علم دادههوش مصنوعی

هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی

هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی در دنیای ورزش بسیار مهم است تا جایی که می­توان به کمک آن مانع بسیاری از آسیب دیدگی­های احتمالی شد. استفاده از هوش مصنوعی در دنیای ورزش رقابت­های ورزشی را برای تماشاگران و طرفداران جذاب کرده و همچنین در بخش داوری نیز موجب رفع بسیاری از اشتباهات می‌شود. با پیشرفت هوش مصنوعی کم‌کم تحولات آن در حوزه ورزش نمود پیدا کرده و دنیای ورزش را دچار تحولات اساسی نموده است.

ورزش الکترونیکی در واقع حاصل پیشرفت علم هوش مصنوعی در دنیای ورزش است و در حال حاضر چیزی حدود نیم میلیارد بیننده دارد. هوش مصنوعی در واقع به صورت یک نرم افزار نوشته شده است و می­تواند نتیجه­گیری­های خود را در مورد روش­های رسیدن به یک هدف ارائه دهد. تمام فعالیت­های انسانی که قابلیت جایگزینی با فناوری را داشته باشند را می­توان در آینده با فناوری هوش مصنوعی به صورت کامل انجام داد.

کاربرد هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی

ترکیبی از فناوری حسگر و هوش مصنوعی به مربیان کمک می‌کند تا تکنیک بازیکنان را بهبود بخشند. به عنوان مثال، در تمرینات با وزنه – که اکنون تقریباً در کل ورزش‌ها جهانی است – هوش مصنوعی می‌تواند بازخورد در زمان واقعی داشته باشد تا نتایج یک تمرین را به حداکثر برساند و رژیم‌های تمرینی شخصی را ایجاد کند که ممکن است مربیان مشغول نتوانند ارائه دهند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اکثر ما می دانیم که تمام ورزش­ها دارای یک الگوریتم هندسی و تحلیلی هستند که به ورزشکار کمک می­کند تا بتواند به اهداف ورزشی خود راحت­تر دست یابد. البته که هر ورزشکار و قهرمانی باید علم چگونگی رسیدن به هدف ورزشی خود را بداند به طور مثال یک فوتبالیست باید نحوه ضربه زدن به توپ و میزان قدرت وارد بر توپ را برآورد و آنالیز کند. اگر یک بازیکن بتوان سطح تمرینات خود را با پارامترهای ابتدایی ارتقا دهد قطعا می­تواند در سطح بین­الملل نیز بدرخشد، درست در همین لحظه هوش مصنوعی وارد عمل می­شود.

چگونه از هوش مصنوعی در مسابقات ورزشی استفاده می‌شود؟

در بازی های ورزشی ، هوش مصنوعی (AI) برای تولید رفتارهای پاسخگو، سازگار یا هوشمندانه در شخصیت های غیر پخش کننده (NPC) مشابه هوش انسانی به کار می رود. به جای یادگیری ماشینی یا تصمیم گیری، به بهبود تجربه بازیکن بازی و آنالیز رفتار تیم خود و تیم مقابل کمک می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی

استفاده از هوش مصنوعی (AI) چشم انداز جالبی را برای پیش بینی خطر آسیب دیدگی و عملکرد در ورزش های گروهی باز می‌کند. درک بهتر تکنیک‌های هوش مصنوعی به کار رفته و ورزش‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند به وضوح قابل توجیه است. هدف از این مطالعه شناسایی روشهای هوش مصنوعی برای بررسی عملکرد ورزشی و خطر آسیب دیدگی و پیدا کردن تکنیک های هوش مصنوعی در هر رشته ورزشی است.

مواد و روش ها جستجوی سیستماتیک از طریق پایگاه داده های آنلاین PubMed ، Scopus و Web of Science برای مقالاتی که از تکنیک های هوش مصنوعی یا روش های اعمال شده برای ورزشکاران ورزشی تیمی گزارش می‌شود، انجام شد. نتایج پنجاه و هشت مطالعه با ۱۱ تکنیک یا روش هوش مصنوعی در ۱۲ ورزش تیمی در این مقاله بررسی شد. نمونه جمع شده شامل ۶۴۵۶ شرکت کننده (۹۷٪ مرد ، ۲۵ ± ۸ ساله ؛ ۳٪ زن ، ۲۱ ± ۱۰ ساله) با ۷۶٪ ورزشکاران حرفه‌ای بودند.

تکنیک‌های هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی

تکنیک‌ها یا روش‌های هوش مصنوعی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند شبکه های عصبی مصنوعی، طبقه بندی درخت تصمیم ، ماشین بردار پشتیبانی و فرایند مارکوف با معیارهای عملکرد خوب برای همه آنها بودند. فوتبال، بسکتبال، هندبال و والیبال ورزش‌های تیمی با کاربردهای بیشتر AI بودند. نتیجه گیری نتایج این بررسی کاربرد شایع روشهای هوش مصنوعی در ورزش‌های گروهی را بر اساس تعداد مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد. وضعیت فعلی توسعه در منطقه آینده امیدوار کننده‌ای را با توجه به استفاده از هوش مصنوعی در ورزش‌های گروهی پیشنهاد می‌کند. تحقیقات ارزیابی بیشتر مبتنی بر روش‌های آینده نگر برای اثبات عملکرد پیش بینی تکنیک‌ها و روش‌های خاص هوش مصنوعی ضروری است. برای ارزیابی خطر آسیب، از شبکه عصبی مصنوعی، طبقه‌بندی درخت تصمیم گیری و ماشین پشتیبان در فوتبال، بسکتبال، فوتبال آمریکایی، فوتبال استرالیا و هندبال استفاده شده است.

آیا کاربرد هوش مصنوعی در ورزش تیمی بیشتر است یا انفرادی؟

 استفاده از روشهای هوش مصنوعی و تاثیر آن در تحولات ورزشی به ویژه در ورزشهای تیمی با توجه به توسعه مستمر این زمینه و اجرای تحقیقات ارزیابی در تمرینات ورزشی برای ایجاد عملکرد پیش بینی کننده هر روش/روش خاص، امکان رشد بیشتر را دارد. زمینه تکنیک‌ها و روش‌های هوش مصنوعی به دلیل حجم زیاد داده‌ها و نیاز قریب الوقوع برای تبدیل این داده‌ها به دانش مفید و راه حل‌های عملی، توجه قابل توجهی را در صنعت اطلاعات و به طور کلی جامعه به خود جلب کرده است

با این وجود همچنان که در ورزش وجود دارد استفاده موثر از داده‌ها در بعضی مناطق هنوز در دست توسعه است. مانند اکثر مناطق دیگر جامعه حجم فزاینده ای از داده‌ها در انواع ورزش‌ها جمع آوری شده است و تجزیه و تحلیل خودکار داده‌ها به یک زمینه مهم و سریع در حال توسعه تبدیل شده است. تجزیه و تحلیل دقیق این مجموعه داده‌های بزرگ می‌تواند دانش ما را در علوم ورزشی افزایش دهد و در عین حال در تصمیم گیری تمرین دهندگانی که در زمینه بهینه‌سازی آموزش و استراتژی‌های مسابقه کار می‌کنند، کمک کند.

علم داده در ورزش

علم داده به عنوان یک منطقه استراتژیک برای بهره برداری از دانش در علوم ورزشی و با هدف پر کردن شکاف‌های باقی مانده از روش‌های آماری سنتی ظهور کرده است. به عنوان یک حوزه دانش ترکیبی، علم داده فراتر از ترکیبی از آمار و علوم رایانه است زیرا به آموزش نحوه بافتن فنون آماری و محاسباتی در یک چارچوب بزرگتر، مسئله به مسئله و پرداختن به سوالات خاص رشته نیاز دارد. یک نگاه جامع به علم داده مستلزم درک درستی از داده‌ها ، قدردانی از مسئولیت‌های مربوط به استفاده از داده‌های خصوصی و عمومی و برقراری ارتباط واضح است که یک مجموعه داده می‌تواند و نمی‌تواند در مورد دنیای واقعی به ما بگوید.

دنیای ورزش بر اساس مدل‌های یادگیری الگوریتم‌ها می‌توانند تنظیم و بهینه شوند تا نتایج بهتری برای تصمیم گیری‌های پشتیبانی کننده ارائه دهند و دانش عملی را به ورزشکاران و متخصصان ورزش ارائه دهند. این الگوریتم‌ها به عنوان یادگیری تحت نظارت (به عنوان مثال ، طبقه بندی و رگرسیون) و یادگیری بدون نظارت (به عنوان مثال ، خوشه بندی) اعمال می‌شوند. یادگیری تحت نظارت برای ایجاد یک مدل پیش بینی به داده‌های ورودی و خروجی نیاز دارد در حالی که یادگیری بدون نظارت فقط براساس داده‌های ورودی است.

علم داده

 علم داده یک زمینه نوظهور در صنعت و روش‌های آکادمیک است که منجر به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در بسیاری از حوزه های زندگی از جمله ورزش می‌شود، از جمله خدمات شبکه‌های اجتماعی، خدمات پخش جریانی، مراقبت‌های بهداشتی، ساخت، آموزش، مدل‌سازی مالی، پلیس و بازاریابی.

پیوند دادن علم و فناوری برای افزایش بهره وری ورزش به عنوان مسیری با آینده امیدوار کننده معرفی شده است. برای این اتفاق، کار در جهت نوآوری، معرفی و بهبود فرآیندهای انجام شده توسط بخشهای تحقیق و توسعه (تحقیق و توسعه) در بزرگترین شرکتهای فناوری جهان نیز در ورزش پیشنهاد شده است.

آنالیز هوش مصنوعی از ورزش

هوش مصنوعی بعنوان یک نرم­افزار با آنالیز پارامترهای ابتدایی هر ورزش و گزارش تجزیه و تحلیل خود مبنی بر داده­ها به ورزشکار می­توان ورزشکار را به مرحله ارتقا نزدیک کرده و موجب پیشرفت سریع­تر او شود. از این مطلب می­توان اینگونه نتیجه گرفت که هوش مصنوعی در دنیای ورزش بعنوان یک مربی شخصی ورزشکار عمل می­کند که با بررسی انواع پارامترها و تجزیه و تحلیل عملکرد ورزشکار می­تواند او را در راه رسیدن به پیشرفت بسیار کمک کند. امروزه تیم­ها در هر سطحی که باشند دارای یک بخش تحلیلی هستند که مربیان و کارکنانی دارند که به تجزیه و تحلیل­ها جهت تصمیم­گیری اتکا می­کنند. حالا تصور کنید اگر به این بخش تحلیلی هوش مصنوعی نیز اضافه شود نتیجه این ترکیب موجب تحلیل با سرعت و دقت بیشتر داده­های بزرگ می­شود. اتفاقی که در تیم اتلتیکو مادرید در لالیگا افتاد و مربیان این تیم از ترکیب هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل بخش تحلیلی توانستند استرتژی­های سایر تیم­ها در لالیگا را به صورت دقیق­تر و جزئی­تر بررسی نمایند.

به همین دلیل است که می­گوییم هوش مصنوعی در ورزش در واقع یک مربی شخصی است. بسیاری از مربیان تیم­های بزرگ و حرفه­ای از هوش مصنوعی در ورزش و رشته خود بعنوان یک کمک مربی استفاده می­کنند. مربیان تحلیلات فردی خود را به سیستمی می­دهند که با هوش مصنوعی پشتیبانی می­شود و آن سیستم تجزیه و تحلیل­هایی شامل استفاده از بازیکنانی که در آن بازی موردنیاز هستند و تعویض­های مفید و ارنج و ترکیب تیم را به مربی می­دهند و این نتیجه­گیری می­تواند در تصمیم­گیری­های مربی تیم بسیار مؤثر باشد. از جمله تحولات هوش مصنوعی در دنیای ورزش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تاثیر هوش مصنوعی بر مربیگری عملکرد

مربیگری عملکرد بسیار فراگیر بوده و هر شخص می­تواند به میزان فعالیت، ضربان قلب، تغذیه و سایر آمارهای بهداشتی خود دسترسی کامل داشته باشد. بسیاری از تیم­­ها با استفاده از ردیابی بیومتریک، الگوهای خواب، رژیم غذایی، سطوح تمرینات و تناسب کلی سعی در الگوسازی با استفاده از هوش مصنوعی داشته اند تا بتوانند با استفاده از اطلاعات خاروجی از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خود را برای بهبود کارایی فردی و تیمی یک ورزشکار ارائه دهند. ورزش­هایی همچون فوتسال، فوتبال، بسکتبال که میزان دوندگی بازیکن و اشتباهات فردی در زمین بازی جزئی از پارامترهای ارزیابی و تجزیه و تحلیل است می توان از هوش مصنوعی استفاده نمود و راهکارهای بهتری جایگزین کرد. در ورزش­های مانند کاراته و تکواندو از جایگیری ورزشکار روی تاتمی و امتیازات از دست داده و دریافتی می­توان بعنوان پارامترهای مناسب جهت تجزیه و تحلیل در هوش مصنوعی استفاده نمود.

تاثیر هوش مصنوعی بر بهبود تجربه ورزشی

همکاری هوش مصنوعی و واقعیت مجازی افراد می تواند تجربه بازی خود را تولید کرده و در اختیار دیگران قرار دهند. این در حالی است که طرفداران یک ورزش خاص می­توانند از چند زاویه دید دوربین را انتخاب کرده و خود را در عمل و جایگا ورزشکار قرار دهند. با استفاده از این تکنولوژی بسیاری از مربیان می­توانند افراد مستعد و توانا را گزینش کنند.

هوش مصنوعی با تغییر و تحولات عظیم در زمینه ورزش می­تواند پیشرفت­های چشمگیری برای تیم­های ورزشی به ارمغان بیاورید و موجب ارتقاء سطح مسابقات، بازیکنان، مربیان و حتی داوران نیز شود. امروزه استفاده از اپلیکیشن­هایی که از هوش مصنوعی پشتیبانی می­کنند در سطح مسابقات جهانی بسیار مرسوم بوده و موجب ارتقاء سطح رقابت­ها خواهد شد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا