تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازی

کاربرد ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی برای پایش کلمات کلیدی کسب و کار

ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی به رشد کسب و کار کمک زیادی می‌کنند. اما این کار چطور اتفاق می‌افتد؟ چطور یک کسب و کار از طریق این ابزارها وارد کانال رشد می‌شود؟ از نظر ما این ابزارها امکانات و فرصت‌هایی را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار می‌دهند که منجر به رشد می‌شود. یکی از این فرصت‌ها، قابلیت پایش کاربردی‌ترین کلمات کلیدی یک کسب و کار است.

کلمات کلیدی نقش مهمی را در تحلیل و آنالیز نظرات مشتریان ایفا می‌کند. از سوی دیگر وقتی از ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید، باید به سراغ برخی از مهم‌ترین کلمات کلیدی بروید. این کلمات نقش تعیین کننده‌ای را در موفقیت یا شکست یک برند ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌هایی که توسط این ابزارها بررسی می‌شوند عبارتند از:

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

نام برند یا شرکت

یکی از کاربردهای ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی برای پایش کلمات کلیدی کسب و کار، بررسی کلمه «برند» است. تصور کنید شما مدیر برند «X»  هستید و حالا قصد استفاده از ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی را دارید. در ابتدا باید بدانید احساسات عمومی نسبت به برندتان چیست؟ کاربران در شبکه‌های اجتماعی چگونه از برند X یاد می‌کنند؟

در مواقع زیادی ممکن است تصور صاحبان یک برند از احساسات عمومی نسبت به آن برند فاصله زیادی با هم داشته باشد. برای مثال شما به عنوان صاحب برند X فکر کنید برند شما محبوبیت زیادی دارد. حتی ممکن است در این اواخر محبوبیتش را از دست داده باشد، اما شما همچنان در تصور محبوبیت برند خود نسبت به رقبا باشید. در چنین مواقعی باید منتظر ریزش مشتریان و روند نزولی فروش محصول بود.

البته باید در زمان پایش نام برند به اشکال مختلف آن هم توجه داشته باشید. زیرا بسیاری از کاربران کلمات را طبق رویه معمول نمی‌نویسند. این موضوع حتی در مورد برندهای معروف هم وجود دارد. برای اینکه بدانید نظرات کاربران در مورد برند شما چیست، باید در ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی اشکال نوشتاری برند خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: تحلیل مشتری در بازاریابی با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

ارزیابی خدمات‌رسانی کارمندان به مشتریان

خدماتی که توسط یک برند به مشتریان ارائه می‌شود توسط کارکنان یک شرکت انجام می‌شود. پس اگر کارمندان رفتار درستی با مشتریان نداشته باشند، مسلم است که منجر به کاهش فروش می‌شود. در بسیاری از مواقع شما از رفتار و ارتباط کارمندان با مشتریان اطلاعی ندارید. این در حالیست که بخشی از محبوبیت برند مربوط به ارتباطات و رفتار کارمندان است.

از طریق ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی می‌تواند بفهمید که کارمندان شما چطور با مشتریان رفتار می‌کنند. در واقع این ابزارها با رصد مستقیم نظرات اطلاعات کافی در این باره را به شما می‌دهند. حتی در مواردی هم نام و سمت مشخص کارمندان در نظرات کاربران آورده می‌شود. بنابراین می‌توانید از نحوه رفتار تک تک کارمندان مطلع شوید.

در صورتی که یکی از کارمندان با رفتارش باعث محبوبیت بیشتر برند شده باشد، می‌تواند مورد تشویق قرار بگیرد. در صورتی هم که مشتریان از رفتار برخی از کارمندان گلایه داشته باشند، با اطلاع از این موضوع می‌توانید برای تغییر رفتار با آن‌ها صحبت کنید.

بررسی رفتار زنجیره فروش

بخش دیگری از محبوبیت برند از طریق رفتارتوزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات در بازار بدست می‌آید. این افراد که همان خرده‌فروشان هستند، که نوع رفتار و تعاملاتشان با مشتریان می‌تواند بر روی ذهنیت نسبت به برند تاثیر بگذارد. برخورد نامناسب برخی از آن‌ها باعث شکل گرفتن نظرات منفی نسبت به یک برند می‌شود. ارائه خدمات ناقص و یا گران‌فروشی بیش از حد باهش کاهش محبوبیت برند می‌شود.

گاهی شما به عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان در شهرهای دور دسترسی ندارید. اما به ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارید. بنابراین می‌توانید به راحتی بفهمید در شهرهای دیگر عرضه برند شما چطور انجام می‌شود. هرگونه کم‌کاری، گران‌فروشی و و یا کم فروشی که توسط زنجیره فروش صورت می‌گیرد به راحتی در نظرات مشتریان انعکاس می‌یابد. سپس شما از طریق ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی به این موضوع پی می‌برید.

نام بردن از خدمات و محصولات

گاهی جامعه مصرف‌کننده نامی از برند X نمی‌برد. در مقابل ممکن است محصولات و یا خدمات آن را در نظرات خود بیاورد. در چنین مواقعی با کمک ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی می‌توانید دقیقا کلمه مربوط به محصولات یا خدمات خود را دنبال کنید. بنابراین حتی اگر مشتری از برند نامی نبرده باشد و فقط در مورد محصول صحبت کرده باشد، باز هم می‌توانید نظرات او را ارزیابی کنید.

با این کار می‌توانید به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

  • مشتریان چطور به محصولات شما دسترسی پیدا می‌کنند؟
  • آن‌ها چطور و با چه هدفی محصولات را استفاده می‌کنند؟
  • میزان رضایت مشتریان از محصولات یا خدمات شما چقدر است؟
  • اگر ناراضی هستند دلیل این نارضایتی چیست؟
  • چه نظری برای بهبود نسخه‌های بعدی محصول دارند؟
  • در مورد محصولات مشابه چه نظری دارند؟

پیدا کردن مشتریان جدید با کلمات خاص

یکی از کاربردهای ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی امکان پیدا کردن مشتریان جدید است. شاید بپرسید چطور این کار انجام می‌شود؟ بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بدون اینکه از برندها اطلاعات خاصی در ذهن‌شان باشد، به دنبال محصول می‌گردند. آن‌ها با نوشتن عبارت‌هایی مثل «خرید، خرید ارزان، فروش و ….» به دنبال پیدا کردن محصول خاصی هستند.

برای مثال شما تولیدکننده عطر و ادکلن هستید. حالا در همین شبکه‌های اجتماعی برخی در قسمت اکسپلور کلماتی مثل «خرید عطر زنانه» را جستجو می‌کنند. در واقع این افراد همان مشتریان بالقوه‌ای هستند که خرید فکر می‌کنند. شما با بررسی تعداد افرادی که این عبارت‌ها را جستجو می‌کنند می‌توانید بفهمید چه تعداد کاربر به محصولات شما نیاز دارد.

از سوی دیگر با استراتژی محتوا متناسب با همین کلمات کلیدی، مشتریان بالقوه را به سمت خود جذب می‌کنید.

بررسی رویدادهای مربوط به برند و یا محصول

بازاریابی رویدادها یکی از جدیدترین روش‌ها برای افزایش محبوبیت برند است. در این روش شما یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی می‌کنید تا در آن به تبلیغ برند بپردازید. سپس با کمک پایش شبکه های اجتماعی می‌توانید هشتگ‌های مرتبط و رویدادهای حال حاضر و آینده مربوط به برند را بررسی کنید. حالا نتایج را در کمپین تبلیغاتی منعکس می‌کنید.

حتی می‌توانید با دنبال کردن یک هشتگ در ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی به میزان علاقه کاربران به آن پی ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش فروش با ابزارهای داده کاوی شبکه های اجتماعی

آنالیز برند و محصولات رقبا

ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی فقط برای آنالیز برند شما نیست. بلکه این فرصت را هم در اختیارتان قرار می‌دهند تا بفهمید برند رقبا در چه شرایط و وضعیتی قرار دارد. بازار مصرف نسبت به محصولات و خدمات آن‌ها چه نظری دارند؟ آیا نظرات مثبت از نظرات منفی بیشتر است؟ آیا در این اواخر محبوبیت برندشان بیشتر شده است؟

خوب با آنالیزی که با کمک ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید.

بهترین ابزار پایش شبکه های اجتماعی برای کسب و کار

دیتاک یکی از بهترین ابزارها برای پایش شبکه‌های اجتماعی است که می‌توانید با کمک آن هر کلمه کلیدی را که بخواهید آنالیز کنید. در این ابزار از بررسی برند گرفته تا آنالیز محصول و خدمات و همچنین ارزیابی رقبا انجام می‌شود. نتایج آن قابل استناد، دقیق و کاربردی است. از این نتایج می‌توانید برای بهبود و افزایش آگاهی از برند استفاده کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]بهترین اینفلوئنسر مناسب برای شما چه کسی‌ست؟

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی رایگان سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا