNIME با زبان برنامه نویسی جاوا توسعه یافته و بر اساس Eclipse IDE ایجاد شده است. این نرم افزار دارای یک رابط کاربر گرافیکی (GUI) تعاملی است که از JDBC پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا منابع داده مختلف را به صورت کارآمد با هم ادغام کنند.
نرم افزار داده کاوی KNIME چگونه کار می‌کند؟
نرم افزار داده کاوی KNIME ابزاری است که به تولید علم داده کمک می‌کند. به زبان ساده، همه قابلیت‌های KNIME را می‌توان به دو مرحله اصلی، ایجاد و استخراج تقسیم کرد.
مرحله ایجاد با جمع آوری داده‌ها آغاز می‌شود که تقریبا به هر منبع داده‌ای برای انجام این کار متصل می‌شود. این منبع می‌تواند یک فایل اکسل، پایگاه داده و دیگر موارد باشد.
با ورود به مرحله بعدی که مدل سازی و مصور سازی است، KNIME از ادغام ابزارهای گوناگون مانند R، پایتون و سایر نرم افزارهای تجزیه و تحلیل آماری پشتیبانی می‌کند.
سرانجام، در مرحله استخراج که عمدتا شامل استقرار، سفارشی سازی و بهینه سازی راه کارهای علم داده است، KNIME از ابزارهای شناخته شده برای ارائه بینش تجاری پشتیبانی می‌کند.
همچنین، استفاده از این بینش از طریق KNIME بسیار آسان است، چرا که این نرم افزار از مکانیزم بازخورد فوری برای بهبود بینش کسب و کار پشتیبانی می‌‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار داده کاوی KNIME چیست؟

نرم افزار KNIME با توجه به نیاز شغلی، ویژگی‌ های متنوعی ارائه می‌دهد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار به شرح زیر است.

  • بسیاری از ابزارهای معتبر در زمینه داده کاوی، یادگیری ماشینی و بیگ دیتا، در این بستر قابل استفاده هستند
  • منبع باز و رایگان می‌باشد
  • اجزای آن دارای قابلیت استفاده مجدد هستند
  • امکان طراحی و توسعه گردش کار داده‌ها (Workflows) را می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت گرافیکی جریان داده را ایجاد کنند
  • به پیاده سازی راه حل‌های تحلیلی کمک می‌کند
  • سرور KNIME به تازه کارها اجازه می‌دهد تا از طریق پرتال وب آن به علوم داده دسترسی پیدا کنند
  • سرور KNIME امکان استفاده از RESTful API را می‌دهد
  • از پسوندهای مختلف پشتیبانی می‌کند
  • برای کل چرخه علم داده از مرحله ETL تا استقرار راه حل دارد
  • دارای ویژگی مقیاس ‌پذیری بالا از طریق مدیریت داده‌ها می‌باشد
  • از طریق API های مختلف به راحتی می‌توان آن را توسعه داد
  • قابلیت اجرای موازی روی سیستم‌های چند هسته‌ای را دارد

نرم افزار KNIME چه امکاناتی دارد؟

برخی از امکانات نرم افزار داده کاوی KNIME به شرح زیر است.

  • شیمی ‌انفورماتیک (Chemical Informatics)
  • آنالیز نانو ذرات (Analysis of nanoparticles)
  • پردازش زبان‌های طبیعی (Natural Language Processing)
  • تجزیه و تحلیل و مصور سازی داده‌ها (Data Analysis and Visualization)
  • یادگیری ماشین و هر نوع وظیفه مربوط به علم داده (Machine learning)

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
medium

امین خیبر

من امین خیبر کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات هستم. یکی از علایقم موضوعات مربوط به تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است. برای موفقیت در این حوزه تلاش می‌کنم همواره بیاموزم و دانسته‌هایم را به دیگران منتقل کنم. همکاری با مجموعه دیتاک به من فرصت گشت و گذار در دنیای داده‌ها و نوشتن درباره آن را می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا