داده کاوی

کاربرد تکنیک داده کاوی در مطالعات اجتماعی

با پیشرفت تکنولوژی این امکان برای عموم افراد فراهم شد که بتوان داده‌ها و اطلاعات مختلف را در طیف وسیعی از موضوعات جمع آوری کرد. نکته قابل توجه در اینجا، وجود حجم عظیمی از اطلاعات است که امکان تجزیه و تحلیل و آنالیز آن با روش‌های ساده ممکن نیست. داده کاوی دنیایی از فرصت‌های تجاری را بر روی شرکت‌‌ها باز کرده است. به کمک آن میلیون‌ها داده را جدا ساخته، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کند و نتایج حاصل، برای تشخیص و پیش بینی رفتار مصرف کننده قابل استفاده است. هدف داده کاوی تولید فرصت‌های جدید بازار ۰است.
در این مقاله به شرح مختصری از کاربرد داده کاوی در مطالعات اجتماعی و چیستی آن خواهیم پرداخت.

آنالیز فضای مجازی با داده کاوی

داده کاوی فرآیندی است که به واسطه آن شما می‌توانید برای مجموعه‌های بزرگ داده خود الگویی تعریف نموده و این فرصت را برای شما فراهم آورده تا با کمک آن به پردازش اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ها پرداخته، به واسطه آن بتوانید به آنالیز و تحلیل فضای مجازی و بازار بپردازید. با کمک داده کاوی از حجم کلاه برداری‌ها کم کنید و مشتری بیشتری جذب نمایید.

بیشتر داده‌های جمع‌آوری شده در پایه داده‌های اطلاعاتی از منابعی نظیر نرم افزارهای تجاری و مالی و همچنین مدیریت تجاری و روابط مشتری حاصل شده است. این اطلاعات این امکان را برای شما فراهم خواهد آورد تا به واسطه آن اقدام به داده کاوی نمایید و با توجه به دو جزء اساسی داده کاوی، یعنی کشف الگوهای پنهان و پیش بینی نتایج، عملکرد خود را بهبود بخشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: کاربردهای داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

 

هدف داده کاوی پیش بینی و کشف دانش از میان حجم عظیمی از اطلاعات است. این تکنیک طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • یکی از اصلی‌ترین مراحل داده کاوی تعیین هدف می‌باشد این بدان معنی است که شما مشخص می‌کنید هدف تجارت شما چیست و تا چه اندازه‌‌ای می‌توانید به واسطه این تکنیک به موفقیت دست یابید.
  • از دیگر مراحل مهم در داده کاوی حذف داده‌های نامناسب و استفاده از داده‌های مرتبط و مناسب است.
  • پس از پاک سازی داده‌ها باید یک نمونه مناسب جهت مدلسازی استخراج شود.
  • در این مرحله لازم است تا داده‌ها به صورت مناسب خلاصه‌سازی شود.
  • هسته اصلی در داده کاوی انتخاب الگو و مدل می‌باشد که با بهره گیری از آن می‌توانیم برای رفتار آینده پیش بینی مناسبی داشته باشیم.
  • پس از پیش بینی مدل نیاز است که مدل بدست آمده ارزیابی و اعتبار سنجی شود.

داده‌ کاوی در مطالعات اجتماعی

داده‌های موجود در مبحث علوم اجتماعی با توجه به ماهیت و دانشی که در مبانی آن موجود است بسیاری وسیع و گسترده است که همین مساله استفاده از آن را به طور قابل ملاحظه‌ای سخت کرده است. فرآیند داده کاوی و متن کاوی با شناسایی الگوها و و کشف دانش موجود در این داده‌ها و نهایتا تبدیل آن به اطلاعات کمک شایان توجه‌ای در انجام مطالعات اجتماعی می‌کند.

امروزه بهره گیری از داده کاوی به منظور پیشرفت و ترقی برای شرکت‌ها به امری ضروری مبدل شده است. به واسطه این پیش بینی‌ها شما می‌توانید از وضع بازار در آینده، گرایشات و علاقه مندی‌های مشتریان و همچنین به طور کلی سطح توقع و سلیقه عمومی آنان آگاهی یافته و از این اطلاعات جهت پیشرفت تجارت خود بهره ببرید. کلید موفقیت در تجارت، رضایت مشتریان بوده و این امر به کمک داده کاوی برای شرکت‌ها و موسسات امکان‌پذیر گشته است.

داده کاوی این امر را برای محققین علوم اجتماعی فراهم کرده است که به کمک متن کاوی از میان میلیون‌ها متن و داده منتشر شده در فضای مجازی، آنالیز و تجزیه تحلیل داده‌های به دست آمده از آن‌ها دورنمایی از مباحث منتشر شده داشته باشند و از آن جهت تحقیقات پیش رو استفاده نمایند.

از داده کاوی بیشتر بخوانید: داده کاوی برای مدیریت ارتباط با مشتری

 

استفاده از داده کاوی در مطالعات علوم اجتماعی باعث افزایش دقت و صحت مطالعات و نتایج می‌شود چراکه داده‌ها بسیار دقیق‌تر از مطالعات اماری هستند. در مطالعات اماری امکان تولید آمار اشتباه توسط جامعه مورد مطالعه وجود دارد اما در داده کاوی واقعیت جامعه مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گیرد.

داده کاوی در فضای مجازی

برای استفاده از داده‌های تولیدی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در وهله اول به جمع‌آوری این داده‌ها نیاز داریم. اما این جمع‌آوری نه تنها برای همه‌ی شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست، بلکه کار سخت، زمانبر و پرهزینه‌ای نیز هست. خوشبختانه شرکت‌هایی همچون دیتاک وجود دارند که این کار را برای کسب و کارها ساده و بهینه کرده‌اند.

دیتاک به طور جامع و مدارم تمام دیتای تولیدی شبکه‌های اجتماعی و اخبار وب را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی می‌کند و در بستر یک سامانه رصد و پایش فضای مجازی در اختیار محققان و کسب و کارها قرار می‌دهد. به این شیوه هر نیازی به دیتای فضای مجازی مرتفع شده و کسب و کارها می‌توانند برای مطالعات و استراتژی‌های خود از این دیتا استفاده کنند.

اگر شما هم در سازمان یا کسب و کار خود نیازمند استفاده از تکنیک داده کاوی در مطالعات اجتماعی هستید و یا تمایل به استفاده از نسخه دموی سامانه دیتاک را دارید، با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا