تحلیل شبکه اجتماعیدیجیتال مارکتینگ

تحلیل رقبا در کسب و کار | روشی که سریع تر شما را به هدف می رساند

تحلیل رقبا با ابزارهای داده کاوی شبکه های اجتماعی

آنالیز و تحلیل رقبا برای تمامی کسب و کارها ضرورت دارد. زیرا تحلیل رقیب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد که از وضعیت بازار مطلع می‌شوید. در واقع در بسیاری از مواقع موفقیت یا شکست شما ارتباط زیادی با فعالیت رقبا دارد. از سوی دیگر با دریافت دلایل شکست یا موفقیت رقبا می‌توانید آینده راه‌های نرفته را از قبل پیش‌بینی کنید. در ادامه به روش‌های کاربردی برای تحلیل رقبا در کسب و کار می‌پردازیم.

چرا تجزیه و تحلیل رقبا مهم است؟

تحقیقات رقابتی نوعی تحقیقات استراتژیک است که به جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات شرکت‌های رقیب کمک می‌کند. این تاکتیک برای کشف اینکه رقبا چه می‌کنند و چه محدودیتی برای کارتان دارند، کمک زیادی به شما می‌کند. در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی تحلیل رقبا بخش مهمی از استراتژی فروش محسوب می‌شود. حدود ۴۱% از متخصصان تجارت از روش‌های آنالیز رقبا برای بررسی شرکت‌های رقیب خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل رقابتی موفق با کمک بیگ دیتای شبکه های اجتماعی | کاربردهای بیگ دیتا

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

چگونه رقبا را تحلیل کنیم؟

برای آنالیز کسب و کارهای رقیب روش‌های زیادی وجود دارد. اما بهترین روش استفاده از هوش مصنوعی و فضای آنلاین است. از سوی دیگر آنالیز رقبا باید به ترتیب صورت بگیرد. به طور کلی برای اینکه در تحلیل رقبا در کسب و کار موفق عمل کنید، راهکارهای زیر مفیدند:

ابتدا ۱۰ مورد از رقبای برتر و نزدیک به خود را مشخص کنید

در تجارت رقبای اصلی کسانی هستند که در کارشان موفق‌تر عمل می‌کنند. حالا ممکن است این رقبا فاصله زیادی هم با شما داشته باشند. در استراتژی تحلیل رقبا در بازاریابی شما باید بخشی از تمرکز خود را بر روی این گروه از رقبا قرار دهید. بخش دیگری از تمرکز هم بر روی رقبایی که از نظر بازدهی به شما نزدیک هستند، معطوف شود.

پیدا کردن هر دو گروه از رقبا کار سختی نیست. به هر حال برخی از برندها قدیمی‌ترند و به همین دلیل در کارشان موفق‌تر عمل می‌کنند. برخی از کسب و کارهای جدید هم با برندسازی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند.

نحوه پیدا کردن رقبا

برای پیدا کردن برندهای موفق و برندهای نزدیک به خودتان می‌توانید از فضای مجازی استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو اطلاعات موثق و دقیقی را در اختیارتان قرار می‌دهند.با یک جستجوی ساده می‌توانید مجموعه‌ای رقبا را پیدا کنید. همچنین ابزارهای آنلاین مانند SEMrush برای این کار کاربرد دارند. کافیست کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را به ابزار یا موتورهای جستجو بدهید. سپس لیستی از کسب و کارهای رقیب را برایتان نمایش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل و مقایسه محتواهای رقیب

حالا که رقبا را در فضای اینترنت پیدا کردید، باید به صفحه آن‌ها در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی سر بزنید. برای تحلیل رقبا در کسب و کار می‌توانید کار را با بررسی محتوا شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید آن‌ها در حال چه کاری هستند؟ چطور مخاطبان را جذب می‌کنند؟ چه نوع محتواهایی را در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند؟ برای تولید محتوا از چه روشی استفاده می‌کنند؟ آیا محتوای آموزشی تولید می‌کنند؟ محتواهای ویدئویی یا پادکست چطور؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند بفهمید رقبایتان چطور در فضای اینترنت در حال فروش هستند. مطمئنا چنین بررسی می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد رقبا در اختیارتان قرار دهد.

به سراغ وب سایتشان بروید

در مرحله بعد برای ارزیابی و تحلیل رقبا در بازاریابی باید وب سایت‌شان را هم بررسی کنید. به راستی رقبای شما در وب سایت‌شان چکار می‌کنند؟ میزان ترافیک روزانه وب سایت‌شان چقدر است؟ برای وبلاگ خود چه محتواهایی را تولید می‌کنند؟ باید محتوای وب سایت‌شان را هم بررسی کنید. این بررسی شامل نوع محتوا و میزان کیفیت است.

در آخر باید به نتیجه‌گیری درست برسید که رقبا چه برتری نسبت به کسب و کار شما دارند؟ اگر رقبا در طی روز تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند، یعنی شما باید به تعداد بیشتری مقاله در سایت خود بارگذاری کنید. البته انتشار محتوا به تنهایی کافی نیست. در کنار آن باید به کیفیت مقالات نیز توجه داشته باشید.

آنالیز و تحلیل رقبا به روش SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT به این معناست که نقاط ضعف و قوت رقبای خود را بررسی کنید. این استراتژی به شما کمک می‌کند نقاط ضعف رقبا را در کسب و کار خود بررسی کنید. سپس با توجه به این نقطه ضعف، وضعیت خود را بهبود دهید. همچنین اگر رقبا دارای نقاط قوت هستند، با کمک روش SWOT می‌توانید همان فرصت‌ها را برای تجارت خود ایجاد کنید.

مدل تحلیل swot
تحلیل بر اساس مدل SWOT

سئو وب سایت رقبا را آنالیز کنید

سئو بخش مهمی از استراتژی بازاریابی و فروش است. اکنون کمتر کسب و کاری است که برای خود وب سایت راه‌اندازی نکرده باشد. پس باید بعد از پیدا کردن وب سایت رقبا بدانید آنها چکار می‌کنند؟ برای آنالیز سئو وب سایت رقبا از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید. ابزارهایی مثل ahrefs، moz و SEMrush در این مورد به شما کمک می‌کنند.

وقتی وب سایت رقبا را تحلیل می‌کنید، می‌توانید اطلاعاتی را بدست آورید که همان‌ها را برای وب سایت خود اجرا کنید. براستی چه چیزی باعث می‌شود تا آنها ترافیک بیشتری داشته باشند؟ از طریق آنالیز سایت می‌توانید به دلایل موفقیت و یا شکست یک وب سایت پی ببرید.

آنالیز شبکه‌های اجتماعی

اگر رقبای شما هیچ وب سایتی نداشته باشند، تردید نکنید حتما در شبکه‌های اجتماعی فعالند. برای شناخت آن‌ها کافیست در قسمت اکسپلور یکی از این شبکه‌های پرکاربرد، کلمات کلیدی کسب و کارتان را جستجو کنید. شبکه های اجتماعی به صورت خودکار فهرستی از کسب و کارهای رقیب را برایتان نمایش می‌دهند.

حالا نوبت بررسی صفحات رقباست. برای تحلیل رقبا در کسب و کار باید ببینید آن‌ها در این شبکه‌ها چطور با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. در صفحات خود چه محتواهایی را منتشر می‌کنند؟ در طی روز چند مرتبه پست منتشر می‌کنند؟ و …

پاسخ به همه این سوالات به شما کمک می‌کند صفحات خود را در شبکه های اجتماعی قدرتمند کنید. البته باید بررسی کنید یک برند در چه پلتفرم‌هایی فعال است؟ سپس شما هم مثل رقیبان در همان شبکه های اجتماعی برای خود صفحه بسازید.

مطالعه مطلب مرتبط: تحلیل مشتری در بازاریابی با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

آنالیز مشتریان رقبا

در تحلیل رقبا در بازاریابی بخش مهمی را به آنالیز مشتریان آن‌ها اختصاص دهید. در واقع باید بدانید مصرف‌کنندگان چه نظری (مثبت یا منفی) نسبت به برند رقبا دارند؟ آیا از برندهای رقیب رضایت دارند؟ دلیل رضایتمندی آن‌ها چیست؟ چرا به برند رقبا علاقمند هستند؟ آیا از رقیبان ناراضی‌اند؟ دلیل این موضوع چیست؟

در واقع بخش مهمی از تحلیل رقبا در کسب و کار باید به بررسی نظرات مشتریان اختصاص پیدا کند.

چطور مشتریان رقبا را بررسی کنیم؟

برای بررسی نظرات مشتریان رقبا می‌توانید به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید. مشتریان نظرات خود را بیشتر در شبکه‌های اجتماعی ابزار می‌کنند. برای جمع‌آوری نظرات هم می‌توانید از ابزارهای مخصوص این کار استفاده کنید.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی دقیقا به همین منظور طراحی شده‌اند. آن‌ها قادرند نظرات هزاران کاربر را در شبکه‌های اجتماعی مختلف جمع‌آوری کنند. کافیست برند رقبای خود را به این ابزار بدهید تا نظرات مثبت و منفی مشتریانشان را بدست آورید. بعد ارزیابی این نظرات می‌توانید بفهمید برند رقبا چه جایگاهی در بازار مصرف و ذهن مصرف‌کنندگان دارد.[/box]

دیتاک راهی برای تحلیل رقبا در بازاریابی

یکی از راه‌های تحلیل رقبا در کسب و کار استفاده از ابزار «دیتاک» است. این ابزار با جمع‌آوری نظرات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند وضعیت رقبای خود را بررسی کنید. همچنین می‌توانید وضعیت افت و خیز رقبا در دوره‌های زمانی مختلف را با هم مقایسه کنید. این ابزار برای تمامی شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده است. در عین حال نتایج آن دقیق، درست و قابل استناد برای تمامی کسب و کارهاست.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]رقبای خودتان را تحلیل کنید

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا