روابط عمومی

چرا داستان سرایی داده محور در روابط عمومی مهم است؟

نقش داستان سرایی در روابط عمومی

داستان سرایی یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتباط به مخاطبین و مشتریان است. تحقیقات نشان داده است که داستان سرایی به پردازش تصویر داده ها در ذهن مخاطب کمک بسزایی می‌کند.

چرا باید داستان سرایی کنیم؟

ما هر روز با دیتاها و پیام‌های بسیار زیادی روبرو می‌شویم که با رشد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این میزان به حداکثر خود رسیده است. اما تنها داده هایی که بصورت تصویر پردازش می‌شوند در ذهن ما می‌مانند. یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود تصویر شما در در ذهن مخاطبین شما بماند، داستان سرایی می‌باشد.

امروزه به صورت افزاینده‌ای محل نمایش قدرت در روابط عمومی به سمت ترکیبی از مخاطب و برند شما حرکت می‌کند. بنابراین شما با داستان سرایی می‌توانید ارتباط نزدیک‌تری با مخاطب برقرار کنید و حتی از آن‌ها بازخورد دریافت کنید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: روابط عمومی مردم محور و تفاوت آن با تبلیغات

داستان سرایی داده محور

شما برای اینکه بتوانید یک ارتباط خوب با مخاطب‌ها برقرار کنید و برای آن‌ها داستان سرایی کنید، نیاز به داده ها دارید. داده هایی از جنس شبکه های اجتماعی که تصویر برند شما و حتی رقبای شما را نشان می‌دهد.

داده های موجود که محصول همین مخاطبین هستند به شما نقشه راه را نشان داده و شما را از بحران‌های احتمالی روابط عمومی مصون می‌دارد.

مراحل داستان سرایی

احتمالا در فیلم‌های معروف که در ذهن ما باقی مانده‌اند دیده‌اید که هر کدام یک شخصیت قهرمان دارند. حال می‌خواهیم طبق همین مدل داستان سرایی داشته باشیم:

  1. شخصیت قهرمانی شما: زمانی که این داستان را شروع کردید، شما که بودید و چه کردید؟
  2. شناخت وضعیت موجود: براساس داده های موجود باید وضعیت حال حاضر را بشناسید.
  3. هدف: بینش و اهداف خود را از این داستان سرایی در روابط عمومی تعیین کنید.
  4. طراحی یک داستان گیرا و ارائه‌ی بابرنامه آن را شروع کنید.

چند تکنیک داستان سرایی

در اینجا به چند تکنیک ساده اما کاربردی اشاره می‌کنیم:

  1. تعریفی از خاطرات گذشته: سعی کنید از داستان‌های واقعی خودتان استفاده کنید
  2. تولید یک داستان پیچیده و رازآلود
  3. تعریفی از داستان‌های رقبا بدون ذکر نام آن‌ها

نقش داستان سرایی در روابط عمومی

باتوجه به رشد بسترهای مجازی مثل وبسایت‌ها و شبکه های اجتماعی و تولید دیتای زیاد روزانه و حتی دقیقه‌ای، کاربران و همچنین کسب و کارها برای ارتباط با یکدیگر از این بسترها استفاده می‌کنند.

بنابراین شما می‌توانید تمامی مراحل داستان سرایی خود را در شبکه های اجتماعی پیش ببرید.

اما لازمه‌ی دسترسی به همه‌ی این دیتاها و مدیریت هوشمند روابط عمومی یک ابزار همه کاره مانند روابط عمومی ۳۶۰ درجه دیتاک می‌باشد. که به شما اجازه می‌دهد که سریع به تمامی رخدادهای اطراف سازمان خود دسترسی پیدا کنید و با داستان سرایی واکنش درستی به این اتفاقات داشته باشید.

شما برای فروش محصولات و خدمات خود یا ایجاد یک تصویر مناسب از برند خودتان باید به مسئله روابط عمومی نگاه ویژه‌ای داشته باشید. بنابراین یکی از برنامه‌های تاثیرگذار که حس خوبی به کاربر القا می‌کند و باعث جذب و ایجاد جریان در مخاطبان شما می‌شود، همین داستان سرایی در روابط عمومی می‌باشد.

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا