بیگ دیتاترفند و ابزار فضای مجازیداده کاوی

معرفی کارآمدترین برنامه‌های رایگان داده کاوی ۲۰۲۰

امروزه جهان بر پایه داده‌ها و اطلاعات می‌چرخد اما این سوال همیشه وجود داشته است که ما چگونه این داده‌ها را تهیه می‌کنیم؟
جواب این سوال ساده نیست زیرا ما همواره با سیل عظیمی از اطلاعات مهم و حیاتی روبرو هستیم. یکی از چالش‌های همیشگی که با توجه به تنوع و حجم زیاد داده‌هایی که در اختیار داریم با آن روبه‌رو هستیم، عدم وجود یک ساختار منسجم و منظم در داده‌های موجود است. داده‌ها معمولا از چندین منبع مختلف استخراج شده و سپس به تعداد مفیدی جمع می‌شوند که توسط شرکت‌ها برای تصمیم گیری‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.
داده کاوی فرآیندی است که به کمک آن می‌توانیم با یافتن ناهنجاری‌ها، الگوها و همبستگی‌ها در مجموعه داده‌های بزرگ نتایج را پیش بینی کنیم. در این مقاله قصد داریم برترین برنامه‌های رایگان داده کاوی در سال ۲۰۲۰ را معرفی کنیم.

داده کاوی تنها محدود به یافتن منابع داده نیست و باید از منابع مختلف اطلاعات مناسب را استخراج نماید. داده کاوی از اصول آماری مختلفی برای ردیابی رابطه بین داده‌ها استفاده می‌کند. در دنیای امروزی، از ابزارهایی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای یافتن الگوها و روندهای مختلفی که انجام دستی آن کار دشواری است، استفاده می‌شود. با استفاده از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های موجود در این فرآیند می‌توانیم از این اطلاعات برای افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، بهبود روابط مشتری، کاهش خطرات و موارد دیگر استفاده کنیم.

برترین ابزارهای رایگان داده کاوی ۲۰۲۰

امروزه طیف وسیعی از برنامه‌های داده کاوی (Data mining) در بازار موجود است که برخی از آن‌ها امکانات را به صورت رایگان و برخی با پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از برنامه‌های رایگان داده کاوی می‌پردازیم.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

۱) Rapid Miner

این برنامه یک سیستم تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده منبع باز است که به عنوان یکی از بهترین‌ها برنامه‌های موجود در بازار شناخته می‌شود، به زبان جاوا نوشته شده است و محیطی عالی و جامع را برای یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل پیش بینی‌کننده و استخراج متن فراهم می‌کند. این ابزار از برنامه‌نویسی مبتنی بر جریان استفاده می‌کند که باعث می‌شود تجسم داده‌ها و تجزیه و تحلیل آماری بسیار ساده‌تر شود. برای کار با این نرم‌افزار نیازی به دانش گسترده درباره کدنویسی نیست. استفاده از Rapid Miner به مجموعه خاصی از ماژول‌ها محدود می‌شود.

۲) Orange

اورنج یک برنامه یادگیری ماشینی مبتنی بر مولفه است و تجسم داده‌ها را برای کاربر بسیار ساده می‌کند. این برنامه ویجت‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس آن را برای تجسم آماده می‌کند. Orange یک بستر استخراج داده منبع باز است که می‌تواند هم با اسکریپت و هم با گردش کار ETL کار کند. این برنامه یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که به زبان Python برنامه‌ریزی شده و یادگیری آن در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی آسان‌تر است.

اورنج یک طبقه بندی و تفکیک بهتر از داده‌ها را فراهم کرده که کار داده کاوی را آسان می‌کند. البته این برنامه دارای محدودیت در قابلیت گزارش‌دهی است.

۳) Weka

برنامه‌ وکا یک برنامه یادگیری ماشینی و از بهترین ابزارهای موجود برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است. این برنامه همچنین به مدل‌سازی پیش بینی و تجسم داده‌ها کمک می‌کند.

این برنامه به زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده است و همچنین می‌تواند به بانک‌های اطلاعاتی مختلف SQL دسترسی پیدا کرده و آن را تجزیه و تحلیل نماید.  weka یک برنامه منبع باز رایگان است و بیشتر برای توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین جدید استفاده می‌شود، همچنین می‌تواند از چندین منبع پشتیبانی برای فایل‌های داده استفاده کند. نقطه ضعف این برنامه در عدم اتصال با اکسل و پایگاه داده‌های غیرجاوا است و همچنین بهینه‌سازی پارامترها چالش بزرگی را برای این برنامه ایجاد می‌کند.

۴) Sisense

این برنامه یکی از بهترین برنامه‌های جمع‌آوری داده‌های مصنوعی است. Sisense نیازهای سازمان‌های مختلف را بر اساس اندازه شرکت، بخشی که شرکت در آن فعالیت می‌کند و … تامین می‌نماید. علاوه بر این داده‌ها را از چندین منبع ترکیب می‌کند و آن را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند و گزارش‌های تصویری تولید کرده که درک آن را ساده‌تر می‌کند. این برنامه دارای یکی از بهترین برنامه‌های زمانی است که دارای بانک اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای است. نقطه ضعف این برنامه نیاز به اتصال به اینترنت و سنگین بودن آن است.

۵) Revolution

این برنامه که معمولا با عنوان R شناخته می‌شود، یک پلتفرم تعاملی برای عملیات آماری و تجسم داده‌ها فراهم می‌کند و به شکلی طراحی شده است که آن را بسیار کاربر پسند می‌کند. این برنامه داده‌ها را به راحتی استخراج کرده و قادر است محاسبات آماری کاملا پیچیده‌ای روی آن انجام دهد.

R برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از چندین کارکرد آماری استفاده می‌کند. البته برنامه نویسی سنگین این برنامه استفاده از آن را کمی دچار چالش می‌کند. این برنامه دارای امکانات و عناصر گرافیکی بسیار خوبی است و برای تجزیه و تحلیل بسیار مناسب است اما برای داده کاوی چندان مناسب نیست. همچنین برای کار با این ابزار باید دانش گسترده‌ای در مورد هر زبان آرایه‌ای داشته باشید.

۶) Qlik

این برنامه یکی از پرکاربردترین ابزارهای اطلاعاتی کسب و کار است که استفاده از آن به منظور داده کاوی و تجسم بسیار آسان می‌باشد. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد داده‌های منابع مختلف را بارگیری، ادغام، پردازش و تجزیه و تحلیل کنند.

Qlik دارای یک پلتفرم تجسم داده‌های تعاملی است که شامل ویژگی‌های drag-and-drop است. همچنین دارای واکنش بسیار واضحی است و تغییرات آنی را ایجاد می‌کند. با کمک این برنامه می‌توان داده‌ها را از چندین منبع ادغام کرده و از امنیت داده‌ها با کیفیت بالا اطمینان حاصل نمود.

این برنامه همچنین گزینه‌های اشتراک گذاری را نیز شامل می‌شود، بنابراین می‌توانید گزارش‌های تحلیلی خود را به راحتی به اشتراک بگذارید. حالت تجزیه و تحلیل ممکن است گاهی اوقات از فضای حافظه بیش از حد استفاده کند و نتیجه آن پروسه را آهسته‌تر نماید. برخی کاربران در بعضی مواقع با مشکلاتی همچون ویرایشگر بار داده، اتصالات OBDC، صادرات و وضعیت اشکال زدایی اسکریپت‌ها در این برنامه روبرو شده‌اند.

۷) SAS

این برنامه را می‌توان به منظور مدل‌سازی توصیفی و پیش بینی استفاده کرد. این برنامه به طور خاص و ویژه برای توسعه سریع مدل‌ها، درک روابط کلیدی و شناسایی الگوها برای ساده‌سازی فرآیند داده کاوی مفید است و برای استخراج متن و بهینه سازی بسیار مناسب است. همچنین این برنامه دارای معماری پردازش حافظه توزیع شده است که می‌تواند در جهت اهداف تجاری تنظیم شود.

۸) Teradata

این برنامه ترکیبی از ابزارها، فناوری‌ها و تخصص‌هایی را ارائه می‌دهد که قادر است داده کاوی را بهینه نماید. کاربران می‌توانند این ابزار را در سیستم‌های خود ادغام کرده و از داده‌های منابع مختلف استفاده کنند. این برنامه از SQL پشتیبانی می‌کند، پسوندهایی را برای جداول داده‌ها فراهم می‌کند و امکان ذخیره‌سازی را به صورت اتوماتیک برای کاربر فراهم می‌سازد.

۹) InetSoft

این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را به داده‌های یکنواخت تبدیل کنند تا فرآیند تجزیه و تحلیل را آسان‌تر نماید. کاربران می‌توانند با کمک آن، برنامه‌های خود را بروزرسانی کرده و مصرف داده‌ها را بهینه سازی کنند. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا گزارش‌های صفحه‌بندی شده را به اشتراک بگذارند.

۱۰) Dundas

این برنامه یکی از مناسب‌ترین برنانه‌های کاوی داده در سطح سازمانی است. Dundas را می‌توان برای ساخت داشبورد تعاملی، گزارش‌ها و سایر موارد در مقیاس بزرگ، استفاده نمود. شرکت‌ها اغلب از این برنامه به عنوان پورتال داده مرکزی استفاده می‌کنند که همه کارمندان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. کاربران می‌توانند تجسم داده‌ها را متناسب با نیاز شغلی خود تنظیم کنند.

سخن نهایی

داده کاوی مسیری طولانی را طی کرده است و برنامه‌های رایگان داده کاوی و البته غیر رایگان روز به ‌روز در حال تحول است. با برنامه‌های مختلف موجود در بازار و همچنین برنامه‌های مختلف دیگری که دائماً به این لیست اضافه می‌شوند فرآیند داده کاوی برای کاربران در طیف وسیعی از سازمان‌ها و متناسب با نیاز آن‌ها فراهم و آسان‌تر خواهد شد. البته ذکر این نکته قابل اهمیت است که جمع‌آوری داده‌ی متناسب با نیاز سازمانبه تنهایی یک پروسه‌ی سخت است و تقریبا اجرای آن بدون برون‌سپاری امکان‌ناپذیر است.

در اینجا پیشنهاد ما به کسب و کارها همکاری با شرکت‌های جمع‌آوری و تحلیل بیگ دیتا همچون دیتاک است. دیتاک به صورت مداوم و گسترده دیتای شبکه‌های اجتماعی (توییتر، اینستاگرام و تلگرام) و اخبار وب را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کرده و از آن گزارش‌های تحلیلی همچون تحلیل برند، تحلیل رقبا، آنالیز رفتار کاربران، تصویر چهره و … استخراج می‌کند.

بعلاوه سکوی هوشمند پردازش داده دیتاک با ارائه ابزارهای متن کاوی، تشخیص چهره و بسیاری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به ارائه خدمات متنوعی به کسب و کارها و سازمان‌ها است. برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات دیتاک و تست دموی آن‌ها می‌توانید به وبسایت دیتاک مراجعه کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]آشنایی با خدمات و محصولات دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا