بازاریابیدیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی (viral marketing) | وایرال مارکتینگ چگونه رونق کسب و کار ما را به دنبال دارد؟

اغلب ما با شنیدن نام ویروس، به یاد موجودات ذره‌بینی خطرناکی می‌افتیم که جز بیماری و آسیب چیزی برای ما به ارمغان نمی‌آورند، مخصوصا در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، احتمالا یکی از پرتکرارترین و البته ناخوشایندترین کلماتی که امروزه می‌شنویم، کلمه ویروس است. اما امروز ما نمی‌خواهیم درباره ویروس کرونا یا ویروس‌های بیماری‌زای دیگر صحبت‌ کنیم بلکه قصد داریم در این نوشته شما را با روشی مدرن در زمینه بازاریابی آشنا کنیم: یعنی بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing).

بله درست است، بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ نه تنها مضر و تهدید کننده سلامتی فرد و جامعه نیست، بلکه می‌تواند کسب و کار ما را دگرگون ‌کند. اما بازاریابی ویروسی چیست و چگونه می‌تواند به رونق کسب و کار ما کمک‌ کند.

تعریف بازاریابی ویروسی

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از بازاریابی ویروسی داشته‌ باشیم باید بگوییم که منظور از بازاریابی ویروسی این است که استراتژی شما در زمینه کسب و کار به این شکل‌ باشد که شما از مخاطب، کاربر و یا مشتری خود به منظور انتقال پیام بازاریابی خود، استفاده‌ کنید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در این نوع از بازاریابی شما از مخاطبان مستقیم خود برای انتشار و پخش و تبلیغ کسب ‌و کار خود استفاده می‌کنید، از آنجا که این شیوه در بازاریابی شباهت بسیار زیادی به نحوه انتشار و پخش‌ شدن سریع ویروس در محیط‌های مختلف دارد، نام بازاریابی ویروسی روی این شیوه از بازاریابی گذاشته شده‌ است. در واقع تنها تفاوت بازاریابی ویروسی و ویروس‌های بیماری‌زا در این است که در بازاریابی ویروسی، محتواهای منتشره توسط شما، نقش همان ویروس را دارند.

به همین دلیل محتواهایی که منتشر می‌کنید در زمینه بازاریابی ویروسی یک نقش کلیدی را بر عهده دارند. هرچه میزان محتواهای منتشر شده بهتر و جذاب‌تر باشد میزان انتشار و شیوع آن‌ها بیشتر و با سرعت بیشتری خواهد بود.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

شاید با خود تصور کنید که پایه و اساس بازاریابی ویروسی را انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان تشکیل می‌دهد، اما باید توجه‌کنید که امروزه و با رشد تکنولوژی و افزایش گسترده استفاده از اینترنت، بسترهای دیجیتال بسیار مفیدی وجود دارند که بهترین مکان برای انتشار اطلاعات و محتواهای بازاریابی شما هستند. از این رو باید گفت که امروزه بهترین بستر برای بازاریابی ویروسی به لحاظ سادگی استفاده، فضای اینترنت است.

در بازاریابی ویروسی شما می‌توانید از محتواهای مختلفی استفاده ‌کنید. شما می‌توانید از یک مقاله قوی، یک رشته توییت، یک ویدئو، یک آهنگ کوتاه و یا یک بازی کم حجم به عنوان محتوای ویروسی خود استفاده‌ کنید.

مهم ‌نیست که نوع محتوای مورد استفاده توسط شما چیست، تنها مساله مهم این است که محتوای ویروسی شما باید به شکلی باشد که مخاطب را تشویق‌ کند تا آن محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارد. هرچه میزان انتشار این محتوا بیشتر باشد و در واقع تعداد افراد بیشتری این محتوای تولیدی شما را مشاهده ‌کنند، می‌توانید بگویید که در زمینه بازاریابی ویروسی موفق‌تر بوده‌اید.

مزیت‌های بازاریابی ویروسی

احتمالا تا اینجا متوجه‌ شده‌اید که تعریف کلی بازاریابی ویروسی چیست، در اینجا می‌خواهیم تعدادی از مزایای این شیوه نوین بازاریابی را به صورت مختصر برای شما توضیح ‌دهیم:

  • کم‌هزینه بودن

همانطور که بیان‌کردیم مبنای بازاریابی ویروسی این است که مخاطب شما، محتواهای منتشره توسط شما را با دیگران به اشتراک بگذارد، در واقع بخش بسیار زیادی از فرایند را مخاطب شما انجام می‌دهد، که شما هزینه‌ای برای این بخش نمی‌پردازید.

  • شانس بالای دیده ‌شدن و بهبود آگاهی از برند

ممکن است شما موسسه کوچکی باشید و کار کوچکی را اداره ‌کنید، اما با انتشار یک ویدئوی کوتاه به سرعت این ویدئو در فضای مجازی مورد توجه قرار بگیرد. فقط کافی است که هوشمندانه عمل کنید.

  • تهاجمی نبودن

از آنجا که تصمیم به اشتراک‌گذاری محتوا بر عهده مخاطب است این نوع از بازاریابی اصلا تهاجمی نیست و در نتیجه مخاطب با این شیوه بازاریابی می‌تواند ارتباط بیشتری با نوع کسب و کار شما پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی اینفوگرافیکی | بازاریابی محتوایی شبکه‌های اجتماعی

 

در ادامه می‌خواهیم استراتژی‌هایی مناسب و نکاتی مفید در خصوص بازاریابی ویروسی را به شما معرفی ‌کنیم.

استراتژی‌های مناسب در وایرال مارکتینگ

۱) استفاده از طنز در محتواهای ساخته ‌شده

امروزه شاهد این موضوع هستیم که محتواهای طنز بسیار زیادی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. می‌توانید یک ویدئوی تبلیغاتی یا یک ویدئوی معمولی تهیه‌ کنید و در آن از محتوای طنز استفاده ‌کنید. ساخت آگهی‌ها و محتواهای طنز می‌تواند یک روش مناسب برای برانگیختن توجه کاربر باشد. محتواهای طنز معمولا به دفعات زیادی مورد مشاهده ‌قرار می‌گیرند و می‌توانند شما را در کانون توجهات قرار دهند، طوری که هیچ کدام از دیگر روش‌های بازاریابی قادر به آن نباشند.

۲) ساخت محتوای جدید

ساخت و ایجاد یک محتوای جدید یک شیوه بازاریابی عالی برای جلب توجه مخاطب است.

۳) بهینه‌سازی محتوا برای اشتراک گذاری

قبل از اینکه محتوای تولیدی خود را به اشتراک بگذارید، باید این محتوا را از لحاظ اشتراک گذاری، بهینه ‌کنید. یعنی اینکه در انتهای مطلبی که آماده کرده‌اید گزینه‌ای برای مخاطب ایجاد کنید که بتواند با استفاده از آن، محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به راحتی به اشتراک بگذارد. وجود این گزینه انگیزه مخاطب برای به اشتراک‌گذاری محتوای را افزایش می‌دهد و شانس دیده ‌شدن آن را در فضاهای مختلف افزایش می‌یابد.

۴) مسابقه یا جایزه

به جرات می‌توانیم بگوییم که هیچ چیزی مانند یک جایزه یا یک مسابقه نمی‌تواند باعث به اشتراک گذاری ویروسی محتوا و نام برند و شرکت شما شود. به وجود آوردن یک مسابقه که به کاربر فرصت برنده‌ شدن را می‌دهد، می‌تواند در انتشار نام برند و محتوای شرکت شما توسط مخاطب تاثیر مثبت بسیار زیادی ایجاد کند.

۵) تعامل با برندها و شرکت‌های دیگر

یکی دیگر از استراتژی‌های مناسب در بازاریابی ویروسی مشارکت با برندهای دیگر است. برای مثال همکاری با شرکتی که یک محصول متفاوت دیگر را عرضه می‌کند می‌تواند به شما در پیدا کردن یک شریک تجاری مناسب و طولانی مدت کمک ‌کند.

ابزار بررسی وایرال شدن محتوا

در بازاریابی ویروسی عموما مطلب یا محتوا با یک کلیدواژه، هشتگ و یا متن خاص منتشر می‌شود. بعد از اجرای برنامه‌ی وایرال مارکتینگ لازم است از منابع و میزان انتشار محتوای خود آگاه شوید تا در برنامه‌های آتی با توجه به عملکرد کنونی استراتژی بازاریابی خود را تغییر دهید. در اینجا ابزار سامانه روابط عمومی دیتاک می‌تواند با رصد و پایش فضای مجازی میزان انتشار محتوای تولیدی شما را با توجه به فیلتر‌های تاریخ، ساعت، کانال انتشار، میزان لایک، کامنت و … بدست آورده و در اختیار شما قرار دهد.

با این روش شما می‌توانید از فرصت‌های ایجاد شده توسط این محتوا در برنامه‌های آینده ی خود استفاده کنید و استراتژی بازاریابی بهتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار و استفاده از نسخه دموی آن با کارشناسان ما در دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/#pr-section-index” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]سامانه روابط عمومی دیتاک[/button]

نمونه‌هایی از بازاریابی ویروسی موفق

فیلم جادوگر بلر

اولین مثال ما مربوط به یک فیلم سینمایی ساخته ‌شده در سال ۱۹۹۹ می‌شود. دانیل میریک و ادواردو سانچز در سال ۱۹۹۹ اقدام به ساخت این فیلم در ژانر ترسناک کردند. خوشبختانه در آن سال اینترنت در اختیار همگان قرار داشت و این دو تهیه‌ کننده برای بازاریابی فیلم خود از این ابزار قدرتمند استفاده ‌کردند. آن‌ها برای این کار یک وبسایت با این هدف ایجاد کردند تا مخاطب قانع‌ شود که اتفاقات رخ ‌داده در فیلم واقعی است.

همچنین یک نکته قابل توجه دیگر در مورد این فیلم این موضوع است که با تنها ۱ میلیون دلار هزینه برای ساخت فیلم توانست به میزان ۲۵۰ میلیون دلار فروش داشته‌ باشد که نشان از تاثیر این سبک بازاریابی باشد.

ماراتن بوستن، آدیداس

شرکت آدیداس در سال ۲۰۱۹ از مخاطبان خود که در رویداد دوی ماراتن بوستن شرکت می‌کردند خواست تا عکس‌ها و فیلم‌های خود را که از این رویداد ثبت کرده‌اند با آن‌ها به اشتراک بگذارند. با استفاده از این کمپین شرکت آدیداس توانست محتوایی ایجاد کند که در آن یک تصویر خاص و جامع از یک رویداد اجتماعی مشاهده می‌شد. جالب است بدانید که در دو روز ابتدایی این ویدئوها بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازدید قرار گرفتند.

KFC و بحران مرغ

در فوریه سال ۲۰۱۹ شرکت KFC با کمبود مرغ زیادی مواجه‌ شد و این موضوع منجر به این شد که بیش از ۹۰۰ شعبه این رستوران‌ها بسته‌ شود. شرکت KFC با انتشار یک پیام این موضوع را پذیرفت و از مخاطبان خود عذر خواهی‌ کرد. این آگهی نه تنها با بازخورد منفی همراه‌ نبود، بلکه بسیاری از مخاطبان آن را پذیرفتند و با یک دید مثبت به این موضوع نگاه‌ کردند. این نوع شیوه بازاریابی ویروسی که در آن شرکت KFC به خاطر کمبود مرغ از مخاطبان خود عذر خواهی‌ کرد، نه ‌تنها محبوبیت آن‌ها را کم ‌نکرد بلکه مخاطبان زیادی تصمیم گرفتند تا آنجا که می‌توانند به این شرکت کمک ‌کنند تا این بحران را پشت سر بگذارد.

تبلیغ گردشگری در استرالیا و شوخی با کروکدیل

یکی دیگر از ویدئوهایی که در سال ۲۰۱۹ در زمینه بازاریابی ویروسی توانست مخاطب زیادی را به خود جلب‌ کند ویدئویی است که در آن مخاطب تصور می‌کند تنها  یک شوخی با کروکدیل است اما در انتها مشاهده می‌کنیم که در واقع این ویدئو، یک تبلیغ برای تشویق توریست‌ها برای سفر به استرالیا است. این ویدئو تا امروز توانسته حدود یک میلیون بازدید را برای خود ثبت ‌کند.

در نهایت در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کلی با بازاریابی ویروسی آشنا کرده و مفهوم آن را انتقال دهیم. در مقالات بعدی نکات بیشتری را راجع به این موضوع بررسی خواهیم کرد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا