دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی چابک و کمپین‌های پویا برای درک رفتار مشتریان

بازاریابی چابک یا پویا

اکنون جدیدترین تکنیک‌ها برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده می‌شود. بازاریابی چابک یکی از این روش‌هاست که با نوعی تقسیم‌بندی بخش‌های بزرگ به بخش‌های کوچک انجام می‌شود. کمپین پویا یکی از راه‌های انجام بازاریابی پویاست که در آن میزان بازدهی در مدت زمان طولانی چندین برابر می‌شود.

برندهایی مثل تویوتا، هوندا و فوجی از همین روش برای مدیریت کسب و کارشان استفاده کردند. در ادامه شما را بیشتر با این روش جدید بازاریابی آشنا می‌کنیم.

بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک یک رویکرد بازاریابی تاکتیکی است که در آن تیم بازاریابی به طور جمعی پروژه‌های با ارزش بالا را شناسایی می‌کند. در این روش تلاش جمعی بر روی قسمت‌های مختلف یک پروژه متمرکز می‌شود. تیم‌های بازاریابی چابک برای تکمیل پروژه‌ها از دو سرعت (دوره‌های کوتاه، محدود و فشرده) استفاده می‌کنند. بعد از اتمام هر دو سرعت، تاثیر پروژه بازاریابی اندازه‌گیری می‌شود. سپس به طور مداوم و به تدریج، نتایج با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

درک رفتار مخاطبان با کمک بازاریابی چابک

تاثیری که بازاریابی چابک بر روی رفتار مخاطبان دارد، در انتهای هر دوره کوتاه سنجیده می‌شود. در واقع تیم بازاریابی بعد از اتمام یک دوره می‌تواند ارزشمند بودن و یا نداشتن دستاورد یک استراتژی را ارزیابی کند. وقتی بازار کسب و کار تغییر می‌کند، شما می‌توانید با کمک استراتژی بازار چابک خیلی سریع واکنش مشتریان را بسنجید.

همچنین نحوه بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا روندی دنیای کسب و کار را هم پیش‌بینی کنید. در بازاریابی چابک قادر به انجام چندین مرحله به صورت هم‌زمان هستید. شما قادرید در مراحل قبلی تغییرات دلخواه را ایجاد کنید. این تغییرات بر روی مراحل بعدی تاثیری ندارد و فقط مراحل قبلی تحت تاثیر تغییرات قرار می‌گیرد.

اصول مهم در بازاریابی چابک

وقتی از بازاریابی چابک و کمپین‌های پویا صحبت می‌کنیم، باید اصول آن هم رعایت شود. به طور کلی اصول این استراتژی عبارت است از:

توجه به مخاطبان و مشتریان برند

یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی چابک توجه مشتریان است. زیرا کسب و کار شما به خاطر وجود این گروه شکل گرفته است. روایت داستان مشتری یکی از راه‌های توجه به مشتریان است. به این صورت که خودتان به جای مشتری قرار می‌دهید تا انتظارات و نیازهای آن‌ها را درک کنید.

روش بعد برای توجه به مشتریان در بازاریابی چابک ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مشتریان است. با این روش می‌توانید درخواست‌های آن‌ها را به طور شفاف و دقیق دریافت کنید.

ایجاد تیم میان کارکردی برای بازاریابی

در بازاریابی چابک و مدیریت کمپین های پویا باید بین تیم‌ها یک تیم میان کارکردی هم ایجاد کنید. در بازاریابی چابک دسته‌بندی اطلاعات با سیستم سلسله مراتبی کمی سخت و دشوار است. اما این کار با جلسات سرپایی به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه به بهترین شکل انجام می‌شود. از آنجایی که شرکت‌کنندگان در جلسه سرپایی خیلی زود خسته می‌شوند، نتیجه‌گیری خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

در این جلسات کوتاه باید سه موضوع را مورد بررسی قرار دهید:

  • تا به حال چه‌ کار کردیم؟
  • اکنون در حال چه کاری هستیم؟
  • چه عواملی ممکن است مانع پیشبرد کار ما شود؟

توجه به عمل‌گرا بودن بازاریابی چابک

در کمپین پویا و بازاریابی چابک به عمل‌گرایی برای پیشبرد هدف توجه زیادی می‌شود. هر برنامه‌ای که در این روش چیده می‌شود، باید خیلی زود اجرا شود. بنابراین با هر نوع تغییری سریع که در بازار رخ می‌دهد، شما از آن جا نمی‌مانید. از سوی دیگر برنامه‌هایی که در این استراتژی چیده می‌شود، به دلیل سبک بودن، امکان اجرایی شدن آن‌ها بالاست. یعنی انجام هر برنامه بلافاصله بعد از چیده شدن، قابل انجام است.

تکرار مداوم استراتژی‌ها

یکی دیگر از اصول بازاریابی چابک تکرار مداوم مسیر مشخص است. سرعت و انعطاف‌پذیری دو فاکتور مهم در این روش بازاریابی است. در استراتژی‌های زمان‌بر اگر از تلاش خود نتیجه دلخواه را نگیرید، از رقبا عقب می‌مانید. اما در بازاریابی چابک شما می‌توانید در زمان کوتاه از اشتباهات درس بگیرید و قبل از اینکه میزان شکست به حداکثر برسد، عکس‌العمل به موقع نشان دهید.

در بازاریابی چابک می‌توانید با پیروی از یک برنامه منسجم، به تغییرات پاسخ سریع بدهید و از بروز مشکلات بزرگتر پیشگیری کنید. در واقع قدرت تکرار مداوم استراتژی‌ها را در هر زمانی دارید.

استفاده از کمپین پویا

کمپین‌های پویا که در بازاریابی چابک کاربرد دارند، قابل تغییر هستند. یکی از این قسمت‌ها ایمیل مارکتینگ است. به این صورت که شما قادرید برحسب استراتژی‌های جدید، ایمیل‌های شخصی سازی شده را تغییر دهید. استفاده از محتوای پویا یکی از راه‌های شخصی‌سازی ایمیل‌هاست.

شما با کمک محتوای پویا می‌توانید آنچه را که گیرنده در هنگام باز کردن ایمیل مشاهده می‌کند، فوراً تغییر دهید. یعنی محتوای تبلیغات را براساس مجموعه‌ای از برنامه‌های از پیش تعیین شده برای دریافت کننده تعریف کند. در این روش تکنیک‌های اتوماسیون این اجازه را به شما می‌دهد از یک الگوی واحد برای ططراحی محتوای شخصی برای مشتریان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ مزیت بی‌نظیر رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

رصد نظرات مشتریان

یکی دیگر از اصول بازاریابی چابک رصد مداوم نظرات مشتریان است. همانطور که گفتیم شما در این شیوه بازاریابی می‌توانید خیلی سریع استراتژی‌های خود را تغییر دهید. اما برای تغییر باید دلیل مشخصی وجود داشته باشد. این دلیل از نظریات مشتریان سرچشمه می‌گیرد. در واقع بلافاصله بعد از پایش نظریات مصرف‌کنندگان اقدام به تغییر می‌کنید.

پایش شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های دستیابی به واکنش کاربران در مقابل استراتژی‌های فعلی است. شما با این روش می‌توانید از جدیدترین نظریات در مورد برند خود مطلع شوید.

استفاده از ابزارهای رصد فضای مجازی

برای ارزیابی و آنالیز نظرات مشتریان می‌توانید به سراغ ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی بروید. این ابزارها با پایش هزاران نظر و کامنت کاربران می‌تواند سریع‌تر شما را به نتیجه برسد. از آنجا که یکی از اصول بازاریابی چابک دریافت سریع فیدبک مشتریان است، استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند کاربردی باشد.

یکی از این ابزارها «دیتاک» است که با قابلیت بررسی و آنالیز هزاران نظر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به نتیجه دلخواه برساند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]بهترین اینفلوئنسر مناسب برای شما چه کسی‌ست؟

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی رایگان سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا