روابط عمومی

۳ راهکار روابط عمومی در فضای دو قطبی

 در دنیای امروز، دو قطبی شدن چالش جدی و نسبتاً جدیدی است. دو قطبی شدن به معنای تقسیم جامعه به دو گروه با نظرات و منافع متضاد است که به هم نزدیک نمی‌شوند و حتی به هم تعصب و تنفر دارند. این پدیده در سطح جهانی، ملی و محلی رخ می‌دهد و در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی علمی قابل مشاهده است. در این مطلب، امیرحسین عسگری، مدیرعامل دیتاک به این سوال که چگونه روابط عمومی در فضای دو قطبی می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، پاسخ می‌دهد؟ آیا اساساً روابط عمومی در حل این چالش نقشی دارد؟

نقش شبکه‌های اجتماعی در قطبیدگی چیست؟

 حدود ۲۰ سال پیش که تبِ استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دهه شصتی‌ها داغ شده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد که پلتفرم‌ها و ابزارهایی که برای افزایش ارتباط انسان‌ها آمده‌اند، موجب دوری انسان‌ها از یکدیگر شوند. رسانه‌های اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل رفتار کاربر و علائق او، کاربران را در “اتاق‌های پژواک” قرار می‌دهند. مطالبی می‌بینند که به سبک زندگی آنها نزدیک‌تر است و تفکرات آنها را بیشتر تایید می‌کند.

 این رویه تبدیل به عادتی می‌شود که کاربران از دیدن مطالبی که برای آنها چالش برانگیز است پرهیز کنند و این ریشه دوقطبی سازی است. اگر این موضوع و چرایی آن برای شما جذاب است پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

چالش‌های روابط عمومی در فضای قطبیده چیست؟

در ابتدا می‌خواهم مروری داشته باشم بر چالش‌های روابط عمومی در “فضای قطبیده”

اولین چالش این است که روابط عمومی باید بتواند با افزایش حجم و سرعت اطلاعات که از طریق رسانه‌های مختلف و متکثر منتشر می‌شود، رقابت کند؛ چالش دوم این است که باید با کاهش اعتماد عمومی به منابع رسمی و افزایش شایعات و اخبار جعلی که ممکن است تصویر و شهرت سازمان یا کسب و کار را آسیب بزند، مقابله کند.

 سومین چالش این است که باید بتواند با تنوع و پیچیدگی مخاطبان خود که در گروه‌های مختلف قرار دارند و نظرات و منافع متفاوتی دارند، ارتباط برقرار کند.

چه راهکارهایی برای روابط عمومی در فضای دو قطبی پیشنهاد می‌دهید؟

برای موفقیت در چنین شرایطی، روابط عمومی باید چه راهکارهایی را در نظر بگیرد؟ چگونه می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند؟

 مهم‌ترین واکنش روابط عمومی به دو قطبی شدن رفتار اخلاقی است؛ یعنی با حفظ شفافیت، صداقت، صحت و منصفانگی، اعتبار و اعتماد خود را حفظ کند. راهکار دوم این است که استراتژیک فکر کند و هدف‌ها، رسالت‌ها، بودجه‌ها و سناریوهای خود را به طور شفاف تعریف کند.

 راهکار سوم روابط عمومی این است که خلاقانه عمل کند و با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و رسانه‌های تعاملی، پیام‌های جذاب و موثر خود را هوشمندانه و داده‌محور منتشر کند.

  روابط عمومی نقشی حساس و به تعبیری دقیق‌تر، حساس‌ترین نقش را در دنيای دو قطبی دارد. روابط عمومی می‌تواند پلی باشد كه گروه‌های مخالف را به يكديگر نزديک كند يا يک ديوار كه آنها را از يكديگر جدا كند. البته اشتباه نکنیم روابط عمومی تنها وظیفه تیم روابط عمومی نیست! در دنیای رسانه‌های اجتماعی هر فرد یک روابط عمومی است. پس پيشنهاد می‌كنیم كه از فرصت‌هایی كه در اختيار داريم استفاده كنيم و با تلاش و تخيل خود، پيام‌هایی بسازيم كه نه تنها به منافع خود، شركت يا سازمان خود بخورد، بلكه به حل مسائل جامعه نيز كمک كند.

اگر این مطلب و موضوع برای‌تان جذاب است منابع زیر را برای مطالعه پیشنهاد می‌دهم:

https://www.researchgate.net/publication/318918485_Impact_of_Customizability_Technology_on_Political_Polarization

https://www.researchgate.net/publication/283976482_How_Technology_Encourages_Political_Selective_Exposure

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا