ترفند و ابزار فضای مجازی

استراتژی بازاریابی داده محور رسانه‌های اجتماعی

هنوز هم خیلی‌ها بر این باورند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نهایتا یک کپی-پیست جذاب، استفاده از تصاویر بامزه و یا هشتگ‌های داغ است. اما در واقعیت بازاریابی موثر رسانه‌های اجتماعی چیزی فراتر از این‌هاست. در این مقاله استراتژی بازاریابی داده محور را از حیث فایده، چگونگی ایجاد و ابزارهای کاربردی بررسی می‌کنیم.

چرا به بازاریابی داده محور رسانه‌های اجتماعی نیاز داریم؟

بازاریاب‌هایی که از داده در کار خود استفاده نمی‌کنند عموما معتقدند بازاریابی داده‌محور پیچیده و وقتگیر است. اما نهایتا عدم استفاده از داده در بازاریابی شما منجر به اتلاف بیشتر وقتتان خواهد شد، چون شما از معیار‌های موثر کنونی اطلاع ندارید. یعنی پول، منابع و فرصت ارتباط با مخاطبان بالفعلتان را از دست دادید و از همه بدتر به برند کسب‌وکارتان ضربه زدید چون متوجه خواسته‌ی مخاطبتان نشدید!
داده در مورد شناسایی پرسونای درست و پلتفرم‌های مناسب، بهبود کمپین‌های اجتماعی و تاثیرشان، اینکه مخاطبتان چه می‌خواهد، چه کاری باید انجام دهید، در چه بخش‌هایی بیشتر سرمایه گذاری کنید و کجاها وقت تلف نکنید، اطلاعات می‌دهد.

ایجاد یک استراتژی داده محور

ایجاد یک استراتژی بازاریابی داده محور کار پیچیده‌ای نیست اما باید بدانید هدفتان از این استراتژی چیست؟
اهداف خود را تعریف کنید و KPIهایی که در رسیدن به این اهداف می‌توانند به شما کمک کنند را شناسایی و آن‌ها را با اهدافتان هماهنگ کنید. مثال‌های زیر در مورد هماهنگی KPI با اهداف مختلف هستند:

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

#هدف ۱: افزایش بازدید از برند

اولین معیار برای رسیدن به این هدف تعداد فالورهاست. خیلی از افراد می‌گویند تعداد فالورها، کسب‌وکار را به نتیجه خاصی نمی‌رساند و فقط یک معیار ظاهریست، این دیدگاه در بعضی موارد اشتباه نیست، مثلا ۲۰k فالور به معنی تولید درآمد زیاد نیست. اما تعداد فالورها شاخص خوبی برای نشان دادن این است که به چه تعداد از مردم دسترسی دارید!
اگر کسی تاکنون نام برند شما را نشنیده باشد، شاید بتواند اعتبار شما را از روی تعداد فالورهایتان بسنجد.
معیار بعدی اینفلوئنسرهایی هستند که در مورد برند، رقبا و یا صنعت شما حرف می‌زنند. دنبال کردن اینفلوئنسرها برای افزایش بازدید برند خیلی مهم و کاراست.

بیشتر بخوانید: مفاهیم داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

 

#هدف ۲: بهبود تصویر برند

برای این هدف باید کیفیت کار و حس مردم به برند خود را بسنجید. احساسات مردم نسبت به برند برای سنجش اعتبارتان در طول زمان مفید است.

#هدف ۳: افزایش ترافیک وبسایت

یک معیار مناسب برای چک کردن منابع ترافیک سایت این است که کدام پلتفرم بیشترین بازدید را برای سایت ایجاد کرده است. همچنین با بررسی معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی متوجه می‌شوید که چه محتواهایی بیشترین اینگیجمنت را برای مخاطب دارد. در این هدف در نظرگرفتن تعداد فالور و احساس آن‌ها مفید نیست.

ابزارهای مفید دستیابی به اهداف با استفاده از داده‌

اولین ابزار برای بازاریابی داده محور google analytics است. این ابزار به شما در یافتن نقاط تبادل خاص در سایتتان کمک می‌کند.

The brand grader یک ابزار کامل ارزیابی اعتبار رایگان است که هر برندی را به صورت آنلاین آنالیز می‌کند و تصویر دقیق از عملکرد لحظه‌ای آن ارائه می‌دهد. این ابزار قادر است منابع اصلی منشن، اینفلوئنسرهای برجسته‌ی وب، منشن‌های اصلی وبسایت و رسانه‌ها، احساس مردم به برندهای آنلاین، توزیع جغرافیایی و زبانی و فالورها‌ی هر برند را نشان دهد.

Mention ابزاری است که منشن‌های رسانه‌های اجتماعی از برند و رقبا و معیارهای مهم مثل بازدید سایت و احساسات افراد در مورد برند را در نمودارها و گراف‌های ساده نشان می‌دهد.

Kissmetrics ابزار ارائه‌ی سفر بازدید کاربر از وبسایت، شامل اینکه افراد از چه پلتفرمی وارد سایت شده‌اند و چه مراحلی را در سایت گذرانده‌اند، است.

Bitly onview این ابزار دید جامعی از چگونگی عملکرد محتوا می‌دهد. اگر از یک bitlink درهر پست استفاده کنید می‌توانید ترافیکی ورودی را در هر لحظه در داشبورد bitly  ببینید.

ابزارهای فوق تجربه کاربری خوبی از سوشال‌مدیاهای مختلف اررائه می‌دهند اما به چند دلیل محدودیت استفاده برای کاربران ایرانی را دارند. دلیل اول هزینه بالای دلاری برای دریافت اکانت است. از این گذشته، حتی بدون در نظر رفتن هزینه، این ابزارها محدودیت دیتابیس زبان فارسی را داشته و بیگ‌دیتای کاملی از کاربران فارسی زبان ارائه نمی‌دهند. این موضوع در بازاریابی داده‌محور از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی تحریم‌ها نیز محدودیت دیگری برای عدم استفاده کاربردی از ابزارهای یاد شده ایجاد کرده‌اند.

راه‌حل چیست؟

برای گذر از محدودیت‌های فوق، پیشنهاد ما استفاده از ابزارهای ایرانی مانیتورینگ و آنالیز فضای مجازی است. یکی از بهترین‌های این ابزارها سامانه دیتاک است. دیتاک با بهره‌گیری از علوم داده و هوش‌مصنوعی و پس از سال‌ها تجربه در حوزه بیگ‌دیتا ابزاری جامع برای دسترسی به کلان‌داده کاربران فارسی زبان ایجاد نموده است. گستردگی حجم دیتا و قیمت رقابتی دیتاک نسبت به رقبای خارجی و داخلی آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌های داده‌محور بدل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با خدمات دیتاک و استفاده از نسخه دموی سامانه با ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]از راهکار بازاریابی داده محور دیتاک بهره ببرید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا