عمومی

ترین‌های سال ۹۷ چه کسانی بودند؟

ترین‌های سال ۹۷ در فضای مجازی چه کسانی بودند؟
پس از پایان سال پرفراز و نشیب ۹۷ بر آن شدیم تا گزارشی تفصیلی از “ترین”های فضای مجازی در سالی که گذشت را منتشر کنیم.این گزارش تحت عنوان ۹۷لوژی منتشر می‌شود و شما مخاطبان محترم می‌توانید از طریق بلاگ دیتاک، کانال تلگرام دیتاک و همچنین اکانت‌های توییتر و اینستاگرام دیتاک این گزارش جذاب را دنبال کنید. #۹۷لوژی را از دست ندهید.
۱٫ پرمخاطب‌ترین “رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای” در بستر توییتر
۲٫ پرمخاطب‌ترین “بازیگران زن و مرد” ایرانی و بررسی میزان محبوبیتشان در بستر اینستاگرام بر اساس دو شاخص “لایک” و “فالوور”
۳٫ پرمخاطب‌ترین “چهره‌های سیاسی” ایرانی در بستر اینستاگرام
۴٫ پرمخاطب‌ترین “خوانندگان مجاز و غیرمجاز” ایرانی
۵٫ پرمخاطب‌ترین”طنزپردازان” در بستر اینستاگرام
۶٫ ده ویدیوی برتر منتشر شده در سال ۹۷ در بستر اینستاگرام

ترین‌های سال ۹۷

برنده‌ی بازی رسانه‌ای‌ها در توییتر کیست؟

رسانه‌ها نقش پررنگی در جهت‌دهی به افکار عمومی ایفا می‌کنند. شبکه‌ی اجتماعی توییتر یکی از مهم‌ترین رسانه‌های خوراک دهنده‌ی خبری برای اهالی رسانه است.علیرغم فیلترینگ توییتر در سال ۸۸، رسانه‌های مختلف از طیف‌های متفاوت سیاسی، تلاش دارند تا افکار عمومی را به سمتی که می‌خواهند، سوق بدهند.در این گزارش نسبت به دو دسته‌ی “رسانه” و “فعالین عرصه‌ی رسانه” اعم از خبرنگار، گزارشگر، سردبیر، تهیه کننده ‌ی خبری، مدیرمسئول و … توجهی ویژه داشته‌ایم. این بررسی آماری در‌برگیرنده‌ی رسانه‌ها و فعالین رسانه‌ای پرمخاطب(با بیش از ده‌هزار نفر فالوور در بستر توییتر) خواهد بود و به بررسی رویکرد سیاسی این دو دسته خواهد پرداخت.‌

در سه پست بعدی به بررسی رقابت بین این رسانه ها می پردازیم.به نظر شما کدام طیف سیاسی موفق به پیروزی در این جنگ رسانه‌ای در بستر توییتر شده است؟
با ما همراه باشید. داده‌ها دروغ نمی‌گویند…!

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

ده رسانه‌ی پرمخاطب توییتری

به گزارش دیتاک، از میان ۱۰ رسانه‌ی پرمخاطب در بستر توییتر، تنها یک رسانه‌ی از رسانه‌های داخل ایران حضور دارد. حساب کاربری روزنامه شرق ۳۸۲ هزار دنبال کننده دارد. این تعداد مخاطب در حالی صفحه‌ی توییتر “شرق” را دنبال می‌کنند که آمارهای غیر رسمی خبر از تیراژ ۱۰هزار نسخه‌ای این روزنامه در ماه‌های اخیر می‌دهند. ۴۵درصد از ۱۱۰ رسانه‌ی پرمخاطب توییتر از رسانه هاى فارسى زبان خارج نشین هستند.
تنها اکانت پرمخاطب که بدون رویکرد و جبهه‌گیری سیاسى مورد اقبال کاربران قرار گرفته، حساب کاربری رادیوجوان با ۲۰۲هزار فالوور در توییتر و ۶٫۵ میلیون فالوور در اینستاگرام است. رادیو جوان بزرگترین رسانه‌ی انتشار موسیقی فارسی‌‌ست که البته از خارج از ایران هدایت می‌شود و در داخل کشور فیلتر است.

با نگاهی مختصر به لیست ده ژورنالیست پر مخاطب توییتر متوجه سهم صددرصدی ژورنالیست‌های خارج‌نشین می‌شویم. همچنین سهم بیش از ۵۰درصدی خبرنگاران بی بی سی فارسی در جمع پرمخاطب‌ترین‌ها می‌تواند جالب توجه باشد.
نکته‌ی جالب دیگر اینجاست که علیرغم فعالیت، اکثریت فعالان رسانه‌ای داخل کشور در توییتر در جذب مخاطب موفق عمل نکرده‌اند و افرادی که جلوی دوربین ظاهر شده‌اند، توانسته‌اند ‌ مخاطب بیشتری را جذب کنند.

گزارش تفصیلی در زمینه‌ی وضعیت رسانه‌ها در توییتر

حالا و با پایان این گزارش می‌‌توان نتیجه‌ی درستی از سوال مطرح شده گرفت. رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای فارسی‌زبان خارج‌نشین با اختصاص ۷۱ درصد کاربران به خود، با قاطعیت پیروز این جنگ رسانه‌ای شناخته می‌شوند. توییتر به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای رسانه‌ای به خاستگاه رسانه های فارسی‌زبان خارجی تبدیل شده‌است.

حالا می‌توانیم به این سوال فکر کنیم که:
آیا رفع فیلترینگ توییتر می‌تواند این فاصله را برای رسانه‌های داخلی جبران کند یا …

چقدر می‌شود به فالوورها اعتماد کرد؟

سلبریتی‌ها و به ویژه بازیگران همیشه در کانون توجه مردم قرار دارند. بحث در مورد این که کدام بازیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است، همیشه یکی از بحث های داغ بین طرفداران این بازیگران بوده و هست. در این پرونده قصد داریم ده بازیگر پرمخاطب زن و مرد سینمای ایران در بستر اینستاگرام را به شما معرفی کنیم.
همچنین برای اینکه این بررسی به نتیجه‌ی دقیق‌تری منتج شود، ما علاوه‌بر بررسی میزان فالوور هر بازیگر به بررسی میانگین لایک‌های پُست‌های سال ۹۷ هر یک از افراد خواهیم پرداخت. به نظر شما کدام شاخص می‌تواند ما را به نتیجه‌ی واقعی‌تری برساند؟

ده بازیگر زن پرمخاطب در اینستاگرام

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پرمخاطب‌ترین بازیگران از نظر تعداد فالوور و میانگین لایک پست‌های سال نود‌و‌هفت شان بررسی شده‌است. تفاوت نتیجه در این دو رویکردِ بررسی از نکات جالب توجه این گزارش آماری‌ست. به طور مثال پست‌های اینستاگرامی گلشیفته فراهانی درحالی بیشترین لایک را می‌گیرد که این بازیگر از نظر تعداد فالوور در جایگاه پنجم قرار می ‌گیرد.

ده بازیگر مرد پرمخاطب در اینستاگرام

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پرمخاطب‌ترین بازیگران از نظر تعداد فالوور و میانگین لایک پست‌های سال نود‌و‌هفت شان بررسی شده‌است.تفاوت نتیجه در این دو رویکردِ بررسی، از نکات جالب توجه این گزارش آماری‌ست. به طور مثال رتبه‌ی هومن سیدى در لایک گرفتنِ پست‌های اینستاگرامی در‌حالی اول است که این بازیگر از نظر تعداد فالوور در جایگاه دهم قرارمی‌گیرد.

ده بازیگر پرمخاطب اینستاگرام بر اساس دو شاخص لایک و فالوور

به طور مثال مهناز افشار که بیشترین تعداد فالوور در بین همه‌ی بازیگران ایرانی را داشته‌است، بعد از بررسی لایک ها با شش رتبه نزول به رده‌ی هفتم آمده است.به نظر می‌رسد بررسی میزان لایک می‌تواند ما را به نتیجه‌ی مستندتر و مستدل‌تری برساند.

همچنین گزارش ما در دیِتاک حاکی از آن‌است که پست‌های منتشر شده ۶۲ بازیگر پرمخاطب اینستاگرام (با بیش از ۵۰۰هزار فالوور) در سال ۹۷ بیش از ۶۰۰ میلیون بار لایک خورده است.

ده چهره‌ی سیاسی پرمخاطب اینستاگرام

میزان محبوبیت چهره‌های سیاسی همیشه محل بحث بوده است. در این گزارش سعی کرده‌ایم به محبوبیت مجازی چهره‌های سیاسی در بستر اینستاگرام بپردازیم.
نکته‌ی جالب توجه این لیست حضور آیت‌الله خامنه‌ای در صدر لیست ده سیاستمدار پرمخاطب اینستاگرامی ا‌ست. این سیاستمدار همچنین براساس میزان لایک گرفتن پست‌ها هم در صدر لیست قرار می‌گیرد. از دیگر نکات جالب توجه می‌توان به حضور فرح پهلوی به عنوان تنها زن سیاستمدار لیست اشاره کرد.

پرمخاطب‌ترین خوانندگان مجاز ایرانی

در این بخش به بررسی پرمخاطب‌ترین خواننده‌های مجاز فارسی‌زبان در بستر شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام می‌پردازیم: آرش عدل‌پرور با ۲۹‌سال سن جوان‌ترین و همایون شجریان با ۴۴سال سن مسن‌ترین افراد این لیست به حساب می‌آیند. میانگین سنی افراد حاضر در این لیست ۳۶/۵ سال است.
از میان افراد این لیست تنها محسن چاوشی است که تا کنون اقدام به برگزاری کنسرت نکرده‌است. همایون شجریان تنها خواننده‌ی سنتی است که موفق شده در این لیست ده‌نفره قرار بگیرد. میانگین تعداد مخاطب ده خواننده‌ی مجاز حاضر در این لیست یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر است.

پرمخاطب‌ترین خوانندگان غیرمجاز ایرانی

پنجاه درصد افراد حاضر در این لیست موسیقی رپ، چهل درصد پاپ و ده درصد R&B را دنبال می‌کنند. این لیست متشکل از هشت خواننده‌ی مرد و دو خواننده‌ی زن است. بهزاد لیتو با ۲۸سال جوان‌ترین و ابی با ۷۰سال مسن‌ترین افراد این لیست هستند. افراد حاضر در این لیست به طور میانگین ۴۱/۲ سال دارند.
ده خواننده‌ی پرمخاطب این لیست به طور میانگین دو میلیون و ٩٢٠ هزار فالوور دارند.

ده طنزپرداز پرمخاطب اینستاگرام

رشد چشم‌گیر شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث شکستن انحصار رسانه‌ای شده‌است.حالا این تنها تلویزیون یا شبکه‌های ماهواره‌ای نیستند که می‌توانند ستاره خلق کنند. بلکه هرکسی تنها با یک گوشی‌ موبایل می‌تواند پیام خود را به‌ تمام جهان مخابره و مخاطبان خاص خود را جذب کند. میانگین سنی پرمخاطب‌ترین‌طنزپردازهای اینستاگرامی ۳۱/۷ سال است.

نکته جالب توجه اینکه هیچ طنزپرداز زنی در این لیست حضور ندارد! میانگین تعداد فالوورهای افراد حاضر در این لیست دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

*لازم به ذکر است آمارهای فوق در روزهای واپسین سال ۹۷ استخراج گردیده‌است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا