هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در شبیه سازی

هوش مصنوعی :

هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های علوم رایانه است که سعی در ساخت سیستم‌های رایانه‌ای دارد که با هدف درک هوش انسان و توانایی حل مسئله از رفتار انسان را داشته باشد و از آن تقلید کند. شبیه سازی و مدل‌سازی یک رشته شامل گروهی از شاخه‌های مهندسی سیستم، مهندسی نرم افزار و علوم کامپیوتر است. به دنبال توسعه روش‌های قوی ساخت مدل‌های رایانه‌ای است، با هدف ارائه ابزارهایی که می‌توانند به انسان در تمام فعالیت‌های شرکت کمک کنند. اگرچه هر یک از این رشته‌ها جامعه اصلی خود را دارند، اما برخوردها و نقاط مشترک متقابل زیادی بین این دو زمینه وجود دارد.

شبیه سازی :

در واقع شبیه سازی یک تقلید تقریبی از عملکرد یک فرآیند یا سیستم است. که نشان‌دهنده عملکرد آن در طول زمان است. شبیه سازی در بسیاری از زمینه‌ها مانند شبیه سازی در IT  جهت بهینه سازی عملکرد، طراحی بازی‌های ویدیویی، مهندسی ایمنی، آزمایش و آموزش استفاده می‌شود.

شبیه سازی در هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) نوعی شبیه سازی است که شامل مدلی می‌باشد که برای نشان دادن هوش یا دانش انسان طراحی شده است. یک مدل شبیه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی معمولاً از هوش انسان تقلید می‌کند. از رفتارهای انسان مانند استدلال، یادگیری، ادراک، برنامه‌ریزی، درک زبان، حل مسئله و تصمیم‌گیری یاد می‌گیرد. نمایش دانش مبتنی بر قاعده، معمولاً برای ساخت مدل‌های شبیه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود. سیستم دانش مبتنی بر قاعده نیز نوعی شبیه سازی بر پایه هوش مصنوعی است که به طور معمول با استفاده از نمایش دانش مبتنی بر قاعده ساخته می شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

شبیه سازی به چه معناست؟

شبیه سازی یک تقلید تقریبی از عملکرد یک فرآیند یا سیستم است. که نشان‌دهنده عملکرد آن در طول زمان است. شبیه سازی با مدل سازی علمی سیستم‌های طبیعی یا سیستم‌های انسانی نیز به کار می‌رود تا بینشی در عملکرد آنها، مانند اقتصاد بدست آید. شبیه سازی یک بینش کلیدی در مورد رفتار و عملکرد سیستم به ویژه با بهینه‌سازی و اعتبار سنجی طراحی فراهم می‌کند.

شبیه سازی
شبیه سازی چیست

کاربرد هوش مصنوعی و مدلسازی در زندگی روزمره ما :

اگر بخواهیم به چند نمونه استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره‌مان نام ببریم می‌توانیم به وسایل نقلیه‌ای اشاره کنیم که بصورت اتوماتیک رانده و پارک می‌شوند. این اتومبیل‌ها برای تشخیص فضای اطراف وسیله نقلیه از یادگیری عمیق که زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است استفاده می‌کنند و تمام آن را شبیه سازی می‌کنند و طبق رفتار انسانی عمل می‌کنند.

مدلسازی دستیارهای دیجیتال ( Digital Assistants )

مانند Apple Siri،Google Now،Amazon’s Alexa و Microsoft’s Cortana دستیارهای دیجیتالی هستند که به کاربران در انجام کارهای مختلف کمک می‌کنند. هوش مصنوعی بخش مهمی از نحوه کار این برنامه‌ها است زیرا تک تک تعاملات کاربر را یاد گرفته و مدلسازی می‌کنند. این کار به آنها امکان می‌دهد الگوهای گفتاری را بهتر بشناسند و به کاربران نتایج مطابق با ترجیحات آنها ارائه دهند. مایکروسافت می‌گوید که کورتانا “به طور مداوم در مورد کاربر خود اطلاعات کسب می‌کند” و در نهایت نیازهای کاربر را پیشبینی می کند.

شناسایی خودرو توسط هوش مصنوعی

آیا می‌دانید بسیاری از دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در اطراف شهر شما برای خواندن پلاک از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟ آنها از بینایی رایانه (نوعی هوش مصنوعی که می‌تواند تصاویر را ببیند و آنها را درک کند) همراه با یادگیری عمیق برای تبدیل نظارت معمولی به نظارت بر وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. این بخش بسیار مهمی از سیستم‌های ترافیکی یکپارچه است و همچنین به دولت نیز کمک بزرگی می‌کند. زیرا فیلم‌های نظارتی اکنون برای شماره پلاک‌های خاص قابل جستجو هستند. این باعث می‌شود که شما دو بار در مورد رد شدن از آن چراغ قرمز فکر کنید.

ربات ها، مدلسازی و هوش مصنوعی

ربات مدل Roomba980  (رباتی که کف اتاق شما را به تنهایی تمیز می‌کند) با استفاده از هوش مصنوعی اندازه یک محل زندگی را اسکن می‌کند ، به دنبال اشیایی می‌رود که ممکن است در بین راه باشد و بهترین مسیر برای تمیز کردن فرش را به یاد می‌آورد. این ربات همچنین می‌تواند با توجه به اندازه اتاق، انجام سه مرتبه تمیزکاری در اتاق‌های کوچکتر یا دو بار تمیز کردن در یک اتاق با اندازه متوسط، میزان تمیز کردن را انجام دهد.

حمل و نقل

یادگیری ماشینی زیرمجموعه دیگری از هوش مصنوعی است که جادوهایی را که در برنامه‌هایی مانند Uber اتفاق می‌افتد را تقویت می‌کند. هوش مصنوعی برای حمایت از مأموریت Uber در ایجاد راه حل‌های قابل اعتماد در تردد برای همه و در همه جا بسیار دقیق است.

کاربرد هوش مصنوعی در شبیه سازی چیست؟

امروزه توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در حال کار بر روی طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری در زمینه‌های مختلف هستند. از جمله تولید، تدارکات، زنجیره تأمین، حمل و نقل شهری، فرآیندهای تجاری، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، مدیریت دارایی و موارد دیگر. برای مثال استفاده موفقیت‌آمیز از یادگیری ماشینی در تجارت به محیط‌های مجازی قدرتمند و واقع‌گرایانه‌ای نیاز دارد که امکان آموزش و آزمایش بدون خطر عوامل یادگیری را فراهم می‌کند.

این محیط‌ها باید بسیار پیچیده‌تر از مجموعه تصاویر یا فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای یا حتی داده‌های تجاری تاریخی باشند. همچنین باید بتوانند طیف غنی از رفتارهای سیستم  از جمله رفتارهایی را که قبلاً هرگز رخ نداده‌اند را با عوامل یادگیری شبیه سازی کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در شبیه سازی و کسب و کار

برای فرآیندهای پرتکرار هر کسب و کاری می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد. رفتار انسان را یاد گرفته و شبیه سازی می‌کند. با آنالیز داده‌ها و کسب اطلاعات لازم بهترین خدمات را به مشتری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال چت بات‌ها نوعی هوش مصنوعی هستند که رفتارهای انسان را شبیه سازی کرده است.

بیشتر بخوانید: معماری یک چت بات چگونه است؟

 

کاربرد هوش مصنوعی در شبیه سازی و اقتصاد

همیشه ردپای هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مالی به چشم می‌خورد. این نرم‌افزارها اطلاعات هر کاربری را جمع‌آوری می‌کند، رفتار مشاوران مالی، حسابداران و حسابرسان را شبیه سازی کرده و راهکاری برای هر فرآیندی ارائه می‌دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در شبیه سازی و پزشکی

هوش مصنوعی در تمام جنبه‌های علم پزشکی نقش مهمی برعهده دارد. حجم زیادی از کارکرد آن بر طبق رفتار انسانی شکل گرفته که یادگیری و شبیه سازی شده است. این فناوری روند تشخیص و درمان را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهد و هر روز در حال توسعه و گسترش است. با جمع‌آوری، آنالیز و شبیه سازی تمام داده‌ها می‌تواند در تمام رشته‌های پزشکی و خدماتی درمانی فعالیت کند. به عنوان مثال به بیماران برای برنامه ریزی قرار ملاقات، پاسخ به سوالات و درخواست‌ها، صدور صورت حساب کمک کنند. یا مثلا چت بات‌ها به صورت یک دستیار سلامت مجازی به فرد بازخورد پزشکی ارائه دهد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا