ترفند و ابزار فضای مجازیروابط عمومی

روابط عمومی را برای برندسازی تقویت کنید | تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ

روابط عمومی دیجیتال در برندینگ تاثیر‌ می‎گذارد، اما چگونه؟ روابط عمومی آنلاین چه تفاوتی با روابط عمومی سنتی در برندسازی دارد؟ تاثیر رصد فضای مجازی بر روی برندینگ چیست؟ این‌ها سوالاتی پیرامون روابط عمومی دیجیتال و تاثیر آن در برندسازی است. ما سعی داریم در این مطلب پاسخ این سوالات را بر مبنای علم بصورت جامع اما مختصر بدهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

آیا روابط عمومی دیجیتال می‌تواند به برندسازی کمک کند؟

روابط عمومی آنلاین اگرچه از جهات تبلیغات شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد، اما به دلیل اینکه فرصت بیشتر و راحت‌تری برای دستیابی و دسترسی به جمع وسیعی از کاربران ایجاد می‌کند، با مزیت‌های بی‌شماری همراه است.

تاثیر روابط عمومی آنلاین در برندینگ

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

روابط عمومی دیجیتال به افزایش حضور برند در فضای آنلاین کمک شایانی می‎کند. در حالیکه در فضای سنتی شما‌ می‎توانید فقط بخش کمی از مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهید.

حتما‌ می‎دانید برندسازی نقش زیادی در افزایش بازدهی و راندمان کسب و کارهای مختلف دارد. زیرا برند چهره‌ی یک شرکت یا سازمان است که با وجود هویت و شخصیت مثبت و شناخته شده به فروش بیشتر محصولات یا خدمات‌ می‎انجامد. پس با این فرضیه که روابط عمومی دیجیتال در برندینگ تاثیر مثبت برجای‌ می‎گذارد، باید منتظر رشد و توسعه کسب و کار خود باشیم.

تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ تا چه میزان است؟

روابط عمومی آنلاین قادر است پیام‌ها و شعارهای استراتژیک یک سازمان را خلق کند. همچنین شما با کمک این استراتژی‌ می‎توانید بر روی خروجی و تولیدات شرکت خود تمرکز کنید. متخصصان بازاریابی معتقدند که برند بیش از کیفیت بر روی ذهن مشتری تأثیرگذار است، بنابراین لازم است ارزش برند را افزایش داد.

روابط عمومی آنلاین‌ می‎تواند ارزش برند شما را چند برابر کند. در واقع شما با کمک این استراتژی قادرید ذهن مصرف کننده را به تسخیر خود درآورید. اما در ابتدا باید ارزش برند را درون سازمان و سپس برای اذهان عمومی روشن و واضح کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۸ ابزار رصد روابط عمومی آنلاین | ابزارهای PR برای رصد فضای مجازی

روابط عمومی دیجیتال از چه طریقی در برندسازی تاثیر میگذارد؟

تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ به دو شکل ظاهر‌ می‎شود:

  • خلق و بهبود هویت برند
  • ارتباط با رسانه‌های گروهی و مخاطبان

۱) ایجاد و بهبود هویت برند

برای اینکه برند شما بر روی مخاطب تاثیر مثبت به جا بگذارد، لازم است برای آن هویت ایجاد کنید. زیرا از این پس، این برند است که با مخاطبان ارتباط برقرار‌ کرده و در ذهن مخاطب نفوذ می‌کند. اکنون فضای دیجیتال بستری را فراهم آورده است که با کمک آن‌ می‎توانید محتواهایی تولید کنید تا به برند شخصیت و هویت ببخشد. بعد از موفقیتتان در این امر شاهد چرخش دهان به دهان نام برند و محصولات در میان کاربران فضای مجازی خواهید بود.

۲) ارتباط با رسانه‌های گروهی و مخاطبان

روابط عمومی آنلاین به شما کمک‌ می‎کند تا بدون محدودیت زمانی و مکانی بتوانید با جمع زیادی از مخاطبان در سراسر ایران ارتباط سازنده برقرار کنید. اکنون فضای دیجیتال مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است. بنابراین بدون هیچ محدودیتی‌ می‎توانید با بازار مصرف در دورترین شهرهای ایران و حتی جهان نیز ارتباط داشته باشید.

این تعامل و نزدیکی باعث بهبود برندسازی و افزایش نام برند شده است. اکنون تبلیغات گسترده فقط در دسترس برندهای بزرگ و کمپانی‌‎های ‎غول‎پیکر نیست، بلکه هر کسب و کاری فارغ از بزرگ یا کوچک بودن‌ می‎تواند در بستر فضای مجازی رشد کند.

چطور با کمک روابط عمومی دیجیتال برندسازی کنیم؟

قبل از هر چیز شما به یک کمپین تبلیغات در واحد روابط عمومی آنلاین نیاز دارید. چرا که باید برند شما در فضای مجازی به کرات توسط کاربران مشاهده شود. برای ایجاد کمپین به چندین شکل می‎توانید عمل کنید:

  • طراحی سایت و استفاده از اصول SEO

قبل از هر چیز شما باید مهم‎ترین منبع رسانه‎های دیجیتال را برای سایت خود ایجاد کنید. وب سایت مهمترین و بهترین بستر برای معرفی برند در فضای آنلاین است. به این صورت که با طراحی سایت و تولید محتوا، برند را در موتورهای جستجو در معرض دید کاربران قرار دهید. برای دیده شدن برند در بین صدها و شاید هزاران برند دیگر به اجرا کردن تکنیک‌های سئو نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از رایج‌ترین اشتباهات روابط عمومی

  • تولید محتوا در وب سایت

طراحی سایت تنها گام نخست برای تاثیرگذاری روابط عمومی دیجیتال در برندینگ است. در گام بعدی باید به سراغ استراتژی تولید محتوا بروید. به طوری که با ایجاد محتواهای کاربرپسند، اورجینال و سئو شده به افزایش بازدید سایت کمک کنید. با این کار بازدید برند شما در جریان افزایش ترافیک سایت، بیشتر‌ می‎شود.

  • حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت برای روابط عمومی آنلاین بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی، آب در هاون کوبیدن است. اکنون که بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند، بستر مناسب برای دیده شدن برندهای مختلف فراهم شده است. در این شبکه‌‎ها ‎می‎توانید پیام اصلی برند را به گوش جمع زیادی از مصرف کنندگان برسانید.

اگرچه رقابت در این شبکه‌‎ها ‎سخت است، اما با مدد رصد فضای مجازی و توجه به الگوریتم‌‎ها ‎می‎توانید به راحتی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. از آنجایی که باید از بازخورد برند خود اطلاع پیدا کنید، به پایش و رصد فضای مجازی نیاز دارید. در عین حال برای دیده شدن بیشتر باید الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی را نیز رعایت کنید.

چطور کاربران فضای آنلاین را تحت تاثیر برند خود قرار دهیم؟

تاثیرگذاری برند بر روی مخاطب کار ساده‎ای نیست که یک شبه بتوان آن را انجام داد. در واقع روابط عمومی آنلاین زمانی موفق عمل‌ می‎کند که بتوانید توجه بخش زیادی از کاربران را به سمت کمپین خود جلب کنید. بجز از راه اندازی سایت، تولید محتوا و حتی ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی، تکنیک‎های دیگری هم وجود دارند. رعایت همه تکنیک‌‎ها ‎و اصول‌ها با هم باعث تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ‌ می‎شود.

چندین تکنیک برای این کار وجود دارد:

  • استفاده از بک لینک‌های باکیفیت برای محتواهای سایت
  • برقراری ارتباط با روزنامه نگاران آنلاین برای پوشش دادن رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان
  • برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) در شبکه‌های مجازی
  • برقراری ارتباط با وبلاگ نویس‌‎ها ‎در موتورهای جستجو

تاثیر رصد فضای مجازی در برندسازی

همانطور که پیش‎تر اشاره کردیم زمانی باید منتظر تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ باشید که فضای مجازی را رصد کرده باشید. زیرا شما باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  • کاربران به دنبال چه برندهایی هستند؟
  • دلیل حمایت مصرف کنندگان از برندهای رقیب چیست؟
  • انتقادات آن‌ها بر روی محصولات و یا خدمات شما چیست؟
  • محصولات رقبا چه برتری نسبت به محصولات شما دارند؟
  • میزان موفقیت برندهای رقبا چقدر است و چرا موفق شده‌اند؟
  • راه‌های تبلیغات رقبا در فضای دیجیتال چگونه است؟
  • رقبا از روابط عمومی آنلاین چطور به نفع خود استفاده‌ می‎کنند؟

با مانیتورینگ و رصد فضای مجازی‌ می‎توانید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. پاسخ این سوالات کمک زیادی به تاثیرگذاری روابط عمومی دیجیتال در برندینگ می‎کند. بعد از این باید منتظر محبوبیت برند خود در بازار مصرف باشید.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

سامانه روابط عمومی دیتاک یک ابزار برای رصد فضای مجازی است. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد برند خود و یا سایر رقبا بدست آورید. این ابزار اطلاعات را از سراسر شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و پینترنت) بدست آورده و سپس با توجه به نوع کسب و کار به صورت خام و یا تحلیل شده در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین با استفاده از این سامانه تیم روابط عمومی قادر است در سریع‌ترین زمان از منشن‌های نام برند و رقبا مطلع شده و بحران‌های حاصل را در هر مرحله از آن مدیریت کند. برای آشنایی بیشتر با سامانه رصد و پایش فضای مجازی دیتاک و تست دموی آن با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا