تحلیل شبکه اجتماعی

از محرومیت آل کثیر تا شکست آل سعود |‌ تحلیل حواشی بازی پرسپولیس و النصر

پرسپولیس در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا پس از پیروزی در مقابل پاخاتاکور به مرحله نیمه نهایی راه یافت. در این مرحله حریف تیم ایرانی از کشور عربستان بود و برای هواداران ایرانی، خاطرات تقابل‌های تلخ و شیرین گذشته با تیم‌های عربستانی را تداعی کرد. تقابل تیم‌های ایرانی عربستانی هیچ گاه صرفا ورزشی نبوده و رگه‌های منازعات سیاسی دو کشور در آن آشکارا مشخص است.
این بار هم قاعده، متفاوت نبود و بازی پرسپولیس و النصر گویی چند ساعت مانده به آغاز مسابقه شروع شده بود.

پرسپولیس نقره داغ شد!

تقریبا سه ساعت مانده به آغاز بازی پرسپولیس و النصر، شوک بزرگی به اردوی سرخ پوشان وارد شد. کنفدراسون آسیا اعلام کرد آل کثیر، بهترین گلزن پرسپولیس به دلیل رفتار نژاد پرستانه در دیدارهای گذشته، ۶ ماه از هر گونه فعالیت ورزشی محروم است.

بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره محرومیت آل کثیر
بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره محرومیت آل کثیر

این خبر آنقدر غیر منتظره بود که منجر به آغاز موج توییتری در واکنش به آن شد و تا آغاز بازی بیش از ۱۲ هزار توییت مرتبط با موضوع محرومیت آل کثیر منتشر شد. موج توییتری پس از بازی هم ادامه یافت تا خبر از اهمیت این پیروزی برای کاربران فارسی زبان بدهد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک
روند انتشار محتوای پرسپولیس
روند انتشار محتوای پرسپولیس

حاشیه‌های بازی پرسپولیس و النصر

موثرترین پیام‌های منتشر شده قبل از بازی چه بود؟

مضمون اصلی موثر‌ترین پیام‌ها به لحاظ فراوانی بالای لایک و ریتوییت واکنش به خبر محرومیت آل کثیر بود. کاربری که شخص معروفی نیز هست با تعجب، حواس‌پرتی و بی‌مسئولیتی مسئولان باشگاه را در این اتفاق مورد سرزنش قرار داده بود.

توییت های موضوع آل کثیر
توییت‌های موضوع محرومیت آل کثیر

کاربر دیگری که سابقه سیاسی زیادی در مخالفت با آل سعود دارد، بار دیگر این حکومت را به رشوه دادن و تحت فشار قرار دادن AFC برای محرومیت آل کثیر متهم می‌کند.

محکوم کردن آل سعود در مورد محرومیت آل کثیر قبل از بازی پرسپولیس و النصر
محکوم کردن آل سعود در مورد محرومیت آل کثیر قبل از بازی پرسپولیس و النصر

اما مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در پاسخ به اتهامات مطرح شده در رابطه با بی‌مسئولیتی مسئولان باشگاه، رشته توییتی را منتشر می‌کند و در آن محتوای نامه‌هایی که روز گذشته میان باشگاه و AFC رد و بدل شده بود را فاش می‌کند. او نشان می‌دهد که AFC روز گذشته از باشگاه برای خوشحالی پس از گل آل کثیر توضیح خواسته و باشگاه هم تمام سعی خود را برای توجیه این حرکت انجام داده است.

محرومیت آل کثیر و محکومیت آل سعود
محرومیت آل کثیر از نگاه کاربران

 تمسخر برخی استدلال‌های سیاسی و دعوای تاریخی استقلال و پرسپولیس نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در میان پرنفوذترین توییت‌های قبل از بازی بود.

موثرترین پیام‌های بعد از بازی کدام بود؟

بازی پرسپولیس و النصر بالاخره پس از حاشیه های فراوان آغاز شد. در ابتدا این النصر بود که با گل از روی نقطه پنالتی خود را پیش انداخت اما پس از آن پرسپولیس جانانه تلاش کرد تا بالاخره توانست بازی را به تساوی کشاند. گل پرسپولیس توسط جانشین آل کثیر به ثمر رسید و دلچسبی این گل را دو چندان کرد.

در ادامه بازی به وقت‌های اضافه کشید و پس از آن ضربات پنالتی تعیین‌کننده سرنوشت بازی شد. در نهایت پرسپولیس علیرغم حاشیه‌های قبل از بازی و محرومیت موثرترین بازیکن خود، توانست النصر را در ضربات پنالتی شکست دهد و به فینال راه پیدا کند.

پس از بازی نیز کاربران توییت‌های زیادی را منتشر کردند که احساس اکثریت آن خوشحالی بود. المیرا شریفی به تیم محبوب خود تبریک گفته بود.

توییت المیرا شریفی پس از برد پرسپولیس
توییت المیرا شریفی پس از برد پرسپولیس

سعید جلیلی هزینه‌ها در ورزش را نوعی سرمایه گذاری معرفی کرده بود که قادر است در آینده بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد.

توییت سعید جلیلی پس از برد پرسپولیس
توییت سعید جلیلی پس از برد پرسپولیس در مقابل النصر

هوادار رقیب، بدون تعارف ناراحتی خودش را از این پیروزی ابراز کرد و نوشت برد پرسپولیس برد ملی نیست و در آینده سلاحی خواهد شد علیه هواداران استقلال!

برد پرسپولیس مقابل النصر از دید کاربران استقلالی
برد پرسپولیس مقابل النصر از دید کاربران استقلالی

چه هشتگ‌هایی در این بازه زمانی منتشر شد؟

هشتگ پرسپولیس و پرسپولیس_قهرمان پرکاربردترین هشتگ‌ها نزد کاربران بود اما مسئله قابل توجه تعدد استفاده از نام عیسی آل کثیر و قرار دادن نام او در برابر آل سعود بود که از ترس تیم عربستانی از حضور آل کثیر در زمین بازی حکایت داشت.

هشتگ‌های پر کاربرد موج
هشتگ‌های پر کاربرد موج پرسپولیس_النصر

به طور کلی از تاریخ ۱۲ مهر ساعت ۱۵ تا تاریخ ۱۳ مهر ساعت ۱۰ بیش از ۴۱ هزار توییت منتشر شد که از این تعداد ۲۴ هزار توییت توسط کاربران دیگر ریتوییت شد و مجموعا ۲۸۶ هزار لایک را از کاربران دریافت کرد. این موج پس از ۲۴ ساعت دچار افت شد و تعداد توییت‌های حول آن کاهش پیدا کرد.

سامانه رصد فضای مجازی دیتاک؛ پیشرو در جمع‌آوری داده‌ها

یکی از موضوعات مورد اهمیت برای سازمان‌ها، آشنایی با وجه عمومی نهاد و مسئولان آ است. اطلاع درباره‌ی نظر مردم کمک می‌کند تا بتوانند نحوه‌ی عملکرد خود را از دید مردم محک بزنند و چه بسا برای آینده هم برنامه‌ریزی کنند. سازمان‌ها می‌توانند از دیتای موجود در فضای مجازی برای بررسی رقبای خود و چهره‌های پیشین و آنچه مردم می‌گویند و می خواهند نیز استفاده کنند، از بازخوردهایی که نسبت به اعمال آن‌ها به‌وجود آمده کمک بگیرند و حتی تا حدی برای پیش‌بینی نتایج و آینده آماده باشند.

بررسی بازی پر حاشیه‌ و جنجالی پرسپولیس و النصر تنها یک نمونه از تحلیل‌های دیتاک است. داده‌های موجود در اینترنت می‌توانند جواب سوالات زیادی را برای ما روشن کنند، به شرط آن‌که بدانیم چطور از آن‌ها استفاده کنیم. دیتاک به کمک علم داده‌کاوی در این راه به کمک آمده تا گنج نهفته در داده‌ها را برای شما آشکار کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با ما تماس بگیرید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا