بیگ دیتاعمومی
موضوعات داغ

نقش بیگ دیتا در مقابله با کرونا | کلان داده و مبارزه با بیماری های همه گیر

ویروس کرونا از آن موضوعاتی بود که به سرعت سر زبان‌ها افتاد و با همه‌گیری سریع تقریبا همگان را درگیر مسائل مربوط به خود کرد. با شیوع این ویروس عموم کسب و کارها در حوزه‌ی کاری خود و تا حد ممکن برای کمک به پیشگیری از شیوع، درمان، آگاه سازی، فرهنگ‌سازی و موضوعات حول کرونا دست به کار شدند و هر کدام نقشی ایفا کردند. از راهکارهای کوچک و کمپین‌های مسئولیت اجتماعی گرفته تا مسائل مرتبط با درمان.
در این راستا دانشمندان و محققان حوزه فناوری نیز دست به کار شده و در تلاشند با کمک علم و دانش خود به مقابله با این ویروس منحوس بپردازند. این تلاش‌ها تاکنون منجر به نتایجی همچون تشخیص کرونا با بررسی اسکن ریه توسط هوش مصنوعی در کم‌ترین زمان، توسعه اپلیکیشن‌های داده محور مبتنی بر دیتای بیماران کرونایی و استفاده از بیگ دیتا در مقابله با کرونا شده است.

در بلاگ دیتاک پیش‌تر از سیستم هوش مصنوعی علی بابا در مقابله با کرونا، تشخیص کرونا با هوش مصنوعی در ایران و افکارسنجی‌های داده محور دیتاک از موضوع کرونا مقالاتی منتشر کرده‌ایم. در این مقاله سعی داریم به صورت مفصل‌تر از نقش بیگ دیتا در مقابله با کرونا بنویسیم.

ویروس منحوس دانشمندان داده را به تکاپو واداشت

گسترش سریع کووید ۱۹ پزشکان، محققان و دانشمندان داده را برای یافتن راه حل گرد هم آورده است. دانشمندان برای ردیابی ویروس و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، از فناوری‌های پیشرفته مانند آنالیز بیگ دیتا، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از آنجا که تعداد زیادی از داده‌های بیماران در حال حاضر ذخیره می‌شوند، تجزیه و تحلیل هر پرونده و تعیین راه‌حلی برای شناسایی و مهار ویروس دشوار است. اینجاست که بیگ دیتا نقش خود را نشان می‌دهد. بیگ دیتا در حال تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل این مجموعه داده‌ها و شناسایی الگویی است که می‌تواند در تشخیص و بهبود کووید ۱۹ موثر باشد.

بیگ دیتا چه نقشی در مقابله با کروناویروس ایفا می‌کند؟

  • تشخیص بیماری

نقش مهم داده‌ها در مقابله با COVID-19 از مرحله اول یعنی تشخیص شروع می‌شود. BluDot که یک استارتاپ حوزه بیگ دیتا مستقر در تورنتو است، برخی از موارد غیرعادی ذات الریه پنومونی را در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف کرده بود. این استارتاپ این کار را با استفاده از الگوریتم بیگ دیتای خود که از منابع مختلفی استخراج شده بود، انجام داد. دیتای تحلیل شده از منابع مختلفی استخراج شده بود. این الگوریتم داده‌های مربوط به سوابق بهداشتی، بلیط هواپیما، اعلامیه‌های دولت، گزارش‌های خبری و شبکه‌های بیماری را برای پیش بینی ظهور بیماری تجزیه و تحلیل می‌کرد.

بعلاوه داده‌های درمانی بیماران مبتلا به کرونا حاوی الگوهایی است که به دانشمندان داده امکان می‌دهد در مورد میزان انتقال، علائم بیماری، داروها و روش‌های درمانی نتیجه‌گیری کنند. بعلاوه می‌توان از ابزارهای داده برای تقویت روش‌های درمانی موجود استفاده کرد.

  • گسترش آگاهی

سازمان‌ها برای ایجاد داشبورد، داده‌های همه گیر را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنند. این داشبورد اطلاعات کووید ۱۹ مانند موارد تأیید شده، مرگ و میر، میزان انتقال، نقاط مهم عفونت و افرادی که بهبود یافته‌اند را به تصویر می‌کشد و از آن برای گسترش آگاهی در بین مردم استفاده می‌شود.

در ایران نیز، دیتاک که شرکت دانش بنیان فعال در حوزه بیگ دیتا و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است، در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به ارائه داشبورد کرونا در محیط سامانه روابط عمومی خود کرده است تا به سازمان‌ها، نهادها، خبرنگاران و شرکت‌های دولتی در راستای آگاهی‌بخشی و استفاده از بیگ دیتا برای مقابله با کرونا خدمت ارائه دهد. بیگ دیتای سامانه دیتاک حاصل رصد و مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، توییتر و وبسایت‌های خبری است.

[toggle title=”” state=”open”]شما نیز می‌توانید درخواست این داشبورد رایگان را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/?utm_source=akharinkhabar&utm_medium=bannerend&utm_campaign=corona” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]داشبورد داده محور رایگان کرونا[/button][/toggle]

  • تجزیه و تحلیل روند شیوع بیماری

یکی دیگر از مهمترین فرآیندهای مهم بیگ دیتا در مقابله با کرونا، تجزیه و تحلیل روند شیوع است. از داده‌های مرگ و میر، موارد تأیید شده، ردیابی افراد در تماس با بیماران آلوده، تراکم جمعیت و موارد دیگر برای تهیه مدل‌های داده برای این بیماری استفاده می‌شود. این مدل‌ها می‌توانند نرخ اوج بیماری و تأثیر آن‌ها را پیش بینی کنند.

  • BluDot با استفاده از داده‌های سفرهای هوایی، توانست انتشار کرونا را از ووهان به دیگر شهرهای آسیایی پیش بینی کند. بعلاوه، از داده‌های تلفن همراه نیز برای ردیابی مکان ویروس استفاده می‌کرد.
  • ابزارهای بیگ دیتا همچنین می‌توانند دیتای بیماری و اطلاعات مربوط به سالخوردگان را که در معرض خطر بیشتری در رابطه با کروناویروس قرار دارند، تجزیه و تحلیل کنند. این گزارش‌های تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها به تجهیزات پزشکی بیشتری مانند تختخواب نیاز دارند.
  • همچنین همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، دانشمندان داده در حال کار بر روی اپلیکیشن‌های موبایل هستند که برای ردیابی مخاطبان استفاده خواهد شد. این برنامه‌ها طوری طراحی می‌شوند که در صورت قرار گرفتن کاربر در معرض ویروس یا فرد بیمار، با استفاده از داده‌های مکانی به وی هشدار می‌دهد.
  • بررسی ریسک‌ها

داده‌های بزرگ می‌توانند نقش مهمی در تجزیه و تحلیل داده‌های غربالگری بیماران و ارتباط آن با مسائل بهداشتی بیماران بستری داشته باشند. نتایج این تجزیه و تحلیل در تعیین عوامل اصلی خطر کمک خواهد کرد. بنابراین، هرچه داده‌های بیشتری در برنامه‌ها و ابزارهای بیگ دیتا قرار می‌گیرند، دقت پیش بینی خطر افزایش می‌یابد.

سیستم هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) از داده‌های بزرگ برای درک ویروس و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های آن استفاده می‌کند. این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا داروها و برنامه‌های درمانی را تهیه کنند.

امنیت آینده مردم جهان با کمک بیگ دیتا

با وجود این بیماری همه گیر و مواجهه واقعی مردم جان با آن، از این پس دانشمندان بسیاری در علوم مختلف از جمله بیگ دیتا تمرکز خود را بر ابداع روش‌های جدید مبتنی بر دیتا در مقابله با بیماری‌های همه گیر خواهند گذاشت.

پس از عبور از بیماری کرونا، احتمالا موج جدیدی از تحقیقات و اختراعات مقابله با بیماری‌های مشابه ایجاد خواهد شد تا در اتفاقات مشابه آتی آمادگی دولت‌ها و مردم در پیشگیری از گسترش بیماری و درمان آن افزایش یابد.

در سال‌های آینده، داده های بزرگ نقش مهمی در تجزیه و تحلیل داده‌های جهانی در مورد ویروس‌های شناسایی شده، مدل سازی بیماری، ردیابی فعالیت‌های انسانی و تجسم این داده‌ها دارند. هرچه میزان و کیفیت داده‌ها بیشتر باشد، دانشمندان داده می‌توانند در پیشگیری از بروز شیوع اپیدمی‌ها عملکرد بهتری داشته باشند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]جهت رصد و تحلیل کلان داده شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، توییتر و وبسایت‌های خبری در یک بستر جامع و کامل، از دیتاک ابزار فارسی- ایرانی استفاده کنید. اطلاعات بیشتر راجع به این ابزار و تست نسخه دموی آن را از طریق لینک زیر پیگیری کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با کارشناسان دیتاک تماس بگیرید[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا