تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازی

مدیریت شبکه های اجتماعی و مهارت های لازم برای استخدام در بهترین شرکت ها

شبکه‌های اجتماعی ابزاری کارآمد برای توسعه و حفظ روابط شخصی و تجاری با استفاده از جدیدترین فناوری‌هاست. اما نکته مهم این است که استفاده صحیح از این بستر، به امر خطیر مدیریت شبکه های اجتماعی بستگی دارد، یعنی شخصی که توانایی برقراری ارتباط را به شکلی سازنده و حرفه‌ای بلد باشد.

مدیریت شبکه های اجتماعی

این وب‌اپلیکیشن‌ها به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا با یکدیگر به طور موثر ارتباط برقرار کنند و در طی مذاکراتی که به صورت آنلاین انجام می‌دهند، به نقاط مشترکی در رابطه با زمینه‌های کاری مشابه برسند. مدیریت شبکه ‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید روابط کاری یا شخصی خود را توسعه دهید و اطلاعات، ایده‌ها و پیام‌ها را در کسری از ثانیه با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

[lwptoc]

شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه‌های اجتماعی استفاده از پلتفرم‌های چند‌رسانه‌ای مبتنی بر اینترنت است که برای برقراری و حفظ ارتباط با دوستان، خانواده یا همسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران در سرتاسر دنیا، شامل فیس بوک، اینستاگرام و توییتر است. مدیریت شبکه های اجتماعی این پیام‌رسان‌ها مسئولیتی است که به هر کسی نمی‌توان سپرد و نیاز به دانش و توانایی‌های خاص خودش دارد.

مهارت‌‌های لازم برای استخدام مدیر شبکه های اجتماعی

مدیر شبکه های اجتماعی

مانند هر حرفه دیگری، مدیریت شبکه های اجتماعی نیز نیاز به دانش و تخصص مرتبط با این حوزه دارد. صرف این که ما یکسری از اصول و تعاریف را به صورت تئوری بلد باشیم، دلیل بر این امر نیست که بتوانیم این مطالب را به طور عملی پیاده کنیم؛ مگر اینکه در این زمینه تجربه و تخصص داشته باشیم و آزمون و خطاهای بسیاری را در مسیر کاری خود از سر گذرانده باشیم. بنابراین در این بخش از مقاله، راجع به مهارت‌هایی صحبت می‌کنیم که یک شخص برای استخدام در سمت مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بایستی آن‌ها را به طور کامل و اصولی بلد باشد. پس در ادامه برای آشنایی با مهارت مدیر شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید.

1. تهیه تقویم محتوایی و تعیین استراتژی
اولین مورد از این لیست، تهیه تقویم محتوایی و تعیین استراتژی است. واقعیت این است که هیچ کاری بدون داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و درست، مسیر و روند عادی خودش را طی نمی‌کند و دائما به مشکلات و موانعی بر می‌خورد که از قبل تمهیداتی برای برطرف کردن آن اتخاذ نشده‌است. بنابراین تهیه تقویم محتوایی و تعیین استراتژی حکم نقشه راه را دارد و مهم‌ترین مهارتی است که شخص استخدام شونده برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، باید آن را بلد باشد.

2. تعامل با دنبال کنندگان
از دیگر مهارت‌های مهم و کلیدی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تعامل با دنبال کنندگان است. بر‌خلاف باور عموم، تعامل تنها پاسخگویی به مشتریان در دایرکت و یا پاسخ دادن به کامنت‌ها و ریپلای‌ها نیست. اگرچه همه مواد ذکر شده جزو موارد تعامل با دنبال کنندگان محسوب می‌شود، اما همه چیزی که ما می‌خواهیم نیست. تعامل شما با فالوور‌هایتان باید در تمام جوانب رفتاری شما مشهود و ملموس باشد. مثل تهیه رشته استوری و یا پست‌های چند اسلایدی که گوشه‌ای از کار و یا زندگی حرفه‌ای مالک پیج را نشان می‌دهد.

3. شناخت عملکرد محتوا قبل از انتشار
انتشار محتوا مراحل و اصولی دارد که باید از نحوه عملکرد و اجرای آن به خوبی آگاه باشید. بهتر است تمامی نکات و مواردی که مربوط به شناخت عملکرد محتوا قبل از انتشار می‌شود را بدانید. همچنین باید بدانید که هدف از انتشار هر پست و استوری چیست و از به اشتراک گذاشتن آن با دنبال‌کنندگان خود چه هدفی را دنبال می‌کنید. نرخ تعامل بیشتر، رقم فروش بالاتر و یا تبلیغ محصولات و خدمات.

4. بهینه سازی شبکه های اجتماعی(smo)
بهینه سازی شبکه های اجتماعی که با عبارت انگلیسی Search Media Optimization شناخته می‌شود، شامل کلیه فعالیت‌هایی است که مدیر شبکه‌‌های اجتماعی برای اثربخشی بیشتر فعالیت‌های انجام شده در پیج، بر اساس الگوریتم اینستاگرام پیاده‌سازی و اجرا می‌نماید.

5. مهارت نوشتن
مسلم است که مهارت نوشتن یکی از شاخصه‌های اصلی برای انتخاب یک شخص در سمت مدیریت شبکه های اجتماعی است. این فرد باید اصطلاحا قلم خوبی داشته و همچنین اشراف کامل روی قواعد دستوری و اصول نگارشی زبان و ادبیات زبان پیج داشته باشد.

مهارت لازم برای استخدام به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی

6. توانایی ویرایش نوشته
گاهی اوقات شخص نویسنده فرد دیگری است و متن آماده به دست مدیر شبکه اجتماعی می‌رسد. ممکن است ادمین پیج بر اساس صلاحدید خود بخواهد قسمت‌هایی از محتوا را اصلاح، حذف و یا اضافه کند. بنابراین توانایی ویرایش نوشته جزو مهارت‌هایی است که شخص استخدام شونده باید به حد کافی بلد باشد.

7. مهارت دیزاین و طراحی تصویر
واقعیت این است که بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار مایل نیستند برای انجام بخش‌های مختلف یک کار افراد جداگانه‌ای را استخدام کنند و از شخصی که در سمت مدیریت شبکه های اجتماعی کار می‌کند، انتظار دارند که مهارت انجام کار با نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و افترافکت را نیز بلد باشد. بنابراین پیش از اینکه برای شروع به کار اقدام کنید، مهارت دیزاین و طراحی تصویر خود را تقویت نمایید.

8. هوش تجاری کسب و کار
یک بیزنس بدون داشتن افرادی متفکر و با هوش تجاری بالا هیچ است. بنابراین یک مدیر کارآمد بایستی هوش تجاری بالایی داشته باشد تا از آن در مواقع مناسب استفاده کند و میدان را برای جولان رقبای تجاری خود باز نگذارد. تصمیمات گرفته شده و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها، ارتباط مستقیم با هوش تجاری کسب و کار در واحد مدیریت شبکه‌ های اجتماعی یک شرکت دارد.

9. قدرت تجزیه و تحلیل داده ها
اگر به بخش insight هر پیج مراجعه کنید، با یکسری از آمار و ارقام روبه‌رو می‌شوید که به عنوان یک مدیر شبکه اجتماعی باید قدرت تجزیه و تحلیل داده ها را داشته باشید. این آمار نشان‌دهنده نرخ رشد فالوور‌ها، میزان بازدید هر پست و استوری و سایر اطلاعات مهم در خصوص عملکرد پیج در یک هفته یا یک ماه اخیر است.

10. توانایی برنامه ریزی دقیق
مدیریت شبکه ‌های اجتماعی باید توانایی برنامه‌ ریزی دقیق و مهم‌تر از آن، پایبند بودن به برنامه تدوین شده را داشته باشد. این فرد باید با سایر همکاران خود در بخش‌های دیگر برای اجرای دقیق برنامه هماهنگ و همراه باشد.
چگونه مدیر شبکه های اجتماعی شویم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی برای مدیران بیزنس هزینه نسبتا زیادی را می‌تراشد. شما تنها دستمزد دریافتی خود را برای انجام یکسری از فعالیت‌های مشخص می‌بینید؛ در حالی که رقم واقعی عددی بسیار بالاتری است که شامل هزینه تبلیغات، اسپانسرینگ و غیره می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید که مدیر شبکه های اجتماعی شوید، باید مهارت‌ها و توانایی‌هایی که در بخش قبلی در مورد آن‌ها صحبت کردیم را در خود تقویت کنید و هیچ‌گاه دست از تجربه و یادگیری نکشید.

چه کسی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق است؟

سوال هوشمندانه‌ای است! چه کسی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق است؟ اشخاصی موفقند که بروز باشند و از جدیدترین تغییرات در پلتفرم و روند عملکرد شبکه‌های اجتماعی آگاه باشند. مدیرانی که دائما در حال بررسی آمار و ارقام هستند و از کنار کوچک‌ترین دیتایی بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند. اگر تعداد فالوور‌های یک اکانت افزایش یافته باشد، سرنخ این رشد را پیدا می‌کنند و اگر تعداد دنبال‌کنندگان کاهش یافته باشد، به دنبال کانال کاهش نرخ رشد می‌گردند.
مدیران موفق شبکه‌های اجتماعی، افرادی پیگیر، کوشا، ساعی، مقید به اصول، منظم، خلاق و فعال هستند. همیشه در حال یادگیری و مطالعه آخرین مقالات روز دنیا در ژورنال‌های معتبر هستند و در نهایت این‌ها افرادی هستند که همیشه یک قدم از رقبای خود جلوترند.

اهمت مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیران بیزنس به اندازه کافی مشغله و درگیری فکری دارند؛ بنابراین دیگر زمانی برای مدیریت شبکه های اجتماعی و رسیدگی به امور مرتبط با آن ندارند. از سوی دیگر مدیریت صحیح و اصولی این شبکه‌ها از درجه الویت بالایی در نزد آن‌ها برخوردار است؛ چرا که کانال فروش آنلاین آن‌ها به حساب می‌آید و ابدا دوست ندارند مخاطبان و مشتریان خود را از دست بدهند. بنابراین بایستی اداره این امور را به شخصی بسپارند که تجربه و تخصص کافی را برای به سر منزل مقصود رساندن داشته باشد!

ابزارهای مدیریت شبکه های مجازی

اپلیکیشن‌ها و ابزار‌های مدیریت شبکه های مجازی به مدیران این امکان را می‌دهد تا یک کمک دستیار را به صورت تمام وقت در اختیار داشته باشند و فعالیت‌های مربوط به اکانت موردنظر را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند. البته فراموش نشود که نظارت کامل شخص مدیرین شبکه‌های اجتماعی باید روی روند و عملکرد پیج وجود داشته باشد. با یک جست‌وجوی کوتاه در فروشگاه‌های اپ استور، بازار، مایکت و دیگر پلتفرم‌ها، می‌توانید انواع مختلفی از این ابزار‌ها را پیدا کنید. برای این که با بسترهای مدیریت رسانه های اجتماعی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقالات مرتبطی را در این خصوص پیدا کرده و آن‌ها را به دقت مطالعه نمایید.

نقش شبکه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ارتباط افراد و کسب‌وکارها کمک کنند تا در امر ارتقای آگاهی از برند خود موفق باشند. نقش شبکه های اجتماعی در نقطه‌ای ملموس است که بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شناخت برند و تشویق مشتریان به وفاداری استفاده می‌کنند. چرا که یک شرکت را برای بازدید مشتریان جدید قابل دسترس کرده و برای مشتریان فعلی به چهره‌ای ماندگار تبدیل می‌کند.

سخن آخر:
بازاریابی و مدیریت شبکه های اجتماعی به شنیده شدن صدا و محتوای یک برند کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک کاربر اینستاگرام ممکن است برای اولین بار از طریق فید خبری درباره یک شرکت اطلاعات کسب کند و تصمیم به خرید محصول یا دریافت خدمات از آن بگیرد. هرچه برند شما بیشتر در دیدرس افراد قرار گیرد، شانس بیشتری برای یافتن و حفظ مشتریان جدید پیدا خواهید کرد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا