بیگ دیتاداده کاوی

داده کاوی رسانه های اجتماعی؛ رسانه کاوی در دنیای رسانه‌ها

شبکه‌های اجتماعی که با قدرت تمام در حال فعالیت هستند، با هوش مصنوعی قابلیت ردیابی دارند. به عبارت دیگر شما می‌توانید برند خود و رقبایتان را در این پلتفرم‌ها بررسی و ارزیابی کنید. داده‌های کلان چشم‌انداز شما را نسبت به فعالیت رقبا افزایش می‌دهد و در عین حال گزارشاتی دقیق در مورد وضعیت برند شما در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه به توضیح بیشتر داده کاوی رسانه های اجتماعی با کمک بیگ دیتا یا رسانه کاوی می‌پردازیم.

ضرورت داده کاوی رسانه های اجتماعی چیست؟

داده کاوی به معنای استخراج اطلاعات گرانبها از حجم عظیم معادن داده است. در واقع در شبکه‌های اجتماعی مجموعه وسیعی از اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. اما این اطلاعات در بسیاری از مواقع خام هستند و به آنالیز نیاز دارند. از سوی دیگر شما فقط به بخشی از این اطلاعات نیاز دارید. حال آنکه با کمک داده کاوی می‌توانید تمامی این اطلاعات را به مجموعه کوچکی از اطلاعات کاربردی تبدیل کنید.

ابزارهایی که برای ارزیابی و پایش شبکه‌هایی اجتماعی استفاده می‌شوند، دارای هوش مصنوعی هستند. از این‌ رو قادرند اطلاعاتی را بدست آورند که شما به آن‌ها نیاز دارید. با این حساب از اتلاف وقت و هزینه تا حد زیادی پیشگیری می‌شود. اگر قرار بود به جای ابزارهای داده کاوی رسانه های اجتماعی، نیروی انسانی استخدام کنید، قطعا به هزینه زیادی نیاز داشتید. از سوی دیگر نتایج بررسی آنقدرها دقیق و کاربردی نمی‌شد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی؛ از جمع‌آوری دیتا تا تحلیل

کاربرد‌های داده کاوی رسانه های هوشمند

وقتی از داده‌کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی صبحت به میان می‌آید، حتماً می‌پرسید این پروسه برای چه فعالیت‌هایی کاربرد دارد؟ راحت‌تر بگوییم چه کسب و کارهایی به نتایج داده کاوی نیاز دارند؟

از نظر علمی داده‌کاوی و پایش شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای تمامی کسب و کارها استفاده شود. اما عمده‌ترین مشاغلی که به نتایج داده‌کاوی نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • صنعت سینما، رادیو و تلویزیون

اکنون صنعت سینما، رادیو و تلویزیون بیش از هر بخش اقتصادی دیگری به داده کاوی رسانه های اجتماعی نیاز دارد. برای مثال یک فیلم‌ساز یا کارگردان باید بداند جامعه مصرف به دنبال چه موضوعات، فیلم‌ها و سکانس‌های تاثیرگذاری هستند؟ آن‌ها بیشتر به چه بازیگرانی علاقمندند؟ ژانرهای مورد علاقه مردم چیست و بسیاری نکات دیگر.

رادیو و تلویزیون هم به دلیل تاثیرگذاری عمیق بر بخش‌های مختلف جامعه، به بررسی بازخورد و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. این در حالیست که داده کاوی رسانه های اجتماعی می‌تواند اطلاعات دقیق و درستی در این زمینه به آن‌ها ارائه دهد.

  • پایش رسانه هوشمند در صنعت تولید

هر کسب و کاری که در زمینه تولید (اعم از موادغذایی، دارویی، پوشاک، لوازم خانگی و … ) فعالیت دارد، لازم است تا وضعیت برند خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کند. از سوی دیگر باید بداند جامعه مصرف به دنبال چه نوع کالایی است. آیا برای آن‌ها کیفیت اهمیت دارد یا قیمت؟ چند درصد از مصرف‌کنندگان به قیمت محصولات و چند درصد به کیفیت توجه می‌کنند؟ مردم بیشتر از کدام برندها خرید می‌کنند؟ دلیل اعتماد آن‌ها به این برندها چیست؟ برندهای مذکور برای جذب مشتری بیشتر چه کارهایی انجام داده‌اند؟

  • اندازه‌گیری روابط و جریان‌ها در سازمان‌ها

یکی دیگر از کاربردهای بیگ دیتا در جهت کمک به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی است. بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به پردازش اطلاعات و داده‌های شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. در واقع آن‌ها می‌توانند از این طریق به روابط بین سازمان و جریان‌های در حال شکل‌گیری پی ببرند. گاهی یک اتفاق و یا جریان می‌تواند بر روی عملکرد یک سازمان تاثیر منفی یا مثبت بگذارد.

پایش شبکه‌های اجتماعی و استفاده از بیگ دیتا می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا از بازخورد این جریانات مطلع شوند و در صورت تاثیرات منفی، خود را در برابر هرگونه مشکل پیش‌رو آماده کنند.

  • بازار مصرف برای مشاغل خدماتی

یکی دیگر از کاربردهای داده کاوی رسانه های اجتماعی با کمک بیگ دیتا، بررسی بازار مصرف برای مشاغل خدماتی است. کسب و کارهایی مثل پزشکی و دندانپزشکی، سالن‌های زیبایی و … در ردیف مشاغل خدماتی محسوب می‌شوند. این مشاغل هم به داده‌کاوی و پایش شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. نتایج بررسی‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا برحسب نیاز مشتریان خود را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اسنپ یا تپسی؟ به روایت کاربران توییتر | کاربران تپسی راضی‌تر از اسنپی‌ها

مزیت‌های داده‌کاوی برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها

مزیت‌های داده‌کاوی برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها
مزیت‌های داده‌کاوی برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها

داده کاوی رسانه ها با مزیت‌های بی‌شماری همراه است. مهم‌ترین مزیت‌هایی که با این روش بدست می‌آورید عبارتند از:

۱) اطلاع از نیازها و خواسته‌های جامعه مصرف

مهم‌ترین مزیتی که با داده کاوی بدست می‌آید، افزایش سطح اطلاعات یک شرکت یا سازمان از نیاز و خواست مخاطبان است. هر کسب و کاری باید قبل از هر کاری بداند مخاطبان یا مشتریان او به دنبال چه چیزی هستند. داده کاوی رسانه های اجتماعی دقیقاً به همین موضوع می‌پردازد. شما با کمک اطلاعات کلانی که از این طریق بدست می‌آورید، می‌توانید بفهمید مخاطبان برندتان چه نظری دارند.

۲) تصاحب احساسات مشتریان

یکی دیگر از فواید و مزیت‌های داده کاوی و استفاده از بیگ دیتا، تاثیرگذاری بر ذهن مخاطبان است. شما وقتی از احساسات و نحوه تاثیرگذاری بر مخاطب اطلاع کافی داشته باشید، می‌توانید با سرعت بیشتری ذهن و قلب آن‌ها را تصاحب کنید.

در واقع با شناخت پرسونای مشتریان است که می‌توانید برای برند خود شخصیت‌سازی کنید. تمامی کاراکترها و ویژگی‌هایی که برای برند در نظر می‌گیرید، همه باید در راستای احساسات جامعه مصرف باشند. وقتی از کلان داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید احساسات بخش زیادی از مشتریان را بررسی کنید.

۳) تسلط بر شبکه‌های اجتماعی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. همین عامل فعالیت در آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. اکنون شبکه‌های اجتماعی به صفحاتی اهمیت می‌دهند که برای کاربران و مطابق با نیاز آن‌ها محتوا تولید کنند.

اگر بخواهید در این پلتفرم‌ها آگاهی از برند را افزایش دهید، باید محتواها را مطابق با خواست مخاطبان خود تولید کنید. اما از کجا بدانید آن‌ها به دنبال چه محتواهایی هستند؟

واکاوی رسانه های اجتماعی به شما اطلاعاتی می‌دهد که دقیقاً از نیاز و خواست مخاطبان صحبت می‌کنند. با پایش این فضا می‌توانید استراتژی تولید محتوا را براساس خواست و نیاز مخاطبان تهیه کنید.

استفاده از دیتاک برای واکاوی رسانه های اجتماعی

یکی از ابزارهای کاربردی برای واکاوی رسانه‌های اجتماعی، دیتاک نام دارد. در این ابزار شما می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به یک برند و یا بخشی از مخاطبان را بررسی کنید. به جای اینکه وقت خود را صرف بررسی تک تک مخاطبان کنید، احساسات، نیاز و خواست آن‌ها را به صورت یکجا در ابزار «دیتاک» بررسی و تحلیل کنید.

این ابزار در هزینه و وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. در عین حال به دلیل تسلط به رسانه‌های هوشمند فارسی زبان، قادر است تمامی کاربران فارسی زبان را در همه شبکه‌های اجتماعی مورد هدف قرار دهد. نتیجه چنین پروسه‌ای کسب داده‌های کاربردی و موثر در کسب و کار است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با دیتاک در تماس باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا