دیجیتال مارکتینگعمومی

رویداد آنلاین یا وبینار چیست؟

امروزه رویدادهای آنلاین (وبینار)  در همه‌جا حضور دارند. در این میان، بسیاری از اشخاص و برندها ترجیح می‌دهند به‌جای برگزاری رویدادهای حضوری به برگزاری رویدادهای آنلاین بپردازند. با وجود اینکه وبینارها یا رویدادهای آنلاین محدودیت‌های خاصی دارند، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های مختلف در سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی دست یافته‌اند. این موضوع سبب شده است پلتفرم‌های زیادی برای برگزاری وبینارها به وجود بیایند. با استفاده از پلتفرم‌هایی که برای برگزاری وبینارها وجود دارد، کاربران می‌توانند به بهترین شکل ممکن رویدادهای آنلاین خود را برگزار کنند و به اهداف خود در این باره دست یابند.

رویداد آنلاین یا وبینار

پلتفرم‌هایی که برای برگزاری وبینار به وجود آمده است، هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند که با استفاده از آن‌ها برگزاری رویدادهای آنلاین شکل تازه‌ای به خود گرفته است. قابلیت‌های گسترده پلتفرم‌های برگزاری وبینار سبب شده است در بسیاری از مواقع برگزاری رویدادهای آنلاین منطقی‌تر از رویدادهای حضوری باشد. برای آشنایی با رویداد آنلاین فرقی نمی‌کند صاحب کسب‌وکار باشید یا یک دانشجو؛ این رویدادها به‌مرور در حال ورود به بیشتر ابعاد زندگی بشر هستند؛ به همین دلیل تمامی افراد باید با آن آشنایی پیدا کنند. برای اینکه بدانید رویداد آنلاین چیست در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به تعریف و معرفی مزایا و استراتژی‌های آن بپردازیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

رویداد آنلاین یا وبینار چیست؟

رویداد آنلاین یا وبینار مفهومی جدید نیست و دهه‌هاست که وجود دارد. با وجود اینکه بسیاری از افراد ممکن است با توجه به اهداف خود به برگزاری وبینار بپردازند، مهم‌ترین کاربرد وبینارها دستیابی به اهداف تجاری است. بسیاری از کمپانی‌های جهان برای معرفی محصولات و خدمات خود و افزایش تعامل با کاربران از وبینار استفاده می‌کنند.

وبینار از دو کلمه وب و سمینار ساخته شده است که به زبان ساده می‌توان به آن سمینار یا همایشی گفت که آنلاین و در فضای وب برگزار می‌شود. بیشتر وبینارها این قابلیت را برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورند تا هم‌زمان و آنی به ایجاد تعامل با برگزارکنندگان وبینار بپردازند و از این طریق سؤالات و نظرات خود را مطرح کنند. این موضوع سبب شده است تا وبینار به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند و کاربران زیادی ترجیح دهند به‌جای حضور در همایش‌ها در وبینارها و رویدادهای آنلاین شرکت کنند. برخلاف تصوری که وجود دارد، تجهیزات برگزاری وبینار چندان پیچیده نیست؛ به همین دلیل بسیاری از افراد می‌توانند به‌راحتی به برگزاری رویدادهای آنلاین بپردازند.

بسیاری از کمپانی‌های بین‌المللی برای ارتباط با مشتریان جدید از وبینار استفاده می‌کنند. وبینارها در بسیاری از مواقع اولین نقطه آشنایی مشتریان با برندها خواهد بود؛ به همین دلیل برندها می‌توانند با استفاده از وبینار زمینه جذب مشتریان جدید را فراهم کنند. وبینار برای تمامی کسب‌وکارها مناسب خواهد بود. کسب‌وکارهای B2B،‌ شرکت‌های Saas، بلاگرها و حتی کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با برگزاری وبینارها به اهداف مختلف خود دست پیدا کنند.

وبینارها چگونه برگزار می‌شوند؟

برگزاری وبینار

وبینارها با توجه با اهدافی که از برگزاری آن‌ها وجود دارد، به‌صورت کاملاً متفاوت اجرا می‌شوند، اما معمولاً زمان بیشتر آن‌ها چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است که در این مدت میزبان با توجه به برنامه‌هایی که در نظر گرفته است، به تعامل با مخاطبان خود می‌پردازد.

در برخی وبینارها این امکان برای مخاطبان به وجود می‌آید تا با استفاده از میکروفن در بخش پرسش و پاسخ صحبت کنند. براساس بررسی‌هایی که انجام شده است این کار سبب می‌شود مخاطبان رضایت بیشتری از حضور در وبینار داشته باشند و امکان شرکت‌کردن آن‌ها در وبینارهای بعدی به‌شدت افزایش پیدا کند.

رویدادهای آنلاین می‌توانند در ابعاد مختلف برگزار شوند. بسیاری از آن‌ها با کمتر از ۱۰۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شوند، اما هیچ محدودیتی درباره تعداد مشارکت‌کنندگان در رویدادها وجود نخواهد داشت. رویدادهای زیادی وجود دارند که در بازه‌های زمانی مختلف به‌صورت منظم برگزار می‌شوند و بیش از هزاران مخاطب در آن‌ها حضور می‌یابند. برای شرکت در رویدادهای آنلاین یا وبینارها در برخی مواقع باید هزینه مشخصی را پرداخت کرد. با وجود اینکه رویدادهای رایگان مخاطبان بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری در آن‌ها شرکت خواهند کرد، کسب‌وکارها می‌توانند برای پوشش کامل یا بخشی از هزینه‌های برگزاری رویداد مبلغ خاصی را برای آن مشخص کنند.

کسب‌وکارهایی که قصد دارند برای لید جنریشن و جذب مشتریان جدید به برگزاری وبینارها بپردازند، بهتر است آن را کاملاً رایگان برگزار کنند؛ زیرا بسیاری از مشتریان ممکن است در مراحل اول به‌دلیل اعتمادنداشتن به برند حاضر به پرداخت مبلغ برای شرکت رویدادهای آنلاین را نداشته باشند.

نکات طلایی برای برگزاری رویداد آنلاین

برگزاری رویداد آنلاین

استراتژی‌های خاصی برای برگزاری رویداد آنلاین وجود دارد که کسب‌وکارها باید به آن توجه داشته باشند. استفاده از این استراتژی‌ها سبب خواهد شد تا برندها بتوانند به بهترین شکل ممکن به اهداف تجاری خود دست پیدا کنند. وبینارهایی که هوشمندانه برگزار می‌شوند، به‌مرور مخاطبان زیادی پیدا خواهند کرد و کمک می‌کنند تا برندها جایگاه بهتری در صنعت و بازار پیدا کنند، اما برخی وبینارها به‌دلیل اجرانشدن استراتژی‌های صحیح ممکن است سبب افت جایگاه برند در میان مخاطبان شوند.

برنامه‌ریزی هوشمندانه

وبینار چیست

برنامه‌ریزی هوشمندانه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برندها و کسب‌وکارها باید برای برگزاری رویدادهای آنلاین به آن توجه داشته باشند. رویداد آنلاین یا وبینار باید زمانی برگزار شود که مخاطبان بتوانند در آن شرکت کنند. برخی کسب‌وکارها به‌دلیل آنلاین‌بودن وبینارها تصور می‌کنند می‌توانند آن را هر زمانی که مایل‌اند برگزار کنند؛ درحالی‌که برگزاری وبینار در زمان‌های نامناسب سبب کاهش تعامل مخاطبان و حضور‌نیافتن آن‌ها در رویداد خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این باره باید مدنظر قرار داد، این است که کسب‌وکارها و شرکت‌های B2B به‌هیچ‌وجه نباید در تعطیلات و روزهای پایانی هفته به برگزاری رویدادهای آنلاین بپردازند؛ چون این کار سبب کاهش حضور مخاطبان خواهد شد.

تعیین هدف برگزاری رویداد آنلاین

هدف برگزاری رویداد آنلاین

رویدادهای آنلاین و وبینارها ابزاری مناسب برای دستیابی به اهداف تجاری به شمار خواهند رفت، اما استفاده از آن‌ها به‌تنهایی نتیجه‌ای ندارد. کسب‌وکارها باید قبل از برگزاری رویدادهای آنلاین هدف خود را از آن به‌صورت دقیق مشخص کنند. جذب مشتریان جدید، لید جنریشن، درآمدزایی از طریق رویدادهای غیر رایگان، معرفی محصولات و ایجاد همکاری‌های تجاری می‌تواند از جمله اهدافی باشد که کسب‌وکارها برای برگزاری رویداد آنلاین تعیین می‌کنند.

اختصاص زمان برای پرسش و پاسخ‌ها

پرسش و پاسخ در وبینار

برخی کسب‌وکارها برای برگزاری وبینارها از تجارب خود در ایجاد پادکست‌ها استفاده می‌کنند. در موارد زیادی دیده شده است کسب‌وکارها زمان مشخصی را برای پرسش و پاسخ‌ها اختصاص نداده‌اند و در تمام مدت برگزاری وبینار به‌صورت یک‌طرفه به ارائه مطالب مختلف پرداخته‌اند؛ درحالی‌که این کار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در برگزاری وبینارها خواهد بود. حدود ۹۲ از شرکت‌کنندگان در وبینارها ترجیح می‌دهند در زمان برگزاری وبینار پرسش و پاسخ‌های آنلاین وجود داشته باشد تا بتوانند به‌صورت مستقیم سؤالات خود را مطرح کنند؛ بنابراین کسب‌وکارها باید به اختصاص زمان مناسب برای پرسش و پاسخ‌ها بپردازند.

مزیت برگزاری وبینار

مزیت برگزاری وبینار

برگزاری وبینار در برابر نتایجی که به‌دنبال دارد، با هزینه کمی برای کسب‌وکارها همراه است که این موضوع سبب شده بسیاری از کسب‌وکارها به برگزاری وبینارها علاقه‌مند باشند. تجهیزات برگزاری وبینار در بسیاری از موارد بسیار ساده خواهد بود و می‌توان با کمترین هزینه به تهیه آن پرداخت؛ درحالی‌که در همایش‌های حضوری و سمینارها به تجهیزات استودیویی، سالن، نیروی پذیرایی و… نیاز خواهد بود که هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت.

اصلی‌ترین مزیت برگزاری وبینار ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از وبینارها به ارتباط با مشتریان جدید بپردازند و از این طریق فروش خود را در آینده افزایش دهند. بهتر است بدانید کسب‌وکارها B2B نیز می‌توانند با استفاده از وبینارها به ارتباط با مشتریان جدید بپردازند و همکارهای تجاری جدیدی را شکل دهند.

برگزاری وبینار برای درک نیاز مخاطبان نیز روشی بسیار مناسب خواهد بود. بسیاری از مشتریان وفادار با حضور در وبینارها به ارائه نظرات خود درباره محصولات و نیازهایی که وجود دارد می‌پردازند. با بررسی نظرات این اشخاص می‌توان به بهترین شکل ممکن با نیاز مخاطبان آشنا شد و در آینده رضایت بیشتری را در آن‌ها ایجاد کرد. اعتمادسازی مزیت دیگر برگزاری وبینار و رویداد آنلاین است.

با استفاده از رویدادهای آنلاین می‌توان اعتماد مشتریان را جلب کرد و در آینده تعامل آن‌ها را به‌شدت افزایش داد. با توجه به نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، بسیاری از افرادی که در وبینارها شرکت می‌کنند، در آینده به تعامل با برندها خواهند پرداخت؛ زیرا این کار سبب می‌شود تا اعتماد آن‌ها افزایش پیدا کند و بتوانند با اطمینان بیشتر به خرید محصولات و خدماتی که ارائه می‌شود، بپردازند.

تجهیزات برگزاری وبینار

 

تجهیزات برگزاری وبینار در مقایسه با تجهیزاتی که برای برگزاری سیمنارها و همایش‌های حضوری استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌تر خواهد بود. از میان تجهیزات برگزاری وبینار می‌توان به لپ‌تاپ، اینترنت پرسرعت، وب‌کم و میکروفون اشاره کرد. با همین تجهیزات ساده می‌توان به‌سادگی یک وبینار فوق‌العاده را برگزار کرد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا