تحلیل شبکه اجتماعی

محبوبترین رسانه های خبری داخلی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی دیجیتال داده محور

شبکه های اجتماعی چرا مهم است؟

امروزه تاثیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک روشن شده و دیگر نیاز نیست از فواید آن سخن بگوییم. در این شرایط باید همواره به یاد داشته باشیم رسانه های خبری شبکه‌های ‌اجتماعی ماهیتی متفاوت نسبت به رسانه‌های جمعی دارند و شیوه‌های نوینی برای موثر بودن پیشنهاد می‌دهند. در این فضا یک کسب‌و‌کار خرد با شکل جدیدی از تبلیغات می‌تواند از رقیبان بزرگ خودش به یکباره سبقت بگیرد و نتیجه تلاش چند ساله آن ها در جلب رضایت مشتری را در مدت زمان کوتاهی تکرار کند. اما چطور ؟

پاسخ این سوال را باید در شناخت زمینِ بازی و بازیگران اصلی آن جست‌و‌جو کرد. در حقیقت شرط موثر‌بودن یک تبلیغ هدفمند در درجه اول، شناسایی بستر تبلیغ و اینفلوئنسر‌های آن است. در حقیقت با شناخت محبوبترین رسانه ها شما می‌توانید بسته به بودجه مورد نظرتان برای تبلیغ و جامعه مخاطبان خود بهترین رسانه را برای اطلاع رسانی راجع به برند خود انتخاب نمایید. از این رو در این مقاله ما به سراغ محبوبترین رسانه‌های داخلی در سه رسانه اجتماعی پرکاربرد در ایران یعنی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر رفتیم.

بیشتر بخوانید: داده کاوی رسانه های اجتماعی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تلگرام

ما برای هر بستر نسبت به ویژگی‌ها و اطلاعاتی که از محتوای آن در دسترس است، معیارهایی برای رتبه بندی رسانه های خبری استخراج کردیم. به طور مثال برای تلگرام، سنجه‌هایی نظیر تعداد دنبال‌کننده، میانگین بازدید پست، حجم فعالیت و در نهایت نرخ تعامل را حساب نمودیم و رسانه‌های عمومی را براساس نرخ مشارکت رتبه‌بندی کردیم. منظور از نرخ مشارکت در تلگرام، میانگین بازدید پست نسبت به تعداد فالو‌رهای کانال خبری است.

با احتساب موارد بالا، پنج رسانه خبری محبوب در تلگرام را می‌توان به صورت زیر رتبه بندی نمود.

  1. اخبار‌فوری/ مهم
  2. خبر فوری (سبز)
  3. کانال آخرین خبر
  4. خبر فوری (قرمز)
  5. اخبار روز ایران

اینستاگرام

ماهیت شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال، با تلگرام و توئیتر متفاوت است و بیش از آن که خبری و سیاسی باشد حول مسائل تجاری و سرگرمی شکل داده شده است. از این رو اگر کسب‌و‌کار خودتان را اخیرا راه اندازی نمودید و محصولی را ارائه می‌کنید که پاسخگوی نیاز روزمره مردم است؛ بهترین بستر برای تبلیغات شما اینستاگرام است. از آنجا که تصاویر و ویدئو‌ها به عنوان عناضر اصلی این رسانه از هم تفکیک شده اند، اطلاعات بیشتری از پست‌ها در دسترس است. ما اطلاعات را بر اساس معیار‌هایی همچون تعداد فالور، حجم فعالیت در هفته، میانگین لایک هر پست، میانگین کامنت، میانگین بازدید ویدئو، نرخ تعامل و نرخ بازدید تقسیم کرده‌ایم.

منظور از نرخ بازدید، میانگین بازدید ویدئوها نسبت به تعداد فالورهای صفحه رسانه و منظور از نرخ مشارکت، میانگین مجموع لایک و کامنت هر پست نسبت به تعداد فالورهای یک صفحه مشخص است. پس از بررسی دقیق تقریبا ۱۵ رسانه، ۵ مورد از آن ها بر اساس نرخ مشارکت رتبه‌بندی‌شد که در زیر عنوان آن ها نمایش داده شده است.

  1. رکنا نیوز
  2. تسنیم
  3. باشگاه خبرنگاران جوان
  4. فارس
  5. ایسنا

توئیتر

توئیتر اما متفاوت ترین بستر بررسی شده در میان موارد بالاست. اگرچه این رسانه اجتماعی ماهیت خبری و سیاسی دارد اما رسانه ها به واسطه خنثی بودن و تعدد مطالب، کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و کاربران این شبکه ترجیح می‌دهند اخبار دسته اول را از خبرنگاران، مفسران، شهروند خبرنگاران و به طور کلی اشخاص حقیقی دنبال کنند. با این وجود ما بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در سامانه دیتاک، پنج رسانه خبری محبوب این بستر را بر اساس میانگین لایک هر توئیت شناسایی نمودیم که در زیر عنوان آن ها نشان داده شده است. لازم به ذکر است مواردی همچون وطن امروز با وجود نرخ مشارکت بالا، از جهت اکتفا به انتشار صفحه اول روزنامه و نه خبررسانی گسترده از تحلیل ها کنار گذاشته شده اند.

  1. فارس
  2. تسنیم
  3. ایسنا
  4. باشگاه خبرنگاران جوان
  5. خبرآنلاین
محبوب‌ترین رسانه‌های خبری داخلی
محبوب‌ترین رسانه‌های خبری داخلی در شبکه‌های اجتماعی

نتایج بخش‌های گوناگون این تحلیل نشان داد، بستر شناسی یکی از ارکان اصلی بازاریابی دیجیتال است و برای به دست آوردن بیشترین بازدهی در مسیر بهبود تصویر برندمان باید نسبت به هر بستر شیوه های متفاوتی برای تبلیغ اتخاذ کنیم.

ما در دیتاک می‌توانیم به شما در فرایند بازاریابی برندتان در اشکال گوناگونی همچون برند شناسی، بستر شناسی، تحلیل رقبا و … کمک نماییم. به علاوه به کمک سامانه روابط عمومی دیتاک نیز می‌توانید تصویر برند خود و رقیبانتان را در شبکه‌های اجتماعی نظارت و مدیریت کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

امیرمحمد قدسی

من، امیر محمد قدسی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، هستم. به پژوهش و تحلیل در حوزه ارتباطات سیاسی و رسانه های اجتماعی با استفاده از روش های محاسباتی نوین در کنار روش های کیفی و به طور خاص تحلیل گفتمان انتقادی علاقه‌مندم و سعی می‌کنم به صورت مستمر اطلاعات و تجربیاتم را در این زمینه افزایش دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا