داده کاویعلم داده

مزایا و معایب داده کاوی

داده کاوی بخش مهمی از فرآیند کشف دانش است که ما می‌توانیم مجموعه عظیمی از داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و دانش پنهان و مفیدی از آنها کسب کنیم. داده کاوی نه تنها در محیط کسب و کار بلکه از جمله مزایای داده کاوی در زمینه‌های دیگر مانند علم پزشکی، پیش بینی هوا، دارو، حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، دولت و غیره به طور موثر اعمال می‌شود.

علاوه بر این موارد، می‌توان به معایب داده کاوی نیز پرداخت. به عنوان مثال حریم خصوصی، امنیت و سوء استفاده از اطلاعات. ما این مزایا و معایب داده کاوی در صنایع مختلف را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

حال می‌خواهیم با ذکر مثال در مورد مزایا و معایب داده کاوی صحبت کنیم.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مزایای داده کاوی (data mining) :

۱٫ بازاریابی / خرده فروشی

داده کاوی به شرکت های بازاریابی کمک می‌کند تا مدل‌هایی را بر اساس داده های تاریخی بسازند. و پیش‌بینی کنند چه کسی به فعالیت‌های بازاریابی جدید مانند نامه‌های مستقیم، کمپین بازاریابی آنلاین و غیره پاسخ خواهد داد. از طریق نتایج هدف بازاریابان رویکرد مناسبی در فروش محصولات سودآور برای مشتریان است.

داده کاوی همانند بازاریابی برای شرکت‌های خرده فروشی مزایای زیادی به همراه دارد. از طریق تجزیه و تحلیل سبد بازار، یک فروشگاه می‌تواند یک ترتیب تولید مناسب داشته باشد. به گونه‌ای که مشتریان بتوانند خرید مکرر محصولات را همراه با تجربه‌ای دلپذیر تهیه کنند. علاوه بر این به شرکت‌های خرده‌فروشی کمک می‌کند تا تخفیف‌های خاصی را برای محصولات خاص ارائه دهند تا مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

۲٫ امور مالی / بانکی

داده کاوی به موسسات مالی اطلاعاتی در مورد اطلاعات وام و گزارشگری اعتبار می‌دهد. با ساخت یک مدل از داده های مشتری تاریخی، بانک و موسسه مالی می‌توانند وام‌های خوب و بد را تعیین کنند. علاوه بر این داده کاوی به بانک‌ها کمک می‌کند تا معاملات جعلی کارت اعتباری را برای محافظت از صاحب کارت اعتباری شناسایی کنند.

 

بیشتر بخوانید: کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی

 

۳٫ ساخت و عملیات

یکی دیگر از مزایای داده کاوی با استفاده از داده کاوی در داده‌های مهندسی عملیاتی است. تولیدکنندگان می‌توانند تجهیزات معیوب را شناسایی کرده و پارامترهای کنترل بهینه را تعیین کنند.

به عنوان مثال، تولیدکنندگان نیمه‌هادی این چالش را دارند که حتی شرایط محیط‌های تولید در کارخانه‌های مختلف تولید ویفر مشابه است. کیفیت ویفر کاملاً یکسان است و برخی به دلایل نامعلوم حتی دارای نقص هستند. داده کاوی برای تعیین دامنه پارامترهای کنترلی که منجر به تولید ویفر طلایی می‌شود مورد استفاده قرار گرفته است. سپس از آن پارامترهای کنترل بهینه برای تولید ویفر با کیفیت مطلوب استفاده می‌شود.

۴٫ دولت ها

از دیگر مزایای داده کاوی در سیاست و اقتصاد این است که داده کاوی با حفر و تجزیه و تحلیل سوابق معاملات مالی به سازمان‌های دولتی کمک می‌کند تا الگوهایی را ایجاد کنند که بتوانند پولشویی یا فعالیت‌های جنایی را تشخیص دهند.

معایب داده کاوی :

۱٫ مسائل خصوصی

نگرانی در مورد حریم خصوصی، از معایب داده کاوی‌ست که اخیراً بسیار زیاد شده است، به خصوص هنگامی که اینترنت با شبکه های اجتماعی، تجارت الکترونیکی، انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و غیره رونق می‌یابد. به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی، مردم از اینکه اطلاعات شخصی آن‌ها جمع‌آوری شده و به روشی غیراخلاقی استفاده شود که به طور بالقوه باعث دردسرهای زیادی برای آن‌ها می‌شود می‌ترسند.

مشاغل برای درک روند رفتارهای خرید آن‌ها از بسیاری جهات اطلاعاتی در مورد مشتریان خود جمع می‌کنند. با این وجود مشاغل برای همیشه دوام ندارند، بعضی از روزها ممکن است توسط دیگران خریداری شوند یا از بین رفته باشند. در این زمان اطلاعات شخصی که آن‌ها دارند احتمالاً به اطلاعات دیگری فروخته می‌شود یا نشت می‌کند.

۲٫ مسائل امنیتی

امنیت مسئله بزرگی است. مشاغل دارای اطلاعاتی در مورد کارمندان و مشتریان خود از جمله شماره تأمین اجتماعی، روز تولد، حقوق و دستمزد و غیره هستند. با این وجود چگونگی مراقبت صحیح از این اطلاعات هنوز جای سوال دارد. موارد زیادی وجود داشته است که هکرها با داشتن اطلاعات شخصی و مالی بسیار زیاد، کارت اعتباری سرقت شده و سرقت هویت به یک معضل بزرگ دسترسی پیدا کرده و داده‌های کلیدی مشتریان شرکت بزرگ مانند شرکت اعتبار فورد موتور ، سونی را دزدیده‌اند.

۳٫ سوءاستفاده از اطلاعات / اطلاعات نادرست

اطلاعات جمع آوری شده از طریق داده کاوی در نظر گرفته شده برای اهداف اخلاقی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد که از معایب داده کاوی به شمار می‌رود. ممکن است افراد غیراخلاقی یا مشاغل از این اطلاعات برای بهره‌مندی از افراد آسیب پذیر یا تبعیض علیه گروهی استفاده کنند. علاوه بر این روش داده کاوی کاملاً دقیق نیست. بنابراین، اگر از اطلاعات نادرست برای تصمیم‌گیری استفاده شود پیامدهای جدی ایجاد می‌کند.

نتیجه

مزایای داده کاوی برای کسب و کارها، جامعه، دولت‌ها و همچنین افراد بسیار است. با این حال در صورت عدم رسیدگی و حل صحیح آن‌ها، استفاده نادرست، حریم خصوصی، امنیت و سوء استفاده از اطلاعات مشکلات بزرگی هستند. پس در هر کسب و کاری باید از دانشمندان داده کاوی در کنار هر دیتا ماینینگ استفاده کرد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا