ترفند و ابزار فضای مجازیعمومی

بازاریابی داده محور | ۷ مثال عملی در بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور یعنی استفاده از داده‌های جمع‌‌آوری شده از فعالیت مصرف‌کننده در وبسایت یا اپلیکیشن یا … برای تصمیمات بازاریابی.
این تصمیمات می‌تواند شامل تولید کالای مرتبط، شخصی‌سازی و بهبود وبسایت برای تطابق با نیاز مصرف‌کننده و یا بخش‌بندی مشتریان برای تبلیغات و پروموشن‌های مرتبط باشد.

ابزارهای بازاریابی داده محور

ابزارهایی که در اینجا معرفی می‌شود می‌تواند در بازاریابی داده محور قابل استفاده و کارا باشد.

۱-استفاده از LinkedIn Insight Tag برای یافتن حرفه و ویژگی‌های اصلی بازدید کنندگان

linkedin insight tag
ابزارهای بازاریابی داده محور- linkedin insight tag

شاید تصور کنید که حرفه‌ی افرادی که از وبسایت شما بازدید می‌کنند، نمی‌تواند اطلاعات مفیدی باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اگر شما یک شرکت B2B یا SaaS باشید، LinkedIn Insight Tag یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای بازاریابی داده محوری است می‌توانید روی وبسایتتان پیاده کنید.

این ابزار که در linkedin campaign manager در قسمت WEBSITE DEMOGRAPHICS  قابل دسترس است، می‌تواند عناوین شغلی، کارکردهای مشاغل و شرکت‌ها و بسیاری از افرادی که به وبسایت شما مراجعه می‌کنند را نشان دهد.

برای مثال فرض کنید که ۵۵٪ از افرادی که از وبسایت شما دیدن کرده‌اند، بر اساس پروفایل لینکدین‌شان، کارشناسان فروش باشند، آیا وبسایت شما منابع و محتوای عملی برای آن‌ها فراهم کرده است؟

تعداد زیادی شرکت وجود دارند که در هفته حداقل ۳ محتوای کم کیفیت در قالب مقالات بلاگی منتشر می‌کنند که فقط محتوا تولید کرده باشند! اما برندهایی که بازاریابی محتوایی موفقی داشتند، محتوای متناسب با نیاز مخاطبان هدف خود تنظیم می‌کنند حتی اگر به قیمت تولید یک محتوی در هفته تمام شود!

بنابراین تولید مقالاتی که بازدیدکنندگان وبسایت را در حل مشکلشان کمک کند و حذف صفحات کم کیفیت از بلاگ، می‌تواند ترافیک ارگانیک وبسایت شما را بهبود ببخشد.

۲-استفاده از Google Analytics و Search Console در جهت بهبود ترافیک سایت

Google analytics  برای بازاریاب‌ها در حکم اشعه ایکس عمل می‌کند. اینکه کاربران چگونه با یک وبسایت یا اپلیکیشن تعامل می‌کنند می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند که عملکرد بازاریابی، محتوا و محصولاتشان را بهتر ارزیابی کنند.

برای مثال google analytics زمان ماندن یک کاربر در وبسایت را به شما نشان می‌دهد. همین مورد برای گوگل، یک سیگنال مهم در رتبه‌بندی صفحات نتایج موتور جستجو (Search Engine Result Pages) است.

اگر محتوایی با توضیحات جزئی تولید کردید و زمان ماندن (dwell time) در صفحه کمتر از یک دقیقه و نرخ اضافه‌گویی ۸۰٪ است، داده‌ها نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان سایت را مفید نمی‌بینند! پس گوگل رتبه خوبی در SERP به این صفحه نمی‌دهد.

یا اگر کاربر روی لینک یک وبسایت در صفحه نتایج و بلافاصله روی دکمه برگشت (Back) کلیک کند، سپس نتیجه‌ی دیگری را در صفحه جستجو انتخاب کند و برای مدت طولانی‌تری در وبسایت جدید بماند، گوگل نتیجه می‌گیرد که تجربه قبلی نشانگر رضایت کمتر کاربر بوده پس لینک را از مکان کنونی حذف می‌کند.

داده‌ی مهم بعدی این است که کاربران چگونه به وبسایت شما می‌رسند!

ابزار (Google Search Console (GSC عبارات جستجو شده‌ای که کاربران را به وبسایت شما می‌رساند نمایش می‌دهد. لیستی از عبارات کلیدی که ترافیک وبسایت شما را افزایش می‌دهد تهیه کنید و پست‌های بلاگ را در محدوده‌ی عبارات کلیدی که میانگین جستجوی ماهیانه خوبی دارد بنویسید!

۳-استفاده از Similarweb برای شناخت بازدیدکنندگان سایت و آنالیز رقبا

similarweb ابزار بازاریابی داده محور
ابزارهای بازاریابی داده محور-ٰsimilarweb

فرض کنید یک کاربر بر لینک وبسایت شما در نتایج گوگل کلیک کرده و بعد از ۱۵ ثانیه ماندن در وبسایت به صفحه نتایج وگل باز می‌گردد. این رفتار کاربر در موتور جستجو pogo-sticking نام دارد. همانطور که قبلا هم گفتیم این رفتار کاربر می‌تواند به جایگاه لینک وبسایت شما در صفحه‌ی نتایج گوگل آسیب بزند! یادتان باشد هدف گوگل نمایش بهترین نتایج به کاربر است.

pogo-sticking به معنی این است که جستجوکنندگان به گوگل بگویند: ناامید کننده‌ست! تو گفتی این همون چیزیه که من دنبالش می‌گشتم اما اون نیست! این پیام یک سیگنال منفی قوی به الگوریتم گوگل می‌فرستد و وبسایت شما را در صفحه‌ی نتایج به مکان پایین‌تری انتقال می‌دهد!

۴-استفاده از تگ‌های بازاریابی برای ساختن لیست‌های هدف

جمع‌آوری داده‌ی کاربر و نصب تگ‌های بازاریابی در وبسایت از بخش‌های ضروری‌ در پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی داده محور هستند. یک مثال خیلی خوب از این مورد تولید لیست خریداران برای جمع‌آوری داده‌ی مشتری است، افرادی که به کسب‌وکار شما علاقه نشان داده و از شما خرید کرده‌اند. با این داده‌ها چند تصمیم می‌توان گرفت:

۱-حذف این بخش از افراد از کمپین‌های تبلیغاتی محصولات. با این روش شما بودجه‌ی تبلیغات خود را برای نمایش تبلیغ به افرادی که درحال حاضر خریدار محصولاتتان هستند هدر نمی‌دهید.

۲-بازخوانی همین مخاطبان از طریق کمپین‌های تبلیغاتی. برای مثال یک خرده فروشی آنلاین کفش می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی خاص را برای افزایش فروش جوراب به خریداران قبلی بسازد.

۳- اگر می‌خواهید کالای X را به عنوان‌ مکمل کالای Y بفروشید یک لیست از افرادی که Y را خریداری می‌کنند اما X را نه تهیه کنید.حالا تبلیغات را به این بخش از مخاطبان نشان دهید که نشان دهید چرا خرید X  مهم است. یا کد تخفیف یا پیشنهاد ویژه کوتاه مدتی به آنها ارائه دهید.

۵-استفاده از گزارش‌های عبارت جستجوی تبلیغات گوگل برای بهبود ROAS

نشان دادن تبلیغ مناسب به فرد مناسب و در زمان مناسب بهترین راه برای بهبود بازگشت سرمایه تبلیغاتی است. گوگل داده‌های عملکردی فراوانی در این زمینه ارائه می‌دهد که می‌تواند به بازاریاب‌ها در زمینه بهبود تبلیغات کمک زیادی کند.

درحقیقت عبارت کلیدی پیشنهادی شما ممکن است با اصطلاحی که مردم جستجو می‌کنند و می‌تواند محرک تبلیغات شما شود، متفاوت باشد.

فرض کنید یک تبلیغ از کلیدواژه‌ی بلیط هواپیما به مشهد استفاده می‌کند، اگر به گزارشات اصطلاحات جستجو شده برای این عنوان مراجعه کنید با کلیدواژه‌ی ارزان‌ترین بیلط هواپیما به مشهد مواجه می‌شوید، به این معنی که تعداد زیادی از مردم این عنوان را جستجو کرده‌اند.

با علم به این مساله تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغات خود را با اصطلاحات دقیق جستجو شده توسط عموم کاربران هماهنگ کنند تا تبلیغات پربازده‌تری صورت دهند.

۶-افزایش خرید آنلاین با دریافت فیدبک بازدیدکنندگان و ثبت آنها

اطلاعات بازدیدکنندگان از سایت خود را مرجع تصمیمات واقعی قرار دهید!

با بررسی چگونگی استفاده کاربران از صفحات لندینگ وبسایت، می‌توانید موانع احتمالی مسیر را شناسایی کنید و تجربه‌ی مشتری را سریعا بهبود دهید.

ابزارهایی مانند Hotjar، Fullstory، Mouseflow، Inspectlet ضبط و ثبت مسیر مشتری و بازپخش دوباره‌ی آن را امکانپذیر می‌کند.

روش دیگر برای کشف دلیل خروج از صفحه‌ی کاربر استفاده از فرم‌های نظرسنجی روی (exit intent) است.

با این روش سایت تشخیص می‌دهد که خریدار قصد خروج از صفحه‌ی محصول یا سبد خریدش را دارد، پس یک سوال نظرسنجی مبنی بر دلیل خروج یا پیشنهاد بهبود کسب‌وکار از کاربر می‌پرسد که اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

۷-برگرداندن بازدیدکنندگان وبسایت به مخاطبان کسب‌وکار بوسیله‌ی Whois Visiting

Whoisvisiting.com با ارسال اطلاعیه به فردی که از وبسایت شما بازدید کرده، افراد واقعی را به وبسایت متصل می‌کند. ارسال اطلاعیه‌ها می‌تواند از طریق ایمیل تجاری، تلفن تماس، نام شرکت و دیگر راه‌های ارتباطی صورت گیرد. اگر افرادی از یک گروه ویژه دائما سایت شما را جستجو کنند و بیش از چند دقیقه در سایت شما بمانند، علاوه بر افزایش اعتبار در گوگل به شما یک پرسونای خاص برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی داده‌محور می‌دهد.

بیگ‌دیتای شبکه‌های اجتماعی فارسی در دسترس شماست

ابزارهای بازاریابی داده محوری که به طور خاص متمرکز بر بیگ‌دیتای کاربران فارسی زبان باشند محدود است. ویژگی برجسته چنین ابزاری دسترسی گسترده به کاربران فارسی‌زبان و بیگ‌دیتای آن‌ها، به عنوان مخاطبان هدفمند کسب و کارهای ایرانی است. از جمله این ابزارها، سامانه مانیتورینگ و آنالیز شبکه‌های اجتماعی دیتاک است که با دسترسی گسترده به محتواهای تولیدی شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر و وبگاه‌های خبری فارسی، امکان استفاده از بیگ‌دیتای این بسترها را جهت اهداف مختلف تحلیل رویکرد کاربران، تحلیل برند، تحلیل تصویر چهره، ارزیابی میزان توجهات به موضوعات مختلف، بازاریابی داده محور و … مهیا می‌کند.

برای اطلاع از ویژگی‌های سامانه دیتاک و دریافت مشاوره و دموی این ابزار با ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دریافت نسخه رایگان سامانه دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا