دیجیتال مارکتینگ

با شناخت رقبا در بازاریابی به برند برتر تبدیل شوید

چرا شناخت رقبا در بازاریابی ضرورت دارد؟

تجزیه و تحلیل رقبا یکی از جنبه‌های مهم هر کسب و کاری است. حتی شرکت‌های بزرگ هم از رقابت ترس و هراس دارند. اما شناخت رقبا در بازاریابی می‌تواند استرس و نگرانی‌شان را از بابت پیشی گرفتن رقبا از بین ببرد. شما هم می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. ارزیابی رقبا این مزیت را دارد که بدانید چه کسانی از شما جلوترند؟ چه برندهایی در حال نزدیک شدن به شما هستند؟

چرا شناخت رقبا در بازاریابی ضرورت دارد؟

شناخت بازار و رقبا برای بررسی موارد زیر ضرورت دارد:

  • آشنایی با رقبای خود در بازار
  • بررسی اقتدار برند خود در برابر رقبا
  • نحوه سرمایه‌گذای رقبا در بازار
  • رقبا از چه طریقی برای افزایش فروش عمل می‌کنند؟
  • وب سایت و صفحات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی در چه شرایطی است؟

بیشتر بخوانید: تحلیل رقبا در کسب و کار

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مزیت شناخت رقبا در بازاریابی

تجزیه و تحلیل مداوم رقبا مزیت‌های زیر را به همراه دارد:

تولید محتوا برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مزیت شناخت رقبا در بازاریابی امکان دستیابی به محتوای مورد نیاز کاربران است. شما برای مدیریت سایت و صفحات در شبکه‌های اجتماعی به محتوا نیاز دارید. اما هر محتوایی با استقبال روبرو نمی‌شود. مزیت ارزیابی رقبا این مزیت را دارد تا بفهمید کاربران دقیقا به دنبال چه نوع محتواهایی هستند.

حتی برخی از ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی در پیدا کردن کلمات کلیدی هم مفید هستند. در واقع وقتی بخواهید اولین کلمه را پیدا کنید و به ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی بدهید، به ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید. این ابزارها با پایش این شبکه‌ها می‌توانید بهترین محتوا را برای شبکه‌های اجتماعی و وب سایت خود منتشر کنید.

تحلیل و ارزیابی استراتژی‌های بازاریابی

یکی دیگر از مزیت‌های شناخت بازار و رقبا امکان ارزیابی استراتژی‌های فروش و بازاریابی است. اگر در گذشته چندین تکنیک را برای افزایش فروش به کار برده‌اید، اکنون باید ببینید مشتریان نسبت به این استراتژی‌ها چه واکنشی نشان می‌دهند. برای مثال اگر در یک خط تولید کیفیت را افزایش دادید و همزمان قیمت را هم بالا بردید، باید رضایت یا نارضایتی مصرف‌کنندگان را بررسی کنید.

اگر در زمینه خدمات فعالیت دارید و به میزان آپشن‌های خدمات خود اضافه کرده‌اید، باید میزان رضایت مشتریان از خدمات را بررسی کنید. به هر حال شناخت رقبا این مزیت را دارد تا در کوتاه مدت نتیجه استراتژ‌ی‌های جدید را پیگیری کنید.

 پیدا کردن فرصت‌های از دست رفته

یکی دیگر از مزیت‌های شناخت رقبا در بازاریابی امکان پیدا کردن فرصت‌هایی است که تاکنون از دست داده‌اید. در واقع وقتی رقبای خود را ارزیابی می‌کنید می‌توانید مشاهده کنید تاکنون از چه چیزی به راحتی گذشته‌اید در حالی که همان روش می‌توانست برایتان سودآور باشد.

برای مثال اگر به سادگی از کنار SEO وب سایت گذشته‌اید و به آن توجهی نکرده‌اید، اکنون شناخت رقبا می‌تواند به شما بگوید از همین حالا کار را شروع کنید. اگر از یک شبکه اجتماعی مثل لینکدین، پینترست و یا توییتر غافل شده‌اید، موفقیت رقبا در این شبکه‌ها به شما می‌گوید نباید وقت را تلف کنید.

پیدا کردن مشتریان بیشتر برای فروش

یکی دیگر از بهترین مزیت‌های شناخت بازار و رقبا امکان پیدا کردن مشتریان بیشتر است. در واقع گاهی شما اطلاعی از یک قشر خاص ندارید. شاید فکر می‌کنید مشتریان شما فقط به قشر جوان و یا بانوان محدود می‌شود. اما وقتی اقدام به ارزیابی کسب و کار رقبا می‌کنید، می‌توانید بفهمید گروه‌های دیگری هم هستند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند.

بررسی شکاف بازار با شناخت رقبا

بررسی رقبا این مزیت را هم به همراه دارد که بتوانید شکاف بازار را شناسایی کنید. به عبارت دیگر می‌توانید محصولات یا خدماتی را که توسط رقبا عرضه می‌شوند اما شما هنوز اقدامی برای عرضه آن‌ها نکرده‌اید، تشخیص دهید. با تجزیه و تحلیل دوره‌ای رقبا می‌توانید از رقابت سخت کنونی عبور کنید.

درس گرفتن از اشتباهات رقبا

یکی دیگر از مزیت‌های تجزیه و تحلیل دوره‌ای رقبا این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا خطاها، اشتباهات و بازخوردهای منفی مصرف‌کنندگان رقبا را پیدا کنید. در واقع وقتی استراتژی‌های بازاریابی شکست‌خورده قبلی را بررسی می‌کنید می‌توانید دلیل این شکست را هم تحلیل کنید. با این روش از رفتن به بیراهه و تکرار اشتباهات رقبا خودداری می‌کنید.

پید کردن راه‌های موفقیت رقبا

یکی از مزیت‌هایی که شناخت رقبا و بازار به همراه دارد، امکان پیدا کردن مسیرهایی است که به موفقیت‌ نزدیک‌تر هستند. شما وقتی ببینید رقبایتان از چه راه‌هایی رفته‌اند که به موفقیت‌ رسیده‌اند، می‌توانید همان مسیر را طی کنید. این کار با تجربه و گذشت زمان بدست می‌آید. اما تحلیل رقبا شما را چند پله به جلو می‌اندازد.

افزایش آگاهی از برند

یکی از دستاوردهای شناخت رقبا در بازاریابی امکان افزایش آگاهی از برند است. وقتی از میزان پیشرفت و یا پسرفت برندسازی رقبا و دلایل آن اطلاع پیدا کنید، می‌توانید این اطلاعات را برای استراتژی برندسازی خود استفاده کنید. در واقع گاهی رقبا از روش‌هایی برای برندسازی استفاده می‌کنند که کمتر کسی از آن اطلاع دارد. اما با تحلیل بازار و رقبا می‌توانید به این اطلاعات مهم دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: شناخت و آنالیز پرسونا در فضای آنلاین با کمک دیتاک

برای شناخت رقبا چکار کنیم؟

شناخت بازار و رقبا باید با تکنیک‌هایی صورت بگیرد که منجر به پیدا کردن اطلاعات کاربردی شود. این تکنیک‌ها عبارتند از:

استفاده از آمار وب سایت و سئو

یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت رقبا در بازاریابی توجه به اطلاعاتی است که از وب سایت بدست می‌آید. برای این کار به وب سایت رقبا سر بزنید. از ابزارهای تحلیلی مثل Aherfs و یا Moz استفاده کنید. این ابزارها اطلاعات مفیدی در مورد کاربرد وب سایت رقیب، بک‌لینک‌های دریافتی، رتبه کلمات کلیدی پررقابت و … را در اختیارتان قرار می‌دهند.

آنالیز صفحات در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های شناخت رقبا در فضای مجازی سر زدن به صفحات در شبکه های اجتماعی است. البته این کار به تخصص نیاز دارد. برای این کار باید از ابزارهای آنالیز استفاده کنید. ابزارهایی وجود دارد که می‌توانند با سرعت بسیار بالا اطلاعات دقیقی در مورد کارکرد صفحات رقبا در شبکه‌های اجتماعی را در اختیارتان قرار دهند.

آنالیز نظرات کاربران

یکی دیگر از راه‌های شناخت بازار و رقبا توجه به نظرات مشتریان رقباست. کاربرانی که در صفحات و در زیر پست‌های مربوط به برند رقبا نظر می‌دهند، باید به طور دقیق رصد شوند. در واقع شما با این کار می‌توانید مثبت یا منفی بودن نظرات مشتریانشان را درک کنید.

برای این کار از ابزارهای رصد و پایش شبکه های اجتماعی استفاده کنید. دیتاک یکی از این ابزارهاست که در شناخت رقبا اطلاعات مفیدی را در مورد کاربران در اختیارات قرار می‌دهد. در واقع شما با کمک ابزار دیتاک می‌توانید بفهمید کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه نظری نسبت به یک برند دارند. سپس از این نظرات (مثبت یا منفی) به نفع برند خود استفاده کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]بهترین اینفلوئنسر مناسب برای شما چه کسی‌ست؟

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی رایگان سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا