ترفند و ابزار فضای مجازیروابط عمومی

گوش سپاری اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند

مزیت Social Listening برای رشد و افزایش آگاهی برند

سوشال لیسنینگ یا گوش سپاری اجتماعی با مزیت‌های بی‌شماری برای کسب و کارها همراه است. حفظ مشتریان وفادار، ایجاد فرصت‌های بهتر برای خدمات رسانی، استخدام کارکنان متخصص، بدست آوردن مشتریان جدید، تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی و … تنها بخشی از مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی است. در ادامه به تاثیرات بیشتری از Social Listening در آگاهی برند می‌پردازیم.

اهمیت گوش سپاری اجتماعی (Social Listening)

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی از جهات مختلفی می‌تواند به برندها کمک کند. گاهی اوقات شبکه‌های اجتماعی ممکن است بر روی یک کسب و کار تاثیر منفی بگذارند، مانند زمانی که مصرف‌کنندگان به محصولات یا خدمات انتقاد دارند. با این حال نباید فکر کنید این نظرات منفی باعث افت اعتبار برند در نزد کاربران می‌شود. گوش سپاری اجتماعی غالبا به هدایت یک تجارت به سمت رشد و جلب رضایت مشتریان کمک زیادی می‌کند.

یک نمونه برند موفق که از این روش استفاده کرد، مک‌دونالد بود. این برند برای جذب مشتریان بیشتر یک سس مخصوص را همراه با ساندویچ‌ها خود به مشتریان می‌داد. مدتی بعد تصمیم گرفت برای بررسی واکنش مشتریانش به سراغ شبکه‌های اجتماعی برود و از روش گوش سپاری اجتماعی استفاده کند. مک‌دونالد متوجه شد عکس‌العمل مشتریان با آنچه که پیش‌تر تصور می‌کرد، تفاوت زیادی دارد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بسیاری از آن‌ها خواستار همان سس در تمامی رستوران‌های مک‌دونالد بودند و این یک سیگنال مثبت برای توسعه این استراتژی است.

بیشتر بخوانید:سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ | معرفی ابزارهای سوشال لیسنینگ

 

مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی برای آگاهی از برند

social-listening-brand-awareness
مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی یا سوشال لیسنینگ

اطلاع از احساسات مشتریان می‌تواند در آگاه سازی درباره برند تاثیر مثبت بگذارد، زیرا شما با کمک گوش سپاری اجتماعی می‌دانید که هدف، نیاز و درخواست مشتریان دقیقا چیست؟ همچنین این استراتژی در تصمیم‌گیری شرکت برای ماه‌ها و سال‌های آینده نیز تاثیرگذار است. به هر حال هر کسب و کاری که بخواهد موفق شود، باید از قبل برنامه‌ریزی کند.

  • پیگیری سوالات کاربران جدید در مورد محصولات

یکی از مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی، امکان دریافت سوالات مشتریان بالقوه یا کاربرانی است که قصد خرید دارند. وقتی یک برند از ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی استفاده کند، می‌تواند متوجه سوالات و ابهامات کاربرانی که قصد خرید دارند شود. پس دقیقا به همان سوال و ابهام پاسخ می‌دهد.

گاهی کاربران تحمل صبر کردن را ندارند. آن‌ها می‌خواهند خیلی سریع پاسخ سوالات خود را دریافت کنند و سپس برای خرید تصمیم بگیرند. اگر از روش سوشال لیسینگ استفاده نکنید، چطور می‌خواهید سوالات آن‌ها را دریافت و سریع پاسخ بگویید؟

بسیاری از بازاریاب‌های موفق دنیا به روش فروش B2B تأکید زیادی دارند. در عین حال معتقدند که گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی اولین گام اساسی در روند فروش B2B است. کارشناسان MBA توصیه می‌کنند برای این منظور از یک ابزار گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. به طوری که بتواند همزمان چند کلمه کلیدی را در چندین پلتفرم شبکه اجتماعی رصد و پایش کند. سپس گزارشات دقیقی و قابل استفاده را به شما ارائه دهد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

از آلارم سامانه دیتاک برای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی خود با کلیدواژه‌های موردنظرتان استفاده کنید.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

  • پاسخ به شکایات و انتقادات مشتریان

بدون شک هر برندی چاش‌هایی در زمینه روابط عمومی دارد. آگاهی از برند به این معنا نیست که همه چیز گل و بلبل باشد و همه مشتریان از برند رضایت داشته باشند، بلکه بخشی از آن‌ها انتقادات و شکایاتی هم از برند دارند. اما چیزی که مهم است، سرعت پاسخگویی به انتقادات و شکایات مشتریان وفادار است.

گوش سپاری اجتماعی به شما کمک می‌کند تا این انتقادات و شکایات را سریع دریافت کنید. سپس می‌توانید از طریق تماس تلفنی و یا ارسال ایمیل به مشتری شاکی پاسخ دهید. در واقع سوشال لیسنینگ نظارت برندها بر شبکه‌های اجتماعی را افزایش داده و به آن‌ها کمک می‌کند تا نظرات منفی مشتریان خود را سریع پاسخ دهند.

  • پیدا کردن محتواهای تولیدشده توسط کاربران

مصرف‌کنندگان اغلب تصویر، فیلم و یا محتواهای تمجیدی یا انتقادی از یک محصول را در فضای آنلاین منتشر می‌کنند. گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازد تا چنین محتواهایی را دقیق و سریع پیدا کنید. این مساله در روابط عمومی و بازاریابی یک برند تاثیر زیادی دارد.

محتواهای تولیدشده توسط کاربران می‌تواند یک استراتژی بازاریابی مؤثر و مقرون به صرف باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان بیشتر از آنکه تبلیغات برندها را بپذیرند، به توصیه سایر مصرف‌کنندگان یک برند توجه دارند. بویژه اگر این افراد اینفلوئنسر و یا از آشنایان مصرف‌کنندگان باشند.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/blog/%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]نمونه گزارش تحلیلی دیتاک[/button]

  • اندازه‌گیری نتایج روابط عمومی

یکی دیگر از مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی امکان اندازه‌گیری نتایج روابط عمومی است. طبق تحقیقات «مرکز تحقیقات پیو» در ایالات متحده آمریکا، بیشتر مردم اکنون اخبار موردنظر خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و این آمار همچنان رو به افزایش است.

استفاده از اخبار شبکه‌های اجتماعی محدود به افراد جوان نیست. این موضوع نشان می‌دهد که نظارت بر شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری منشن شدن برند، محصولات و مدیران یک شرکت و … ضرورت دارد.

اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، متخصصان روابط عمومی از طریق نظارت بر شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد، تاثیر اخبار بر کاربران را ارزیابی می‌کنند. حتی این نتایج را می‌توانید در مقابل سایر برندها نیز استفاده کنید.

  • مدیریت بحران برند با گوش سپاری اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌هایی که Social Listening برای آگاهی برند به همراه دارد، امکان نظارت بر بحران روابط عمومی است. این بحران می‌تواند مشکلات جدی را برای برند ایجاد کند. اما وقتی بر شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشید، می‌توانید با بدست آوردن اطلاعات واقعی و درست، بر همه چیز غلبه کنید. فراموش نکنید تایید صحت اخبار و اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. حال آنکه با سوشال لیسنینگ می‌توانید به درستی یا نادرستی یک محتوا پی ببرید.

  • اینفلوئنسرهای طرفدار برند را شناسایی کنید

یکی دیگر از مزیت‌های گوش سپاری اجتماعی امکان پیدا کردن اینفلوئنسرهایی است که به برند شما علاقمند هستند. حتما می‌دانید این افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی طرفداران و دنبال‌کننده‌های زیادی دارند. وقتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، آگاهی برند شما بهبود خواهد یافت.

تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغاتی که از طریق اینفلوئنسرها صورت می‌گیرد، تاثیر بیشتری بر روی کاربران دارد. از طریق گوش سپاری به شبکه‌های اجتماعی می‌توانید این افراد را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:۸ تکنیک بهبود آگاهی از برند | ابزار اندازه‌گیری آگاهی از برند

 

  • چک کردن برندهای رقیب

یکی دیگر از مزیت‌های سوشال لیسنینگ در آگاهی برند امکان چک کردن رقباست. شما با این روش اطلاعات کافی در مورد تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی رقبا را بدست می‌آورید. اطلاعات مربوط به رقبا شامل دلایل رشد یا شکست، موقعیت محصولات، مشتریان اصلی، فعالیت روابط عمومی و … است. استفاده درست از این اطلاعات به رشد برند شما نیز کمک زیادی می‌کند.

داشتن اطلاعات در مورد تجارت رقبا حیاتی است. با این حال بسیاری از برندها فقط روی تبلیغات خود تمرکز دارند و فکر نمی‌کنند که ارزیابی رقبا بر روی احساسات مصرف‌کننده تاثیری ندارد.

  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات

شاید مهم‌ترین تاثیر گوش سپاری اجتماعی، بهبود کیفیت محصولات یا خدمات باشد. وقتی شما مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد کاربران را که همان مصرف‌کنندگان هستند، بدست می‌آورید می‌دانید دقیقا به دنبال چه محصولات یا خدماتی هستند. با این حساب کیفیت محصولات و خدمات خود را برحسب نیاز آن‌ها افزایش می‌دهید.

گاهی برندها می‌خواهند کیفیت را افزایش دهند اما مشکل اینست که معیار دقیقی برای تعیین کیفیت ندارند. آن‌ها نمی‌دانند چطور باید کیفیت محصولات را افزایش دهند. در حالی که سوشال لیسنینگ این امکان را در اختیار همه برندها قرار می‌دهد.

تاثیر ابزار دیتاک در سوشال لیسنینگ

ابزار دیتاک برای رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد. این ابزار می‌تواند در رشد و آگاهی برند به شما کمک کند، به طوری که با کمک آن از نیازها، انتقادات و پیشنهادات مصرف‌کنندگان خود مطلع شوید. همچنین یکی از مزیت‌های استفاده از ابزار دیتاک امکان رصد و ارزیابی رقبا و دستیابی به محتواهای تولید‌شده توسط کاربران است. پس برای پروسه گوش سپاری اجتماعی دیتاک را به‌خاطر داشته باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا