تحلیل شبکه اجتماعی

سیل در سیستان، زلزله در توییتر | واکنش‌ها به وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان

در پی بارش باران‌های سیل‌آسا در جنوب کشور سیل گسترده‌ای رخ داد که سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و مناطق دیگر را درگیر کرد.

این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب متعددی داشت. دیتاک با تحلیل بیگ دیتا به بررسی این موضوع در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

در اینستاگرام ۴۳ هزار پست در مورد این رویداد منتشر شد و ۱۸ هزار کاربر در این موضوع فعالیت کردند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

سیل در سیستان

بیشترین پست‌ها در اینستاگرام به همدردی با آسیب‌دیدگان در سیستان و بلوچستان پرداخته‌اند. پس از آن اطلاع‌رسانی درباره روش‌های کمک به آسیب‌دیدگان و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، بیشترین موضوعات مطرح شده در پست‌ها است.

موضوع مورد بحث بعدی دعوت به کمک و توجه به سیل‌زدگان بود. انتشار اخبار و تصاویری از وضعیت مردم در این استان‌ها و و اعتراض بی توجهی مسؤولین به سیل‌زدگان در سیستان و سایر استان‌ها موضوعات مورد بحث بعدی بوده است.

در تلگرام که بیشتر به پوشش خبری سیل پرداخته می‌شود؛ ۶۷ هزار پست در این زمینه منتشر شده است و ۱۷ هزار کانال در آن فعالیت کردند. ۳۲۳ میلیون بار از این پست‌ها بازدید شده است.

در توییتر هم ۱۸۶ هزار توییت در این زمینه منتشر شده که توسط ۴۴ هزار کاربر بوده است. توجه توییتر به این موضوع از هر دو رسانه دیگر بیشتر بوده است.

هشتگ‌های سیل_همدلی و سیستان_بلوچستان_را_دریابیم از بیشترین هشتگ‌های مطرح شده بودند.

سیل در سیستان یا مازندران؟

در ابتدای سال سیل گسترده‌ دیگری در کشور رخ داد که می‌توانید گزارش دیتاک از این واقعه را در مقاله “سیل در فضای مجازی” مطالعه کنید. همانطور که در این مقاله می‌خوانید در مدت یک ماه ۲ میلیون محتوا در زمینه سیل منتشر شده بود

در مقایسه با این سیل تعداد توییت منتشر شده در سیل اخیر در مدت مشابه بیشتر بوده است. این نکته نشان می‌دهد سیل بهاری در روزهای ابتدایی سال با وجود گستردگی بیشتر آن،‌ نسبت به سیل سیستان توجه کمتری را در میان کاربران توییتر جلب کرده است.

 برخلاف این تصور که وقوع فجایع متعدد در چند هفته اخیر سبب کاهش توجه‌ها به سیل در سیستان می‌شود، دیتا نشان می‌دهد که توجه کاربران به خبرهای ناگوار و تلاش‌های بشردوستانه حتی بیشتر شده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا