اخبار فضای مجازیتحلیل شبکه اجتماعی

قدردانی از کادر درمان با سفیر مهربانی تپسی

بازخورد تماس آقای مکوندی در نگاه کاربران توییتر

این روزها با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتشار سریع اخبار و شکل‌گیری گاه و بی‌گاه امواج واکنش مردم به موضوعات مختلف دیگر موضوع جدیدی نیست. در شرایط خاص هم، مثل همین دوران همه‌گیری بیماری کووید که رسانه‌ها مملو از اخبار مختلف درباره‌ی بحران هستند، اخبار از این دست به طور جدی‌تری توسط کاربران دنبال می‌شود. در این میان انتشار یک خبر از جنسی متفاوت می‌تواند جرقه‌ای برای ایجاد موجی از واکنش‌ها، از نوع حال خوب باشد. خبری از نوع مهربانی. ماجرای درخشش آقای مکوندی از همین دست اخبار است.

من از پرستارهایی که بخش کرونا کار می‌کنن کرایه نمی‌گیرم.

چهارشنبه ۱۹ام آذر ماه حساب کاربری شرکت تپسی در توییتر یک فایل صوتی به عنوان یک تماس متفاوت و با هشتگ #سفیرمهربانی منتشر کرد. یک تماس از طرف آقای ایرج ممدی مکوندی سفیر (راننده) تپسی که در آن طی مکالمه‌ایی با پشتیبانی شرکت، با جمله‌ی «من از پرستارهایی که بخش کرونا کار می‌کنن کرایه نمی‌گیرم» از اپراتور شرکت خانوم آخوندی می‌خواهند کرایه‌ی پرداخت شده توسط پرستار بخش کرونا را به او بازگرداند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

انتشار این فایل صوتی باعث واکنش بسیار مثبت کاربران توییتر نسبت به این عمل آقای مکوندی شد. ویدیوی زیر خلاصه‌ایی از این گزارش است. در این ویدیو علاوه بر مرور واکنش‌های کاربران، کارشناس توسعه‌ی کسب و کار درباره‌ی بستر و شرایط شفاف‌تر دیده شدن محتوا توضیحاتی ارائه می‌دهند:

تحلیل نظرات کاربران

در تحلیل انجام شده نزدیک به ۹۵٪ کاربران به انتشار این فایل واکنش مثبت نشان دادند. همچنین واکنش ۲.۵٪ از کاربران نیز خنثی و ۲.۵٪ دیگر از کاربران منفی بود.

بررسی نظرات مثبت

هرچند عمده نظرات کاربران درباره‌ی این موضوع بسیار مثبت بود و همین موجب درخشش آقای مکوندی شد؛ اما شامل واکنش به موضوعات جانبی مختلفی هم می‌شد که همین اهمیت بررسی دقیق‌تر واکنش‌ها را بیان می‌کند.

برخی از کاربران صحبت‌های آقای مکوندی در خصوص مسئولین را باز نشر دادند. برخی با جملاتی مثل «مکوندی باشیم» آرزروی داشتن مسئولین و حتی جامعه‌ایی مثل آقای مکوندی داشتند. برخی عمل آقای مکوندی را با سخنان مجری برنامه‌ی تلوزیونی دستپخت درباره‌ی شغل پدر یکی از شرکت کنندگان برنامه(راننده تاکسی) مقایسه کردند. بسیاری هم معتقد بودند عمل آقای مکوندی ثابت می‌کند جوانمردی هنوز در جامعه پیدا می‌شود؛ همچنین برخی معتقد بودند که او یک ثروتمند واقعی است. برخی هم خواهان قدردانی مادی و معنوی از آقای مکوندی بودند؛ که البته از توییت‌ها پیدا بود بسیاری هم خودشان در این زمینه آستین بالا زدند.

در کل از نگاه دیتا می‌توان این واکنش‌ها را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • بازنشر توییت تپسی با ابراز احساس مثبت: ۴۲.۲۰٪
  • ابراز علاقه به شخص آقای مکوندی: ۱۴.۲۰٪
  • بازنشر مصاحبه و سخنان آقای مکوندی درباره‌ی مسئولین: ۱۱٪
  • آرزوی داشتن مسئولینی مثل آقای مکوندی: ۹.۱۰٪
  • قدردانی از آقای مکوندی: ۶.۳۰٪
  • یک جوانمرد و ثروتمند واقعی:‌ ۶.۳۰٪
  • مقایسه‌ی آقای مکوندی و مجری برنامه دستپخت: ۲٪
  • ازشمندی ایجاد حال خوب: ۱.۴۰٪
  • خوزستان: ۱.۱۰٪

بیشتر بخوانید: اسنپ یا تپسی؟ به روایت کاربران توییتر

بررسی نظرات خنثی

نظرات خنثی هم بخش کوچک‌تری از واکنش‌ها را تشکیل داده و پراکنده‌تر از نظرات مثبت به نظر می‌رسد. اما اکثر نظرات در این بخش به اظهار بی‌اعتنایی به این موضوع و انتشار فایل توسط تپسی اختصاص داشت.

  • درباره‌ی آقای مکوندی: ۱.۶۰٪
  • انتشار مصاحبه آقای مکوندی: .۹۰٪

بررسی نظرات منفی

اکثر نظرات منفی کاربران هم مربوط به اظهار شک و تردید نسبت به اصالت فایل صوتی منتشر شده و همچنین اعتراض به خود شرکت تپسی می‌شد.

  • درباره‌ی آقای مکوندی: ۱.۶۰٪
  • انتقاد به مصاحبه‌ی آقای مکوندی: ۰.۶۰٪
  • اعتراض به تپسی: ۰.۳۰٪

کارشناس کسب و کار درباره درخشش آقای مکوندی توضیح میدهد

آقای سامان فائق، توسعه‌دهنده‌ی کسب و کار درباره درخشش آقای مکوندی توضیح می‌دهند که در کنار هم قرار گرفتن کانتنت و کانتکست شرایط را فراهم کرده تا درک بهتر از موضوع، به پخش بسیار سریع محتوا کمک کند. همچنین توضیح می‌دهند در شرایط کنونی اخبار همه‌گیری بیماری کووید بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته و مردم با اولویت بالاتری این اخبار را دنبال می‌کنند. بنابراین انتشار مطلب در این بستر به دیده شدن آن کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر در میان حجم زیادی از اخبار بد و نامهربانی‌ها، مطلبی از جنس مهربانی میتواند شفاف‌تر دیده شود.

ایشان در ادامه توضیح می‌دهند که اگر دقت کنیم، میبینیم این مطلب سفارشی نیست و به صورت طبیعی شکل گرفته. با این که نتایح تبلیغاتی برای تپسی همراه داشته اما سو استفاده تبلیغاتی از آن انجام نشده. همچنین برخورد هوشمندانه اپراتور هم در تشکیل دادن یک محتوای کوتاه و تاثیر گذار بسیار موثر بوده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

محمد حسین امامی

سلام محمد حسین امامی هستم. کارشناسی فناوری اطلاعات خوندم، دانشمند داده و نویسنده‌ی حوزه‌ی تکنولوژی هستم. اینجا در بلاگ دیتاک مطالب مرتبط با تحليل داده براتون مینویسم؛ امیدوارم بپسندید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا