تحلیل شبکه اجتماعیدیجیتال مارکتینگ

ایجاد دیدگاه مثبت به برند با پایش فضای مجازی

افزایش نظرات مثبت برند با رصد فضای مجازی

نحوه ایجاد دیدگاه مثبت به برند چگونه است؟ آیا این کار شدنی است؟ کارشناسان بازاریابی بر این نظرند که با کمک فضای مجازی می‌توان احساسات بازار مصرف را برای یک برند تحت تاثیر قرار داد. برای این کار به پایش فضای مجازی نیاز دارید. چرا که با این روش از ذهنیت مصرف‌کنندگان مطلع می‌شوید. بنابراین محصولی مطابق با نیاز آن‌ها را تولید می‌کنید. همچنین با روش پایش فضای مجازی می‌توانید آگاهی از برند را نیز افزایش دهید.

گاهی افزایش فروش نه به دلیل بالا بردن کیفیت، بلکه به دلیل برندسازی است. دلایل استفاده از پایش فضای مجازی برای ایجاد دیدگاه مثبت در مورد برند عبارت است از:

طرح‌ریزی استراتژی پاسخگویی به مشتریان

یکی از مزیت‌های پایش شبکه‌های اجتماعی امکان طرح‌ریزی یک استراتژی دقیق برای پاسخگویی به مشتریان است. در واقع شما با نظارت بر فضای مجازی می‌توانید نام برند خود را جستجو کنید. پس هر جایی که از آن به تندی انتقاد شده باشد، خیلی زود آن را پیدا کرده و به آن پاسخ دهید. رویکرد نظارت و پایش فضای مجازی امکن پاسخ‌گویی سریع به انتقادات را فراهم می‌کند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

با این ترفند مطمئنا می‌توانید منجر به ایجاد دیدگاه مثبت به برند خود شوید و نظرات منفی را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: جذب مشتری وفادار با کمک ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی

مراقبت از مشتریان وفادار

یکی دیگر از راه‌های ایجاد دیدگاه مثبت نسبت به برند با کمک پایش فضای مجازی، امکان حفظ مشتریان وفادار است. با کمک این استراتژی می‌توانید به نظرات، پیشنهادات و سوالات و ابهامات مشتریان فعلی به سرعت پاسخ دهید. قدرت پیگیری مشکلات مشتریان هم باعث محبوبیت هر چه بیشتر برند در نزد آن‌ها می‌شود.

گوش دادن و نظارت

شما در پایش فضای مجازی به دنبال ریاست نیستید. بلکه روشی است که در آن می‌توانید به صحبت‌های منفی یا مثبت بازار مصرف گوش دهید. این قابلیت پیش‌تر به طور غیرمستقیم و با استخدام نیروهای بازاریاب امکان پذیر بود. اما حالا فضای مجازی امکانی را فراهم آورده تا برندها بتوانند با نظارت بر این فضا، نظرات مشتریان را دریافت کنند.

البته در این روش بدون نظارت قادر به دریافت پیام نیستید. در روش پایش فضای مجازی تمامی گزارشات برایتان به همراه نام برند آورده می‌شود. پس بدون ابهام می‌توانید نظرات کاربران در مورد برند را درک کنید.

براساس مطالعات صورت گرفته حدود ۵۹ درصد از مصرف‌کنندگان نظرات خود در مورد برند محبوبشان را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند. همچنین ۴۷ درصد از مصرف‌کنندگان برای گرفتن پاسخ سوالات خود به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.پس شبکه های مجازی تاثیر بسزایی در ایجاد دیدگاه مثبت به برند در مشتری خواهد داشت.

تاثیرگذاری بر روی مشتریان

یکی از دلایل ایجاد دیدگاه مثبت به برند در مشتریان، اعتماد آن‌ها به این فضاست. اغلب بازاریابان محتوا به این نتیجه رسیده‌اند که برندهایی که طی ۱۲ ساعت به سوالات، مشکلات و انتقادات مشتریان پاسخ می‌دهند، میزان فروش آن‌ها تا ۲۱% افزایش می‌یابد. دلیل آن، احتمال تاثیرگذاری بر روی احساسات مشتریان است.

اما برای اینکه یک برند بتواند به سرعت به نیازها، انتقادات و نظرات مشتریان پاسخ دهد، به پایش شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد. زیرا بخش زیادی از آن‌ها در صفحات برند سوالات یا انتقادات خود را بیان نمی‌کنند. همین موضوع پیدا کردن نظرات منفی یا مثبت را سخت‌تر می‌کند. در حالی‌که در روش پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی می‌توان در کمتر از ۱۲ ساعت به تمامی نظرات دست پیدا کرد.

پایش شبکه‌های شلوغ و تاثیرگذاری بر روی کاربران

یکی دیگر از دلایل  ایجاد نظرات مثبت به برند در مشتریان از طریق پایش فضای مجازی استفاده از پلتفرم‌های پرکاربرد است. در ایران شبکه‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و توییتر بیشترین کاربرد را در بین کاربران دارد. به تازگی پینترست هم به جمع آن‌ها اضافه شده است.

در این شبکه‌های شلوغ و فعال پیدا کردن نظراتی که مربوط به یک برند خاص باشد، کمی دشوار است. در حالی که پایش شبکه‌های اجتماعی با کمک کلمات کلیدی مربوط به برند می‌تواند تمامی این نظرات را پیدا و جمع‌آوری کند.

مرتب کردن و دسته‌بندی نظرات

پایش شبکه‌های اجتماعی به دسته‌بندی و مرتب کردن نظرات کمک زیادی می‌کند. شما با کمک رصد فضای مجازی می‌توانید از تکرار جستجوهای زمانبر خودداری کنید. در مقابل فقط به بررسی نظرات منفی بپردازید. حتی ممکن است به تازگی یک استراتژی برای برند اجرا کرده باشید. حالا با کمک پایش فضای مجازی می‌توانید فقط به بررسی واکنش مصرف‌کنندگان به این استراتژی بپردازید.

مرتب کردن و دسته‌بندی نظرات این مزیت را دارد که به طور اخص فقط به یک موضوع بپردازید. در این صورت از تلاف وقت جلوگیری می‌شود و تمرکز بیشتری هم بر روی یک موضوع خواهید داشت.

مشاهده نظرات منفی در برند رقبا

یکی از راه‌های ایجاد دیدگاه مثبت نسبت به برند با کمک پایش فضای مجازی، قابلیت بررسی برند رقباست. وقتی با روش رصد و آنالیز رقبا، نظرات منفی مشتریان آن‌ها را دریافت و بررسی می‌کنید، می‌توانید مشکلات رقبا را از برند خود حذف کنید. در واقع این کار یک تجربه مثبت است که شما را یک قدم به سمت فروش و محبوبیت بیشتر می‌برد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش رضایتمندی مشتریان با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

امکان تعامل دوطرفه با مشتریان

یکی از مزیت‌هایی که رصد فضای مجازی به همراه داشته است، قابلیت تعامل دوسویه بین صاحبان برند و مشتریان است. در روش پایش شبکه‌های اجتماعی قادرید این نظرات را به صورت جمعی دریافت کنید. پاسخگویی به موقع به نظرات مشتریان می‌تواند احساسات آن‌ها را نسبت به برند برانگیزد.

مشتریان از اینکه یک برند انتقاداتشان را منعکس و به آن‌ها پاسخ دهد، احساس رضایت دارند و حس می‌کنند مورد توجه قرار گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است که تعامل دو سویه می‌تواند به افزایش فروش و تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتریان کمک کند.

برای پایش فضای مجازی چکار کنیم؟

حالا برای اینکه منجر به ایجاد دیدگاه مثبت به برند خود رادر مشتریان افزایش دهید، باید راه حل رصد فضای مجازی را هم بلد باشید. بهترین کار استفاده از ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی است. در این شبکه‌ها شما می‌توانید با ابزارهای قوی و هوشمند هزاران نظر از کاربران را در مدت زمان کوتاه دریافت کنید.

فرض کنید برند X می‌خواهد بداند میزان محبوبیتش در بازار مصرف چقدر است و چطور آن را افزایش دهد؟ برای این کار کافیست از یک ابزار تحلیل و آنالیز شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. بنابراین ضمن اینکه می‌تواند سطح محبوبیت فعلی را بسنجد، دلایل بی‌اعتباری و بیزاری مصرف‌کنندگان را هم پیدا می‌کند.

اگر به تازگی تعداد مشتریان کم شده‌اند، کاربران دلایلش را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند. این موضوع می‌تواند به برند X برای افزایش اعتبار و ایجاد دیدگاه مثبت مشتریان موثر واقع شود.

استفاده از ابزار دیتاک برای ایجاد دیدگاه مثبت مشتریان

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش ایجاد نظرات مثبت به برند استفاده از ابزار «دیتاک» است. این ابزار با رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند دلایل افت فروش، کاهش محبوبیت و اعتبار خود و یا افزایش محبوبیت رقبا را به سادگی بررسی کنید. با عیب‌یابی و پیدا کردن علت‌ها می‌توانید در جهت رونق کسب و کار و افزایش دیدگاه مثبت برند تلاش کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]بهترین اینفلوئنسر مناسب برای شما چه کسی‌ست؟

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی رایگان سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا