تحلیل شبکه اجتماعی

کرونا در اینستاگرام ایرانی‌ها

۳۰ بهمن‌ماه ۹۸، اولین مورد فوت در اثر کرونا در قم اعلام شد و پس از آن بحث‌ در مورد شیوع کرونا در ایران داغ‌تر شد. از این تاریخ تا صبح ۵ اسفند، نزدیک به ۱۲۲هزار پست با کلیدواژه‌ی  کرونا در اینستاگرام ایرانی‌ها منتشر شد.

اکنون اگر در اکسپلور اینستاگرام خود #کرونا یا هشتگ‌های مرتبط مثل کرونا ویروس و ویروس‌کرونا را جستجو کنید با تعدادی پست کاملا غیر مرتبط با کرونا مواجه می‌شوید که صرفا برای دیده شدن در صفحه‌ی سرچ از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند. این‌گونه موج‌سواری‌ها در زمان شرایط و اتفاقات مختلف در اینستاگرام وجود دارد.

تولید محتوای کرونا در اینستاگرام ایرانی‌ها چگونه بوده است؟

کرونا در اینستاگرام ایرانی‌ها

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از مجموع پست‌های منتشر شده ۲۸٪ غیرمرتبط با کرونا بوده‌اند که حدود ۳۴ هزار پست را تشکیل می‌دهند. این پست‌ها برای موج‌سواری بر ترند این روزهای اینستاگرام و بیشتر دیده شدن از کلیدواژه‌های کرونایی استفاده کرده‌اند.

نزدیک به ۸۸هزار پست یعنی۷۲٪ کل پست‌ها مرتبط با کرونا بوده‌ که موضوع ۶۳٪  آن‌ها اخبار مرتبط با شیوع‌ کرونا، تعداد افراد مبتلا و اخبار روز کرونا و آگاهی‌بخشی مردم از علائم و روش‌های پیشگیری و مقابله با کروناست. ۹.۵٪ پست‌ها انتقاد به مسئولین است.

۹.۵٪ پست‌ها مربوط به کسب‌وکارهایی است که این روزها به دلیل شیوع این بیماری مشتریان خود را از دست داده یا از تعدادشان کاسته شده است و با این روش در تلاشند دوباره مشتریان را جذب کنند و یا آنها را افزایش دهند تا از شرایط موجود کمتر متضرر شوند. همچنین در میان این مجموعه از پست‌ها کسب‌وکارهایی دیده می‌شوند که از موقعیت استفاده کرده و برای محصولات ضدعفونی یا وسایل بهداشتی پیشگیری از کرونا تبلیغات انجام می‌دهند.

انتقاد از مردم بخاطر احتکار و گران‌فروشی وسایل بهداشتی مانند ماسک، الکل طبی، پدهای الکلی، انواع دستکش یکبار مصرف و داروهای ضدعفونی ۷٪ پست‌ها را تشکیل داده است. در میان این پست‌ها انتقاد از افرادی که برای جذب مخاطب با احساسات مردم در موضوع کرونا بازی می‌کنند نیز مشاهده می‌شود.

تولید محتوای طنز ۷٪ از پست‌ها را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد مردم مساله را جدی گرفته‌اند.

انتشار پست‌ با محوریت طنز و انتقاد به نسبت اخبار و آگاه‌سازی در اینستاگرام، در مقایسه با آمار توییتر که توسط دیتاک منتشر شد، کمتر بوده است که می‌تواند نشان از نگرانی کاربران از این بیماری و تلاش برای جلوگیری از شیوع باشد.

تحلیل‌‌های دیگر دیتاک از شبکه‌های اجتماعی با موضوع کرونا را بخوانید:

کرونا به شبکه‌های اجتماعی بازگشت

ویروس کرونا | روند انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا