تحلیل شبکه اجتماعی

واکنش شبکه های اجتماعی به سورپرایز وزیر ارتباطات

سورپرایز وزیر ارتباطات موج خبری و توییتری آخری بود که حول آذری جهرمی در ماه‌های اخیر ایجاد شده است. یکی از این موارد موج پایان وس بود که پیش از این به آن پرداخته بودیم. این بار نیز جهرمی با یکی از توییت‌هایش موج دیگری ایجاد کرد که دیتاک به بررسی و تحلیل داده تولید شده در زمینه این موج پرداخته است.

دو هفته پس از اتصال اینترنت، جهرمی با انتشار توییتی از سورپرایزی در روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه سخن گفت که واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران به همراه داست. کاربران در ابتدا با طنز و شوخی با این توییت برخورد کردند. عده ای پیش بینی کرده بودند که سورپرایز جهرمی قطعی مجدد اینترنت است.

پهپاد سجاد

پس از رونمایی پهپاد این فضای شوخی و سخره ادامه پیدا کرد. مخصوصا که اسم “پپه” برای نامگذاری پهپاد پیشنهاد شد و بیشترین لایک را گرفت و دست مایه طنزپردازی بیشتر کاربران شد.  برخلاف انتظار وزیر واکنش مثبت چندانی از سوی کاربران جلب نشد. در معدود واکنش‌های مثبت هم آن را اقدامی مثبت ولی غیرضروری دانستند. این گروه از کاربران معتقد بودند، افزایش سرعت اینترنت یا رفع فیلترینگ می‌توانست سورپرایز بهتری باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

دامنه انتقادات و تخریب به دولت روحانی هم رسید. انتقاد از سوء مدیریت در زمان گرانی  بنزین و قطعی اینترنت از مباحثی بود که در واکنش به وزیر و انتقاد از دولت از سوی کاربران مطرح شد.

گروه دیگری از کاربران با رویکردی بسیار تخریبی و منفی، پهپاد را ابزاری جاسوسی خوانده‌اند و به‌طور کامل بی اعتمادی خود را به آن نشان داده‌اند.

در مجموع با بررسی توییت‌های منتشر شده در خصوص سورپرایز آذری‌جهرمی، اینطور بنظر می‌رسد که عموم کاربران دیدگاه مثبتی نسبت به آن نداشته‌اند. این رویکرد پیش از رونمایی از سورپرایز و بعد از آن به یک اندازه مشاهده می‌شود اما تفاوتی که دیده می‌شود در این نکته است که طنزپردازی پیش از رونمایی از پهپاد بیشتر بوده است. در حالی که پس از مشخص شدن سورپرایز، نقد عملکرد دولت و وزیر ارتباطات در زمینه اینترنت مورد نقد جدی کاربران قرار گرفته است. در واقع نه تنها پهپاد با واکنش مثبت کاربران رو به رو نشده است، حتی ابزاری برای یادآوری مشکلات ناشی از قطع اینترنت طی آبان‌ماه سال جاری و بی تدبیری دولت شده است.

سورپرایز وزیر ارتباطات از نگاه دیتا

۲۲ هزار توییت در این زمینه منتشر شد و در مجموع ۱۸۲ هزار لایک دریافت کرده استو از این میان ۹۶۰۰ توییت بازنشر توییت‌های اصلی بودند.پرتکرارترین اسامی سورپرایز جهرمی / سورپرایز وزیر ارتباطات از نکات جالب توجه در تحلیل واکنش کاربران، جهت گیری افراد فعال در این موضوع بوده است. به طور مثال شخصی که نام پپه را پیشنهاد داد و در نهایت نام کاربری او”سجاد” برای پهپاد انتخاب شد، از کاربران فعال سیاسی است.

نام محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق نیز در این توییت‌ها مطرح شده است. مقایسه سورپرایز دولت دوازدهم با زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، خصوصاً دستاوردهای فضایی محور پست‌های مرتبط با این شخصیت بوده است.

بیشتر کاربرانی که به این موضوع پرداخته‌اند دارای رویکردی تخریبی نسبت به پهپاد که سورپرایز آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات بود، هستند و حدود ۷۳ درصد توییت‌ها با رویکردی تخریبی علیه آن منتشر شده است. حدود ۱۶ درصد توییت‌ها رویکردی انتقادی داشته و ۱۰ درصد صرفا به اخبار مربوط و حواشی آن پرداخته‌اند. و فقط ۱ درصد با رویکردی مثبت و در حمایت از راه‌اندازی این سامانه به انتشار توییت پرداخته‌اند.

برای سفارش تحلیل رفتار کاربران توییتر در موضوع مورد نظرتان با ما تماس بگیرید.

….

در روزهای گذشته مقاله‌ای در موضوع پایان وس در توییتر در بلاگ دیتاک نوشتیم که می‌توانید بخوانید: وزیر جوان، پایان وس و آنچه در فضای مجازی رخ داد

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا