عمومیهوش مصنوعی

چرا راهکارهای هوش تجاری برای کسب و کار شما ضروری است؟

اگر کسب و کاری دارید که باید برای آن یک تصمیم دقیق بگیرید تا روندی روشن و هدفمند برای کارتان تعیین کنید، حتما به این قدرت نیاز دارید که بتوانید فرآیندهای موثرتر را در تصمیم‌گیری شرکت انتخاب کنید. چگونه می‌توانیم فرآیند‌هایی را که انتخاب کردیم و در پیش گرفتیم اعتماد کنیم؟ موفقیت در کسب و کار یک چالش بزرگ است و برای هر مدیری استرس به همراه دارد.

بیشتر فکر کردن و افزایش قدرت تصمیم گیری در سازمان به هر مبلغی ارجح‌تر است و ارزش بیشتری دارد. با یادگیری هوش تجاری می‌توانید به بهبود و موفقیت سازمان خود کمک کنید. اگر از هوش تجاری اطلاعات لازم را ندارید در این قسمت همراه ما باشید. بیایید ابتدا نگاهی به معنای و چرایی هوش تجاری بیاندازیم:

هوش تجاری چیست؟

  • هوش تجاری در حقیقت گروه یا مجموعه‌ای از فرآیندها، ابزارها و فناوری‌ها هستند.
  • شما در سیستم شرکت یا سازمان تجاری می‌توانید با استفاده از این ابزارها و فرآیندهای مبتنی بر داده به تصمیمات شغلی و تجاری بهینه‌تر و نتیجه‌ بخش‌تر برسید.
  • هوش تجاری در واقع اصلی تر‌ینی کاری که انجام می‌دهد تلفیق داده کاوی، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، تجسم داده‌ها و دیگر ابزارها و مشتقات زیرساختی داده‌ها است.

چرا از هوش تجاری در مشاغل استفاده می‌شود؟

  • در واقع صنایع و کسب و کار‌ها از هوش تجاری برای برطرف کردن مشکلات و ناکارآمدی‌ها استفاده می‌کنند.
  • با استفاده از هوش تجاری و رفع موانع می‌توان عملکرد یا در اصطلاح کارایی شرکت در بخش‌های گوناگون را افزایش داد.
  • هوش تجاری تنها در حل معضلات تجاری به کمک شما نمی‌آید، بلکه نقش پیشگیرانه نیز دارد و می‌تواند از بروز بسیاری از مسائل مشکل‌ساز سیستم تجاری جلوگیری کند.
  • با استفاده از هوش تجاری شما می‌توانید نیازها و خواسته‌های مشتریان و مخاطبان خود را شناسایی کرده و پاسخ دهید.
  • تغییرات و نوسانات بازار را با هوش تجاری پیش از اینکه حتی رخ دهند پیش‌بینی کنید.
  • فعالیت و کلیت شرکت تجاری خود را با تغییرات بازار همگام کنید و به عمکلرد آن سرعت ببخشید.

چرا هوش تجاری برای کسب و کار اهمیت دارد؟

در عصر حاضر که فناوری در جزئیات زندگی و کسب و کار‌ها نفوذ کرده و هرجایی می‌توانیم آن را کنار خود ببینیم و سرعت گرفتنش را نیز احساس کنیم مشاغل و کسب و کارها چکار می‌کنند؟ مشاغل برای اینکه بتوانند در این رقابت باقی بمانند و کارآیی بهتری از خود ارائه دهند باید در این مسیر تحول دیجیتالی قرار بگیرند و از آن عبور کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان این پایگاه‌های داده‌ای و اطلاعات بدست آمده را به یک بینش و استراتژی قابل استفاده و مفید تبدیل کرد. با استفاده از این بینش بهینه شما در آینده می‌توانید تصمیمات اساسی و اثربخش‌تری بگیرید. در نهایت اگر شما امروز شرکتی بزرگ و بالغ دارید حتما به هوش تجاری برای بقا نیاز خواهید داشت، در غیراینصورت بزودی به طبقات پایین سقوط می‌کنید.

چه فرآیندی سبب بهینه‌سازی یک کسب و کار می‌شود؟

هر روز بصورت عادی در زندگی روزمره تصمیمات زیادی می‌گیریم. شما می‌توانید از ابزارهای گوناگونی برای ارائه اطلاعات استفاده کنید و آن‌ها را به پرسنل شرکت انتقال دهید. به نظر شما چه فرآیندها و ابزارهایی را می‌توان استفاده کرد و در صورت استفاده از آن در قالب فناوری جدید چه سبب بهبود یافتن چه فرآیندهایی می‌شود؟

داده کاوی در کسب و کار:

شرکت یا سازمان شما همواره در حال دریافت داده‌های بیشمار است که شامل ترافیک وب‌سایت شما، برنامه‌ها، بازخورد و نتیجه فعالیت‌های بازاریابی، خرید مشتریان و فعالیت آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید برای داده‌کاوی بدست آوردن اطلاعات بیشتر از ابزارهای و فناوری‌های دیگری استفاده کنید تا داده کاوی بهینه‌تر شود و راحت‌تر انجام بگیرد.

تهیه گزارش کار:

ممکن است شما از یک پایگاه یا مجموعه داده اطلاعات کمی بدست بیاورید و چندان داده‌ها روشن بنظر نرسند. اما با انجام تجزیه و تحلیل می‌توانید این داده‌ها مبهم را به اطلاعات مفید تبدیل کنید. این موضوع بخصوص وقتی بخواهید نتیجه فعالیت‌ها را با شرکا، ذینفعان و سهامداران به اشتراک بگذارید بسیاری حائزاهمیت‌ خواهد بود.

شما از این طریق و با جمع‌آوری و تهیه یک گزارش روشن و قابل فهم می‌توانید با شرکا و همکاران خود بحث و گفتگو داشته باشید و به تصمیمات بهینه‌تر دست پیدا کنید.

تجسم داده‌ها:

تجسم داده‌ها در واقع یکی از بخش‌های مهم در علم هوش تجاری محسوب می‌شود. تجسم داده‌ها به این معناست که شما قدرت تجزیه و تحلیل دیداری بدست بیاورید و آنچه که در قالب نمودار و جدول تهیه کردید را بتوانید بصورت قابل فهم توضیح دهید.

درک و قدرت تفسیر داده‌ها در قالب نمودار یا هیستوگرام خیلی راحت است شما می‌توانید برای اینکار از ابزارهای متفاوت تجسم و گزارشگری استفاده کنید. این روش برای اینکه بتوانید ایده‌ها و تصمیمات فرضی خود را به ذینفعان فاقد اطلاعات ارائه دهید بسیار مفید خواهد بود.

  • تجزیه‌ تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را ارائه داد و تصمیم‌گیری‌ها را بهبود بخشید.
  • برخی از تجزیه تحلیل‌ها شهودی و تجسمی هستند و برای ارائه و استفاده از برخی باید علم خاصی بدست آورد.
  • تفاوتی ندارد که اندازه شرکت شما چقدر باشد، در هر صورت می‌توانید از تصمیم‌گیری که مبتنی بر داده است استفاده کنید.

به نظر شما استفاده از هوش تجاری برای شرکت شما مزایایی هم به همراه دارد؟ بله هدف استفاده از هوش تجاری دقیق افزودن کارایی و سود است، بنابراین بی‌شک مزایایی به همراه خواهد داشت که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزیت‌ بکارگیری هوش تجاری در کسب و کار:

درمورد تصمیمات و فرآیندهای داخلی شرکت به دید بازتری و بهتری میرسید: با استفاده از داده‌های بدست آمده از فروش، تولید محصول و کارایی پرسنل و به صورت کلی شرکت شما می‌توانید اطلاعات گسترده‌تری بدست بیاورید. برای این مهم لازم است به علم تفسیر داده‌ها را داشته باشید تا بتوانید از ابزارها و سیستم‌ها استفاده کرده و استراتژی‌های بهینه‌تری در اختیار کارکنان جهت افزایش عملکرد قرار دهید.

شناسایی نیاز مشتری با هوش تجاری:

با استفاده از هوش تجاری می‌توانید نیازهای مشتریان را شناسایی کنید و یا یاد بگیرید. در این راستا می‌توانید از داده‌های بدست آمده از تاریخچه خرید آن‌ها، فعالیتشان در شبکه‌های اجتماعی، سیستم عاملی که استفاده می‌کنند، نظرسنجی‌ها و ارتباط با خدمات مشتریان جهت بهبود محصولات تولیدی خود و نوع ارائه خدمات به آن‌ها تجدید نظر کنید.

افزایش آگاهی شغلی کارمندان با هوش تجاری:

از ابزارهای هوش تجاری جهت افزایش قدرت تجسم فرآیندها استفاده کنید و اطلاعات را در اختیار کارکنان قرار دهید. با استفاده از تجسم داده است که می‌توانید شغل خود را بفهمید و بفهمانید و فرآیندهای آن را کنترل کنید.

افزایش کارایی کسب و کار با هوش تجاری:

برای بهبود ارتباطات شرکت خود از سیستم‌های BI استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند که خیلی راحت اطلاعات شرکت را به اشتراک بگذارید، در وقت صرفه‌جویی کنید، بینش تجاری را افزایش دهید و در نتیجه افزایش کارایی شرکت را مشاهده کنید.

کمپین بازاریابی شخصی راه‌اندازی کنید:

به لطف وجود تجزیه و تحلیل داده‌هاست که می‌توانید حتی در اوقات فراغت مشتریان خود نیز حضور داشته باشید و بفهمید آن‌ها چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند. آنچه که مرتبط با برند شماست را شناسایی کنید و محصولاتتان را در قالب تبلیغاتی که آن‌ها انتظارش را دارند بگنجانید و در نهایت بفروشید.

آنچه که از هوش تجاری یاد گرفتیم:

  • در این قسمت یاد گرفتیم که امروز کسب و کارها در هر مقیاسی حجم زیادی از داده‌ها را بدست می‌آورند، حال آنکه در گذشته برای کسب اطلاعات باید هزینه‌های گزافی می‌پرداختند.
  • هوش تجاری وسیله‌ای شده برای درک معنای داده‌ها و تبدیل کردنشان به بینشی و افق دیدی که در تصمیم‌گیری داخل دنیای واقعی به کسب و کارها کمک می‌کند.
  • شما می‌توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های بدست آمده از علم هوش تجاری داده‌های خام بگیرید، تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت از آن‌ها برای افزایش کارایی بازاریابی، برنامه ریزی و پیشرفت در آینده استفاده کنید.

Lowe’s leverages BI:

این مفهوم شاید خیلی برای شما ملموس نباشد، اما خیلی از شرکت‌های برای رفع موانع خود از سیستم BI استفاده می‌کنند. خوب است یکی از نمونه‌های بزرگی که از این سیستم استفاده می‌کنند را بشناسید:

Lowe’s دومین فروشگاه بزرگ خانگی در آمریکا بشمار می‌رود. این فروشگاه زنجیره‌ای در واقع بخش وسیعی از موفقیت‌ها و افزایش سود خود را مدیون استفاده از هوش تجاری است. چرا که با استفاده از آن هرآنچه که مرتبط با مشتریانش باشد را بدست می‌آورد و محصول مورد انتظار مشتری را ارائه می‌کند.

علاوه‌بر آن هوش تجاری به این برند در زمینه‌های زیر نیز کمک می‌کند:

  • بهینه‌سازی کارایی زنجیره تامین.
  • کم کردن نرخ کلاهبرداری.
  • افزایش فروش بدون کمترین پرتی محصولات.
  • کاهش هدر رفت زمان جهت بازاریابی محصولات.

آمازون و همکاری با هوش تجاری:

غول خرده فروشی آنلاین را میشناسید؟ بله منظور ما دقیقا آمازون است. آمازون یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کمپانی‌های فروش آنلاین بشمار می‌رود که استفاده از BI را برای خود حیاتی می‌داند.

  • آمازون با استفاده از هوش تجاری محصولات و تبلیغات خود را برای مشتریان شخصی سازی می‌کند.
  • علاوه‌بر جذب مشتری از هوش تجاری برای تصمیم‌گیری‌های تجاری لجستیکی استفاده می‌کند.
  • عملکرد زنجیره تامین خود را با استفاده از این سیستم بهبود می‌بخشد و بروز می‌کند. در یک کلام آمازون آنچه که امروز دارد مدیون هوش تجاریست.

تاثیر BI یا هوش تجاری در صنعت مالی:

بی‌شک با صحبت درمورد هوش تجاری و تاثیرات آن می‌توانید بفهمید که مستقیما روی صنعت مالی نیز موثر خواهد بود، در حقیقت صنعت مالی بیشترین تاثیر را از این فرآیند می‌پذیرد. American Express با استفاده از هوش تجاری خدمات پرداخت را بهبود می‌بخشد، پیشنهادات جدیدی به بازار و مشتریان می‌دهد، محصولات جدید تولید می‌کند و به صورت کلی بعنوان رتبه اول استفاده از هوش تجاری شناخته می‌شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
ccstechnologygroupbigdataanalyticsnews

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا