دیجیتال مارکتینگ

برندسازی در فضای آنلاین برای افزایش فروش

فضای مجازی بستری را فراهم کرده است تا تمامی کسب و کارها با فرصت برابر بتوانند برای خود برندسازی کنند. در این فضا شما می‌توانید با استفاده از تصاویر، متن و تعامل با کاربران، آگاهی از برند، محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. اما باید به طور مداوم عناصر هویت تجاری را در تمامی کانال‌ها اعمال کنید. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که ۵۰٪ از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان براساس ارزش و تأثیر برند یک شرکت خرید می‌کنند. بنابراین لازم است که برای برندسازی در فضای آنلاین اقدام کنید.

برای افزایش آگاهی در فضای دیجیتال می‌توانید توصیه‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

در مورد برندهای رقیب تحقیق کنید

[highlight color=”blue”]یک سبک عملکرد برای برندسازی می‌گوید نباید دقیقا همان کاری را بکنید که برندهای بزرگ در کسب و کارتان انجام می‌دهند. بلکه باید از کارهای موفقیت‌آمیزی که انجام می‌دهند، آگاه باشید[/highlight]. هدف از این کار اطلاع از تفاوت‌هاست و سپس مشتریان را متقاعد کنید بیش‌تر از اینکه از آن‌ها خرید کنند، به سراغ محصولات شما بیایند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

شما می‌توانید در فضای آنلاین در مورد رقبای اصلی خود تحقیق کنید. برای مثال بررسی کنید که چرا در برندسازی خود موفق بوده‌اند؟ تحقیق در مورد رقبا یکی از اصلی‌ترین عناصر برندسازی در فضای آنلاین است. برای شروع این سوالات را از خود بپرسید:

  • یا رقبا با هویت بصری و پیام‌رسانی در فضای مجازی موفق شده‌اند؟
  • کیفیت محصولات آن‌ها در چیست؟
  • مشتریان در مورد محصولات و خدماتشان چه نظری دارند؟
  • رقیا از چه راه‌هایی کسب و کار خود را به صورت آنلاین و آفلاین بازاریابی می‌کنند؟

برای این کار به سراغ رقبایی بروید که از شما جلوتر هستند.

بیشتر بخوانید: برندسازی در اینستاگرام با کمک ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی

مخاطبان هدف برند خود را تعیین کنید

اساس برندسازی در فضای آنلاین مشخص کردن مخاطبان موردنظر شماست. هیچ برندی نمی‌تواند برای همه مصرف‌کننده‌ها ایده‌ال باشد. اما می‌تواند با تلاش، تعداد مشتریانش را افزایش و به حداکثر سود برسد. پس زمان برندسازی باید مخاطبان هدف را بشناسید و سپس متناسب با نیاز دقیق آن‌ها، پیام خود را تنظیم کنید.

نکته اصلی این است که باید خاص رفتار کنید. در عین حال سبک زندگی و عادات آن‌ها را مشخص کنید تا بتوانید براین اساس پیام تبلیغاتی بسازید. برای مثال وقتی زنان خانه‌دار را هدف قرار دادید، در بین آن‌ها دختر مجردی هم هستند که خانه‌دار محسوب می‌شوند و شغل خاصی ندارند. تولید محتوا برای یک مادر با یک دختر جوان تفاوت دارد. چون ایده‌آل‌ها و سلیقه این دو قشر با هم متفاوت است.

مشخص کردن پرسونای مشتری می‌تواند شما را برای برندسازی آماده کنید. در این مورد داشتن اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، محل زندگی، میزان درآمد، سطح تحصیلات و … اهمیت پیدا می‌کند.

البته باید در مورد انگیزه، هدف، نقاط درد، راه‌های تاثیرگذاری بر روی ذهن و …. اطلاعاتی را بدست آورید.

هدف از برندسازی را مشخص کنید

هدف شما از برندسازی چیست؟ چرا هر روز در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید؟ چرا می‌خواهید مخاطبان بیشتر به برند شما اعتماد کنند؟ برند شما چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اجازه دهید ساده‌تر بگوییم برندی مثل نایک با گفت شعار «اگر بدن سالمی دارید پس یک ورزشکار هستید» برای خود برندسازی کرد. این شرکت لباس و محصولاتش را بر تن محبوب‌ترین ورزشکاران دنیا کرد تا نشان دهد بهترین‌ها به دنبال این محصولات هستند. در واقع باید نشان دهید هدف از کاربرد محصول شما چیست و چه دردی از مشتریان را دوا می‌کند.

برندسازی
هدف از برندسازی

مشخصات و مزیت‌های اصلی برند را بیان کنید

برندهایی که سرمایه و هزینه بیشتری را برای فرماندهی صنعت خود می‌کنند، موفق‌ترند. محصولات، خدمات و مزیت‌ها متعلق به خود شماست. برای برندسازی در فضای آنلاین باید به طور عمیق بررسی کنید محصولات و خدمات شما مزیتی نسبت به محصولات و خدمات رقبا دارد. سپس بر روی کیفیت و مزیت‌هایی تمرکز کنید که هیچ کس دیگری آن را ارائه نمی‌دهد.

به فرض که مخاطبان هدف را پیدا کردید، حالا باید آن‌ها را قانع کنید که از بین تعداد برند فقط شما را انتخاب کنند. دقت داشته باشید باید ارزشی را فراهم کنید که زندگی مصرف‌کننده را بهبود ببخشد. به عبارت دیگر برند شما مزیت‌های منحصر ‌به فردی داشته باشد. برای مثال:

  • خدمات به مشتریان شفاف‌تر باشد
  • خدمات پس از فروش بیشتری داشته باشید.
  • قیمت محصولات یا خدمات شما نسبت به برند رقبا کمتر باشد.
  • استفاده از محصولات شما باعث صرفه‌جویی در زمان مشتریان می‌شود.
  • و ….

به برند خود صدای منحصر به فرد دهید

صدای شما برای برندسازی در فضای آنلاین به صنعت و مخاطب بستگی دارد. همچنین نحوه برقراری ارتباط با مشتریان و نحوه پاسخگویی به آن‌ها می‌تواند نقش زیادی در برندسازی ایفا کند. صدا برند تجاری می‌تواند حرفه‌ای، مهربان، مقتدر، فنی، آموزنده، تبلیغاتی و اهل گفتگو باشد.

در واقع صفات زیادی وجود دارد که می‌تواند در پشت پیام تبلیغاتی بری برند هویت بسازد. شما با ساختن هویت برای برند می‌تواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارید. برای مثال در برند خودرو «سرعت» می‌تواند یک صفت تاثیرگذار باشد.

اشتباهات برند آنلاین باعث دور شدن مشتریان می‌شود. در بدترین حالت هم هزینه‌های زیادی را به کسب و کار وارد می‌کند. بنابراین انتخاب یک صدای منحصر به فرد برای برند می‌توانید از این دو چالش عبور کنید.

با مشتریان ارتباط برقرار کنید

بالا بردن تعامل برند با کاربران و مخاطبان در فضای آنلاین باعث برندسازی می‌شود. در واقع تا زمانی که صدای مخاطبان شنیده نشود، نمی‌توانید منتظر بهبود شرایط بمانید. برندسازی در فضای اینترنتی تا حد زیادی به توان شما برای پاسخگویی به نظرت مثبت و منفی مخاطبان بستگی دارد.

برخی از کاربران از محصولات شما راضی نیستند و گلایه دارند. آیا نباید به شکایات و درخواست‌هایشان رسیدگی کنید؟ برخی هم از برند رضایت کامل دارند و مشتریان وفاداری هستند؟ آیا نباید برای افزایش تعداد این دست از مشتریان برایشان طرح تشویقی در نظر بگیرید؟

اما تا زمانی که تعامل نکنید نمی‌تواند به نظرات خوب یا بد مشتریان دست پیدا کنید. برای تعامل می‌توانید از طریق مسابقات آنلاین در فضای مجازی، کاربران را برای صحبت کردن تشویق کنید.

تولید محتوا انجام دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای برندسازی در فضای آنلاین تولید محتواست. بهترین برندها محتواهایی را تولید می‌کنند که به طور مداوم در بین کاربران دست به دست می‌شود. برای تولید محتوا می‌توانید از انواع قالب‌های محتوایی استفاده کنید. اینفوگرافیک، تیزرهای تبلیغات، ویدئوهای کوتاه، متن‌های تاثیرگذار و حتی پادکست در برندسازی موثر است. در واقع کاربران را برای ورود به صفحات شما ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید: روابط عمومی را برای برندسازی تقویت کنید

به صدای مخاطبان گوش دهید

اگر نگوییم بهترین روش برای برندسازی در فضای اینترنتی، گوش سپاری اجتماعی است، اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌ایم. اکنون برندهای بزرگ می‌خواهند بدانند مشتریان چه نظری نسبت به کسب و کارشان دارند؟ آیا آن‌ها از محصولات یا خدمات راضی هستند؟ آیا کارکنان شرکت با آن‌ها رفتار خوبی دارند؟ آیا محصولات و خدمات به موقع به دست مشتریان می‌رسد؟

گوش‌سپاری اجتماعی از طریق شبکه‌های پایش فضای مجازی انجام می‌شود. این ابزارها با دریافت هزاران نظر در مورد یک برند می‌تواند به مثبت یا منفی بودن پیام مشتری بپردازد. در واقع اگر بخواهید میزان محبوبیت برند خود را در فضای آنلاین بررسی کنید، به چنین ابزارهایی نیاز دارید.

استفاده از ابزار دیتاک برای برندسازی

یکی از بهترین ابزارهای برندسازی در فضای آنلاین «دیتاک» نام دارد. با کمک این ابزار می‌توانید علاوه بر گوش‌سپاری برند خود در شبکه‌های اجتماعی، وضعیت سایر برندها را هم بررسی کنید. در واقع این ابزار نه تنها شرایط بررسی وضعیت برند خودتان را فراهم می‌کند، بلکه حتی در آنالیز رقبا هم یک ابزار بی‌نظیر محسوب می‌شود.

به هر حال هر کسب و کاری که بخواهد برای برندسازی در فضای آنلاین شروع کند، به چنین ابزاری نیاز دارد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]رقبای خود را آنالیز کنید

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا