تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازی

تحلیل رقابتی موفق با کمک بیگ دیتای شبکه های اجتماعی | کاربردهای بیگ دیتا

بیگ دیتای شبکه های اجتماعی به معنای داده‌های کلانی است که با کمک پایش و رصد این شبکه‌ها بدست می‌آید. اگر می‌خواهید بدانید چه برندهایی بیشترین رقابت را با شما در شبکه‌های اجتماعی دارند، باید آن‌ها را رصد کنید. بیگ دیتا (Big Data) اطلاعات مهم و گسترده‌ای را در رابطه با برندهای رقیب در اختیارتان قرار می‌دهد.
برای اینکه بدانید رقبای شما در شبکه‌های اجتماعی چقدر محبوبیت دارند، به این اطلاعات نیاز دارید. در ادامه به تحلیل رقابتی و مزیت استفاده از بیگ دیتای شبکه های اجتماعی بیشتر می‌پردازیم.

چرا تحلیل رقابتی ضرورت دارد؟

تجزیه و تحلیل رقبا منجر به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد آن‌ها و رفتارهای تجاری‌شان با مشتریان می‌شود. تحلیل طولانی مدت پایه اصلی فعالیت‌های تجاری است و برای موفقیت کسب و کار شما اهمیت دارد. اکنون با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و قابلیت آنالیز آن‌ها می‌توانید گزارشاتی را از عملکرد برندهای رقیب در فضای آنلاین بدست آورید.

امروزه کسب و کارها بیش از گذشته به منابع اطلاعاتی قوی و دقیق و اطلاعات بنگاه‌های رقیب نیاز دارند. این اطلاعات به این کسب و کارها کمک می‌کند تا بدانند رقبا دقیقا در کجا قرار دارند، نقاط ضعف عملکرد آن‌ها چیست و چطور می‌توان از این اطلاعات به نفع خود استفاده کرد؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

توجه داشته باشید که تحلیل رقابتی به معنای جاسوسی پنهان نیست بلکه هر کسب و کاری برای موفقیت در بازار نیاز دارد بداند برندهای رقیب چطور مشتری جذب می‌کنند. این اطلاعات با کمک ابزارهای رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آید. از سوی دیگر هر کسب و کاری هم می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

چرا استفاده از بیگ دیتای شبکه های اجتماعی؟

کدام برندهای رقیب بیشترین فعالیت را در شبکه‌های اجتماعی دارند؟ کاربران را چطور جذب محصولاتشان می‌کنند؟ چطور از قیف فروش به نحو احسن استفاده می‌کنند؟ راستی کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد برند آن‌ها چه می‌گویند؟ آیا محصولات یا خدماتشان بی‌نقص است؟

تحلیل رقابتی دقیقاً به همین سوالات پاسخ می‌دهد. شما با کمک بیگ دیتا یا کلان داده می‌توانید بفهمید کدامیک از رقبای شما در شبکه‌های اجتماعی بیشترین طرفدار را دارد. از سوی دیگر دلیل وجود آن همه طرفدار و دنبال‌کننده چیست؟ چطور این برندها در جذب مخاطبان موفق بوده‌اند؟

تحلیل رقبا برای بررسی جایگاه برند

تحلیل رقبا به کمک بیگ دیتای شبکه های اجتماعی
بیگ دیتا و تحلیل رقابتی موفق

وقتی جایگاه و شرایط یک  برند را بررسی می‌کنید، می‌توانید از طریق تحلیل رقیب، برند خود را نیز بررسی کنید. شاید بپرسید چطور این کار ممکن است؟ بیگ دیتای شبکه های اجتماعی از طرق زیر در تحلیل رقبا و بهبود وضعیت برند شما تاثیرگذار است:

  • مقایسه موقعیت خود با رقبا

یکی از مزیت‌های استفاده از کلان داده یا بیگ دیتا، مقایسه بین موقعیت برند شما با برند رقباست. در واقع وقتی وضعیت، میزان محبوبیت، فروش محصولات و یا استقبال کاربران از برند رقبا را بررسی می‌کنید، می‌توانید ضعف یا قدرت برند خودتان را مشاهده کنید. در واقع می‌توانید وضعیت کنونی برند خود را محک بزنید.

تا زمانی که به مقایسه نپردازید و اطلاعاتی در مورد رقبا نداشته باشید، نمی‌توانید تحلیل درستی از میزان موفقیت خود داشته باشید. تحلیل رقبا این امکان را فراهم می‌کند تا بفهمید شرایطی بهتر یا بدتر از وضعیت کنونی برند شما هم وجود دارد.

وقتی برند برتری را نبینید چطور می‌خواهید بفهمید برند شما ضعیف است؟ تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند تا از آن منطقه امن برند خارج شوید، به کنکاش در دنیای بیرون بپردازید و یا متوجه وضعیت ایده‌آل برند شوید.

  • بررسی دلایل موفقیت رقبا

یکی دیگر از مزیت‌های تحلیل بیگ دیتای شبکه های اجتماعی امکان بررسی دلایل شکست یا موفقیت برندهای رقباست. همیشه رقبای شما موفق نیستند. برخی از آن‌ها ورشکستگی را نیز تجربه می‌کنند. وقتی از بیگ دیتا استفاده می‌کنید، می‌توانید دلیل شکست این رقبا را متوجه شوید.

همچنین برخی از رقبا از شما جلوتر هستند و موفق عمل می‌کنند، می‌توانید با کمک تحلیل رقابتی دلایل این موفقیت را بررسی کنید. آن‌ها هیچ‌گاه تجاربشان را در اختیار رقیبانشان قرار نمی‌دهند. درحالیکه در این صورت به رقیب فرصت سبقت گرفتن را داده‌اند. با این وجود شما با کمک کلان داده‌ها می‌توانید به راحتی اطلاعات مهمی در مورد تجارب شکست یا موفقیت رقبای خود را بدست آورید.

  • بررسی احساس مشتریان

یکی دیگر از دلایل استفاده از تحلیل رقابتی امکان بررسی احساسات مشتریان است. اگر به تازگی وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اید، بررسی تعداد معدودی از کاربران نمی‌تواند اطلاعات دقیقی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهد. پس با این حساب راه‌حل چیست؟

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

تحلیل برند خود را به دیتاک بسپارید. ما با کمک بیگ دیتای شبکه‌های اجتماعی تصویر برند شما را در این پلتفرم‌ها بررسی می‌کنیم.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]همین الان از نظرات مخاطبان نسبت به برند خود آگاه شوید[/button]

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

وقتی از بیگ دیتای شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید احساسات مشتریان تمامی رقبای خود را بررسی کنید. برخی از رقبای شما سال‌هاست که در پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارند و کاربران در صفحات آن‌ها فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر برندهای رقیب ارتباط دوستانه‌ای با دنبال‌کننده‌های خود دارند. بنابراین این فرصتی است تا شما احساسات مشتریان رقبا را بررسی کنید.

  • پیدا کردن اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از بیگ دیتا در شبکه های اجتماعی امکان پیدا کردن اینفلوئنسرهاست. بسیاری از برندهای رقیب به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ می‌روند تا برای برند خود شخصیت‌سازی کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا همین افراد و یا حداقل افراد شبیه به آن‌ها را پیدا کنید.

تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها باعث می‌شود تا نام برند دهان به دهان بچرخد.

  • بررسی و سنجش میزان موفقیت رقبا

بازار رقابتی همیشه می‌گوید موفقیت یک برند مساوی با کاهش میزان سود شما خواهد بود. وقتی رقبا موفق‌تر باشند، یعنی از تعداد مشتریان شما کاسته می‌شود. زیرا آن‌ها بخش زیادی از بازار را به خودشان اختصاص می‌دهند. بنابراین باید هر چند وقت یکبار میزان موفقیت رقبا را بررسی کنید.

کلان داده این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع شما با کمک تحلیل رقابتی و بیگ دیتا می‌توانید از میزان موفقیت رقبای خود مطلع شوید.

  • فرصت‌ها را شکار کنید

وقتی به سراغ استراتژی تحلیل رقبا می‌روید، همین که آن‌ها در جذب کاربران و یا فروش محصولات دچار مشکل شوند، برای شما فرصت ارائه و فروش بیشتر فراهم می‌شود. از سوی دیگر می‌توانید ببینید رقبا چه کاری انجام داده‌اند که باعث موفقیت‌شان شده است. انجام همان کارها می‌تواند به بهبود وضعیت برند شما نیز کمک زیادی کند.

  • اندازه‌گیری استراتژی‌های خود

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده بیگ دیتا در شبکه های اجتماعی قابلیت اندازه‌گیری استراتژی‌های بازاریابی است. شما می‌توانید این استراتژی‌ها را در مقابل استراتژ‌های بکار گرفته شده توسط رقبا ارزیابی و مقایسه کنید. به جای اینکه تمامی استراتژی‌های موجود را یک‌به‌یک امتحان کنید، از تجربه رقبا استفاده کنید. اگر یک استراتژی برای آن‌ها جواب داده است، حتما می‌تواند به رونق کسب و کار شما هم کمک کند.

از کاربردهای بیگ دیتا بیشتر بدانید: تحلیل احساسات اجتماعی کاربران برای رونق کسب و کارها

 

  • استفاده از روندهای مفید بازار

یکی دیگر از مزیت‌های تحلیل رقابتی امکان کشف و استفاده از روندهای بازار است. با استفاده از ابزارهای صحیح پایش شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. همچنین این ابزارهای تحلیل رقبا به شما کمک می‌کنند تا به گذشته خود نکاه کنید. عملکرد خود را در محور قرار دهید و از آینده برند هم تصویرسازی کنید.

در تحلیل رقبا به چه نکاتی دقت کنیم؟

تحلیل رقابتی باید درست و اصولی انجام شود. شاید فکر کنید همین که به سراغ یک ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی بروید، کار تمام است. اما در واقع باید قبل از هر چیز نام تمام رقبای قدرتمند و ضعیف خود را بدانید. چه برندهایی در حال حاضر از شما قوی‌تر هستند؟ کدام برندها ضعیف‌تر از شما عمل می‌کنند؟

سپس نام هر برند را در ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده و نتیجه را ذخیره کنید. در دوره بعد (یک ماه یا چند ماه بعد) مجدداً برندهای قبلی را بررسی کنید. توجه به تغییراتی که برندهای موردنظر در کسب و کارشان ایجاد کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. برخی از برندها ممکن است پسرفت کرده باشند و برخی هم طی این مدت موفقیت‌های زیادی را بدست آورده‌ باشند. در مرحله بعد باید دلایل شکست یا موفقیت این برندها را بررسی کنید. دلایل آن‌ها می‌تواند در پیشبرد وضعیت کسب و کار شما کمک‌کننده باشد.

برای استفاده بیگ دیتا سراغ چه ابزارهایی برویم؟

برای تحلیل رقابتی باید از ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. بسیاری از این ابزارها خارجی و برخی نیز ساخته مهندسان ایرانی هستند. ابزار «دیتاک» یکی از نمونه‌ ابزارهای کاربردی برای استخراج و آنالیز بیگ دیتای شبکه های اجتماعی است.

این ابزار برای گوش دادن به این شبکه‌ها ساخته شده است و به کمک آن، می‌توانید اطلاعات کامل و دقیقی را در مورد رقبای خود بدست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه دموی سامانه با ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با کارشناسان دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا