روابط عمومی

روابط عمومی مردم محور و تفاوت آن با تبلیغات

روابط عمومی مردم محور

روابط عمومی مردم محور به معنای ارتباطاتی است که سمت اصلی آن مردم هستند. به طور کلی به استفاده از اخبار یا مطبوعات تجاری برای انتقال روایت‌های مثبت در مورد برند، روابط عمومی گفته می‌شود. وقتی از روابط عمومی مردم محور صحبت می‌کنیم یعنی اطلاعات و اخبار از بین مردم بدست می‌آید و نتایج آن دوباره برای آن‌ها منعکس می‌شود. البته در تعریف روابط عمومی مردم محور ابهامات و سوالات زیادی هم وجود دارد. برای مثال بسیاری روابط عمومی را با مفهوم تبلیغات اشتباه می‌گیرند. از سوی دیگر با نحوه انجام آن آشنایی کافی را ندارند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

روابط عمومی مردم محور به چه معناست؟

در روابط عمومی باید اطلاعات زیادی را از بین مردم و مشتریان یک برند جمع‌آوری کنید. سپس برحسب تحلیل‌هایی که از این اطلاعات بدست می‌آورید، مجددا با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. حالا ممکن است این اطلاعات بار منفی داشته باشد و شامل اعتراضات، انتقادات و شکایات مشتریان باشد. پس در زمان تعامل مجدد با طرفداران برند به آن‌ها پاسخ می‌دهید.

اما گاهی هم دریافت اطلاعات و اخبار از طرفداران برند مثبت است که تشویق را به دنبال دارد. به هر حال روابط عمومی مردم محور این امکان را برایتان فراهم می‌کند که صدای مشتریان را به راحتی بشنوید. سپس حرف‌ها و پیام‌های مدیر برند را به گوش طرفداران محصولات برسانید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان در روابط عمومی آنلاین

تفاوت روابط عمومی با تبلیغات

روابط عمومی تفاوت زیادی با تبلیغات دارد. در واقع روابط عمومی مردم محور نقطه مقابل تبلیغات است. شما در تبلیغات هزینه زیادی را برای ارسال پیام مربوط به مزیت محصولات صرف می‌کنید. به سراغ مجلات، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و …. می‌روید تا در نهایت بتوانید شکل موجه‌تر از برند خود را به بازار مصرف نشان دهید.

اما در روابط عمومی شما به دنبال معرفی صفات خوب برند نیستید. در واقع روش قدیمی تبلیغات نمی‌تواند امروزه پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد. آن‌ها از برندهایی که مدام در حال خودستایی هستند، به شدت دلزده‌اند. در مقابل به برندهایی علاقمند هستند که پیام‌هایشان را دریافت و به انتقاداتشان پاسخ می‌دهند.

به چند دلیل روابط عمومی مردم محور نسبت به تبلیغات مؤثرتر است. دلایل این برتری عبارت است از:

هزینه روابط عمومی و تبلیغات

برای تبلیغات باید هزینه‌های زیادی را صرف ارسال پیام‌ها کنید. این هزینه‌ها که اغلب صرف ساخت تیزرهای تبلیغات، بنر، موشن گرافی و … می‌شود، به انتشار پیام برند منجر می‌شود. اما گاهی هم با بازگشت نرخ سرمایه مواجه نمی‌شوید و هزینه‌ها به سود تبدیل نمی‌شود. در صورتی که روابط عمومی به صورت رایگان است و شما می‌توانید از طریق تماس و فضای مجازی از نظرات مثبت و منفی طرفداران برند نسبت به وضعیت محصولات مطلع شوید. حتی اگر روابط عمومی مردم محور رایگان نباشد، در نهایت بدون منفعت باقی نمی‌ماند و شما می‌توانید با کمک این استراتژی شروع به ذهن‌خوانی مشتریان خود کنید.

ماندگاری تبلیغات و روابط عمومی

یکی دیگر از تفاوت‌های بین روابط عمومی مردم محور با تبلیغات در مدت زمان ماندگاری آن است. تبلیغات تا زمانی که انجام می‌شود، سودآور است. در واقع تا زمانی که مصرف‌کننده نام برند یا محصولات شما را بر روی بنرها و یا در فضای مجازی مشاهده کند، اقدام به خرید می‌کند. همین که برند در مقابل دید مصرف‌کننده نباشد، او هم تصمیمی برای خرید نمی‌گیرد.

اما در روابط عمومی مردم محور شما برای مدت کوتاهی انتقادات، شکایات و حتی نظرات مثبت مشتریان نسبت به محصولات و خدمات را دریافت می‌کنید. سپس با تحلیل این نظریات اقدام به تصمیم‌گیری کرده و استراتژی بهتری را در پیش می‌گیرید. برای مثال اگر مشتریان نسبت به یک محصول جدید انتقاد دارند، دلیل این انتقاد را دریافت کرده و مشکلات مربوط به آن را برطرف می‌کنید. در نتیجه محصولی مشتری‌مدار را در بازار عرضه می‌کنید که نهایتا به سود بیشتر و افزایش درآمد منجر می‌شود.

بنابراین با قطعیت می‌توان گفت روابط عمومی در طولانی مدت تاثیر و نتیجه بهتری نسبت به تبلیغات دارد.

میزان مخاطبان تبلیغات و روابط عمومی

یکی دیگر از تفاوت‌های بین تبلیغات و روابط عمومی در میزان مخاطبان است. اکنون تبلیغات در هر برندی انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان با بمباران تبلیغاتی روبرو هستند. به هر شبکه‌ اجتماعی که می‌روند، موجی از تبلیغات در مقابلشان قرار می‌گیرد. تلویزیون، مجله، روزنامه، بنرهای سطح شهر، بازاریاب‌های حضوری و حتی پیامک‌هایی که روی گوشی دریافت می‌کنند، اغلب حاوی متن تبلیغات هستند. این موضوع به شدت آزاردهنده شده است.

اما روابط عمومی به تعاملات دو سویه اشاره دارد و در آن مخاطب فقط شنونده و یا دریافت کننده پیام نیست. تبلیغات تقریبا یکسویه است و فقط صاحبان برند صحبت می‌کنند. اما در روابط عمومی مخاطب می‌تواند هر نوع نظر مثبت و یا منفی خود را به راحتی اذعان کند. زیرا صاحب برند چنین شرایطی را برای او مهیا کرده است. از سوی دیگر به این نظرات احترام گذاشته می‌شود و صاحب برند به او پاسخ می‌دهد. طبیعی است در چنین شرایطی مخاطب خسته نشده و تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط دارد.

در نهایت با این توصیف همیشه وسعت مخاطبان روابط عمومی مردم محور نسبت به تبلیغات بیشتر است.

چکار کنیم روابط عمومی بهتری داشته باشیم؟

با توجه به برتری روابط عمومی نسبت به تبلیغات، باید روش‌هایی هم برای بهبود این استراتژی در نظر بگیرید. برای اینکه روابط عمومی مردم محور برند خود را بهبود دهید، این توصیه‌ها می‌توانند مفید باشند:

شناسایی مخاطبان هدف

قبل از اینکه بخواهید برای روابط عمومی مردم محور آماده شوید، ابتد باید شناخت کافی نسبت به مخاطبان پیدا کنید. اطلاعاتی در مورد جنسیت، محدوده سنی و موقعیت جغرافیایی در ابزارهای آنالتیکس شبکه‌های اجتماعی قابل ردیابی است. اما شما به اطلاعات دیگری هم نیاز دارید. در واقع باید از سطح درآمد، عادات خرید، سبک زندگی و سلیقه مخاطبان هم اطلاع پیدا کنید.

خوب چطور باید به این اطلاعات دست پیدا کنید؟

استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد کاربران است. در واقع با کمک این ابزارها می‌توانید سلیقه، علاقه، سبک زندگی و عادات خرید مشتریان را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیرات مثبت و چالش‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی

رسانه هدف خود را شناسایی کنید

برای روابط عمومی مردم محور باید به سراغ رسانه‌هایی بروید که بخش زیادی از مردم در آن حضور دارند. فضای مجازی یکی از کانال‌های ارتباطی است. اما فضای مجازی شامل مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌هاست. شما می‌توانید به سراغ شبکه‌های فعال و پرطرفدار بروید. برای مثال در ایران اینستاگرام، لینکدین، توییتر و فیسبوک بیشترین کاربران ایرانی را در خود جای داده است.

استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای بررسی روابط عمومی مردم محور بررسی اطلاعات کاربران، نظرات و درخواست آنان است. شما از چه طریقی می‌خواهید با بازار مصرف در ارتباط باشید؟ چطور می‌خواهید انتقادات و درخواست‌های مشتریان خود را دریافت کنید؟

ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی با رصد هزاران نظر و کامنت قادرند این کار را برای شما انجام دهند. کافیست نام برند یا معادل آن را در این ابزارها جستجو کنید. سپس مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

استفاده از ابزار دیتاک

یکی از بهترین ابزارها برای بهبود وضعیت روابط عمومی مردم محور، استفاده از ابزار دیتاک است. این ابزار برای رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد. با کمک آن می‌توانید از علایق، سلیقه‌ها، درخواست‌ها، شکایات، نظرات مثبت و منفی مشتریان نسبت به برند و حتی کارکنان کسب و کار خود مطلع شوید.

اگر به تازگی استراتژی برای رونق کسب و کار در پیش گرفته‌اید، با کمک ابزار دیتاک می‌‌توانید تاثیر آن را در بازار ردیابی کنید. به طور کلی دیتاک یک ابزار بی‌نظر در بهبود روابط عمومی مردم محور محسوب می‌شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا