هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در چت‌ بات

با هوش مصنوعی مکالمه کنید

همه ما شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در چند سال اخیر هستیم و رابط‌های صوت و دیالوگ محور نسبت به رقبای خود پیشی گرفته‌اند. پیشرفت تکنولوژی به سرعت با زندگی بشر عجین شده و استفاده از آن به شکل یک عادت روزانه تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر وجود اپلیکیشن‌های جذاب مانند چت بات توانسته است تمرکز کاربران را از لپ تاپ و کامپیوتر به سمت گوشی‌های هوشمند ببرد.

به همین دلیل کسب و کارهای آنلاین باید این موضوع را در نظر بگیرند و بدانند کاربران پیام رسان‌ها دارای تعداد بیشتری به نسبت کاربران فضای مجازی هستند. در واقع این موضوع در فرآیند ارتباط مشتری تأثیر مستقیم دارد. اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نتوانید خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کنید خیلی زود مشتریان خود را توسط سایر رقبا از دست خواهید داد و به طبع کسب و کارتان دچار مشکل خواهد شد.

نحوه پشتیبانی از مشتری امروزه بسیار موضوع مهمی در کسب و کارهای مختلف است. در واقع در دنیای امروزه مشتری نباید معطل شود و شما بعنوان صاحب کسب و کار باید همیشه در دسترس باشید و این موضوع از نظر مشتری بسیار مهم است. امروزه هوش مصنوعی بعنوان یک عامل اصلی موجب این ارتباط درست و قوی می‌شود و سعی در جوابگویی درست به مشتریان دارد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

چت‌ بات (Chat Bot) چیست؟

امروزه با پیشرفت کسب و کارهای آنلاین استفاده از چت بات‌ها به یکی از الزامات کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده است. این چت بات‌ها بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند و بسیار  قوی و هوشمند عمل می‌کنند. اما شاید بپرسید Chat bot چیست؟

Chat bot در واقع یک برنامه کامپیوتری است که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده و تقلیدی از مکالمات انسان است که به صورت گفتاری و شنیداری عمل می‌کند و به صورت اتوماتیک با کاربر به گفتگو می‌پردازد. چت بات‌ها نرم افزارهای هوشمندی هستند مانند سرویس‌های پیام رسان عمل می‌کنند و در وب سایت‌ها به افراد، پیام خوشامدگویی ارسال می‌کنند.

به بیان دیگر Chat bot یک برنامه رایانه ای است که برای شبیه سازی مکالمه انسانی طراحی شده است. کاربران با این ابزارها با استفاده از رابط گپ یا از طریق صدا ارتباط برقرار می‌کنند، دقیقاً مانند مکالمه با شخص دیگر. چت بات‌ها کلماتی را که شخص به آن‌ها داده است تفسیر می‌کنند و پاسخی از پیش تعیین شده ارائه می‌دهند.

روش کار چت بات چگونه است؟

Chat bot با استفاده از دستورات برنامه‌ریزی شده وظیفه انتقال اطلاعات را با استفاده از تکنولوژی یادگیری زبان طبیعی انجام می‌دهند. به طور مثال پیامی از طرف کارشناس وب سایت برای ما ارسال می‌کنند. منظور از زبان طبیعی همان زبان انسان است که برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند. چت بات ها می‌توانند در قالب وب سایت کسب و کارها و یا اپلیکیشن های پیام‌رسان در هر ساعت از شبانه‌روز به کاربران خدمات ارائه می‌دهند.

چت بات‌ها بدون نیاز به عامل انسانی صحبت های مشتری را درک کرده و نیازهای آن را متوجه شده و متناسب با آن‌ها پاسخ مناسب را ارائه می‌دهد. به طور مثال کاربر در یک سایت فروشگاه به دنیال یک کفش است. به راحتی مشخصات موردنیاز خود را با چت بات هوشمند آن فروشگاه اینترنتی در میان گذاشته و Chat bot هم متناسب با درخواست وی، مدل کفش های مشابه را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معماری یک چت بات چگونه است؟

انواع چت بات :

چت بات‌ها دارای دو نوع هستند:

  1. Chat bot مبتنی بر داده های از پیش تعیین شده

این نوع Chat bot دارای یک چهارچوب کارکردی خاص است که تنها می‌تواند به دستورات و سوال‌های خاصی پاسخ دهد و از یک جریان از قبل تعیین‌شده پیروی می‌کند. این چت بات‌ها به همان اندازه‌ای که شما آن‌ها را می‌سازید هوشمند هستند. اما بدانید که از این چت بات‌ها تنها می‌تواند سوال‌های مشخصی پرسید و اغلب بعنوان یک دستیار خرید برای کارهای ساده‌ای همچون پیش‌بینی وضعیت هوا در خدمات مشتریان کاربرد دارند.

  1. Chat bot مبتنی بر هوش مصنوعی

این نوع چت بات قابلیت استفاده از هوش مصنوعی را دارد و با استفاده از یادگیری ماشین به پرسش‌ها و صحبت‌هایی که می‌شود جواب می‌دهد. در واقع در این نوع چت بات نیاز نیست سوالات مشخص و خاصی پرسیده شود زیرا این Chat bot به کمک هوش مصنوعی قابلیت تجزیه و تحلیل صحبت‌ها را دارد و می‌تواند پس از درک صحبت‌ها به آن‌ها پاسخ صحیحی دهد. این چت بات‌ها با گذشت زمان یادگیری بیشتری دارند.

مزیت چت بات‌های دارای هوش مصنوعی

۱) میزان داده‌ها و اطلاعاتی که هر کسب و کار از مشتریان خود به دست می‌آورد بسیار زیاد است و روز به روز بر این مقدار اضافه می‌شود. هر کسب و کاری در ابتدای راه اندازی دارای یک چشم انداز مشخص و هدف روشن است. اما نمی‌تواند برای چالش های مختلفی که در مسیر با آن‌ها روبروی می‌شود یک راه‌حل کلی باشد و باید از راه‌های از پیش تعیین شده استفاده کند.

درست همین‌جاست که هوش مصنوعی به کسب و کارها کمک می‌کند و راه‌حل‌های مناسب به آن‌ها ارائه می‌دهد. یکی از این راه‌حل‌های مناسب Chat bot است که کسب و کار را با اهدافش به صورت موازی همراهی می‌کند. زیرا چت بات‌ها به کمک هوش مصنوعی هدف شما را به مشتری ارائه می‌دهند.

۲) چت بات های دارای هوش مصنوعی یک مکالمه یک طرفه را به مکالمه‌ای دوطرفه تبدیل می‌کنند. در واقع به جای استفاده از چت بات‌های معمولی و یک سری جواب‌های از قبل آماده شده و ایجاد سردرگمی در مشتری می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی در Chat bot با مشتری صحبت کرده و نیازهای او را دقیقاً برآورده سازید.

۳) جلب اعتماد کاربران با استفاده از چت بات‌های دارای هوش مصنوعی بسیار کاری ساده و راحت است. در واقع با استفاده از فضایی که مشتری به آن عادت دارد و ارتبط با آن‌ها در این محیط بنای اعتماد کسب و کارتان استوارتر می‌شود. در واقع ایجاد ارتباط در یک محیط آشنا به مشتری حس شنیده شدن نیاز و مهم بودن می‌دهد. شما از این طریق می‌توانید وفاداری خود را به مشتری نشان دهید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا