بیگ دیتا

ابزار بررسی بیگ دیتا در فضای مجازی

 فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انقلابی بزرگ برای بشر محسوب می شوند. زندگی امروزی را نمی توان بدون وجود فضای مجازی تصور کرد. این فضای عظیم  و بی کران تمام جنبه های زندگی انسان مدرن را تسخیر کرده است، از جمله کسب و کار. دیگر کسب و کار و تجارت به شیوه های سابق معنای خود را از دست داده است. فروش و درآمد زایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از بازارهای واقعی بیشتر است. از این رو رقابت و تحلیل بیگ دیتا در فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی اهمیت پیدا می کند.

تعریفی شفاف و روشن از بیگ دیتا

بیگ دیتا را می توان به صورت داده های عظیم یا کلان ترجمه کرد. این واژه از اصطلاحات رایج در علوم فناوری اطلاعات است. بیگ دیتا اطلاعات و داده های بسیار گسترده و متنوعی هستند که روز به روز با سرعت زیادی در حال افزایش می باشند. همانطور که در دنیای واقعی هر روز و هر لحظه حجم فراوانی از اطلاعات به مغر ما وارد می شود.

در دنیای کامپیوترها، گوشی های هوشمند و اینترنت اطلاعات بی نهایت عظیم و فراوانی در حال به جود آمدن هستند، به این اطلاعات بیگ دیتا می گویند. اطلاعات دنیای واقعی را ما می بینیم یا حس می کنیم و مغز ما قادر به تجزیه و تحلیل و پردازش آنها می باشد. اما بیگ دیتا  برای ما قابل روئیت یا لمس نیست و با هوش مصونی قابل سنجش و پردازش می باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اهمیت بیگ دیتا در شبکه های اجتماعی

بیگ دیتا در زمره ی منابع و سرمایه های یک شرکت یا سازمان هستند، که یک مدیر می تواند به آنها تکیه کند. با آگاهی و تحلیل و بررسی آنها دارنده ی شرکت یا برند می تواند بینش خود را نسبت به سازمانش افزایش دهد، مجموعه اش را بهتر بشناسد و در نتیجه آماده تصمیم گیری های بهتری باشد.

اهمیت تحلیل بیگ دیتا

دوباره به بحث مغز انسان باز گردیم. مغز انسان را تصور کنید که روزانه حجم بسیاری از اطلاعات را از دنیای واقعی دریافت می کند. این اطلاعات به شدت گیج کننده هستند. اگر مغز قدرت تجزیه و تحلیل این اطلاعات را نداشته باشد انسان حتی قادر به انجام هیچ یک از اعمال روزانه نمی باشد. در دنیای مجازی نیز وضعیت به همین صورت است؛ وجود حجم عظیمی از اطلاعات به خودی خود اهمیتی ندارد، بلکه باید ابزاری برای تجزیه و تحلیل آنها وجود داشته باشد. قسمت اعظم ماجرا بر عهده هوش مصنوعی است که بررسی و پایش این اطلاعات را بر عهده دارد.

نقش بیگ دیتا در بازار رقابتی فضای مجازی

تمام تخصص ها و حرفه ها در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت و حتی رقابت با یکدیگر هستند. صدها پزشک، فروشنده لباس، تولید کننده محصولات خانگی، مهندس، معلم، طراحان سایت، صاحبان شرکتهای بزرگ و … در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حضوری فعال و پررنگ دارند. اهمیت نقش بیگ دیتا در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از این جهت است که امکان سنجش کامل تمام رقبا در سرتاسر دنیا را فراهم می کند. در بازار رقابتی دنیای واقعی هرگز امکان چنین سنجش و مقایسه ایی وجود ندارد.

از آنجایی که رقابت و فعالیت در شبکه های اجتماعی امری ادامه دار است باید تحلیل و بررسی بیگ دیتاها نیز به صورت مداوم صورت پذیرد. در غیر این صورت شرکت، سازمان یا فرد صاحب برند از بازار رقابتی عقب می ماند. به یاد داشته باشید که رقیبان شما نیز می توانند به این اطلاعات دست رسی داشته باشند پس نباید از قافله جدا ماند.

بررسی بیگ دیتا در شبکه های اجتماعی

بررسی این داده های عظیم دیگر صرفا شامل بررسی کلمات کلیدی نیست، بلکه به آسانی رفتار مشتریان و کاربران قابل رصد می باشد. با بیگ دیتا و فرایند تحلیل آن می توان فهمید مشتری های ثابت چه کسانی هستند؟ سلیقه ی آنها چگونه است؟ آیا برنامه ها و محصولات رقبا می تواند برای آنها جذاب باشد؟ رقبا برای جذب آنها چه برنامه هایی را در سر دارند؟ به علاوه باید فهمید چرا برخی افراد فقط یک یا دو بار از ما خرید می کنند؟ و هزاران سوال دیگر که برای پیشرفت و فروش بهتر پاسخ دادن به آنها ضروری است.

نگاهی کاربردی به بیگ دیتا در فضای مجازی و بازار رقابتی

بیگ دیتا نقش مهمی را در شبکه های اجتماعی و بازار رقابتی بر عهده دارد. مهم ترین تاثیر این استراتژی عبارت است از:

جایگاه رقبا در استفاده از  بیگ دیتا

از آنجایی که بازارهای کنونی به شدت رقابتی هستند و دیگر انحصار در هیچ زمینه ایی وجود ندارد، بررسی رقبا یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از بیگ دیتا می باشد. در واقع قبل از شناختن خود و حتی شروع فعالیت، باید رقبا را شناخت. شناسایی ماهیت، محصولات، ویژگی ها، ترفند ها و استراتژی های رقیب مسیر را روشن تر می کند. اینگونه می توان فهمید وادی پر خطر است یا امن!

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

بیگ دیتا و شناسایی حفره ها

همیشه فضایی وجود دارد که هنوز اشغال نشده است. بیگ دیتا می تواند این فضا را شناسایی و به شما معرفی کند تا شما پرکننده چنین حفره هایی باشید. برخی چیزها در بازار ناموجود هستند، شما آنها را موجود کنید.

تبلیغات مجازی و بیگ دیتا

تبلیغ و معرفی خوب ضامن پیروزی است. باید شما را بشناسند تا از خدمات و محصولات شما استفاده شود. در همه ی شبکه های اجتماعی افرادی هستند که محصولات خاصی را با استراتژی های خاصی تبلیغ می کنند. به این افراد اینفلوئنسر می گویند. تحلیل بیگ دیتا به آسانی می تواند این افراد را شناسایی کند و اسامی و مشخصات آنها را در اختیار صاحب برند قرار دهد. صاحب برند می تواند با استفاده از این نوع تبلیغات، به شیوه ایی کاملا نامحسوس محصولش را به ملکه ی ذهن کاربر تبدیل کند.

برای بررسی تاثیر  اینفلوئنسرها می‌توانید از ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده کنید. یکی از این ابزارها دیتاک است.

کار را باید به کاردان سپرد

بسیاری از صاحبان حرفه ها و برندها از بیگ دیتا و تحلیل آنها اطلاعات کافی ندارند، یا حتی آنها که دانشش را دارند وقتش را ندارند. پس باید از شرکت ها و ابزار های خاصی که داده کاوی را انجام می دهند کمک بخواهند. دیتاک یکی از این کمک کننده ها می باشد. با یاری دیتاک صاحبان تمام مارکتینگ ها می توانند برای همه سوالاتشان در رابطه با بازار رقابتی و رقبایشان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پاسخ های درستی بیابند. استراتژی های خرد و کلان خود را با این پاسخ ها تطبق دهند؛ هرجا لازم بود تغییر کنند و هر جا صلاح بود با قدرت بیشتری به روند خود ادامه دهند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا