ترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

راهنمای نوشتن استراتژی سوشال مدیا در سال ۲۰۲۰

اگر بخواهید ذهن و قلب کاربران شبکه‌های اجتماعی را تصاحب کنید، مجبور به ساختن استراتژی سوشال مدیا هستید. اما حتماً می‌دانید که فعالیت در این شبکه‌ها چندان ساده نیست. اکنون هر یک از شبکه‌های اجتماعی دارای مجموعه‌ای از الگوریتم‌های پیچیده هستند که دستیابی به اهداف را برای کاربر را سخت کرده‌اند. به همین دلیل استراتژی سوشال مدیا (Social Media Strategy) اهمیت زیادی پیدا کرده است.

راهنمای نوشتن استراتژی سوشال مدیا

داشتن استراتژی به شما کمک می‌کند تا مسیر دستیابی به هدف را برای خود مشخص کنید. در ادامه یک راهنمای گام به گام برای ساخت چنین استراتژی را شرح می‌دهیم.

۱) اهداف را برحسب کسب و کار خود مشخص کنید

در ابتدا باید مشخص کنید که از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه می‌خواهید. آیا قصد فروش محصول از این طریق را دارید؟ آیا فقط می‌خواهید برند شما شناخته شود؟ آیا به دنبال دریافت فیدبک و واکنش مصرف کنندگان هستید؟ آیا می‌خواهید انتقادات و پیشنهادات کاربران را دریافت کنید؟ آیا می‌خواهید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محصولات رقبا را رصد کنید؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

هر فعالیتی که در شبکه‌های اجتماعی دارید، هدف متمایزی دارد. برای مثال اگر به دنبال فروش محصول هستید، قاعدتاً باید کاربرانی را جذب کنید که فقط قصد خرید دارند. اگر می‌خواهید واکنش مصرف کنندگان را ببینید، باید به سراغ مشتریان وفادار خود بروید.

با این تفاسیر استراتژی سوشال مدیا برای هر گروه از کاربران متفاوت می‌شود. برای اینکه بتوانید برای هر یک از اهداف گفته شده، استراتژی مشخص کنید، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • افزایش آگاهی از برند: در این روش باید از انتشار پیام‌های تبلیغاتی خودداری کنید و در عوض فقط بر روی تولید محتوای با ارزش تکیه کنید.
  • بهبود قیف فروش: محصولات یا خدمات خود را برای کاربران معرفی کنید. در این زمینه باید محتوا همراه با مزیت‌های برند نسبت به رقبا باشد.
  • افزایش تعداد مشتریان: باید استراتژی‌هایی را برای پیدا کردن تعداد دنبال‌کننده به کار ببرید. استفاده از هشتگ‌های مشخص، کلمات کلیدی خاص و پاسخ دادن به نظرات کاربران تاثیر زیادی در این مورد دارد.
  • دریافت واکنش کاربران: برای اینکه بدانید کاربران چه نظری در مورد برند دارند، باید محتواهایی حاوی نظردهی یا دریافت پیشنهاد و انتقاد را منتشر کنید.
  • افزایش ترافیک وب: پست‌های تبلیغات، استفاده از استوری برای انتشار URL و گذاشتن لینک سایت در صفحه شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی در هدایت کاربران به صفحات سایت دارد.

۲) استراتژی تحقیق در مورد مخاطبان

برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، فرض کردن و تخمین زدن یک بازی خطرناک است. به بیان دیگر، شما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیرید و نه فرضیات غیرواقعی و تست نشده را. البته این کار به لطف ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی برای همه راحت شده است. با کمک این ابزارها می‌توانید داده‌های زیادی را در مورد کاربران شبکه اجتماعی بدست آورید.

در واقع وقتی بدانید مخاطبان‌تان چه کسانی هستند و چه نیاز یا خواسته‌ای دارند، بهتر می‌توانید برای آن‌ها استراتژی سوشال مدیا بسازید. به همین خاطر باید از آمار جمعیتی در این شبکه‌ها استفاده کنید. اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، موقعیت مکانی، شغل و …  درباره کاربران به شما می‌گوید که چه نوع محتواهایی را تولید کنید.

برای مثال در پینترست زنان تعداد بالاتری نسبت به مردان دارند. در اینستاگرام، محتواهای تصویری و زیبا طرفداران بیشتری دارد. در فیسبوک و یوتیوب که هر دو مکانی برای تبلیغات هستند، بخشی از دلیل برتری محتواها به دلیل کاربرپسند بودنشان است و یا لینکدین محلی برای فعالیت افراد با تحصیلات عالی و انتشار محتواهای عمیق برای صنایع خاص است.

با بازاریابی ویروسی (viral marketing) آشنا شوید: وایرال مارکتینگ چگونه رونق کسب و کار ما را به دنبال دارد؟

 

۳) معیارهای مهم خود را تعیین کنید

هر کس با هر شغلی که دارد می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند. اما تمرکز بر روی معیارهای شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. اما این معیارها کدامند؟

  • رسیدن به تعداد بازدیدهای بیشتر

هر شبکه اجتماعی الگوریتم‌هایی دارد که در آن‌ها به تعداد بازدید، اشتراک‌گذاری و لایک افزوده می‌شود. پس اگر برای محتواها لایک و کامنت و یا اشتراک‌گذاری بیشتری را بدست آورید، یعنی مطابق با معیار آن شبکه اجتماعی عمل کرده‌اید.

  • تعداد کلیک‌های کاربران

یکی دیگر از معیارهای شبکه‌های اجتماعی، توجه به تعداد کلیک‌هایی است که کاربران بر روی محتوا، نام شرکت و یا لوگو دارند. این کار برای درک نحوه حرکت کاربران در قیف بازاریابی، اهمیت پیدا می‌کند.

  • عملکرد هشتگ‌ها

برای شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی که از چه هشتگ‌هایی بیشتر استفاده کنید. همچنین باید هشتگ‌ها بیشترین ارتباط را با نام برند شما داشته باشند.

۴) آنچه را که رقبا انجام می‌دهند اجرا کنید

یکی دیگر از راه‌های نوشتن استراتژی سوشال مدیا، الگوبرداری است. باید قبل از شروع برای تولید محتوا، استراتژی‌های موفق رقبا را بررسی کنید. وقتی با کمک ابزارهای تحلیل رقیب، اطلاعات جامعی را در مورد نحوه عملکرد آن‌ها بدست آورید، می‌توانید پیش‌بینی کنید که مخاطبان در آینده نسبت به برخی از محتواهایتان چه واکنشی نشان می‌دهند. همچنین می‌توانید با نگاهی به کانال‌های اجتماعی رقبا، برای تبلیغات خود استراتژی واقع‌بینانه‌تری بنویسید.

البته قطعا منظور ما در اینجا سرقت یا کپی کردن ایده‌های رقبا نیست. بلکه تحلیل و آنالیز عملکرد رقباست. شما می‌توانید تحلیل کنید که آن‌ها چکار می‌کنند و یا از چه استراتژی بهتر نتیجه می‌گیرند. سپس نتایج را با کمپین خود مقایسه کنید.

برای پیدا کردن رقبا، می‌توانید از جستجوی ساده گوگل استفاده کنید. در این روش اصلی‌ترین کلمات کلیدی و اصطلاحات مربوط به کسب و کار خود را تایپ و جستجو کنید. گوگل مجموعه‌ای از برندهای مرتبط با صنعت شما را مشخص می‌کند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

همچنین برای رصد و آنالیز رقبا در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر ابزار ایرانی دیتاک بسیار کارآمد خواهد بود. دیتاک به نسبت رقبای خارجی حجم دیتای فارسی کامل‌تری را جمع‌آوری می‌کند، بنابراین آمار دقیق‌تری از رقبا به همرا تحلیل شبکه‌های اجتماعی آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. تحلیل رقبا یکی از اصلی ترین محصولات دیتا است که در نوشتن استراتژی سوشال مدیا به کمک شما خواهد آمد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”770″]برای آشنایی با این محصول دیتاک و دیگر محصولات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

[button color=”green” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با دیتاک[/button][/box]

۵) برای شبکه‌های اجتماعی محتواهای جذاب و علمی تولید کنید

در این مرحله از نوشتن استراتژی سوشال مدیا باید محتواهایی مرتبط با هدف و هویت برند داشته باشید. در واقع وقتی بخشی از محتوا را به شرح برند اختصاص داده‌اید، پس باید بتوانید برند را به درستی برای مخاطب شرح و بسط دهید. استفاده از روش داستان سرایی یکی از این موارد است.

در حال حاضر یکی از چالش‌های پیش‌روی بسیاری از مدیران کمپین در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتواهایی است که با کمک آن مخاطب را مسحور حود کنند. این محتواها باید به صورت روزمره و منظم تولید شوند. براساس داده‌های Venngage، اکنون یک سوم بازاریابان سعی می‌کنند از طریق محتوای تصویری، مخاطبان را در شبکه‌های اجتماعی اقناع کنند.

این موضوع از اهمیت محتوای بصری در این شبکه‌ها خبر می‌دهد. همچنین اینستاگرام، پینترست، لینکدین و فیسبوک نیز بر روی این مورد تأکید زیادی دارند. برای مثال اینستاگرام در قسمت فید توجه زیادی به تصاویر رنگارنگ و زیبا دارد.

البته در کنار محتوای تصویری باید به قسمت توضیحات نیز توجه داشته باشید. قبل از شروع نوشتن محتوا باید به پیدا کردن موضوع توجه کنید. یکی مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی سوشال مدیا برنامه‌ریزی برای تولید محتواست. شما باید پست‌های خود را از قبل تنظیم کنید و بدانید قرار است در یک هفته یا یک ماه آینده چه چیزی را منتشر کنید.

۶) زمانبندی را در اولویت قرار دهید

هیچ مدیر کمپینی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند تعیین کند که کاربران در چه ساعتی در شبکه‌های اجتماعی حاضر شوند. بنابراین این شما هستید که باید در زمان‌های مشخص شده برای کاربر محتوا منتشر کنید. پس قبل از انتشار محتوا باید بررسی کنید که کاربران شما در چه زمان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی فعال می‌شوند و بعد در همان زمان‌ها محتواها را منتشر کنید.

برای مثال اگر فروشنده اسباب بازی هستید، مخاطبان شما بیشتر بانوان خانه‌داری هستند که از ساعت ۹ صبح فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند. اما در وسط روز و یا در زمان غروب مشغول پخت و پز می‌شوند. پس فرصتی نداشته و کمتر در این شبکه‌ها حضور دارند. اما وقتی کسب و کار شما در مورد کت و شلوار است، مخاطبان شما مردان هستند. این گروه شب‌ها فرصت بیشتری برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را دارند.

بیشتر بخوانید: ۸ تکنیک بهبود آگاهی از برند | ابزار اندازه‌گیری آگاهی از برند

 

از سوی دیگر ابزارهای تحلیل و رصد شبکه‌های اجتماعی به شما می‌گویند که غالب دنبال‌کننده‌هایتان در چه زمانی آنلاین می‌شوند. اما می‌دانید چرا این موضوع اینقدر مهم است؟

محتواهای شما نباید در لابه‌لای سایر محتواها گم شود. بنابراین انتخاب زمان درست انتشار پست باعث می‌شود مخاطب آخرین چیزی که در فید خود می‌بیند پست شما باشد.

۷) راه‌های پیشرفت و شکست را ارزیابی کنید

هر کسی که بخواهد در شبکه‌های اجتماعی موفق عمل کند، باید درک درستی از استراتژی خود در این شبکه‌ها داشته باشد. در عین حال باید مدام استراتژی‌های خود را مطابق با تغییرات شبکه‌های اجتماعی و انتظارات مشتریان تغییر دهد. بدون ارزیابی‌های مداوم نمی‌توانید متوجه تاثیر و نتایج کمپین‌ها شوید. شاید رقبای شما در حال تلاش برای ارائه خدمات یا محصولات بهتری هستند. در این صورت بعد از مدتی از تعداد مشتریان شما کاسته می‌شود.

موضوع دیگر تغییراتی است که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. این شبکه‌ها مدام الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند. پس نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که در آینده چه برنامه‌ای را اجرا می‌کنند. شاید تغییرات الگوریتم باعث حذف و یا افت عملکرد شما شود. ولی وقتی مدام همه چیز را ارزیابی می‌کنید، با هر تغییر کوچک، می‌توانید فوراً خود را با شرایط جدید سازگار کنید.

۸) اهداف، چالش‌ها و بردها را با تیم خود در میان بگذارید

داشتن همکاری برای بازاریابی اجتماعی اهمیت زیادی دارد. نتایج تحقیقات زیادی نشان می‌دهد در هر کسب و کاری که بین اعضا تیم رابطه بهتری وجود داشته، نرخ ROI نیز افزایش یافته است. وقتی همه اعضای یک تیم در جریان امور (شکست‌ها، پیروزی‌ها و اهداف) باشند، در تصمیم‌گیری نیز مداخله می‌کنند. همیشه یک تصمیم خوب حاصل همفکری چند مغز است. وقتی در بین اعضای تیم بازاریابی ارتباط بهتری برقرار باشد، آن‌ها در مواقع بحرانی بهتر می‌توانند در مورد عبور از مشکلات تصمیم‌گیری کنند.

نهایتا باید گفت نوشتن استراتژی سوشال مدیا نیازمند تحقیقات، رصد و آنالیز زیادی است که باید مدام صورت پذیرد. برای این کار کسب و کارها باید از ابزارهای مانیتورینگ و آنالیز شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند تا اطلاعات دققی تری از انچه در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد را در اختیار داشته باشند. ابزار رصد و مانیتورینگ دیتاک یک ابزار ایرانی با جمع‌آوری بالا و دقیق دیتای فارسی است که می‌تواند در این راه به کسب و کارها خدمات فراوانی ارائه دهد. برای استفاده از نسخه دموی سامانه دیتاک روی لینک زیر کلیک کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/#contact-form-pr” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا