تحلیل شبکه اجتماعی

ویروس کرونا | روند انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی

مدتی است که ویروس کرونا در مناطقی از کشور چین شیوع پیدا کرده است. کرونا نخستین قربانی خود را در روز ۲۱ دی از فرد مسنی در شهر ووهان گرفت و در ابتدا تنها مشتریان یک بازار خاص در این شهر را تحت تاثیر قرار داد.

اندکی بعد تحقیقات نشان داد این بیماری قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است و به شدت مسری است. همانطور که در روند انتشار محتوا در زمینه کرونا در تصویر مشاهده می‌شود از ۲ بهمن که این خبر تایید شد توجه به ویروس کرونا در بین کاربران فارسی زبان تلگرام و توییتر هم افزایش یافت.

کرونا-روند انتشار در تلگرام و توییتر

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

کرونا یک بیماری ویروسی شبیه به آنفولانزا است که به دلیل ایجاد اختلال‌های تنفسی شدید می‌تواند برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند کشنده باشد.

این بیماری و احتمال شیوع آن موجب ایجاد موجی در شبکه‌های اجتماعی شده است که در این روزها و با رسیدن شایعاتی مبنی بر رسیدن این ویروس به ایران و افزایش تلفات این بیماری تا ۳۰۰ نفر شدیدتر نیز شده است. می‌توان در نمودار روند انتشار محتوا، افزایش شیب تولید محتوا را با رسیدن خبر تشدید مراقبت‌های مرزی در کرمانشاه در پی انتشار گزارش‌هایی از حضور ویروس کرونا در کردستان عراق دید.

دیتاک با تحلیل بیگ دیتا از شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهد.

ویروس کرونا در توییتر و تلگرام

در مدت دو هفته توییتر شاهد ۹۰ هزار توییت در این زمینه بوده است. این توییت‌ها یک میلیون لایک و ۷۰۰۰ ریتوییت دریافت کردند.

در تلگرام هم محتوای زیادی در مورد کرونا منتشر شد و روند انتشار خبر، توصیه‌های پزشکی و حتی گاهی طنز در این زمینه رو به افزایش است. در دوهفته گذشته ۱۱۴ هزار پست در زمینه کرونا منتشر شده است.

در روزهای اخیر روند انتشار محتوا در حال افزایش است به طوری که در روز ۱۱ بهمن در توییتر سرعت انتشار تولید محتوا ۱۲۸۰ پست در ساعت و در تلگرام ۱۱۰۰ پست در ساعت بوده است.

جالب آن که روند انتشار محتوای مرتبط با ویروس کرونا در هر دوی این رسانه‌ها با رسیدن خبر سقوط هلیکوپتر کوبی برایانت در روز ۶ بهمن که منجر به فوت وی و دختر ۱۳ ساله‌اش شد؛ شاهد افت شدید بود. مرگ این ستاره بسکتبال آنچنان توجه‌ها را به خود معطوف کرد که کرونا به حاشیه رانده شد.

مرگ ستاره بسکتبال توجه‌ها را از کرونا ربود.

تحلیل احساسات در اینستاگرام

جز تلگرام و توییتر در اینستاگرام هم نسبت به این موضوع واکنش‌های زیادی انجام شد. با تحلیل کامنت‎ پست‌های اینستاگرامی که حول موضوع کرونا توسط کاربران درج شده است‌؛ نتایج زیر حاصل شده است:

۴۱ درصد نسبت به ابتلا به این بیماری و خطرات آن اظهار نگرانی کرده‌اند.
۳۶ درصد از کاربران با لحنی طنزآمیز در مورد کرونا اظهار نظر کرده‌اند.
و باقی کاربران لحنی خنثی داشته‌اند.

از میان این کاربران حدود ۱۳ درصد پیرامون نحوه مواجهه سیستم بهداشتی ایران با ویروس کرونا اظهار بی‌اعتمادی نمودند.

طنز موجود در کامنت‌ها از جنس طنز تلخ اجتماعی با درون مایه نگرانی بوده است. حتی بخشی از کامنت‌هایی که رنگ و بوی نگرانی دارند نیز دارای طعنه‌های طنزآمیز هستند. به نظر می‌رسد این نوع واکنش کاربران نشات گرفته از بار تراژیک حوادث تلخ اخیر است. حوادثی نظیر گرانی بنزین، ترور سردار قاسم سلیمانی، هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی و… .

[vc_empty_space][vc_cta h2=”برای سفارش گزارش کامل‌تر یا گزارش‌های مشابه با ما تماس بگیرید” txt_align=”center” color=”peacoc” add_button=”bottom” btn_title=”تماس با ما ” btn_color=”juicy-pink” btn_align=”center” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fbit.ly%2Fdtk-34|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%20|target:%20_blank|”]

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا